Zi Ei Oi ver(( voor het einde van het jaar met een advies zal komen. Wij weten allemaal yerv hoe lang of het dan duurt voordat dat advies in een wet vertaald is. De yerv eerste stap loopt zelfs al behoorlijk uit de tijd. Dat is ook de reden geweest waarom b. en w. hebben gemeend zelf met een voorstel te moeten komen Mevrouw Waalkens vroeg wat je moet verstaan onder "gerechtvaardigd yen belang" als het gaat om het verkrijgen van een uittreksel uit het regis ter en wie dat bepaalt. Ik denk dat dat in principe niet anders is als bij een trouwregister. Maar ik wil dat vragen aan andere collegeleden die beter juridisch geschoold zijn. Wij kunnen er in de commissie dan nog een keer op terug komen en daar meer informatie over te verstrekken. Verk Ver\ Verk Ver\ Ru Ven De heer Brinks heeft aangegeven dat de start van het verhaal lag in het Scl verzoek van twee homo's die met elkaar wilden trouwen en wat daarna allemaal gebeurd is. Hij heeft gezegd dat de PAL-fractie positief tegen- Ontt over het voorstel staat. Hij noemde daarbij twee problemen. Het eerst zal weer op rijksniveau gelegd moeten worden, daar kunnen wij Oi als gemeente weinig aan doen. Zijn tweede vraag overvalt mij eerlijk gezegd een beetje. Wij hebben het daar, voor zover ik weet, in de commissie ook niet over gehad. Wij hebben geconstateerd dat het goed zou zijn dat je op basis van de afspraken die in de raadsbrief staan kunt starten met de instelling van het register, maar dat het ook goed zou zijn om die afspraken in een verordening vast te leggen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat zo'n uitwerkingspunt als dit een punt is dat je in de verordening zou kunnen uitzoeken hoe je er voor kunt zorgen dat je toch een bepaalde objectiverende status aan het register kunt geven. Ik denk dat dat het belang van het register alleen Ver maar ten goede komt. Maar ik kan mij zijn probleem ook wel voorstellen Uitj en zou willen voorstellen om het in dat kader verder te behandelen. Onti pi; Vei Onl D B Ad c< F F De heer Hiemstra heeft aangegeven dat de D66-fractie instemt met het voorstel van de meerderheid van het college. De Voorzitter: Gerechtvaardigd belang kun je ook benaderen vanuit het mag niet strijdig zijn met het belang van de betrokkenen. Het komt mij voor dat, aangezien in de twee alinea's daarboven staat "wij zullen voor het samenlevingsregister een verordening laten opstellen", dit nu net een punt is dat daarin een nadere uitwerking behoeft. Mevrouw v.d. Kloet: Ik ben het eens met de wethouder als hij zegt dat het naar andere gemeente toe, die nog geen register hebben ingesteld, beter is om dit gezamenlijk met de gemeenten waar wij al contact mee hadden te doen Ik zou nog even willen reageren op een aantal dingen die door andere Be fracties zijn gezegd. Mevrouw Tiemersma zegt dat het hier om een soort fake-huwelijk gaat. Dan 14 2 denk ik, daar gaat het nu juist niet om. Ik denk dat de heer Brinks in eerste instantie juist goed heeft aangege ven dat het hier gaat om aan de ene kant mensen die alleen administratief willen vastleggen dat zij inderdaad duurzaam samenleven en aan de andere kant mensen die er daarnaast ook voor kiezen om net als bij het huwelijk een ceremoniële toestand daarom heen op te tuigen. Daar zitten wei degelijk verschillen in. Wat ons betreft is dat ook de afweging die wij in eerste instantie gemaakt hebben, net als de PAL-fractie. Zeg je nu in de strategie-discussie dat zo'n symbolische actie een goede actie is of zeg je dat dit nu juist indruist tegen al onze ideeën over individualise ring van relatiewetgeving. Dat is ook bij ons in discussie geweest. Moet je nu juist niet afwijzen dat je andere samenlevingsvormen gelijk stelt met het huwelijk, want wij willen toch juist de andere kant op, wij willen individualiseren en dat kan wel degelijk. Dat betekent gewoon, mevrouw Tiemersma, dat je bij allerlei zaken op het gebied van erfrecht, adoptierecht, pensioenrecht, niet uitgaat van de relatievorm van welke aard dan ook, maar uitgaat van het individu. Dat is wel degelijk moge lijk. Ik denk dat bijvoorbeeld bij het adoptierecht het niet eens noodza kelijk zou zijn dat er van welke relatie dan ook sprake is. Dat is uiteindelijk het idee dat er achter zit. Dat soort rechten die automa tisch voortvloeien uit alleen de relatievorm huwelijk, dat je die daarvan loskoppelt Een andere opmerking nog even over de verschillende oplossingen in verschillende gemeenten. In de commissie is ook gezegd, dat tendeert een beetje naar, daarmee schep je rechtsongelijkheid. Dat doen wij met meer dingen, wij hebben hier ook een minimabeleid, dat hebben ze niet in andere gemeenten. Daarvan zeggen wij ook niet, laten wij nu maar wachten tot het rijk de goede dingen doet, en gaan intussen zelf met de handen over elkaar zitten. Nog een opmerking in de richting van wat de heer Hiemstra heeft gezegd over de prachtige regel van Elschot over de wet en de praktische bezwaren die in weg staan tussen droom en daad. Daarbij ging het nu juist over het af willen komen van een huwelijk. Dus of dat hier nu zo geschikt is, weet ik niet. Mevrouw Tiemersma: Ik heb niet gezegd dat het bij een samenlevingsregis ter gaat om een fake-huwelijk. Ik heb alleen gezegd, vorig jaar spraken wij over een homo-huwelijk en dat soort acties hebben wij toen een fake huwelijk genoemd, daar waren wij niet mee akkoord. Ik ben het met mevrouw De Haan eens dat dat totaal niet hetzelfde is als waar wij nu over praten. De term fake-huwelijk heb ik dan ook gebruikt in relatie tot waar wij het het vorig jaar over hebben gehad. Dan over de individualisering van rechten. Ik heb ook al in eerste termijn gezegd dat wij vinden dat door de consequenties die daaruit voortkomen de waarde die wij aan het huwelijk hechten wordt aangetast. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 8