On
C
Or
P
Vei
Vei
Vei
Vei
Vei
Vei
Ve
R
Ve
S
2
I
Vï
Ui
Vt
Oi
baast is dat niemand die factor heeft genoemd toen wij het hier een
aantal maanden geleden hadden over de inhaaloperatiedie was ook niet
gepland en die kon ook achteraf. Als wij dat toen konden doendan kan
het nu ook, zij het dat het nu nog gemakkelijker is, omdat wij nu al wel
zeggen van, o kee als er duidelijke redenen zijn.Ik was ook nog niet
aant eind van mijn relaas op dit punt. Ik geef alleen aan dat het planma
tig lastig is. Er is door sommigen gezegd - ik deel die mening overigens
niet - dat wat wij nu doen paniekvoetbal is. Dat is volstrekt niet waar,
wat wij de vorige keer hebben gedaan leek daar meer op. Met andere
woorden wil je niet opnieuw in dat vaarwater belanden, dan zal je het
planmatiger moeten aanpakken dan je toen gedaan hebt. Dus niet uitgaan
van de veronderstelling dat het met één of twee keer kan en tot de
conclusie moeten komen helaas dat je nog gauw even wat anders moet doen,
dat lijkt mij niet de weg. Vandaar dat wij hebben gezegd, laten wij
uitgaan van die drie keer, want dat is na alle berekeningen van dit
moment toch de meest gerede aanpak. Daar komt bij dat je ook in het huren
van de apparatuur, want wij hebben dat niet zelf, al redelijk ver van te
voren claims moet leggen op dat soort spullen, want die zijn niet in
overgrote mate aanwezig. Je moet in voldoende mate vooruit kunnen kijken.
Ik heb nu aangegeven dat het moeilijk is, maar ik heb niet gezegd - na
overleg met de dienst - dat het absoluut onmogelijk is. Ik denk dat wij -
en ik zeg u dat toe - met de diensten er nog eens heel goed in zullen
duiken en zullen proberen om een systeem te bedenken waardoor wij na de
tweede keer nog een keer bij de commissie terugkomen als het kan - en dat
moet heel tijdig - met een soort voorspelling van het ziet er nu zo uit,
de gegevens zijn op het moment van de beschouwing aldus, wij voorspellen
u dat het absoluut noodzakelijk is om het doen of wij denken het zo wel
zou kunnen. Ik vind dat ook uit het oogpunt van zo efficiënt en zuinig
mogelijk besteden van het geld een goed gegeven. Een dergelijke operatie
is natuurlijk lastiger dan gewoon in één vloeiende beweging zeggen van:
het moet drie keer zijn. Dat is planmatig en ook vanuit de dienst hande
lend uiteraard veel eenvoudiger. Maar als er zo nadrukkelijk gezegd wordt
van wij willen die vinger aan de pols houden en de mogelijkheid hebben
om gelet op de omstandigheden te zeggen van, naar onze mening zou het in
dit geval niet hoeven, dan wil ik dat doen. Ik doe niet bij voorbaat een
uitspraak over die conclusie, maar als men die conclusie voor die derde
keer überhaupt nog even vrij wil houden, dan zeg ik toe dat wij bij die
dienst een uiterste poging zullen doen het planningssysteem zo op te
zetten dat die mogelijkheid er in komt te zitten. Het blijft lastig en
het zal misschien wat gaan wringen hier en daar, maar als alle dingen
eenvoudig waren was er ook weinig aardigheid aan. Wij moeten proberen om
dit maar op die manier aan te pakken.
B
Dan de financiële consequenties. De heer Heins zegt dat dit in januari
nieuw beleid is, hij voegt er gelukkig aan toe dat hij daar geen moeite
mee heeft, maar dat het dan wel zo genoemd moet worden. Dat is terecht.
