Ontt
On
Ontt
ph
Verkc gerealiseerd.
De afweging heeft plaatsgevonden en het college stelt dus voor om alsnog
L' de voorgenomen maatregelen te treffen. Dat laat onverlet dat wij binnen-
erw kort naar ik aanneem nog terugkomen op de meningsvorming met betrekking
ürNV tot het betrekken van de verkeersluwe gebieden in de nog komende herwaar-
Verk< deringsoperatie en de besluitvorming daarop. Dan zal die discussie
Venv gevoerd worden. Het standpunt van de PAL-fractie is wat dat betreft op
^erv' dit moment al wel duidelijk, denk ik.
Rui De opmerkingen, voorzitter, van de heer Schreuder en mevrouw Van Ulzen
behelzen beide in essentie hetzelfde in die zin dat de heer Schreuder
Verv graag drie minirotondes zou willen zien afgevoerd en mevrouw Van Ulzen
twee. (Mevrouw Van Ulzen: Nee, ook drie.) Dan hoeven wij dat onderscheid
Set niet meer te maken. De argumenten die naar voren worden gebracht zijn een
tweetal. Ten eerste de financiële positie van de gemeente. Ik denk dat
dat een afweging is die op zichzelf juist ismaar het college heeft een
andere keuze gedaan. Ik wil er overigens ook op wijzen dat met name de
werkzaamheden die hier aan de orde zijn onderdeel uitmaken van het
Investeringsprogramma Infrastructuur, een programma dat ook door rijks-
en andere overheden in hoge mate wordt gesubsidieerd. Dus als wij er
elementen uit schrappen dan is de winst niet de volle mep maar de helft.
Dat betekent dus dat wij een deel van de investeringsmiddelen van de
riiksoverheid en de Europese Commissie daarmee zouden verliezen.
Za J
Een tweede element heeft betrekking op de kritische technische afweging.
Er Mevrouw Van Ulzen heeft nog een keer de oplossing van minirotondes ten
opzichte van verkeersregelinstallaties verwoord, want daar heb je het dan
Ver in feite over. Zij heeft gevraagd nog een keer een discussie over die
Uit] minirotondes te houden. Ik meen mij te herinneren dat nog niet zo lang
O geleden een vrij uitgebreide informatie is geweest in de Commissie
Stadsontwikkeling met betrekking tot voor- en nadelen van minirotondes.
V Ik denk dat ik dat niet allemaal hoef te herhalen, maar de essentie komt
er op neer dat het uit het oogpunt van verkeersveiligheid - en dat is
toch een overweging die ook in het standpunt van het college een belang
rijke rol heeft gespeeld - noodzakelijk is om voor de kruispunten bij de
Knoopstraat, Tjalkstraat en de Esdoornstraat daarvoor een keuze te maken.
Want zoals de situatie daar nu is kunnen mensen die daar een bestemming
hebben eigenlijk nauwelijks de rondweg goed oversteken. Ofwel je hand
haaft die verkeersonveilige situatie op die plaatsen, ofwel je moet een
keuze maken tussen vier stroken plus verkeersregelinstallaties danwel het
gebruiken van minirotondes. Ten aanzien van de ruimtelijke ordening,
c kwaliteit inrichting van de doorgaande route, ten aanzien van de milieu-
situering en ten aanzien van het gemak en voordeel dat minirotondes,
I vooral voor degene die de rondweg moeten kruisen, zijn er voldoende
sterke argumenten om nu gewoon te kiezen voor die minirotonde. De be-
I leidsmatige afwegingen hebben in voldoende mate kunnen plaatsvinden. Ik
denk dan ook dat het voorstel van de heer Schreuder, ondersteund door
Bt mevrouw Van Ulzen, niet zal worden overgenomen.
Vei
On1
D
H
Ad
18
2
De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, ik zal het kort houden. Wij
hebben dit in de Commissie Stadsontwikkeling ook al besproken. Ik wil
de wethouder op twee punten gelijk geven.
Dat is in de eerste plaats, er is een informatie geweest over miniroton
des, maar daarbij is niet echt gediscussieerd over beleidsmatige afwe
ging. Als commissie en ook als raad zijn daar geen standpunten ingenomen.
Alleen de meest voordelige punten van minirotondes zijn toen genoemd door
de desbetreffende deskundige. Er heeft nauwelijks discussie plaats
gevonden door de commissie c.q. de raad. Ik vind dus dat er wel informa
tie is geweest, maar er zijn beleidsmatig geen besluiten genomen. Ik zou
dit toch graag in de commissie terug willen zien.
Ten tweede heeft de wethouder gelijk dat dit een onderdeel is van het
investeringsprogramma en dat hier subsidie-argumenten een rol kunnen
spelen. Wij vinden dat als de gemeente wordt gekort in haar mogelijkheden
door financiële bezuinigingen, de gemeente dan niet blind moet zijn en
gewoon door moet gaan met de investeringen, zonder daarbij nadere afwe
gingen te maken. Dit is nog net het tijdstip waarop eventueel enkele
onderdelen kunnen worden heroverwogen. Dat zouden wij graag willen zien.
De conclusie, mijnheer de voorzitter, wij zijn niet overtuigd door de
argumenten van de wethouder en zouden graag de aantekening willen dat wij
voor wat betreft het raadsbesluit 2.b tot maximaal 13 miljoen akkoord
gaan. Dus het bedrag min 2,2 miljoen en dat bedrag vloeit voort uit
het schrappen van die drie minirotondes.
Waarom is het verschil ruim 2 miljoen? Zoals de wethouder ook al eerder
heeft gezegd scheelt het de gemeente 1 miljoen, maar het scheelt ook
1 miljoen voor de subsidiegevers. Ons gaat het natuurlijk om die 1
miljoen besparing op de gemeentelijke middelen.
Mevrouw Van Ulzen: Wat de heer Schreuder zegt is juist. Er is iemand
geweest die informatie heeft gegeven, die was enthousiast over de miniro
tondes. Daarna is er geen discussie op gevolgd, zoals ook door de heer
Schreuder is opgemerkt. Natuurlijk is de veiligheid van de mensen aan de
rondweg buitengewoon belangrijk. Ik heb daar zelf gewoond en heb daar
menig naar ongeluk zien gebeuren, dus dat staat buiten kijf. Tot mijn
verbazing was twee jaar geleden heel iets anders interessant voor de
veiligheid van de bewoners, dat had niets met minirotondes te maken. Nu
is er wel eens eerder iemand in één nacht omgezwaaid op zijn standpunt
en in twee jaar kan dat zeker gemakkelijk, maar ik vind het dan toch wat
merkwaardig dat nu dit als hèt wordt voorgesteld, van dit is het nu.
Dan wou ik de wethouder er aan herinneren dat er nu toch ook door de
omringende bedrijven wel bezwaren zijn geuit. Ik denk aan een opmerking
van de heer Krol dat minirotondes voor vrachtwagen niet zo gemakkelijk
te passeren zijn.
Nogmaals wij blijven onze voorkeur bepleiten voor twee minirotondes, er
kunnen dus een aantal minirotondes af. Wij steunen wat de heer Schreuder
19