Or Ei lijkheden van uittreding toch wel eens een keertje willen praten. Verkc Verw Verw De heer Timmermans (weth.)s Voorzitter, ik denk eerlijk gezegd dat vanuit Verw het college op dit moment geen ruimte is om nog deze week zelf initiatief Verki te nemen in de richting van het OLAF met betrekking tot de tijdelijke Verw opslag. Nogmaals, de bevoegdheden liggen daar volstrekt anders dan bij Verw het gemeentebestuur, het is het provinciaal bestuur en de eigenaar van het stort die daar bepalend in zijn. Wij hebben normaal, dat zal bekend Ruj zijn, goed overleg met de eigenaar van het stort en wij hebben begrepen dat die zeker geen standpunt zal innemen nadat de gemeente Leeuwarden Verv daarbij zal worden betrokken. Set Ontt Ontt pl£ Vei On' D B De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de PAL-fractie geacht wil worden tegen dit voorstel te hebben gestemd; met inachtneming van de toezegging van de wethouder. Za Punt 22 (bijlage nr. 147). De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling Programma Infrastructuur Ver 1991/kredietaanvraag voor de uitvoering van civieltechnische werken. Uit) O De heer HeinsOp 25 maart 1991 heeft de raad besloten om dit jaar een Y aantal kredieten vrij te maken voor civieltechnische werken. Het ging toen om een beperkt deel van het pakket van dit jaar. Omdat een aantal maatregelen als mogelijke bezuinigingen opgevoerd waren, zijn die toen uit het krediet gehaald. De PAL-fractie heeft toen voorgesteld om de uitvoering van verkeersluwe maatregelen, met name in Bloemenbuurt en Oranjewijk, veilig te stellen voor bezuinigingen en niet uit te stellen. Met het besluit van vandaag staan Bloemenbuurt en Oranjewijk er gelukkig weer op. Dus is het uitstel ingetrokken en maken deze projecten geen onderdeel meer uit van de herwaardering. De PAL-fractie is hier zeer Ad tevreden mee. Toch zijn er twee dingen die ons blijven verbazen, c Ten eerste dat verkeersluwe maatregelen ter discussie staan als er bezuinigd moet worden bij een gemeente die het integrale milieubeleid I toch hoog in het vaandel heeft. Ten tweede dat op 25 maart een motie is ingediend door de PAL-fractie die door de meerderheid van de raad wordt afgewezen, maar naar het zich vandaag laat aanzien met het besluit van vanavond toch wordt uitgevoerd. Bt 16 2 De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, punt 2 van het voor ons liggende raadsbesluit is voor de D66-fractie aanleiding om enkele opmer kingen te maken. Ten aanzien van het Programma Infrastructuur 1991 en het hiervoor be schikbaar stellen van een aanvullend raamkrediet zijn wij van mening dat, gezien de financiële situatie waarin de gemeente zich bevindt, alsmede het grote aantal in uitvoering zijnde of nog in uitvoering te nemen investeringsprojecten, bij het beschikbaar stellen van gemeentelijke middelen een kritische afweging op noodzakelijkheid dringend vereist is. In dit licht bezien heeft de aanleg via reconstructie van drie miniroton- des van de in totaal 5 minirotondesals onderdeel van de reconstructie van de Oostelijk ring- of rondweg, naar de mening van de D66-fractie op dit moment geen prioriteit. Overigens dreigt de aanleg van minirotondes te worden beschouwd als dè oplossing voor verkeersknelpunten, zonder dat hiervoor een beleidskader is vastgesteld. Is het college bereid dit beleidskader alsnog te ontwikkelen? Wij staan op het standpunt dat minirotondes eigenlijk alleen op die verkeersknooppunten dienen te worden aangelegd waar veel doorgaand verkeersaanbod is vanuit drie of meer verschillende richtingen. Aan dit criterium voldoen de drie voorgestelde minirotondes ter hoogte van de Knoop-, Tjalk- en Esdoornstraat niet. Mevrouw Van Ulzen: Zoals ik in de commissie ook al heb aangegeven wou ik mij aansluiten bij de woorden van de heer Schreuder. Ook mijn fractie zou liever zien dat er drie in plaats van vijf minirotondes werden aangelegd. Het is ons ook toegezegd door de wethouder, dacht ik, dat wij zouden gaan praten over het voordeel van minirotondes boven andere oplossingen. Ik begrijp ook wel dat dat voor een groot deel met de kosten te maken heeft, maar het is nu net alsof het een panacee is voor alle problemen. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Heins is nog even terug gekomen op de discussie over het uitstel dat enige tijd geleden is voorgestaan vanwege het college ten aanzien van de verkeersluwe maatrege len in de Bloemenbuurt en de Oranjewijk. Ik heb toen ook aangegeven dat omdat wij op dat moment als college in de situatie verkeerden dat de herwaardering in zijn omvang voor het eerst ter discussie kwam, het college toen in algemene zin een besluit heeft genomen om uitstelbare investeringen nog even aan te houden. Dat had niet alleen betrekking op het pakket dat wij hiervoor hebben, maar ook op de vraag van gaan wij door met de Harmonie, gaan wij door met het voorstel van het Stadskan toor. Die investeringen zijn aangehouden, niet met de vooropgezette bedoeling om ze allemaal voor langere tijd voor ons uit te schuiven, maar om de discussie in het college af te kunnen wachten, opdat wij een keuze konden maken waar het accent van de herwaardering zou moeten komen te liggen. Dat heeft er inderdaad toe geleid dat deze twee maatregelen in de desbetreffende wijk gedurende enkele weken moesten worden opgehouden. Er was geen feitelijke onmogelijkheid om dat te doen, in tegenstelling tot de andere maatregelen die toen wel zijn voorgesteld om te worden 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 9