Or
2
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verki
Verw
Verw
Rui
Verv
Sc»
Ontt
Onh
pis
Za
Ei
Ver
Uitj
O
Vei
On
D
B
Ad
c
Bs
gemeente - gezien dit plan - goed gebruik van willen maken. Wij hebben
aan de betrokken instellingen, te weten Stichting Kinderopvang Leeuwar
den, Stichting Bedrijfsopvangde Buitenschoolse opvang en het Gastouder
bureau, gevraagd volop hun medewerking te verlenen aan een ambitieus plan
om in de periode 1991-1994 ongeveer 400 kindplaatsen te realiseren. Al
deze instellingen zijn nu dan ook ondergebracht binnen één stichting. De
fusie SKL-Gastouderbureau is inmiddels een feit. Omdat het plan tweemaal
uitgebreid in de commissie aan de orde is geweest wil ik mij beperken tot
een tweetal knelpunten, te weten het uurtarief van de gastouders en de
kwaliteitsverordening
Ik vind het een uitermate slechte zaak dat er op geen enkele manier te
praten valt over de verhoging van het uurtarief voor gastouders van ƒ3,-
naar 4,--, voor de gastouders een handhaving van het huidige tarief.
Natuurlijk, was het verstandig geweest om het uurtarief na 8 jaar te
verhogen in overleg met de gemeente, zo'n fout valt niet goed te praten.
Maar laten wij even naar te feitelijke situatie kijken.
Wij hebben het Gastouderbureau gevraagd te fuseren met de SKL, omdat wij
het een waardevolle vorm van kinderopvang vinden die voor een heleboel
ouders maatwerk kan leveren. Daarmee stellen wij deze vorm van kinderop
vang op één lijn met professionele kinderopvang waar leidsters werkzaam
zijn die volgens CAO-loon worden betaald. Eigenlijk beschouwden wij het
Gastouderbureau al langer, sinds de subsidiëring, als een goede vorm van
kinderopvang
In het plan waar wij vanavond over besluiten, neemt het Gastouderbureau
een flink portie van de uitbreiding van de kindplaatsen voor haar reke
ning. Ten opzichte van de dagopvang zijn het relatief goedkope plaatsen,
maar dan moeten deze plaatsen wel gerealiseerd worden. Dat betekent dat
er volop gezocht moet worden naar nieuwe gastouders. De verwachting is
echter dat dit een zware dobber zal zijn, gezien het feit dat er dage
lijks in de krant te lezen valt dat er in het particuliere circuit
gemiddeld 5,-- en ook wel ƒ6,-- gevraagd wordt per uur. Je bent een
dief van jezelf als je dan voor kinderen gaat zorgen voor 3,-per uur.
En dan komt de rekening voor de gemeente wel eens aanzienlijk hoger
uitvallen dan de 200.000,-- die in 1993 nodig is. Dus in de situatie
dat wij onze plannen niet kunnen realiseren.
Ook veel van de huidige gastouders denken er zo over, zo las ik in de
brieven die ik van hen ontving. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen
die er landelijk zijn op het gebied van de gastoudertarieven kan je niet
anders dan constateren dat Leeuwarden achteraan loopt. Bepaald geen
compliment voor een gemeente die emancipatie, sociale vernieuwing altijd
zo hoog in haar vaandel heeft staan.
Als je de brieven van de gastouders leest, merk je dat zij hart voor hun
zaak hebben, dat zij in hun huis aanpassingen plegen, hun taak als mede
opvoeder bijzonder serieus nemen. In de commissie sprak de wethouder
hier ook lovende woorden over. Ik heb dat vandaag ook weer van een aantal
fracties gehoord. Het feit dat hij het tarief niet wilde verhogen van
ƒ3,-- naar ƒ4,-- moest zeker niet gezien worden als een onderwaardering
voor het werk, maar daar koop je zo weinig voor. Het gaat hier om vrouwen
28
die niet georganiseerd zijn, geen CAO achter zich hebben, geen ziektere
geling kennen, geen vakantietoeslag hebben, etc. Wij spreken hier over
een groep die in 8 jaar geen salarisverhoging heeft gehad, laat staan een
prijscompensatie. Dus feitelijk er steeds meer op achteruit gegaan is.
Wij hebben vanmiddag nog navraag gedaan bij het NIBUD in Den Haag met
welk percentage het prijsindexcijfer sinds 1982 is gestegen. Het lijkt
opzet, maar zij noemden een percentage van ruim 25Z. Daar ging het toch
hier vanavond ook om? Dus is de verhoging alleen maar het inlopen van een
achterstand. Voor ons een reden om samen met de D66-en GPV/RPF/SGP-
fractie de volgende motie in te dienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op
maandag 24 juni 1991,
overwegende
dat het tarief voor gastouders sinds 1982 niet verhoogd is,
dat de landelijke tendens duidelijk ƒ4,aangeeft,
dat het huidige voorstel haaks staat op het gemeentelijk emancipa
tiebeleid
dat handhaving van het tarief op 3,-- naar verwachting op termijn
de uitvoering van het Meerjarenplan Kinderopvang in gevaar brengt,
besluit
het tarief voor gastouders alsnog op 4,per uur te stellen."
De motie is ondertekend door de heer De Jong van de D66-fractie, mevrouw
Visser van de GPV/RPF/SGP-fractie en door mijzelf. (De Voorzitter: De
motie maakt deel uit van de beraadslagingen.
Dan nu de kwaliteitsverordening.
In de commissie is uitgebreid gediscussieerd over het punt of je nu wel
of niet het pedagogisch aspect in de kwaliteitsverordening mee moet
nemen. Ik ben inmiddels overtuigd geraakt dat hier op dit moment, met
name als het gaat om de controle, nog wel wat nadelen aan kleven, omdat
wij hier spreken over een strafverordening. Toch blijft het voor mijn
fractie een wezenlijk punt. Wij zouden dan ook graag onderzocht willen
zien of onderbrengen bij onze eigen subsidieverordening een reële moge
lijkheid is.
Mevrouw VisserMijnheer de voorzitter, Kinderopvangplan Meerjarenbeleid
Laat ik beginnen met het slot van de raadsbrief waarin de uitvoering aan
de orde komt. Daar wordt gesteld dat in het plan nog een aantal open
einden aanwezig zijn en nog vraagstukken of voorstellen niet zijn beant
woord. Wel wordt in dit meerjarenplan een beleidslijn uitgezet waarin
politieke sturing en bijsturing van het grootste belang is. Ik zal de
raadsbrief van commentaar voorzien aan de hand van de reacties vanuit de
Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken.
Ten eerste, de voorkeur voor gastouderopvang heeft mijn fractie nooit
onder stoelen en banken willen schuiven. Ook het college geeft nadrukke-
29