On Ui ye) nog de nodige zaken op tafel komen. Ik zal daar dan op ingaan. In de eerste plaats de noodzaak van een pr-campagneIs dat nu wel nodig, zegt de heer Brinks, want dit is zo uniek, de mensen komen daar vanzelf wel op af. Misschien is dat zo, ik zou het daar eerlijk gezegd niet op aan willen laten komen. Ik denk dat het heel verstandig is, en dat geldt niet alleen voor dit zwembad maar ik denk dat wij straks met bijvoorbeeld de nieuwe Harmonie hetzelfde krijgen, om vanaf het begin aan klantenbinding te doen. Dat moet je niet doen op het moment dat het zwembad er staat, daar moet je nu al mee beginnen. De mensen zien dat daar iets gebeurt. Ik denk dat je juist de periode vóór de daadwerke lijke opening van het zwembad moet gebruiken om mensen aan je te binden. Dat is precies de reden waarom wij u dit voorstel hebben gedaan. Zowel de periode tot de opening als de opening zelf willen wij aangrijpen om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen heel regelmatig geïnformeerd worden over wat er straks in dat bad allemaal mogelijk is. Want je kunt wel zeggen, het is zo uniek de mensen komen wel, maar de mensen weten niet meer dan dat daar een subtropisch zwembad komt. Maar wat daar C mogelijk is, wat daar te beleven is, dat is nauwelijks bekend. Ik denk dat het verstandig is om dat niet één keer, maar ook bij herhaling onder Or de aandacht te brengen, p Hetzelfde geldt voor de opening. Ook daarom heen zul je heel veel publi citeit moeten geven. Wat dat betreft denk ik dat de eerste klap een 2 daalder waard is en dat elke bezoeker die je daarmee extra binnenhaalt, alleen maar betekent dat je daarna extra inkomsten zult hebben. Dus wat het college betreft is zo'n pr-campagne zeer noodzakelijk. Ik ben blij dat alle andere fracties dat ook onderschrijven. yt Waarom kan de gemeente dat niet zelf? Simpelweg omdat wij daar de deskun digheid niet voor in huis hebben. Wij hebben vaker grootschalige p.r.- (- campagnes gehad en ook daarvoor externe deskundigheid ingehuurd. Zoiets kun je alleen maar goed en professioneel oppakken. Onze afdeling Voor lichting is daar denk ik niet op toegerust. Vei Vei Vei Vei Vei Ve R Ve Vt Oi I A Wij hebben toch een logo, wij hebben toch een huisstijl, zegt de heer Brinks. U zult in de b. en w.-besluiten gelezen hebben dat het college gezegd heeft dat de huisstijl van het zwembad moet passen binnen de richtlijnen en de uitgangspunten van de huisstijl van de gemeente. Dat is een soort randvoorwaarde. Maar ik denk dat het voor het nieuwe bad heel belangrijk is dat je daar je eigen gezicht aan geeft. Wat je ook op diverse momenten moet gebruiken, niet alleen in je briefpapier en dat soort zaken, maar ook in activiteiten die je straks laat plaatsvinden. Wat dat betreft denk ik dat je het goed aan moet pakken en dat je er beter nu wat meer geld voor over kan hebben om daarmee aan klantenbinding te doen, dan daar nu op te gaan zitten beknibbelen. Dat is ook de reden waarom wij dit voorstel hebben gedaan. Het verhaal van de financiering is inderdaad in de commissie aan de orde B geweest. Ik heb begrepen dat de commissie toen alleen beschikte over de raadsbrief. Dat is ook de reden geweest waarom wij later nog de b. en w.- nota nagestuurd hebben. Een aantal vragen die in de commissie zijn 20 2 gesteld werden beantwoord in die b. en w.-nota. Ik ben blij dat dat er zowel bij de PAL-fractie als bij de fractie van de VVD toe geleid heeft dat men zich niet verzet tegen de wijze van financiering. Het zal duidelijk zijn dat ik de motie van de PAL-fractie, hoe sympathiek die ook klinkt, want het is natuurlijk prachtig als je 0,75 van de prijs af kunt doen, desondanks zou willen ontraden, want ik denk dat wij dat geld hard nodig hebben voor een goede professionele pr-campagne De heer Brinks: Ik kan heel kort zijn, voorzitter. Als antwoord op de heer Van Olffen kan ik eigenlijk verwijzen naar het antwoord dat de wethouder net gegeven heeft, namelijk dat wij een erg kritische steun- fractie hebben. Die kan wel eens met geluiden komen waar wij in eerste instantie zelf niet aan gedacht hebben. Voor wat betreft de opmerking van de wethouder dat het college van mening is dat beter nu flink veel geld in een pr-campagne kan worden gestopt, zodat wij straks in ieder geval het bezoekersaantal halen, verschillen wij klaarblijkelijk ook van mening over. Wij handhaven onze motie. De heer van Olffen: Misschien is het aardig als de steunfractie van de PAL wat eerder bij de standpuntbepaling van de PAL-fractie betrokken wordt. Ik vind dit soort koerswijzigingen wat vreemd, als er in de commissie expliciete vragen gesteld worden en er komt een heel ander verhaal. Ook wij hebben altijd onze zorg uitgesproken over de betaalbaar heid van het nieuwe zwembad. Wij hebben daar in commissievergaderingen ook een aantal suggesties voor aangedragen. Ik neem aan dat het college die nog zal uitwerken. Kortom, het zal u niet verbazen dat ook wij geen behoefte hebben om deze motie te steunen. Mevrouw Dijkstra: Een goede reclame is belangrijk voor het opzetten en het vasthouden van bezoekers bij een dergelijk zwembad. Als ik de motie van de PAL-fractie goed lees, is dat bedrag voldoende om één jaar de toegangsprijs te verlagen. Je zou dan na één jaar de toegangsprijs fiks moeten verhogen. Wij hebben geen behoefte aan de motie en zullen instemmen met het raads voorstel De heer Hiemstra: Voorzitter, ik vind dat de weerlegging van de wethouder uitstekend is geweest. Ik denk ook dat je zo'n nieuwe bedrijfsactiviteit binnen de gemeente bedrijfsgericht zult moeten promoten. Wij hebben dus ook geen behoefte aan de motie. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 11