F
q plan, niet voldoende zal blijken te zijn.
2
Ve
Ve De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Ve
Ve
ye Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
ye van b. en w.
Ve
Ve
S
Or
Or
r
Punt 15 (bijlage nr. 296)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.
Punt 16 (bijlage nr. 295).
De Voorzitter: Aan de orde is Milieu-uitvoeringsprogramma 1992-1995.
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de fractie van de GPV/RPF/SGP
J draagt het milieu een warm hart toe. Het beheer van de schepping van God
is een opdracht die de mens bij de schepping heeft meegekregen. Roofbouw
I en vervuiling moet worden tegengegaan en schade zo goed mogelijk her
steld. Prioriteitstellingen zijn nodig waarbij met name gelet moet worden
Vt op het belang voor de volksgezondheid, maar eveneens op een verdere
U verspreidingskans bij latere sanering als het gaat om vervuiling.
Wij staan hier voor een gigantische operatie, vervuiling van grond en
waterbodems is een proces geweest van eeuwen, waarvan de laatste honderd
jaren extensief zijn geweest. Ik vrees dat wij in dit opzicht nog voor
menige verrassing zullen komen te staan en dat het geraamde bedrag onder
y de delen 2 en 3 van totaal 54.570.000,als het gaat om het totale
Toch heb ik er oog voor, mijn fractie heeft dat al eerder naar voren
gebracht bij de behandeling van de Milieunota, dat de vervuiling niet in
10 jaren kan worden opgeruimd. Het college gaat nu uit van 20 jaren. Voor
een aantal gevallen vind ik dat nog kort. Om een voorbeeld te noemen.
Wordt er op een bepaalde plaats met woningbouw grondvervuiling aangetrof-
fen die niet direct gevaar voor de volksgezondheid oplevert en waar de
versprijdingskans niet groot is, dan mag sanering worden uitgesteld tot
de gehele buurt wordt gesaneerd. Met andere woorden als de woningen zijn
afgeschreven en gesloopt kunnen worden. Een te rigoureuze aanpak door
eerdere sloop brengt weer andere afvalstromen op gang. Mijn fractie kan
zich dan wel vinden in de voorgestelde streeftermijn van 20 jaren met de
genoemde aantekening.
B In de nota mis ik overigens wel de financiële bijdrage van betalende
vervuilers. Ik vraag daarvoor aandacht.
44
Dan iets over de gescheiden inzameling. Dat is één van de sleutelbegrip
pen. In het uitvoeringsprogramma wordt ook gesproken van de uitbreiding
van de milieuparkjes afhankelijk van de proef in Nijlan. Op zich een
goede ontwikkeling, maar zal bij de evaluatie ook gekeken worden naar het
misbruik van het parkje en de vervuiling die er omheen ontstaat? Er
worden jerrycans met afgewerkte olie naast de oliebol geplaatst waar dan
weer kinderen mee gaan spelen. Hoe kan dit misbruik worden tegengegaan?
Er is nogal wat clandestiene vuilstort van verfblikken en sloopafval,
bijvoorbeeld op industrieterreinen. Vooral in de avonduren en op zater
dag, wellicht veroorzaakt door mensen die zelf klussen. Buiten kantoor
uren kan men het afval niet kwijt bij Schenkenschans of AVI. Zou open
stelling in de zomermaanden tot 's avonds 8 uur en zaterdags in de
namiddag ook overwogen kunnen worden?
Voorzitter, het welslagen van onze milieu-inspanningen hangt af van de
medewerking van de bevolking. Daar doen wij deze inspanningen ook voor.
Er is als het ware een cultuuromslag nodig, ook bij de bevolking. Het
gaat hier tegelijk om hoge kosten. De verhogingen van de afvalstoffenhef
fing en de rioolbelasting zijn mee een gevolg van het Milieu-uitvoerings
programma. Het welslagen zal voor een groot deel afhangen van de voor
lichting die er gegeven gaat worden. Daarover heeft ons inmiddels een
plan bereikt waarin geen halve maatregelen worden voorgesteld.
Mijn fractie kan dan ook tegen die achtergrond van een goede voorlichting
van harte instemmen met het voorliggende uitvoeringsprogramma voor de
komende jaren, waarbij ik hoop dat de aanpak ook zal aanslaan bij de
bevolking
De heer Krol: Voorzitter, bij de procedure die heeft geleid tot de
vaststelling van het MUP is de commissie uitdrukkelijk betrokken geweest.
Ieder kon in een vroegtijdig stadium meedenken en zo gewenst invloed
uitoefenen. Bij een zo omvangrijk en belangrijk gegeven als de uitvoering
van de Milieunota een te prijzen werkwijze. Het MUP '92 en de reactienota
geven geen aanleiding tot inhoudelijke opmerkingen. De Milieunota heeft,
zo is als eens eerder betoogd, een hoog ambitie niveau. Terecht, gelet
op de problematiek waarvoor wij staan in de komende jaren. Dat een MUP
eveneens uitgaat van een grote wensenlijst, lijkt ons dan ook logisch
en verdedigbaar. Helaas is temporisering onontkoombaar, gelet op de
financiële problematiek. Ik noem met name de Tussenbalans en de daaruit
ontstane problematiek, mede gelet op de beperkte ruimte voor nieuw
beleid, een tegenslag. De CDA-fractie ziet zich daarom noodgedwongen
genoodzaakt akkoord te gaan met die temporiseringWij zien op dit moment
geen andere financiële mogelijkheden. Wij gaan akkoord met de financie
ring volgens scenario 2 uitgaande van de gefaseerde verhoging.
Voorzitter, in de commissie hebben wij de vraag gesteld hoever je nog
kunt gaan met de afvalstoffenheffing, mede gelet op de individuele druk
op burgers van belastingen en heffingen. Al met al gaat de afvalstoffen
heffing zo'n 46% omhoog. Weliswaar is daarbij het OLAF de grootste
boosdoener, maar toch. Ik denk dat in de loop van 1992 de discussie
45