Sc\
Or
Ei
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verk(
Verw
Verw
Rui
Verv
Ontt
Ont*
pU
Za
Ver
Uit]
O
Vei
On
D
B
Ad
c
I
I
Bt
Vervolgens het plaatsingsbeleid.
Mijn fractie onderschrijft dat kinderopvang een algemene voorziening moet
zijn. Voor bepaalde groepen ontstaan er problemen zolang er nog wacht
lijsten zijn. Bijvoorbeeld herintredende vrouwen en alleenstaande ouders
die weer een baan krijgen. Wij hebben er moeite mee dat wij in de gemeen
te aan de ene kant allerlei maatregelen nemen die deze mensen stimuleren
terug te komen op de arbeidsmarkt, maar dat zij moeten afhaken omdat er
voor hen geen plaats is op het kinderdagverblijf. Wij zijn benieuwd of
de wethouder al wat meer kan vertellen over de alternatieven die er
voorhanden zijn om deze problematiek op te lossen.
Met betrekking tot de ouderbijdragetabel het volgende.
Hier wordt het netto inkomen als basis genomen voor de ouderbijdrage. Wij
vragen de wethouder om bijvoorbeeld in de Commissie Middelen een discus
sie te voeren over alle inkomensafhankelijke bijdragen en dan met name
over het punt wat precies de inkomensgrondslag is waarop de bijdrage
wordt vastgesteld.
In deze raad moeten wij ook de modelverordening vaststellen voor de
kinderopvang. Ik zou daar nog een aantal dingen over willen opmerken.
Wij zijn tevreden over de verordening omdat nu eindelijk via wet- en
regelgeving de kwaliteit wordt vastgelegd. Ook de PvdA-fractie heeft
geconstateerd dat er over het pedagogisch aspect erg weinig in de model
verordening staat, maar het gaat de fractie te ver om daaraan een extra
artikel toe te voegen. Wel nodigen wij de wethouder uit om bij artikel
16, waar over de invloed van de ouders, gastouders, functionarissen en
begeleiders wordt gesproken, aan te geven welke richtlijnen er vanuit
de gemeente komen om dit beleid te waarborgen. Ik denk dan aan het beleid
voor speciale groepen, christelijke en Friestalige opvang en bijvoorbeeld
ook een klachtenprocedure.
Ik hoop verder dat het onderwerp kinderopvang regelmatig terug komt op
de politieke agenda. Een aantal knelpunten zijn hopelijk opgelost, maar
ook in dit plan zitten nog een flink aantal open einden waar wij, denk
ik, in de toekomst nog regelmatig op terug moeten komen.
De heer De Jong: Voorzitter, wij stellen vanavond het kinderopvangplan
van de gemeente Leeuwarden vast, de ondertitel luidt "een meerjarenbe-
leid". Mevrouw Dikken heeft haar waardering uitgesproken, ik wil dat
namens de D66-fractie ook doen. Wij hebben waardering voor het stuk zoals
dat nu voorligt, het is een helder en samenhangend geschreven geheel en
wij weten dat nog niet alles helder is, dat is ook wel duidelijk gewor
den. Wij vinden dat het een stuk vooruitgegaan is nu er meer duidelijk
heid gekomen is voor de gastouderopvang
De nota geeft de consequenties aan waarmee wij te maken krijgen op basis
van rijksbeleid en op basis van rijksbijdragen. Het gaat in totaal om de
realisatie van meer dan 380 kindplaatsen. Nu meedoen om dus te profiteren
van die rijksbijdrage. Wel is duidelijk dat in de jaren 1993 en 1994 de
24
gemeente er fors meer zelf bij zal moeten leggen. Dat zal de nodige
creativiteit vragen, maar waar een politieke wil is, is ook een politieke
uitweg
Voorzitter, ik neem aan dat u er geen bezwaar tegen heeft dat ik niet de
dingen zal noemen waar ik het mee eens ben. Ik zal mij derhalve beperken
tot enkele punten, want in de commissie van maart en juni j.l. is alles
al vrij uitvoerig bediscussieerd.
Wij zijn ook benieuwd naar de afloop van de gesprekken met de Stichting
Christelijke Kinderopvang en Friestalige opvang. Hebben daar ondertussen
nieuwe ontwikkelingen plaatsgevonden?
Wij zijn vooralsnog tegen een voorkeursbeleid bij plaatsing in de kinder
opvang. Wel zijn wij benieuwd naar wat de wethouder in de commissie heeft
genoemd het "Haarlemse model". Het "Haarlemse model" gaat er van uit dat
de Sociale Dienst kindplaatsen huurt bij de Stichting voor Kinderopvang.
Ik denk dat de wethouder daar nog wel op terug komt.
Ik kom dan op de gastouderopvang.
Ik heb begrepen dat de 8-uur normering voor een koppeling voor de wethou
der niet heilig is. Wij wachten derhalve nader onderzoek van het college
af
De kwestie waar het vanavond om gaat, is wat mijn fractie betreft, dan
de vergoeding van 3,-- of 4,Mevrouw Dikken heeft aangehaald dat
het toenmalige GOB-bestuur eigenmachtig de bijdrage heeft verhoogd van
ƒ3,-- naar ƒ4,--. Je kunt dat een schoonheidsfoutje noemen, je kunt dat
een ernstige fout noemen, dat vind ik op dit moment eigenlijk niet eens
zo relevant. Het was een fout, dat is duidelijk. Het college stelt nu
3,-- voor, met als argument eerst capaciteitsuitbreiding en dan maar
eens kijken naar optimalisering. Daar kan mijn fractie zich wel iets bij
voorstellen. Natuurlijk zit er een financieel verhaal aan vast, want in
1994 zou je structureel 190.000,-- meer kwijt zijn, bij de 750.000,-
die wij er ook al bij moeten leggen. Maar tussen de regels door, zowel
van de raadsbrief als het commissieverslag, lees je dat het college
bereid is de zaak te heroverwegen in 1994. Voorzitter, de D66-fractie
vindt dat er nu iets aan de vergoeding voor gastouders gedaan moet
worden. Al jaren zit dit het tarief op 3,--. 4,is een volstrekt
redelijk tarief. Ik verwijs nog eens een keer naar de NIBUD-richtlijnen
(Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting) waar jaren geleden al
gesproken werd - ik heb een folder van 1985 in handen gehad - over 4,-
- en 5,--. De landelijk tendens - hoe je dat begrip dan ook maar uit
wilt leggen - wijst in de richting van 4,--.
Voorzitter, wij hebben alles keurig geregeld, wij hebben een retributie
systeem voor vraagouders, de leiding van de kinderopvang heeft met
terugwerkende kracht een salarisverbetering gehad, maar voor gastouders
is er niets tot weinig geregeld, een zwakke rechtspositie. Een tarief van
4,-- past volgens mijn fractie ook uitstekend in het emancipatiebeleid
dat wij in de gemeente Leeuwarden voeren.
Voorzitter, wij zijn de laatste weken overspoeld met brieven van gastou
ders en elke briefschrijver heeft zo zijn/haar eigen argumenten. Die
argumenten onderschrijven wij. Als wij het tarief terugdraaien naar 3,-
25