Verkc
Verw
Verw
Verw
Verki
Verw
Verw
Rui
Verv
Set
Ontt
Or
Ontt
pit
Za
Ei
feministen wel aansluit bij de vraag van de derde golf ouders die - zo
blijkt uit onderzoeken - niet massaal staan te popelen om hun kroost
buitenshuis te brengen ten behoeve van een full-time carrière. Op die
broodnodige variatie en differentiatie, net zo veelkleurig als onze
samenleving, moet meerjarenplanning worden afgestemd, met de beleidsin
houdelijke aspecten ingevuld door die doelgroepen.
Mevrouw Van Ulzen: Voor de WD-fractie is kinderopvang belangrijk. Vij
hebben waardering dat een zo belangrijke aangelegenheid nu in beleid gaat
worden omgezet. Wij hebben ook waardering voor diegenen die dit meerja
renplan in leesbaar Nederlands hebben gezet.
Voor de liberalen past kinderopvang in het streven naar zelfredzaamheid
van mensen en naar de mogelijkheid om door vrije keuzes je leven zo in
te richting als je dat zelf wenst. Voor liberalen is beschikbaarheid van
kinderopvangmogelijkheden daarbij van wezenlijk belang, met de uitdrukke
lijk aantekening dat de eerste verantwoordelijkheid voor de kinderen bij
de ouders ligt.
In de diverse commissievergadering is al veel gepraat over dit beleids
plan. Dat doe ik dus niet opnieuw, maar er blijven voor de WD-fractie
een aantal punten over die zwaar wegen.
Wij vinden dat het systeem van de ouderbijdrage veel te nivellerend is.
Dat is een bezwaar van politieke aard en naar ik aanneem hier algemeen
bekend
Ver
Uit]
O
Vei
On
E
B
Ad
c
Mijn tweede bezwaar is van praktische aard. Gemeentelijke kinderopvang
is mooi, maar niet zaligmakend. Zeker niet nu er sprake is van een
monopoliepositie van één instelling. Die instelling wordt waarschijnlijk
niet gezien als dè instelling voor de kinderopvang. Zeker niet door de
hogere inkomensgroepen die gezien de sterke nivellerende werking van de
ouderbijdrage zullen uitwijken naar een goedkopere mogelijkheid, daarbij
gesteund door een recentelijke uitspraak van de Hoge Raad inzake fiscale
aftrekbaarheid van een gedeelte van de bijdrage ten hoogte van de subsi
diëring. De kosten voor de gemeente zullen hoger en hoger worden, onder
anderen veroorzaakt door de zogenaamde professionalisering en daarmee
prijst men zichzelf de markt uit. Nu al geeft de wethouder aan welke
kosten te verwachten zijn voor Leeuwarden, inflatie meegerekend kan dat
in 1994 oplopen tot bijna 1 miljoen. Dit is zeer veel, zo niet te veel.
De wethouder legt daarbij nu al een claim op het nog te gaan voeren nieuw
beleid en dat is eigenlijk wel merkwaardig. Nieuw beleid dat naar ik
aanneem evenmin bekend is bij de raad als bij mij. Bij een smallere opzet
krijgen wij nu weliswaar minder rijksbijdrage, maar dan is het in 1993
en 1994 ook niet nodig om zoveel eigen middelen aan te wenden. Wat je nu
extra investeert, blijft ook na 1994. In dit verband wil ik de wethouder
vragen of de CAO, welke van toepassing is op de kinderopvang, al verbin
dend is verklaard.
32
2
U zult kunnen opmaken uit het voorafgaande dat wij het met de wethouder
eens zijn de bijdrage van gastouders niet te verhogen en terug te brengen
naar 3,--, waarbij niets gezegd is van de taak van de ouders.
Met de betrekking tot de regionale functie van 5Z van de totale capaci
teit heb ik een vraag. Op zich is daar niets op tegen, maar hoe denkt de
wethouder dit percentage te kunnen controleren? Een stedelijke instel
ling die gekozen is voor een monopoliepositie voor kinderopvang, de WD-
fractie heeft daar overwegende bezwaren tegen. Monopolie is per definitie
anti-concurrentieEr is hier sprake van een algemeen toegankelijk en
algemene instelling en dat is dus strijdig met het verzoek om bepaalde
groepen voorrang of, zo u wilt, achterstelling te verlenen. Ik ben van
mening dat wij geen voorrang of achterstelling aan welke groep dan ook
moeten verlenen. Wie het eerst komt het eerst maalt.
Kan de wethouder misschien iets duidelijker aangeven wat hij denkt te
doen en per wanneer aan de opvang van zieke kinderen? Sprekend uit eigen
ervaring weet ik dat dit pas een echt knelpunt voor ouders kan zijn.
Op bladzijde 21 wordt gesteld dat kinderopvang een apart vak is. Wij
vinden dat enigszins overtrokken. In dit verband wil ik deze advertentie
uit de Volkskrant van een paar dagen geleden u niet onthouden. "Gevraagd
vrouw of moeder ongeveer 35 jaar die ons wil helpen met groepje kinderen
van ongeveer 12, opleiding niet belangrijk, wel liefde voor kinderen,
liefst twee rechterhanden." (In deze raad vertaald zal hier dan wel een
voorkeur voor linker handen bestaan.) In dit verband is bladzijde 9 van
het jaarverslag van de SKL ook veelzeggend. Opvallen was "dat de helft
van de reagerende ouders huisbezoek en ouderavonden niet nodig vinden"
In dezelfde sfeer heb ik ook wel eens iets gehoord van gastouders omtrent
de zonodige begeleiding. Mij verbaast de reactie van de ouders niet zo
erg, men zoekt goede en veilige oppas en dat naar eigen normen en verder
geen gedoe.
Op bladzijde 21 onderaan wordt gesteld: "het ruimte creëren voor een
pluriform aanbod aan voorzieningen en in principe mogelijkheden te zoeken
om aan aantoonbare behoeften aan bepaalde vormen van kinderopvang tege
moet te komen"Ik mis hierin volgens welke criteria dit aangepakt zal
worden en de opmerking op bladzijde 22: "Wij gaan er van uit dat de
stedelijke instelling (let wel de enige) ook hier positief op zal inspe
len". Wij vinden dat veel te mager voor een zo essentieel onderdeel. Dat
is ook onze overweging geweest om de motie van mevrouw Visser te onder
steunen.
Kwaliteitsverordening kinderopvang
Onzes inziens is de wethouder terecht niet ingegaan op het verzoek van
de PvdA-fractie de pedagogische kwaliteiten van de kinderopvang onder
anderen door middel van een speel-werkplan ingaande op de leeftijd van
6 weken - u hoort het goed - in de verordening op te nemen. Ik heb al
eerder betoogd, een goede veilige opvang, daar gaat het om. In de commis
sie heb ik diverse keren gezegd dat ik de mening dat 4 of 5 kinderen uit
33