Or
Ei
Verk(
Verw
Verw
Verw
Verb
Verw
Verw
Rui
Verv
Sc»
Ontt
Ontt
ph
Mevrouw Van Ulzen: De wethouder zegt wat badinerend dat hij van mij een
wat ideologisch getint verhaal heeft gehoord. Ik wou zeggen dat dat menig
politieke partij zou sieren in deze raad en daar bedoel ik zeker ook de
CDA-fractie mee.
Dan zegt de wethouder dat de tabellen voorgeschreven zijn door WVC. Het
is maar hoe je het uitlegt, het is een advies, je hoeft dat niet te
volgen. Het advies van de VNG volgt hij ook niet als het gaat over de
pedagogische aspecten, what ever it may be. Hij zegt dat hij eerst van
plan was om dat niet te doen en nu verandert hij om dat er toch in op te
nemen. De VNG-verordening geeft duidelijk aan dat zij dat niet adviseren
omdat het zo boterzacht is. Misschien kan de wethouder mij iets meer
toelichten over wat er eigenlijk verstaan wordt onder de pedagogische
aspecten. Ik schrik dan toch een beetje als ik mevrouw Garms hoor zeggen,
kijken naar de pedagogische ontwikkelingen van het kind. Dat is nu
precies wat ik bedoel, je zoekt opvang voor je kind, veilig en alstu
blieft goed, maar het is niet de bedoeling dat je kind nog eens in
teamverband wordt besproken omdat hij het verkeerde sokje aan heeft of
zo. (Mevrouw GarmsAls mevrouw Van Ulzen dat onder pedagogiek verstaat?
Ik heb heel veel ervaring op dat gebied, want ik kom uit die sector,
mevrouw Garms. (Mevrouw Garms: Ik ook.) Ja, maar mevrouw Garms is nog wat
jonger en gelooft daar nog in, zij heeft nog veel mogelijkheden om bij
te draaien.
Zi
Ver
Uitj
O
Vei
On
E
E
Ad
c
I
1
Bt
Die opmerking over dat ideologisch getint verhaal steekt mij en ik vind
het ook niet terecht dat de wethouder dat zegt. Iedereen heeft het recht
om zo'n verhaal te houden. Het zou ook heel belangrijk zijn voor de
duidelijkheid van de politieke discussie als dat vaker gebeurde, dat zou
de zaak misschien zelfs naar een wat hoger niveau tillen. Maar dat wordt
misschien wat moeilijk.
Dan zegt de wethouder iets over die advertentie en wijkt dan uit naar
wachtlijsten. Ik heb deze advertentie niet genoemd omdat die iets had te
maken met wachtlijsten, maar om aan te tonen dat er over het algemeen
hele diverse opvattingen over kinderopvang bestaan, maar een hele grote
meerderheid deelt wat ik net tegen mevrouw Garms zei, goede en veilige
opvang. Dat staat los van wachtlijsten.
De wethouder heeft geen antwoord op mijn vraag gegeven hoe hij de 5Z
regionale opvang denkt te controleren. Dat kan hij ook niet, denk ik,
maar dan moet hij dat zeggen.
Ik ben heel blij, en dat meen ik in alle oprechtheid, dat de wethouder
aandacht zal geven aan de zieke kinderen om te kijken of daar toch een
oplossing voor mogelijk is. Ik ben hem daar dankbaar voor.
Hij heeft mij ook geen antwoord gegeven, misschien is hem dat wat ont
gaan, op mijn vraag over de huisvesting. Wij hebben in het kader van de
kinderopvang gekozen om de huisvesting te doen plaatsvinden in scholen
die leeg komen en helaas zullen wij daar de komende tijd nogal wat aanbod
44
2
in hebben. Maar is dat aanbod ook genoeg om de peuterspeelzalen te
plaatsen, want wij hebben inmiddels één probleempje daarover en het is
niet onmogelijk dat er meer problemen komen. Ik neem aan dat de wethouder
daar nog op ingaat.
Dan zal de PvdA-fractie onze motie niet steunen en zij is met name
verbaasd dat de WD-fractie een verzuiling in stand wil houden. Daar wil
ik eigenlijk ook weer een ideologisch getint antwoord op geven, ik hoop
dat de wethouder mij dat vergeeft. Thorbecke heeft al in 1829 - en dat
was een liberaal die een grote invloed heeft gehad op de totstandkoming
van de Grondwet - verdedigd dat bijzonder onderwijs regel zou moeten zijn
en overheidsonderwijs uitzondering, dat mag ook vertaald worden naar
andere sectoren. Het geven van onderwijs is vrij, dat staat in de Grond
wet van 1848. Het probleem is dat het geven van onderricht wel vrij is,
maar dat de overheden bepalen welke school wel of geen subsidie krijgt
(en men mag hier dan kinderopvang invullen). Omdat de neutrale instel
ling voor sommige levensbeschouwelijke richtingen niet acceptabel is en
zij wel naar rato bijdragen aan de overheidsfinanciën, zijn er twee
oplossingen: of subsidie toekennen aan aparte bijzondere instellingen of
binnen de algemene instelling garanties geven voor de niet neutrale
opvang. Dat functioneert in de praktijk slecht, maar in ieder geval
vereist zo'n garantie een concrete invulling en die concrete invulling
mis ik tot nu toe. Ook het WD vertrouwen in de neutraliteit van algemene
instellingen is landelijk sinds 1970 verminderd. Wij hebben zelfs een
onderwijsminister gehad die dacht dat het onderwijs en zelfs nu misschien
wel de kinderopvang, als breekijzer zou moeten kunnen fungeren in de
maatschappelijke verhoudingen. Dat was de heer Van Kemenade. En de heer
Van Kemenade fungeert nog steeds als een profeet voor dit college. Dus
misschien dat u nu iets beter begrijpt hoe mijn standpuntbepaling tot
stand komt. (Mevrouw Dikken: Nog even voor alle duidelijkheid, wij hebben
het nu over kinderopvang. Ja en ik heb gezegd, u mag onderwijs invullen
of veranderen door kinderopvang. (Mevrouw Dikken: Maar het is nog steeds
niet duidelijk wat deze instelling precies gaat doen met de vragen, omdat
wij die hele problematiek nog moeten afwachten. Wij moeten nog afwachten
hoe die gesprekken zullen plaatsvinden. Wij moeten ook nog afwachten hoe
de huidige kinderopvang zal omgaan met christelijke en Friestalige
opvang. Misschien dat daarin voldoende ruimte komt voor die christelijke
en Friestalige opvang. Mevrouw Van Ulzen geeft zelf ook al aan dat zij
voor een algemene instelling is waar ook al die bijzondere vragen vol
doende aan de orde zullen komen. Laten wij dat dan afwachten. Ik heb dat
als zodanig niet gezegd, maar op zich heeft dat mijn voorkeur wel. Maar
op geen enkele wijze wordt in dit beleidsplan - of misschien is het wel
een speelwerkplan, wie zal het zeggen - duidelijk gemaakt hoe er een
concrete invulling zal plaatsvinden. Ik moet zeggen dat ik mij dan
buitengewoon verbaas over het antwoord van de CDA-fractie dat het alle
maal wat prematuur is. Zij vinden het toch ook van belang dat ouders
eigen verantwoordelijkheid enz. krijgen. Ik heb al die verhalen gehoord
toen het ging over het instellen van brede scholengemeenschappen. Het
gaat mij er om dat op dit moment in dit stuk, zoals dat voor ons ligt,
45