Ve Ui 2 Vet Vei Vei Vei Vei Vei Vei R Vei S Vt Oi I met de stukken. Dat heeft ook onze reactie in de commissie bepaald. Bij de voorbereiding van deze raadsvergadering in onze steunfractie zijn in ieder geval een aantal aspecten behandeld. Het eerste aspect waar de nadruk op gelegd werd, was de noodzaak van een communicatiecampagne. Waarom, zo werd gevraagd, moet je een campagne voeren wanneer je iets unieks in de regio bouwt. Wanneer het echt nieuw en uniek is wat je doet, dan is dat vanzelf wel bekend. Natuurlijk is het dan nodig om een aantal dingen te doen, maar waarom kan de gemeente dat niet zelf? Wij hebben toch een afdeling Voorlichting? Waarom moeten de folders huis aan huis verspreid worden, wanneer wij ook een advertentie in de krant van die naam kunnen plaatsen? Waarom moet er een logo en een huisstijl ontwikkeld worden voor het gemeentelijk zwembad? Wij hebben toch een eigen huis stijl? Al met al redenen voor de PAL-fractie om een communicatiecampagne in deze uitgebreide vorm af te wijzen. On Het tweede aspect was de dekking van de kosten van deze campagne. In de commissie heb ik gesteld dat meevallers terug moeten vloeien naar de C algemene middelen. Nee, zei de wethouder, in dit geval niet, want wij hebben hiertoe besloten. Wij hebben besloten om de meevallers met de On exploitatieverliezen te gebruiken voor de investeringen voor het zwembad, p Inderdaad daartoe hebben wij besloten. Meevallende exploitatietekorten kunnen wij inzetten bij de bouw van het zwembad. Wanneer wij deze meeval- 2 Ier van 226.000,gebruiken om de exploitatietekorten terug te drin gen, komen wij op een vermindering van de structurele lasten met een I bedrag van ongeveer 24.000,Op een exploitatietekort van de zwemba den van ongeveer 2 miljoen is dat een druppel op de gloeiende plaat. Daarom kunnen wij er ook mee instemmen dat dit bedrag op een andere manier aangewend wordt. Maar moet dit dan gebruikt worden voor een communicatiecampagne voor een uniek zwembad? De PAL-fractie denkt van niet. Volgens ons is de beste reclame voor het nieuwe bad een verlaging van de toegangsprijs. Al in april hebben wij dat ook naar voren gebracht. Toen kregen wij te horen dat er geen goede dekking gevonden was door ons. Nu is die dekking er wel. De PAL-fractie stelt dan ook voor om de meeval ler van 226.000,te gebruiken voor de verlaging van de toegangsprijs in het eerste jaar met 0,75. Dat is precies het voorstel van ons van april van dit jaar. Ik dien dan ook de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 9 december 1991, A' overwegende: dat er meevallende exploitatieverliezen zijn van 226.000,als gevolg van de sluiting van het zwembad Nijlan; dat de tarieven in het nieuwe zwembad voor niemand een belemmering Imogen vormen; dat de beste reclame een gunstige prijsstelling is; besluit B de tarieven voor het nieuwe sport- en recreatiezwembad aan de Jelsumerstraat voor het eerste jaar vast te stellen op gemiddeld 3,75." 18 (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. De heer Van Olffen: Voorzitter, mag ik even een vraag stellen? Ik verbaas mij een beetje over het betoog van de heer Brinks. Wij hebben het in de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie uitgebreid gehad, met kritische kanttekeningen, over dit plan en ook de expliciete vraag aan de PAL- fractie of men sec tegen een communicatiecampagne was. Daar werd ontken nend op geantwoord. Kortom, men heeft altijd de noodzaak ingezien van een communicatiecampagne, men heeft altijd gesuggereerd dat het belangrijk is om bij dat soort projecten met een goede pr-campagne te komen. Ik kan mij best voorstellen dat er wat kritische kanttekeningen worden gesteld bij de wijze van financiering, want er is een heel plausibele uitleg dat geven wij ook zelf aan, maar waar ik echt verbaasd over ben, is dat men nu in één keer tegen de totale campagne stemt. Daar zou ik graag wat nadere uitleg over willen horen. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ook ik ben enigszins verbaasd over de wijze waarop de PAL-fractie nu met dit voorstel komt. In de commissievergaderingen heb ik mij, net als de vertegenwoordiger van de PAL-fractie, verzet tegen de wijze van financiering. Maar dat was niet nieuw, want ook bij de verkoop van de grond van het zwembad Nijlan hebben wij gezegd, de normale procedure is dat dat in de algemene middelen terug gaat en als je een zwembad wilt bouwen dat je dan daarop een beroep zult moeten doen. De raad heeft toen besloten om niet die weg te volgen die wij normaal wel volgen, maar om het geld op voorhand al te bestemmen voor de bouw van dit zwembad. Ik denk dat dit dan op de manier zoals wordt voorgesteld als gevolg van de toen genomen beslissing, acceptabel is. Vandaar dat mijn fractie hiermee akkoord gaat. Mevrouw Vlietstra (weth.): Voorzitter, waar het gaat om het zwembad is de PAL-fractie in ieder geval een hele verrassende fractie. Ik herinner mij dat bij elke discussie, die wij daarover tot nu toe in de raad hebben gevoerd, er ineens weer een nieuw element op tafel kwam. De vorige keer was dat de toegangsprijs, daar is toen een motie over ingediend. Toen heb ik de PAL-fractie verweten dat zij daar geen dekking aan gaven. Dat zou dan 100.000 bezoekers extra op moeten leveren. Dat leek mij toen wat overdreven. Nu hebben zij dan in ieder geval voor één jaar een dekking gevonden. Inderdaad als je dat uitrekent, hou je zelfs nog duizend gulden over. Dus dat is heel knap. Het is overigens maar voor één jaar. Ik ben overigens ook wat verbaasd dat nu dit soort vragen op tafel komt van de PAL-fractie. Ik heb ook begrepen dat in de commissievergadering de noodzaak van een goede en professionele pr-campagne door alle fracties, inclusief de PAL-fractie bij monde van de heer Brinks, onder schreven werd. Maar kennelijk is de steunfractie van de PAL zeer kriti sch en dat leidt er nog wel eens toe dat zeker op dit punt in de raad 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 10