Vei
Vei
Vei
Vei
Ve
Ve
Ve
stimuleren binnen de gemeentegrenzen te gaan wonen. Ik weet dat in het
verleden bij de AEGON ook pogingen zijn gedaan om mensen over te halen
in deze stad te komen wonen. Wij hebben nu weer een kans en wat mij
betreft moeten wij die benutten. Ik zou het college willen vragen om zo
veel mogelijk nieuwe werknemers te stimuleren om ook in de stad te komen
wonen
Ve
5
Oi
O
V
l
Mevrouw Garms: Tijdens de algemene beschouwingen en het vaststellen van
nieuw beleid 1991 heeft de PAL-fractie tegen het voorstel gestemd om 3
ton beschikbaar te stellen voor het Werkgelegenheidsfonds Marktsector.
Argumenten hiervoor zijn onder anderen, dat het absoluut niet duidelijk
werd voor het publiek waar dit bedrag voor bestemd was. Ook hebben wij
onze zorg toen uitgesproken dat bedrijven dit als middel zouden kunnen
gebruiken om zich hier te vestigen of te blijven als de gemeente maar met
de geldbuidel rammelt. Nu doet zich weer zo'n situatie voor, waarbij aan
provincie en gemeente gevraagd wordt garant te staan voor een mogelijk
exploitatietekort dat kan ontstaan door verhuizing van Den Haag naar
Leeuwarden van het Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie- en
Beroepskeuze
Voor alle duidelijkheid, de PAL-fractie is voorstander van het doen van
investeringen om de werkgelegenheid te bevorderen, maar het gaat natuur
lijk wel om de manier waarop dit gebeurt. Het lijkt er op, mevrouw De
Haan heeft dat ook al genoemd, dat er sprake is van een trend. Een trend
waarbij in dit geval de rijksoverheid het Noorden een aanbieding doet en
gemeénten en provincies vervolgens met elkaar in de race moeten om dat
aanbod binnen te slepen. Diezelfde rijksoverheid die op andere momenten
aan het Noorden extra subsidies verleent voor werkgelegenheidsbevorderen-
de maatregelen. Een rijksoverheid die al jaren een beleid wil voeren
waarbij sprake is van spreiding van rijksdiensten. Al met al een trend
waar wij niet bepaald gelukkig mee zijn. Als het gaat om het rammelen met
de buidel, dan wil ik wel eens weten waar de grens ligt.
In de commissie is al uitgebreid naar voren gebracht door de verschillen
de fracties dat het een slechte zaak is dat wij als raadsleden zo laat
geïnformeerd worden over de onderhandelingen op dit terrein. Je kunt dan
alleen maar "ja" of "nee" zeggen. Van enige sturing is geen sprake. Het
is dan ook van belang om in de toekomst hier verandering in te brengen.
Ik wil graag hierover een duidelijk toezegging van de wethouder. Deze
toezegging zou dan ook moeten gelden voor alle commissies en dus alle
wethouders. Ook is het noodzakelijk om in de raad een discussie te voeren
over de mogelijke beleidskaders/criteria die voor dit soort situaties
zouden moeten gelden. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om bedrijven die
milieubelastende activiteiten uitoefenen en de verhouding waarin de
investering zou moeten staan ten opzichte van de werkgelegenheid die het
oplevert. Ten aanzien van dit punt wil ik nog het volgende naar voren
brengen.
In de raadsbrief wordt gesproken over een verhuizing uiterlijk per
1 augustus 1992. Op dit moment zijn ongeveer 14 mensen bij het LDC in
10
dienst. Om het werkgelegenheidseffect voor Leeuwarden zo hoog mogelijk
uit te laten komen zou ik de wethouder willen vragen te stimuleren om het
LDC zo snel mogelijk te laten verhuizen. Zijn er al ideeën over de
huisvesting? Bijvoorbeeld in de buurt van de Tadingastraat waar meer
instellingen zitten voor school- en beroepskeuze.
Ook is in de commissie uitgebreid stilgestaan bij het nogal vage verhaal
over de financiën in de raadsbrief. De wethouder heeft de commissie hier
uitgebreid over geïnformeerd. Toch lijkt het mij van belang om in het
vervolg ook in de raadsbrief hier meer duidelijkheid over te geven, als
die er is, anders lijkt bet al heel snel weer op het bekende rammelen met
de buidel en wordt niet duidelijk dat er op een zakelijk wijze en onder
duidelijke voorwaarden, zoals in dit geval, is onderhandeld. Dat laatste
is voor ons van groot belang.
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, wij zijn blij met de komst van
dit landelijk dienstverlenend centrum. In de commissie zijn wij hier al
uitvoerig op ingegaan. Met nadruk heeft mijn fractie daar bepleit dat
zorgvuldig in het oog moet worden gehouden wat werkelijk thuis hoort
onder het kopje aanloopkosten en overplaatsingskosten. Het kopen van
rijksbeleid is een gegeven waar wij niet meer om heen schijnen te kunnen,
willen wij niet gepasseerd worden bij dat vestigingsbeleid. Of is dat een
te stellige conclusie?
Graag reacties van de wethouder, ook naar aanleiding van wat mevrouw De
Haan heeft gezegd. Wij sluiten ons er graag bij aan dat wij toch in de
toekomst de toetsingscriteria gaan formuleren, zodat wij zicht kunnen
houden op het beleid dat op grond van toetsingscriteria tot ontwikkeling
lrnmt-
Het vestigen van de werknemers in de gemeente Leeuwarden lijkt mijn
fractie een zeer positief effect op het werkgelegenheidsbeleid en de
gemeente Leeuwarden te hebben.
De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, in deze raadsbrief wordt vermeld
dat dit een lange voorgeschiedenis kent. Dat is inderdaad het geval. Door
velen is herhaaldelijk bepleit om het Landelijk Dienstverlenend Centrum
voor Studie- en Beroepskeuzevoorlichting in Leeuwarden gestationeerd te
krijgen. Dat is gelukt. Met dank aan diegenen, met name ook aan het
college van b. en w. voor de niet aflatende inzet. Wat dat betreft stemt
dit ons tot tevredenheid.
Er zit helaas een zwart kantje aan dit geheel omdat provincie en gemeente
garant moeten staan voor de kosten die gederfd zouden kunnen worden omdat
dit centrum in het Noorden staat, anderhalf uur van Amsterdam. Er wordt
verwacht dat het dan 2 jaar langer duurt voordat de exploitatie kosten
dekkend is. Op zichzelf een vreemde wijze van redeneren, maar dit zou
inderdaad het geval kunnen zijn. Het zou dus eigenlijk een uitdaging
moeten worden om die periode van kostendekkend maken van de exploitatie
11