Verkc Verw Verw Verw Verki Verw Verw Rui Verv Set Ontt Or Ontt pit Za Ei feministen wel aansluit bij de vraag van de derde golf ouders die - zo blijkt uit onderzoeken - niet massaal staan te popelen om hun kroost buitenshuis te brengen ten behoeve van een full-time carrière. Op die broodnodige variatie en differentiatie, net zo veelkleurig als onze samenleving, moet meerjarenplanning worden afgestemd, met de beleidsin houdelijke aspecten ingevuld door die doelgroepen. Mevrouw Van Ulzen: Voor de WD-fractie is kinderopvang belangrijk. Vij hebben waardering dat een zo belangrijke aangelegenheid nu in beleid gaat worden omgezet. Wij hebben ook waardering voor diegenen die dit meerja renplan in leesbaar Nederlands hebben gezet. Voor de liberalen past kinderopvang in het streven naar zelfredzaamheid van mensen en naar de mogelijkheid om door vrije keuzes je leven zo in te richting als je dat zelf wenst. Voor liberalen is beschikbaarheid van kinderopvangmogelijkheden daarbij van wezenlijk belang, met de uitdrukke lijk aantekening dat de eerste verantwoordelijkheid voor de kinderen bij de ouders ligt. In de diverse commissievergadering is al veel gepraat over dit beleids plan. Dat doe ik dus niet opnieuw, maar er blijven voor de WD-fractie een aantal punten over die zwaar wegen. Wij vinden dat het systeem van de ouderbijdrage veel te nivellerend is. Dat is een bezwaar van politieke aard en naar ik aanneem hier algemeen bekend Ver Uit] O Vei On E B Ad c Mijn tweede bezwaar is van praktische aard. Gemeentelijke kinderopvang is mooi, maar niet zaligmakend. Zeker niet nu er sprake is van een monopoliepositie van één instelling. Die instelling wordt waarschijnlijk niet gezien als dè instelling voor de kinderopvang. Zeker niet door de hogere inkomensgroepen die gezien de sterke nivellerende werking van de ouderbijdrage zullen uitwijken naar een goedkopere mogelijkheid, daarbij gesteund door een recentelijke uitspraak van de Hoge Raad inzake fiscale aftrekbaarheid van een gedeelte van de bijdrage ten hoogte van de subsi diëring. De kosten voor de gemeente zullen hoger en hoger worden, onder anderen veroorzaakt door de zogenaamde professionalisering en daarmee prijst men zichzelf de markt uit. Nu al geeft de wethouder aan welke kosten te verwachten zijn voor Leeuwarden, inflatie meegerekend kan dat in 1994 oplopen tot bijna 1 miljoen. Dit is zeer veel, zo niet te veel. De wethouder legt daarbij nu al een claim op het nog te gaan voeren nieuw beleid en dat is eigenlijk wel merkwaardig. Nieuw beleid dat naar ik aanneem evenmin bekend is bij de raad als bij mij. Bij een smallere opzet krijgen wij nu weliswaar minder rijksbijdrage, maar dan is het in 1993 en 1994 ook niet nodig om zoveel eigen middelen aan te wenden. Wat je nu extra investeert, blijft ook na 1994. In dit verband wil ik de wethouder vragen of de CAO, welke van toepassing is op de kinderopvang, al verbin dend is verklaard. 32 2 U zult kunnen opmaken uit het voorafgaande dat wij het met de wethouder eens zijn de bijdrage van gastouders niet te verhogen en terug te brengen naar 3,--, waarbij niets gezegd is van de taak van de ouders. Met de betrekking tot de regionale functie van 5Z van de totale capaci teit heb ik een vraag. Op zich is daar niets op tegen, maar hoe denkt de wethouder dit percentage te kunnen controleren? Een stedelijke instel ling die gekozen is voor een monopoliepositie voor kinderopvang, de WD- fractie heeft daar overwegende bezwaren tegen. Monopolie is per definitie anti-concurrentieEr is hier sprake van een algemeen toegankelijk en algemene instelling en dat is dus strijdig met het verzoek om bepaalde groepen voorrang of, zo u wilt, achterstelling te verlenen. Ik ben van mening dat wij geen voorrang of achterstelling aan welke groep dan ook moeten verlenen. Wie het eerst komt het eerst maalt. Kan de wethouder misschien iets duidelijker aangeven wat hij denkt te doen en per wanneer aan de opvang van zieke kinderen? Sprekend uit eigen ervaring weet ik dat dit pas een echt knelpunt voor ouders kan zijn. Op bladzijde 21 wordt gesteld dat kinderopvang een apart vak is. Wij vinden dat enigszins overtrokken. In dit verband wil ik deze advertentie uit de Volkskrant van een paar dagen geleden u niet onthouden. "Gevraagd vrouw of moeder ongeveer 35 jaar die ons wil helpen met groepje kinderen van ongeveer 12, opleiding niet belangrijk, wel liefde voor kinderen, liefst twee rechterhanden." (In deze raad vertaald zal hier dan wel een voorkeur voor linker handen bestaan.) In dit verband is bladzijde 9 van het jaarverslag van de SKL ook veelzeggend. Opvallen was "dat de helft van de reagerende ouders huisbezoek en ouderavonden niet nodig vinden" In dezelfde sfeer heb ik ook wel eens iets gehoord van gastouders omtrent de zonodige begeleiding. Mij verbaast de reactie van de ouders niet zo erg, men zoekt goede en veilige oppas en dat naar eigen normen en verder geen gedoe. Op bladzijde 21 onderaan wordt gesteld: "het ruimte creëren voor een pluriform aanbod aan voorzieningen en in principe mogelijkheden te zoeken om aan aantoonbare behoeften aan bepaalde vormen van kinderopvang tege moet te komen"Ik mis hierin volgens welke criteria dit aangepakt zal worden en de opmerking op bladzijde 22: "Wij gaan er van uit dat de stedelijke instelling (let wel de enige) ook hier positief op zal inspe len". Wij vinden dat veel te mager voor een zo essentieel onderdeel. Dat is ook onze overweging geweest om de motie van mevrouw Visser te onder steunen. Kwaliteitsverordening kinderopvang Onzes inziens is de wethouder terecht niet ingegaan op het verzoek van de PvdA-fractie de pedagogische kwaliteiten van de kinderopvang onder anderen door middel van een speel-werkplan ingaande op de leeftijd van 6 weken - u hoort het goed - in de verordening op te nemen. Ik heb al eerder betoogd, een goede veilige opvang, daar gaat het om. In de commis sie heb ik diverse keren gezegd dat ik de mening dat 4 of 5 kinderen uit 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 17