F q plan, niet voldoende zal blijken te zijn. 2 Ve Ve De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ve Ve ye Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel ye van b. en w. Ve Ve S Or Or r Punt 15 (bijlage nr. 296) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 16 (bijlage nr. 295). De Voorzitter: Aan de orde is Milieu-uitvoeringsprogramma 1992-1995. De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de fractie van de GPV/RPF/SGP J draagt het milieu een warm hart toe. Het beheer van de schepping van God is een opdracht die de mens bij de schepping heeft meegekregen. Roofbouw I en vervuiling moet worden tegengegaan en schade zo goed mogelijk her steld. Prioriteitstellingen zijn nodig waarbij met name gelet moet worden Vt op het belang voor de volksgezondheid, maar eveneens op een verdere U verspreidingskans bij latere sanering als het gaat om vervuiling. Wij staan hier voor een gigantische operatie, vervuiling van grond en waterbodems is een proces geweest van eeuwen, waarvan de laatste honderd jaren extensief zijn geweest. Ik vrees dat wij in dit opzicht nog voor menige verrassing zullen komen te staan en dat het geraamde bedrag onder y de delen 2 en 3 van totaal 54.570.000,als het gaat om het totale Toch heb ik er oog voor, mijn fractie heeft dat al eerder naar voren gebracht bij de behandeling van de Milieunota, dat de vervuiling niet in 10 jaren kan worden opgeruimd. Het college gaat nu uit van 20 jaren. Voor een aantal gevallen vind ik dat nog kort. Om een voorbeeld te noemen. Wordt er op een bepaalde plaats met woningbouw grondvervuiling aangetrof- fen die niet direct gevaar voor de volksgezondheid oplevert en waar de versprijdingskans niet groot is, dan mag sanering worden uitgesteld tot de gehele buurt wordt gesaneerd. Met andere woorden als de woningen zijn afgeschreven en gesloopt kunnen worden. Een te rigoureuze aanpak door eerdere sloop brengt weer andere afvalstromen op gang. Mijn fractie kan zich dan wel vinden in de voorgestelde streeftermijn van 20 jaren met de genoemde aantekening. B In de nota mis ik overigens wel de financiële bijdrage van betalende vervuilers. Ik vraag daarvoor aandacht. 44 Dan iets over de gescheiden inzameling. Dat is één van de sleutelbegrip pen. In het uitvoeringsprogramma wordt ook gesproken van de uitbreiding van de milieuparkjes afhankelijk van de proef in Nijlan. Op zich een goede ontwikkeling, maar zal bij de evaluatie ook gekeken worden naar het misbruik van het parkje en de vervuiling die er omheen ontstaat? Er worden jerrycans met afgewerkte olie naast de oliebol geplaatst waar dan weer kinderen mee gaan spelen. Hoe kan dit misbruik worden tegengegaan? Er is nogal wat clandestiene vuilstort van verfblikken en sloopafval, bijvoorbeeld op industrieterreinen. Vooral in de avonduren en op zater dag, wellicht veroorzaakt door mensen die zelf klussen. Buiten kantoor uren kan men het afval niet kwijt bij Schenkenschans of AVI. Zou open stelling in de zomermaanden tot 's avonds 8 uur en zaterdags in de namiddag ook overwogen kunnen worden? Voorzitter, het welslagen van onze milieu-inspanningen hangt af van de medewerking van de bevolking. Daar doen wij deze inspanningen ook voor. Er is als het ware een cultuuromslag nodig, ook bij de bevolking. Het gaat hier tegelijk om hoge kosten. De verhogingen van de afvalstoffenhef fing en de rioolbelasting zijn mee een gevolg van het Milieu-uitvoerings programma. Het welslagen zal voor een groot deel afhangen van de voor lichting die er gegeven gaat worden. Daarover heeft ons inmiddels een plan bereikt waarin geen halve maatregelen worden voorgesteld. Mijn fractie kan dan ook tegen die achtergrond van een goede voorlichting van harte instemmen met het voorliggende uitvoeringsprogramma voor de komende jaren, waarbij ik hoop dat de aanpak ook zal aanslaan bij de bevolking De heer Krol: Voorzitter, bij de procedure die heeft geleid tot de vaststelling van het MUP is de commissie uitdrukkelijk betrokken geweest. Ieder kon in een vroegtijdig stadium meedenken en zo gewenst invloed uitoefenen. Bij een zo omvangrijk en belangrijk gegeven als de uitvoering van de Milieunota een te prijzen werkwijze. Het MUP '92 en de reactienota geven geen aanleiding tot inhoudelijke opmerkingen. De Milieunota heeft, zo is als eens eerder betoogd, een hoog ambitie niveau. Terecht, gelet op de problematiek waarvoor wij staan in de komende jaren. Dat een MUP eveneens uitgaat van een grote wensenlijst, lijkt ons dan ook logisch en verdedigbaar. Helaas is temporisering onontkoombaar, gelet op de financiële problematiek. Ik noem met name de Tussenbalans en de daaruit ontstane problematiek, mede gelet op de beperkte ruimte voor nieuw beleid, een tegenslag. De CDA-fractie ziet zich daarom noodgedwongen genoodzaakt akkoord te gaan met die temporiseringWij zien op dit moment geen andere financiële mogelijkheden. Wij gaan akkoord met de financie ring volgens scenario 2 uitgaande van de gefaseerde verhoging. Voorzitter, in de commissie hebben wij de vraag gesteld hoever je nog kunt gaan met de afvalstoffenheffing, mede gelet op de individuele druk op burgers van belastingen en heffingen. Al met al gaat de afvalstoffen heffing zo'n 46% omhoog. Weliswaar is daarbij het OLAF de grootste boosdoener, maar toch. Ik denk dat in de loop van 1992 de discussie 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 23