ontstaat volgens mijn fractie een groot gevaar. Een gevaar dat gastou
ders zullen stoppen. Een groter gevaar nog, het zal moeilijk worden om
in de toekomst nieuwe gastouders te werven. En met het oog op de 135
plaatsen die gerealiseerd moeten worden, lijkt ons het terugdraaien van
4,-- naar 3,het paard achter de wagen spannen. Ouders zijn dan
meer aangewezen op de duurdere dagopvang.
Mevrouw Garms zal straks in haar eerste termijn een motie indienen die
door mij mede zal worden ondertekend.
Mevrouw Dijkstra: Voorzitter, in de commissievergaderingen is al meerdere
malen uitvoering gesproken over de Meerjarennota Kinderopvang, daarom wil
ik mij thans beperken tot enkele opmerkingen.
Ik wil allereerst ingaan op de wens tot verhoging van de vergoeding per
uur door de gastouders. Wij hebben nogal een hoeveelheid brieven gehad
om dit pleidooi te ondersteunen. Op zich begrijpelijk, want 4,per
uur is een alleszins redelijk bedrag. Maar hoezeer wij ook begrip hebben
voor de door de gastouders gewenste verhoging naar 4,--, wij zijn op
dit moment van mening dat gezien de huidige financiële situatie, juist
nu wij in een gigantische bezuinigingsoperatie zitten, het niet verant
woord is om op dit moment nog meer geld uit te trekken voor de kinderop
vang. Voor alle duidelijkheid, de gemeente draait niets terug, want de
verhoging is éénzijdig door het GOB doorgevoerd en naar bleek door onwe
tendheid van hun kant niet vastgesteld door de gemeente. Dus is het te
betreuren door het GOB dat dit voor de gastouders weer teruggebracht zal
moeten worden. Wij zien echter de noodzaak, gezien bovengenoemde, de
vergoeding op dit moment op 3,-- per uur te handhaven. Hetgeen niet
inhoudt dat onze fractie geen waardering zou hebben voor dit werk. Zeker
is opvang in gezinsverband voor ons van belang als ouders daarvoor
kiezen, maar helaas is die waardering niet uit te drukken in het beschik
baar stellen van meer geld. Gezien het feit dat echter in deze tijd de
kinderopvang een enorme groei doormaakt met de daarbijbehorende middelen,
mag het duidelijk zijn dat kinderopvang voor ons zeker geen ondergescho
ven punt is. Ik heb begrepen dat zo'n 34Z van de gemeenten meer betaalt
dan dit bedrag. Wij willen dan ook de landelijke ontwikkelingen afwachten
om dan in de toekomst te kunnen bekijken hoe wij hierop inspelen. In de
commissie is al gevraagd of wat soepel met de normering van minimaal 8
uur kan worden omgegaan. Met name bij buitenschoolse opvang blijkt in de
praktijk dat minder uren soms voldoende zijn. De wethouder heeft hier
toen positief op gereageerd, in die zin dat bekeken zal worden of hier
mogelijk enige ruimte zit in de door WVC vastgestelde minimumnorm.
Wat is de reden dat de subsidiëring van gastouderopvang bij de vraagou-
ders thuis wordt afgebouwd? Er kunnen omstandigheden zijn dat het voor
keur verdient een gastouder aan huis te hebben, bijvoorbeeld bij een kind
dat vaak ziek is. Waarom is dat kostbaarder, vraag ik mij af, de bemidde
ling is toch hetzelfde? Graag hoor ik hierover een antwoord van de
wethouder. Als vraagouder en gastouder wat op dezelfde lijn zitten, denk
ik dat dit niet tot ongewenste consequenties hoeft te leiden in financi
ële of juridische zin. Op zich kunnen wij ons vinden in één instelling
26
voor kinderopvang, mits er ruimte overblijft voor het subsidiëren van
specifieke vormen van kinderopvang op grond van opvattingen van ouders.
In dit geval bedoelen wij de Friestalige en christelijke kinderopvang.
Op dit moment is het nog niet duidelijk of deze gesprekken met de SKL tot
integratie zullen leiden. Wij willen in ieder geval ruimte hiervoor
houden. Bij problemen ontstaat echter een nieuwe situatie die wij dan
opnieuw zullen beoordelen. Belangrijk is voor onze fractie dat ouders
vanuit hun eigen verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen
in alle ruimte kunnen kiezen voor die vorm van kinderopvang die bij hun
levensovertuiging past.
Ten aanzien van het plaatsingsbeleid.
Wat éénoudergezinnen betreft willen wij pleiten voor waarborgen van
kinderopvang. Zeker als men daardoor een baan kan krijgen en daarmee
financieel onafhankelijk kan worden. Wij dringen er dan ook op aan dat
hiervoor mogelijkheden worden gevonden, daar voor deze mensen particulie
re opvang vaak niet te betalen is. Wij vertrouwen er op dat gezocht zal
worden naar een oplossing voor de zogenaamde schrijnende gevallen. Mensen
met minimuminkomens mogen niet de dupe zijn van deze forse verhoging van
de minimum ouderbijdrage. Wij hopen hierover in de commissie nader
geïnformeerd te worden als de gevraagde gegevens hierover bekend zijn.
Ook ten aanzien van de door onze fractie ondersteunde opmerking dat
controle op de kwaliteitsverordening bij de GGD zou moeten liggen, zien
wij gaarne voorstellen tegemoet. Met name ten aanzien van de financiering
van de kosten van deze controle.
Gezien de ontwikkelingen binnen de kinderopvang zal uit de verdere
uitwerking en de uitvoering moeten blijken of en hoe wij het plan jaar
lijks moeten bijstellen.
Voor het overige kunnen wij ons nu vinden in het plan zoals dat voor ons
ligt en wij stemmen in met de voorstellen in de raadsbrief.
Mevrouw Garms: Precies een jaar nadat in deze raad de Knelpuntennota en
de Reactienota Kinderopvang is vastgesteld is nu het Meerjarenplan
Kinderopvang aan de orde. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om de
ambtenaren en de instelling een compliment te geven voor de hoeveelheid
werk die er is verzet. In de commissie heb ik dit plan steeds deelplan
genoemd, omdat hier een deel van de kinderopvangvoorzieningen, zoals
bijvoorbeeld peuterspeelzalen, nog niet meegenomen is. Maar de wethouder
heeft toegezegd dat de rest binnenkort volgt en dat er in de volgende
jaren gewerkt zal worden aan plannen die het totaal aan kinderopvang
voorzieningen betreffen.
Voor ons ligt een voorstel om de komende jaren de kinderopvang fors uit
te breiden. Een goede zaak, want wij kunnen niet anders dan constateren
dat er in de loop van de jaren een enorme vraag is ontstaan die het
huidige vooorzieningenpakket ver overstijgt met als gevolg lange wacht
lijsten. Het rijk heeft middels de Stimuleringsmaatregel Kinderopvang
willen stimuleren meer werk te maken van kinderopvang, waar wij als
27