Waarbij ik mij meteen naar mevrouw Waalkens richt. Ik heb inmiddels
begrepen dat zij met de wethouder de heer Koopmans bedoelt, hij heeft mij
dat vertelt. Ik heb daar veel begrip voor, want het geld moet daar
30
vandaan komen. Mevrouw Waalkens zei: als de wethouder op dat standpunt
terug komt, ben ik het er alsnog niet mee eens. Hij komt daar niet op
terug. Hij houdt zich aan wat hij aan mevrouw Waalkens verteld heeft,
namelijk dat het vrij komt op de wijze zoals wij dat in de raadsbrief
hebben gezegd. Wij houden dit over, dat wordt dan heel keurig boekhoud
kundig in de algemene middelen gestort en vervolgens er weer uitgehaald
met het etiket "nieuw beleid" er op. Dan krijgen wij het voor de onkruid-
bestrijding ter beschikking. Op die manier zullen wij dat doen. Ik spreek
hier namens het college en een ieder die daartoe behoort voelt zich daar
nu ook bij betrokken, denk ik.
De heer Hiemstra heeft gezegd dat ook op dit punt het bedrijfsmatig
opereren heel belangrijk is. In denk dat ik hem impliciet al gelijk
gegeven heb, maar ik wil het ook nog wel eens expliciet doen. Hier
politiek vaststellen dat er iets moet gebeuren, daar geld voor ter
beschikking stellen en dan aan de deskundigen - die wij daar ook niet
voor niets voor hebben ingehuurd - overlaten om het zo goed mogelijk en
ook zo goedkoop mogelijk uit te voeren. Wij moeten dat planproces zo
goed mogelijk laten verlopen. Maar als er tegelijkertijd politieke signa
len worden afgegeven - en ik begrijp die ook wel - van je moet daar op
de een of andere manier toch een beslissingsmoment voor de politiek
inbouwen, dan denk ik dat dit op zich niet strijdig behoeft te zijn met
bedrijfsmatig opereren, want wij zijn nu eenmaal een politiek opererend
bedrijf. Ik denk dat dat op zichzelf geen belemmering hoeft te vormen.
Waarbij wij uiteraard de concrete uitvoering wel aan de directie zullen
overlaten.
De heer Greving heeft gezegd dat zijn fractie als eerste gezegd heeft
niet met gif te willen werken. De beschouwing die hij hier de vorige keer
weg gaf vond ik op zich al erg ingewikkeld, maar deze mededeling kan ik
niet goed plaatsen, want ik heb in mijn historisch besef niet dat zijn
fractie dat zou hebben gedaan, ik heb dat van vele fracties hier gehoord.
Maar op zichzelf is dat denk ik ook niet zo vreselijk interessant. Wij
zijn het er met elkaar over eens dat het niet moet gebeuren. Dat is ook
het uitgangspunt van het voorstel dat hier ligt.
De heer Greving heeft het leergeld genoemd. Ik denk dat dat inderdaad een
hele goede benadering is van het proces. Wij hebben pogingen gedaan om
uit te vinden hoe het nu echt moet, wij zijn daar dichtbij in de buurt
gekomen, denk ik, en daar moeten wij nu ook wat geld voor over hebben.
Hij heeft nog eens gewezen op het belang van voorlichting, met name
gewezen op het bedrag dat daarvoor ter beschikking is. Wij denken inder
daad dat dat heel belangrijk is en dat dat ook een onderdeel moet zijn
van "leergeld".
Eén van de dingen die wij ook hebben geleerd van dit proces is, denk ik,
dat wij aan de bevolking nog duidelijker moeten maken waarmee wij bezig
zijn, wat wij aan het doen zijn, wat wij van plan zijn en waarom wij
dingen doen en hoe wij hen daarbij willen betrekken, zodat de wissel
werking tussen wat wij doen en wat de burger doet en ervaart beter wordt
dan tot nu toe het geval geweest is op dit punt. Wij zijn dat stellig van
31