S On C On P 2 Vei Vei Vei Vei Vei Vei Ve R Ve i Ve Ui Vf Oi is incidenteel nieuw beleid. Wij hebben daar geen moeite mee, gezien ook het feit dat er raadsbreed gezegd is dat er meer geld uitgetrokken zou moeten worden voor onkruidbestrijding, maar wij vinden eigenlijk wel dat je het dan ook zo moet noemen. Even een voorschotje op de discussie dan. De heer Burg: Voorzitter, zowel tijdens de raadsvergadering van 23 september j.l. als bij de commissiebehandeling over de onkruidbestrijding ben ik al uitgebreid ingegaan op het standpunt dat de WD-fractie hier over steeds heeft ingenomen. Dat zal ik dan ook niet herhalen. Voor alle duidelijkheid, ook wij vonden destijds dat het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen geminimaliseerd moest worden. Het verschil in opvatting zat in het tempo waarin. Voor de gevolgen van het toen genomen besluit staan wij nu en daarvoor kunnen en willen wij ook niet weglopen. Om het kort te houden, wij gaan akkoord met het collegevoorstel waarvoor het extra budget van dik 3 ton nodig is. Het standpunt van de PvdA-fractie kunnen wij in zoverre wel onderschrij ven, wanneer zij nu zeggen - in tegenstelling tot wat ik toen ik de commissiebehandeling heb begrepen - om wel het benodigde budget nu vast te leggen, te beginnen met twee keer borstelen en voor de derde keer eventueel een nieuw besluit te nemen. Ik zou eigenlijk eerst het antwoord van de wethouder even willen afwachten, want ik zou willen weten of dat praktisch uitvoerbaar is. Voordat je dat kunt bekijken is de vakantie en eventueel een mooie of minder mooie zomer weer achter de rug. Het moet wel praktisch uitvoerbaar zijn om dan een rapport van de dienst te krijgen, om dit dan in de commissie te behandelen en om ook dan nog voor de winter zo'n derde borstelbeurt te houden. Als dat mogelijk is dan heb ik daar geen bezwaar tegen, want mocht dan blijken dat die derde beurt niet nodig is, dan kunnen wij dat geld wel anders besteden. Bovendien staat er ook in de raadsbrief dat er met dit budget maar 70% van de goten en maar 40% van de verhardingen geborsteld kan worden. Dus misschien zouden wij dan in dat geval wat meer kunnen doen. Aan de andere kant is er wel gezegd dat juist de borstelbeurt voor de winter de belangrijkste is. Dan kom ik weer op het praktische probleem, wanneer wij na de zomer moeten bekijken of er nog een keer geborsteld wordt, wat komt daar dan van terecht. Dat zijn een aantal dingen waarvan ik zeg: wethouder, hoe gaan wij daarmee om? Maar in principe gaan wij akkoord met de voorgestelde drie keer borstelen. Mocht het zo zijn dat de dienst mogelijkheden ziet om de voorgestelde oplossing van de PvdA-fractie te volgen, dan hebben wij daar geen problemen mee. De heer Heins: In de commissie stond ik aanvankelijk sympathiek tegenover het voorstel van de PvdA-fractie om uit te gaan van twee keer borstelen B in plaats van drie keer. Maar er waren twee dingen die speelden. Het belangrijkste argument was eigenlijk de opmerking van de heer v.d. Woude van de dienst die zei dat hij van te voren moest weten of er twee of drie 26 2 keer werd geborsteld en dat hetgeen vanuit de PvdA-fractie naar voren werd gebracht dus praktisch onuitvoerbaar was. Alvorens ik op ons groot ste bezwaar tegen dit voorstel inga, nog even het dilemma zoals wij dat zien. Wij hebben elders gezien, in Arnhem en in Zwolle, dat wanneer je met gif stopt er geld bij moet, hoe je het ook wendt of keert. Aanvanke lijk dachten wij (college en gehele raad) daar anders over. Wij dachten van, het moet eerst maar eens aangetoond worden. Het is duidelijk aange toond en andere gemeentes zijn ons daarin voorgegaan. Het mag ook wel eens gezegd worden, wij hebben een verkeerde inschatting gemaakt. Aan de andere kant weet je totaal niet hoeveel er nodig is op dit moment. Is twee keer genoeg, is drie keer genoeg, is vier keer genoeg, is het genoeg als je alleen maar de goten en de belangrijkste paden neemt of moet je echt overal borstelen èn is het over een paar jaar minder noodzakelijk omdat dan de ergste groei uit de grond is, zoals deskundigen beweren. Dan komt bovendien nog de vraag boven, wat is nu eigenlijk onkruid, wanneer is groen ongewenst, waar en hoe erg vinden wij dat? Allemaal vragen die onbeantwoord zijn, terwijl wij hier wel een voorstel op tafel hebben liggen dat gaat over 3 ton. Wij hebben ons in de fractie zeer uitvoerig gebogen over de financiering. Voor 1992 worden de kosten gedekt uit de vrijkomende middelen voor riolering die tot nu toe naar het Stadvernieuwingsfonds werden gebracht. Daar hebben wij de grootste moeite mee. Op het Stadsvernieuwingsfonds wordt namelijk door een groot aantal zaken een inbreuk gepleegd. Wij krijgen volgende week twee andere voorstellen hier in deze raad. Dat betreft de apparaatskosten van 263.000,een bezuinigingsvoorstel afzien van verbetering van de walmuren van 140.000,dat ook uit het fonds getrokken wordt en vanavond 3 ton, dat gaat ook uit dat fonds. Samen 7 ton minder om te besteden als het gaat over geld wat de gemeen te er zelf in kan steken. Daarnaast een lagere doeluitkering van het rijk. Allemaal zaken die de stadsvernieuwing financieel onder druk zetten. Morgen praten wij daar in de Commissie Stadsontwikkeling verder over, als het gaat over het Verdeelbesluit 1992. Als ik dat nu op een rijtje zet, met de wetenschap van hoe dat verdeelbesluit er uit ziet en ik vergelijk dat met datgene dat er hier op tafel ligt, dan kan ik niets anders dan constateren dat het college onkruidbestrijding toch net iets belangrijker vindt dan de stadsvernieuwing. Straks loop je het risico dat er geen geld genoeg meer is om bijvoorbeeld het onrendabele deel van verbeterplannen van Lekkumerend en Heechterp te gaan betalen. De priori teit van de stadsvernieuwing staat toch wel erg onder druk, terwijl de problemen groot zijn. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat die 3 ton toch beter binnen het fonds kan blijven, voorlopig in ieder geval, totdat wij zeker weten wat er nodig is. Een tweede probleem was de afwijking van de gebruikelijke gang van zaken. Als je dan zegt dat er middelen vrij moeten komen uit het fonds - anderen hebben daar ook al op gewezen - dan behoren die naar de algemene middelen te gaan. Dan zal er binnen de algemene middelen in een discussie over nieuw beleid bepaald worden waaraan wij deze 3 ton het beste kunnen besteden. Maar goed, dit soort constructies als vanavond hebben wij wel 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 14