Or
Ei
lijkheden van uittreding toch wel eens een keertje willen praten.
Verkc
Verw
Verw De heer Timmermans (weth.)s Voorzitter, ik denk eerlijk gezegd dat vanuit
Verw het college op dit moment geen ruimte is om nog deze week zelf initiatief
Verki te nemen in de richting van het OLAF met betrekking tot de tijdelijke
Verw opslag. Nogmaals, de bevoegdheden liggen daar volstrekt anders dan bij
Verw het gemeentebestuur, het is het provinciaal bestuur en de eigenaar van
het stort die daar bepalend in zijn. Wij hebben normaal, dat zal bekend
Ruj zijn, goed overleg met de eigenaar van het stort en wij hebben begrepen
dat die zeker geen standpunt zal innemen nadat de gemeente Leeuwarden
Verv daarbij zal worden betrokken.
Set
Ontt
Ontt
pl£
Vei
On'
D
B
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w. met de aantekening dat de PAL-fractie geacht wil worden
tegen dit voorstel te hebben gestemd; met inachtneming van de toezegging
van de wethouder.
Za Punt 22 (bijlage nr. 147).
De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling Programma Infrastructuur
Ver 1991/kredietaanvraag voor de uitvoering van civieltechnische werken.
Uit)
O
De heer HeinsOp 25 maart 1991 heeft de raad besloten om dit jaar een
Y aantal kredieten vrij te maken voor civieltechnische werken. Het ging
toen om een beperkt deel van het pakket van dit jaar. Omdat een aantal
maatregelen als mogelijke bezuinigingen opgevoerd waren, zijn die toen
uit het krediet gehaald. De PAL-fractie heeft toen voorgesteld om de
uitvoering van verkeersluwe maatregelen, met name in Bloemenbuurt en
Oranjewijk, veilig te stellen voor bezuinigingen en niet uit te stellen.
Met het besluit van vandaag staan Bloemenbuurt en Oranjewijk er gelukkig
weer op. Dus is het uitstel ingetrokken en maken deze projecten geen
onderdeel meer uit van de herwaardering. De PAL-fractie is hier zeer
Ad tevreden mee. Toch zijn er twee dingen die ons blijven verbazen,
c Ten eerste dat verkeersluwe maatregelen ter discussie staan als er
bezuinigd moet worden bij een gemeente die het integrale milieubeleid
I toch hoog in het vaandel heeft.
Ten tweede dat op 25 maart een motie is ingediend door de PAL-fractie die
door de meerderheid van de raad wordt afgewezen, maar naar het zich
vandaag laat aanzien met het besluit van vanavond toch wordt uitgevoerd.
Bt
16
2
De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, punt 2 van het voor ons
liggende raadsbesluit is voor de D66-fractie aanleiding om enkele opmer
kingen te maken.
Ten aanzien van het Programma Infrastructuur 1991 en het hiervoor be
schikbaar stellen van een aanvullend raamkrediet zijn wij van mening dat,
gezien de financiële situatie waarin de gemeente zich bevindt, alsmede
het grote aantal in uitvoering zijnde of nog in uitvoering te nemen
investeringsprojecten, bij het beschikbaar stellen van gemeentelijke
middelen een kritische afweging op noodzakelijkheid dringend vereist is.
In dit licht bezien heeft de aanleg via reconstructie van drie miniroton-
des van de in totaal 5 minirotondesals onderdeel van de reconstructie
van de Oostelijk ring- of rondweg, naar de mening van de D66-fractie op
dit moment geen prioriteit. Overigens dreigt de aanleg van minirotondes
te worden beschouwd als dè oplossing voor verkeersknelpunten, zonder dat
hiervoor een beleidskader is vastgesteld. Is het college bereid dit
beleidskader alsnog te ontwikkelen? Wij staan op het standpunt dat
minirotondes eigenlijk alleen op die verkeersknooppunten dienen te worden
aangelegd waar veel doorgaand verkeersaanbod is vanuit drie of meer
verschillende richtingen. Aan dit criterium voldoen de drie voorgestelde
minirotondes ter hoogte van de Knoop-, Tjalk- en Esdoornstraat niet.
Mevrouw Van Ulzen: Zoals ik in de commissie ook al heb aangegeven wou ik
mij aansluiten bij de woorden van de heer Schreuder. Ook mijn fractie zou
liever zien dat er drie in plaats van vijf minirotondes werden aangelegd.
Het is ons ook toegezegd door de wethouder, dacht ik, dat wij zouden gaan
praten over het voordeel van minirotondes boven andere oplossingen. Ik
begrijp ook wel dat dat voor een groot deel met de kosten te maken heeft,
maar het is nu net alsof het een panacee is voor alle problemen.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Heins is nog even terug
gekomen op de discussie over het uitstel dat enige tijd geleden is
voorgestaan vanwege het college ten aanzien van de verkeersluwe maatrege
len in de Bloemenbuurt en de Oranjewijk. Ik heb toen ook aangegeven dat
omdat wij op dat moment als college in de situatie verkeerden dat de
herwaardering in zijn omvang voor het eerst ter discussie kwam, het
college toen in algemene zin een besluit heeft genomen om uitstelbare
investeringen nog even aan te houden. Dat had niet alleen betrekking op
het pakket dat wij hiervoor hebben, maar ook op de vraag van gaan wij
door met de Harmonie, gaan wij door met het voorstel van het Stadskan
toor. Die investeringen zijn aangehouden, niet met de vooropgezette
bedoeling om ze allemaal voor langere tijd voor ons uit te schuiven, maar
om de discussie in het college af te kunnen wachten, opdat wij een keuze
konden maken waar het accent van de herwaardering zou moeten komen te
liggen. Dat heeft er inderdaad toe geleid dat deze twee maatregelen in
de desbetreffende wijk gedurende enkele weken moesten worden opgehouden.
Er was geen feitelijke onmogelijkheid om dat te doen, in tegenstelling
tot de andere maatregelen die toen wel zijn voorgesteld om te worden
17