Or Ei Verk( Verw Verw Verw Verb Verw Verw Rui Verv Sc» Ontt Ontt ph Mevrouw Van Ulzen: De wethouder zegt wat badinerend dat hij van mij een wat ideologisch getint verhaal heeft gehoord. Ik wou zeggen dat dat menig politieke partij zou sieren in deze raad en daar bedoel ik zeker ook de CDA-fractie mee. Dan zegt de wethouder dat de tabellen voorgeschreven zijn door WVC. Het is maar hoe je het uitlegt, het is een advies, je hoeft dat niet te volgen. Het advies van de VNG volgt hij ook niet als het gaat over de pedagogische aspecten, what ever it may be. Hij zegt dat hij eerst van plan was om dat niet te doen en nu verandert hij om dat er toch in op te nemen. De VNG-verordening geeft duidelijk aan dat zij dat niet adviseren omdat het zo boterzacht is. Misschien kan de wethouder mij iets meer toelichten over wat er eigenlijk verstaan wordt onder de pedagogische aspecten. Ik schrik dan toch een beetje als ik mevrouw Garms hoor zeggen, kijken naar de pedagogische ontwikkelingen van het kind. Dat is nu precies wat ik bedoel, je zoekt opvang voor je kind, veilig en alstu blieft goed, maar het is niet de bedoeling dat je kind nog eens in teamverband wordt besproken omdat hij het verkeerde sokje aan heeft of zo. (Mevrouw GarmsAls mevrouw Van Ulzen dat onder pedagogiek verstaat? Ik heb heel veel ervaring op dat gebied, want ik kom uit die sector, mevrouw Garms. (Mevrouw Garms: Ik ook.) Ja, maar mevrouw Garms is nog wat jonger en gelooft daar nog in, zij heeft nog veel mogelijkheden om bij te draaien. Zi Ver Uitj O Vei On E E Ad c I 1 Bt Die opmerking over dat ideologisch getint verhaal steekt mij en ik vind het ook niet terecht dat de wethouder dat zegt. Iedereen heeft het recht om zo'n verhaal te houden. Het zou ook heel belangrijk zijn voor de duidelijkheid van de politieke discussie als dat vaker gebeurde, dat zou de zaak misschien zelfs naar een wat hoger niveau tillen. Maar dat wordt misschien wat moeilijk. Dan zegt de wethouder iets over die advertentie en wijkt dan uit naar wachtlijsten. Ik heb deze advertentie niet genoemd omdat die iets had te maken met wachtlijsten, maar om aan te tonen dat er over het algemeen hele diverse opvattingen over kinderopvang bestaan, maar een hele grote meerderheid deelt wat ik net tegen mevrouw Garms zei, goede en veilige opvang. Dat staat los van wachtlijsten. De wethouder heeft geen antwoord op mijn vraag gegeven hoe hij de 5Z regionale opvang denkt te controleren. Dat kan hij ook niet, denk ik, maar dan moet hij dat zeggen. Ik ben heel blij, en dat meen ik in alle oprechtheid, dat de wethouder aandacht zal geven aan de zieke kinderen om te kijken of daar toch een oplossing voor mogelijk is. Ik ben hem daar dankbaar voor. Hij heeft mij ook geen antwoord gegeven, misschien is hem dat wat ont gaan, op mijn vraag over de huisvesting. Wij hebben in het kader van de kinderopvang gekozen om de huisvesting te doen plaatsvinden in scholen die leeg komen en helaas zullen wij daar de komende tijd nogal wat aanbod 44 2 in hebben. Maar is dat aanbod ook genoeg om de peuterspeelzalen te plaatsen, want wij hebben inmiddels één probleempje daarover en het is niet onmogelijk dat er meer problemen komen. Ik neem aan dat de wethouder daar nog op ingaat. Dan zal de PvdA-fractie onze motie niet steunen en zij is met name verbaasd dat de WD-fractie een verzuiling in stand wil houden. Daar wil ik eigenlijk ook weer een ideologisch getint antwoord op geven, ik hoop dat de wethouder mij dat vergeeft. Thorbecke heeft al in 1829 - en dat was een liberaal die een grote invloed heeft gehad op de totstandkoming van de Grondwet - verdedigd dat bijzonder onderwijs regel zou moeten zijn en overheidsonderwijs uitzondering, dat mag ook vertaald worden naar andere sectoren. Het geven van onderwijs is vrij, dat staat in de Grond wet van 1848. Het probleem is dat het geven van onderricht wel vrij is, maar dat de overheden bepalen welke school wel of geen subsidie krijgt (en men mag hier dan kinderopvang invullen). Omdat de neutrale instel ling voor sommige levensbeschouwelijke richtingen niet acceptabel is en zij wel naar rato bijdragen aan de overheidsfinanciën, zijn er twee oplossingen: of subsidie toekennen aan aparte bijzondere instellingen of binnen de algemene instelling garanties geven voor de niet neutrale opvang. Dat functioneert in de praktijk slecht, maar in ieder geval vereist zo'n garantie een concrete invulling en die concrete invulling mis ik tot nu toe. Ook het WD vertrouwen in de neutraliteit van algemene instellingen is landelijk sinds 1970 verminderd. Wij hebben zelfs een onderwijsminister gehad die dacht dat het onderwijs en zelfs nu misschien wel de kinderopvang, als breekijzer zou moeten kunnen fungeren in de maatschappelijke verhoudingen. Dat was de heer Van Kemenade. En de heer Van Kemenade fungeert nog steeds als een profeet voor dit college. Dus misschien dat u nu iets beter begrijpt hoe mijn standpuntbepaling tot stand komt. (Mevrouw Dikken: Nog even voor alle duidelijkheid, wij hebben het nu over kinderopvang. Ja en ik heb gezegd, u mag onderwijs invullen of veranderen door kinderopvang. (Mevrouw Dikken: Maar het is nog steeds niet duidelijk wat deze instelling precies gaat doen met de vragen, omdat wij die hele problematiek nog moeten afwachten. Wij moeten nog afwachten hoe die gesprekken zullen plaatsvinden. Wij moeten ook nog afwachten hoe de huidige kinderopvang zal omgaan met christelijke en Friestalige opvang. Misschien dat daarin voldoende ruimte komt voor die christelijke en Friestalige opvang. Mevrouw Van Ulzen geeft zelf ook al aan dat zij voor een algemene instelling is waar ook al die bijzondere vragen vol doende aan de orde zullen komen. Laten wij dat dan afwachten. Ik heb dat als zodanig niet gezegd, maar op zich heeft dat mijn voorkeur wel. Maar op geen enkele wijze wordt in dit beleidsplan - of misschien is het wel een speelwerkplan, wie zal het zeggen - duidelijk gemaakt hoe er een concrete invulling zal plaatsvinden. Ik moet zeggen dat ik mij dan buitengewoon verbaas over het antwoord van de CDA-fractie dat het alle maal wat prematuur is. Zij vinden het toch ook van belang dat ouders eigen verantwoordelijkheid enz. krijgen. Ik heb al die verhalen gehoord toen het ging over het instellen van brede scholengemeenschappen. Het gaat mij er om dat op dit moment in dit stuk, zoals dat voor ons ligt, 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 23