Or 2 Verkc Verw Verw Verw Verki Verw Verw Rui Verv Sc» Ontt Onh pis Za Ei Ver Uitj O Vei On D B Ad c Bs gemeente - gezien dit plan - goed gebruik van willen maken. Wij hebben aan de betrokken instellingen, te weten Stichting Kinderopvang Leeuwar den, Stichting Bedrijfsopvangde Buitenschoolse opvang en het Gastouder bureau, gevraagd volop hun medewerking te verlenen aan een ambitieus plan om in de periode 1991-1994 ongeveer 400 kindplaatsen te realiseren. Al deze instellingen zijn nu dan ook ondergebracht binnen één stichting. De fusie SKL-Gastouderbureau is inmiddels een feit. Omdat het plan tweemaal uitgebreid in de commissie aan de orde is geweest wil ik mij beperken tot een tweetal knelpunten, te weten het uurtarief van de gastouders en de kwaliteitsverordening Ik vind het een uitermate slechte zaak dat er op geen enkele manier te praten valt over de verhoging van het uurtarief voor gastouders van ƒ3,- naar 4,--, voor de gastouders een handhaving van het huidige tarief. Natuurlijk, was het verstandig geweest om het uurtarief na 8 jaar te verhogen in overleg met de gemeente, zo'n fout valt niet goed te praten. Maar laten wij even naar te feitelijke situatie kijken. Wij hebben het Gastouderbureau gevraagd te fuseren met de SKL, omdat wij het een waardevolle vorm van kinderopvang vinden die voor een heleboel ouders maatwerk kan leveren. Daarmee stellen wij deze vorm van kinderop vang op één lijn met professionele kinderopvang waar leidsters werkzaam zijn die volgens CAO-loon worden betaald. Eigenlijk beschouwden wij het Gastouderbureau al langer, sinds de subsidiëring, als een goede vorm van kinderopvang In het plan waar wij vanavond over besluiten, neemt het Gastouderbureau een flink portie van de uitbreiding van de kindplaatsen voor haar reke ning. Ten opzichte van de dagopvang zijn het relatief goedkope plaatsen, maar dan moeten deze plaatsen wel gerealiseerd worden. Dat betekent dat er volop gezocht moet worden naar nieuwe gastouders. De verwachting is echter dat dit een zware dobber zal zijn, gezien het feit dat er dage lijks in de krant te lezen valt dat er in het particuliere circuit gemiddeld 5,-- en ook wel ƒ6,-- gevraagd wordt per uur. Je bent een dief van jezelf als je dan voor kinderen gaat zorgen voor 3,-per uur. En dan komt de rekening voor de gemeente wel eens aanzienlijk hoger uitvallen dan de 200.000,-- die in 1993 nodig is. Dus in de situatie dat wij onze plannen niet kunnen realiseren. Ook veel van de huidige gastouders denken er zo over, zo las ik in de brieven die ik van hen ontving. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen die er landelijk zijn op het gebied van de gastoudertarieven kan je niet anders dan constateren dat Leeuwarden achteraan loopt. Bepaald geen compliment voor een gemeente die emancipatie, sociale vernieuwing altijd zo hoog in haar vaandel heeft staan. Als je de brieven van de gastouders leest, merk je dat zij hart voor hun zaak hebben, dat zij in hun huis aanpassingen plegen, hun taak als mede opvoeder bijzonder serieus nemen. In de commissie sprak de wethouder hier ook lovende woorden over. Ik heb dat vandaag ook weer van een aantal fracties gehoord. Het feit dat hij het tarief niet wilde verhogen van ƒ3,-- naar ƒ4,-- moest zeker niet gezien worden als een onderwaardering voor het werk, maar daar koop je zo weinig voor. Het gaat hier om vrouwen 28 die niet georganiseerd zijn, geen CAO achter zich hebben, geen ziektere geling kennen, geen vakantietoeslag hebben, etc. Wij spreken hier over een groep die in 8 jaar geen salarisverhoging heeft gehad, laat staan een prijscompensatie. Dus feitelijk er steeds meer op achteruit gegaan is. Wij hebben vanmiddag nog navraag gedaan bij het NIBUD in Den Haag met welk percentage het prijsindexcijfer sinds 1982 is gestegen. Het lijkt opzet, maar zij noemden een percentage van ruim 25Z. Daar ging het toch hier vanavond ook om? Dus is de verhoging alleen maar het inlopen van een achterstand. Voor ons een reden om samen met de D66-en GPV/RPF/SGP- fractie de volgende motie in te dienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 24 juni 1991, overwegende dat het tarief voor gastouders sinds 1982 niet verhoogd is, dat de landelijke tendens duidelijk ƒ4,aangeeft, dat het huidige voorstel haaks staat op het gemeentelijk emancipa tiebeleid dat handhaving van het tarief op 3,-- naar verwachting op termijn de uitvoering van het Meerjarenplan Kinderopvang in gevaar brengt, besluit het tarief voor gastouders alsnog op 4,per uur te stellen." De motie is ondertekend door de heer De Jong van de D66-fractie, mevrouw Visser van de GPV/RPF/SGP-fractie en door mijzelf. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Dan nu de kwaliteitsverordening. In de commissie is uitgebreid gediscussieerd over het punt of je nu wel of niet het pedagogisch aspect in de kwaliteitsverordening mee moet nemen. Ik ben inmiddels overtuigd geraakt dat hier op dit moment, met name als het gaat om de controle, nog wel wat nadelen aan kleven, omdat wij hier spreken over een strafverordening. Toch blijft het voor mijn fractie een wezenlijk punt. Wij zouden dan ook graag onderzocht willen zien of onderbrengen bij onze eigen subsidieverordening een reële moge lijkheid is. Mevrouw VisserMijnheer de voorzitter, Kinderopvangplan Meerjarenbeleid Laat ik beginnen met het slot van de raadsbrief waarin de uitvoering aan de orde komt. Daar wordt gesteld dat in het plan nog een aantal open einden aanwezig zijn en nog vraagstukken of voorstellen niet zijn beant woord. Wel wordt in dit meerjarenplan een beleidslijn uitgezet waarin politieke sturing en bijsturing van het grootste belang is. Ik zal de raadsbrief van commentaar voorzien aan de hand van de reacties vanuit de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken. Ten eerste, de voorkeur voor gastouderopvang heeft mijn fractie nooit onder stoelen en banken willen schuiven. Ook het college geeft nadrukke- 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 15