Een ander element dat een rol speelt, is de toekomstige schaalvergroting. Hoewel dit in de raadsbrief maar kort wordt aangestipt, spelen de plannen van Staatssecretaris Wallage wel degelijk een rol. Daaruit blijkt name lijk dat wanneer de Tweede Kamer akkoord gaat met name het stedelijk gebied van Leeuwarden fors moet inleveren. Het is nog maar de vraag of in de verschillende dorpen en wijken of buurten de basisscholen kunnen worden gehandhaafd zoals wij dat nu hebben. Een voor Leeuwarden uiterst pijnlijke ontwikkeling en voor Hempens in ieder geval rampzalig. Voorzitter, de Wolwêzensried en dan de seksje Underwiis en Edukaasje heeft een alternatief ontwikkeld waarin ten opzichte van de plannen van Staatssecretaris Wallage best positieve punten zijn op te merken. Ik wil daarom in dit verband vragen om zo spoedig mogelijk Ln de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken te discussiëren omtrent die beide plannen. Eens kijken wat voor consequenties een en ander zou kunnen hebben voor de gemeente Leeuwarden en om wellicht eens te kijken naar het alternatief of dat meer soelaas zou kunnen bieden. Terug naar Hempens, voorzitter. Tot slot wil ik nog de woorden onderstrepen van de wethouder om samen met de ouders te zoeken naar goede oplossingen voor de leerlingen in Hempens vanaf de opheffingsdatum. Het zal u duidelijk zijn, wij gaan akkoord met deze raadsbrief. Mevrouw Dikken: Het sluiten van een school. Uit de publieke belangstelling bij de commissievergadering en ook nu hier in de raadzaal blijkt dit een precair onderwerp. Terecht, het is niet niks om van een school die al zo lang in een dorp is gevestigd afscheid te moeten nemen. Dat ouders, kinderen en team hiertegen in opstand komen is dan ook begrijpelijk. In de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken zijn wij uitgebreid ingegaan op alle voors en tegens van sluiting. Daarom beperk ik mij hier nu ook tot enkele opmerkingen. Wij zijn het in grote lijnen eens met de argumenten die genoemd worden in de raadsbrief om tot sluiting over te gaan. Maar voor ons blijft de belangrijkste reden dat er gewoon te weinig dorpskinderen naar de school gaan. Nu al helemaal, maar ook in de toekomst, spreekt de prognose over ten hoogste 17 kinderen. Daarom moeten wij jammergenoeg constateren dat er voor zulke kleine scholen geen bestaansmogelijkheid meer is. Willen wij de school in Hempens open houden, dan moeten wij daarvoor een school in de stad sluiten. Dat wil de PvdA-fractie onder de huidige omstandighe den niet. Verder delen wij met velen de zorg voor de Kinderen die nu de school bezoeken, daar moet een goede oplossing voor komen. Zij moeten niet het kind van de rekening worden. De school heeft laten zien dat kinderen die tussen de "gewone basisschool" en het speciaal onderwijs zitten op een prima manier opgevangen kunnen worden. Ik hoop dan ook dat de kennis en ervaring die op deze school is vergaard, wordt overgedragen aan andere scholen, helemaal in het licht van de nota "Weer samen naar 14 school". De tijd die er is tot 1 augustus 1994, de definitieve ophef fingsdatum van de school in Hempens, moet daarvoor gebruikt worden. Als laatste nog dit. De gemeente heeft zich lang cterk gemaakt voor de school in Hempens, ook de wethouder heeft zich daar altijd voor ingezet. Het is niet zo dat door de sluiting van de J.H van IJsselskoalle de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan kinderen in Hempens er nu niet meer is. De situatie is zodanig gewijzigd, ook door toekomstige plannen met betrekking tot de schaalvergroting, dat sluiting onontkoom baar is, maar voor nu en in de toekomst voelen wij ons verantwoordelijk om ook voor de kinderen uit het dorp Hempens goede onderwijsmogelijkheden te bieden. Mevrouw Van Ulzen: Wij vinden het, hoe beroerd ook, reëel dat de school in Hempens wordt opgeheven gezien het aantal kinderen, dat is hier al eerder gememoreerd. Onze zorg gaat, en ik denk dat dat terecht is, in dit geval vooral uit naar de zogenaamde zorgbreedtekinderen, kinderen die op de grens zitten tussen gewoon en speciaal onderwijs. Ik zou graag de extra zorg die nu aan deze kinderen besteed wordt boven tafel houden. In dit verband wil ik memoreren, en toch wel met zekere trots, dat Leeuwar den landelijk gezien het laagst percentage kinderen heeft op het speciaal onderwijs. Ik denk dat ons er alles aan gelegen moet zijn om dat zo te houden. Problemen ontstaan hieromtrent denk ik door het formatiebudget en de onmogelijkheden, moeilijkheden en mogelijkheden. Mijn vraag aan de wethouder is of het mogelijk is om het zo te organiseren dat deze kinde ren op de kleinste scholen geplaatst worden. Of zouden scholen bereid zijn om een bepaald percentage gastleerlingen toe te laten? Nog beter zou het misschien zijn om alle scholen te vragen concreet iets te doen aan speciale eisen welke nodig zijn voor deze zorgkinderen. Momenteel be steedt de gemeente 50.000,-- aan vervoerskosten van en naar Hempens. Is het niet mogelijk uit geld te besteden aan wat faciliteiten voor scholen die deze zorgkinderen "overnemen". In gesprekken met ouders is mij gebleken dat men het liefst de kinderen niet op een school in de eigen wijk geplaatst ziet, dit in tegenstelling tot de landelijke ideeën in de nota "Weer samen naar school" welke spreekt over het adequaat helpen in de eigen wijk. Geen van de ouders die ik gesproken heb is daar een voorstander van en dat is te begrijpen en te billijken. Evenmin lijkt het juist deze kinderen teveel te concentre ren. Ik verzoek de wethouder tijdig met de ouders overleg hierover te voeren. Juist omdat dit toch pas in 1994 zijn beslag krijgt, moet het toch mogelijk zijn dit te regelen. Dan heeft in de nota een bepaalde passage op bladzijde 4 mijn aandacht getrokken, namelijk: "Mede in verband met de aanwezigheid van het dorpshuis in Hempens welke tevens van sociaal-culturele betekenis is, is de vraag aan de orde of de school in stand moet worden gehouden louter vanwege de - snel verminderende - sociaal-culturele rol." De vraag is 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 8