Vei Vei Vei Vei Ve Ve Ve stimuleren binnen de gemeentegrenzen te gaan wonen. Ik weet dat in het verleden bij de AEGON ook pogingen zijn gedaan om mensen over te halen in deze stad te komen wonen. Wij hebben nu weer een kans en wat mij betreft moeten wij die benutten. Ik zou het college willen vragen om zo veel mogelijk nieuwe werknemers te stimuleren om ook in de stad te komen wonen Ve 5 Oi O V l Mevrouw Garms: Tijdens de algemene beschouwingen en het vaststellen van nieuw beleid 1991 heeft de PAL-fractie tegen het voorstel gestemd om 3 ton beschikbaar te stellen voor het Werkgelegenheidsfonds Marktsector. Argumenten hiervoor zijn onder anderen, dat het absoluut niet duidelijk werd voor het publiek waar dit bedrag voor bestemd was. Ook hebben wij onze zorg toen uitgesproken dat bedrijven dit als middel zouden kunnen gebruiken om zich hier te vestigen of te blijven als de gemeente maar met de geldbuidel rammelt. Nu doet zich weer zo'n situatie voor, waarbij aan provincie en gemeente gevraagd wordt garant te staan voor een mogelijk exploitatietekort dat kan ontstaan door verhuizing van Den Haag naar Leeuwarden van het Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie- en Beroepskeuze Voor alle duidelijkheid, de PAL-fractie is voorstander van het doen van investeringen om de werkgelegenheid te bevorderen, maar het gaat natuur lijk wel om de manier waarop dit gebeurt. Het lijkt er op, mevrouw De Haan heeft dat ook al genoemd, dat er sprake is van een trend. Een trend waarbij in dit geval de rijksoverheid het Noorden een aanbieding doet en gemeénten en provincies vervolgens met elkaar in de race moeten om dat aanbod binnen te slepen. Diezelfde rijksoverheid die op andere momenten aan het Noorden extra subsidies verleent voor werkgelegenheidsbevorderen- de maatregelen. Een rijksoverheid die al jaren een beleid wil voeren waarbij sprake is van spreiding van rijksdiensten. Al met al een trend waar wij niet bepaald gelukkig mee zijn. Als het gaat om het rammelen met de buidel, dan wil ik wel eens weten waar de grens ligt. In de commissie is al uitgebreid naar voren gebracht door de verschillen de fracties dat het een slechte zaak is dat wij als raadsleden zo laat geïnformeerd worden over de onderhandelingen op dit terrein. Je kunt dan alleen maar "ja" of "nee" zeggen. Van enige sturing is geen sprake. Het is dan ook van belang om in de toekomst hier verandering in te brengen. Ik wil graag hierover een duidelijk toezegging van de wethouder. Deze toezegging zou dan ook moeten gelden voor alle commissies en dus alle wethouders. Ook is het noodzakelijk om in de raad een discussie te voeren over de mogelijke beleidskaders/criteria die voor dit soort situaties zouden moeten gelden. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om bedrijven die milieubelastende activiteiten uitoefenen en de verhouding waarin de investering zou moeten staan ten opzichte van de werkgelegenheid die het oplevert. Ten aanzien van dit punt wil ik nog het volgende naar voren brengen. In de raadsbrief wordt gesproken over een verhuizing uiterlijk per 1 augustus 1992. Op dit moment zijn ongeveer 14 mensen bij het LDC in 10 dienst. Om het werkgelegenheidseffect voor Leeuwarden zo hoog mogelijk uit te laten komen zou ik de wethouder willen vragen te stimuleren om het LDC zo snel mogelijk te laten verhuizen. Zijn er al ideeën over de huisvesting? Bijvoorbeeld in de buurt van de Tadingastraat waar meer instellingen zitten voor school- en beroepskeuze. Ook is in de commissie uitgebreid stilgestaan bij het nogal vage verhaal over de financiën in de raadsbrief. De wethouder heeft de commissie hier uitgebreid over geïnformeerd. Toch lijkt het mij van belang om in het vervolg ook in de raadsbrief hier meer duidelijkheid over te geven, als die er is, anders lijkt bet al heel snel weer op het bekende rammelen met de buidel en wordt niet duidelijk dat er op een zakelijk wijze en onder duidelijke voorwaarden, zoals in dit geval, is onderhandeld. Dat laatste is voor ons van groot belang. Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, wij zijn blij met de komst van dit landelijk dienstverlenend centrum. In de commissie zijn wij hier al uitvoerig op ingegaan. Met nadruk heeft mijn fractie daar bepleit dat zorgvuldig in het oog moet worden gehouden wat werkelijk thuis hoort onder het kopje aanloopkosten en overplaatsingskosten. Het kopen van rijksbeleid is een gegeven waar wij niet meer om heen schijnen te kunnen, willen wij niet gepasseerd worden bij dat vestigingsbeleid. Of is dat een te stellige conclusie? Graag reacties van de wethouder, ook naar aanleiding van wat mevrouw De Haan heeft gezegd. Wij sluiten ons er graag bij aan dat wij toch in de toekomst de toetsingscriteria gaan formuleren, zodat wij zicht kunnen houden op het beleid dat op grond van toetsingscriteria tot ontwikkeling lrnmt- Het vestigen van de werknemers in de gemeente Leeuwarden lijkt mijn fractie een zeer positief effect op het werkgelegenheidsbeleid en de gemeente Leeuwarden te hebben. De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, in deze raadsbrief wordt vermeld dat dit een lange voorgeschiedenis kent. Dat is inderdaad het geval. Door velen is herhaaldelijk bepleit om het Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie- en Beroepskeuzevoorlichting in Leeuwarden gestationeerd te krijgen. Dat is gelukt. Met dank aan diegenen, met name ook aan het college van b. en w. voor de niet aflatende inzet. Wat dat betreft stemt dit ons tot tevredenheid. Er zit helaas een zwart kantje aan dit geheel omdat provincie en gemeente garant moeten staan voor de kosten die gederfd zouden kunnen worden omdat dit centrum in het Noorden staat, anderhalf uur van Amsterdam. Er wordt verwacht dat het dan 2 jaar langer duurt voordat de exploitatie kosten dekkend is. Op zichzelf een vreemde wijze van redeneren, maar dit zou inderdaad het geval kunnen zijn. Het zou dus eigenlijk een uitdaging moeten worden om die periode van kostendekkend maken van de exploitatie 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 6