r v. u 2 Ve Ve Ve Ve Ve Ve Ve I Ve 5 Or Oi V O onmogelijk. Toen heb ik tegen u gezegd: "ik hoop dat ik pak weg in 1995 ongelijk blijk te hebben gehad". Dat is dan ook de reden dat ik toch niet hetzelfde verhaal weer kan houden, want niet in 1995 maar nog in hetzelf de jaar moeten wij helaas ervaren dat een en ander niet zo genaaid kan worden als het geknipt was. Verschillende scenario's ten spijt zijn verschillende achterstandssituaties, zowel wat uitvoering als wat finan ciering betreft, opgeschoven. Wat de financiering betreft wordt ook de extra investering van het structurele gedeelte vooruit geschoven naar de komende jaren. Met het deel van de al genoemde achterstandssituaties legt dat een zware claim op de komende jaren. Want de doelheffingen kunnen naar onze mening niet veel zwaarder meer worden belast. Dat alles neemt niet weg dat met het hier gepresenteerde er aan milieumaatregelen gedaan wordt wat mogelijk is en wat nu te betalen is. Met de voorgestelde prioriteiten en de voorgestelde variant op scenario 2 en met het werkprogramma zijn wij het dan ook eens. Wij gaan akkoord met het voorstel. De heer Heins: Zoals wij ook al in maart j.l. bij de Milieunota hebben gezegd, hebben wij nu te maken met een enorme inhaaloperatie. Wij moeten constateren dat als eerder door de gemeente ingespeeld was op de lokale milieuproblematiek de kosten wel wat minder waren geweest. Toch staat de PAL-fractie positief tegenover de inhoud en de uitvoeringsperiode. Wij hebben ons intensief met de totstandkoming kunnen bemoeien, dat heeft heel veel voldoening gegeven. De prioriteitsvolgorde is afgeleid van de Milieunota en men heeft effectiviteit en rendement van de maatregelen daarbij betrokken. Alhoewel er toch wel wat kanttekeningen bij de volgor de zijn te maken, wil ik dat toch met dit meerjarenprogramma nog niet doen. Na een jaar kunnen wij het beter overzien en wellicht wijzigingen of versnellingen voorstellen. In overeenstemming met de Milieunota is de planning er op gericht om voor het jaar 2000 de meeste maatregelen uit te voeren en de achterstand in te halen. Dat de kosten over 20 jaar verspreid worden past ook binnen de visie van ons, zie bijvoorbeeld onze reactie op de Milieunota. Tijdens de algemene beschouwingen heb ik nog gezegd dat er zeker wel 100 miljoen nodig zou moeten zijn om het hele milieubeleid uit te kunnen voeren. Dit was nog te laag geschat, want het blijkt zeker 140 miljoen te zijn, waarvan de gemeente ongeveer de helft op tafel moet leggen. Ik kom straks op die financiering nog terug. In de commissie heb ik nog twee globale inhoudelijk opmerkingen gemaakt, die wil ik in twee zinnen nog even herhalen. Naar onze mening is de inbreng vanuit bedrijven, scholen, instellingen en organisaties nog te weinig in beeld gebracht. Zij kunnen naar ons idee wat meer gestimuleerd worden of desnoods gedwongen worden, bepaalde maatregelen uit te voeren. Een tweede opmerking. Een aantal maatregelen is naar ons idee zeer goed in stadsgewestelijk verband uitvoerbaar, met name op het gebied van milieu-educatie, integratie van het milieu in andere sectoren en wellicht 48 ook afvalinzameling en afvalverwerking. Er zal misschien in de nabije toekomst een aanvulling op de nota Stadsge west moeten komen, misschien in navolging van de Vierde Nota Extra (VINEX) waarin de relatie met het milieubeleid wat steviger wordt gelegd. Dan de financiering. Inhoudelijk staat de PAL-fractie alleen enkele aanvullingen en verbredin gen voor, financieel is er wel duidelijk een verschil van mening met het collegevoorstel. Wij hechten meer belang aan uitvoering van het structu rele deel van het werkprogramma dan het college dat doet. De helft van het werkprogramma 1992 laat het college liggen. Wel stelt zij voor in 1992 al te beginnen met een eerste stap in het verhogen van de tarieven en heffingen ten behoeve van de financiering van de vier grote sanerings pro j ecten Twee bezwaren van onze kant. In de eerste plaats, ook al is de invloed van het MUP op de verhoging van de afvalstoffenheffing klein, enkele tientjes, dan nog hebben wij daar volgend jaar grote moeite mee. De afvalstoffenheffing gaat al schrikbarend omhoog door verhoging van de tarieven van het OLAF en de toenemende afvalstroom. Er zal eerst naar ons idee een integraal beleid ten aanzien van de gemeentelijke belastingen moeten worden gevoerd en met name meer inzicht moeten komen in de cumula tieve effecten van besluiten van deze raad die gevolgen hebben voor de portemonnee van de minima. Ik sluit mij dan ook aan bij de opmerking van de heer Krol over het ter discussie stellen van het kostendekkend zijn. In de tweede plaats, de dekking van de uitvoering in 1992 komt alleen van verhoging van heffingen en geoormerkte rijksgelden. Nagenoeg geen geld, buiten dan die 134.000,investeringsimpuls uit de algemene middelen. De wethouder van financiën zal zeggen dat er niets meer in de algemene middelen zit. Dat geloof ik graag, nadat de onkruidbestrijding en het straks te nemen besluit over de autoweg naar Drachten, de laatste speling er uit hebben gehaald. Geen geld in 1992 meer voor de actie tankslag, geen geld voor een gemeentelijke milieuconsulent en voor de invoering van interne milieuzorg. Enkele onderdelen van het programma die blijven liggen. Vandaar dat wij een motie hebben gemaakt. Deze luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 9 december 1991, behandelende het Milieu-uitvoeringsprogramma 1992-1995 overwegende dat het werkprogramma 1992 in zijn geheel in 1992 moet worden uitgevoerd - dat het vooruit schuiven in de tijd van maatregelen tot gevolg zal hebben dat de achterstanden niet voor 2000 wegge werkt kunnen worden; - dat in 1992 naast doelheffingen ook algemene middelen voor uitvoering van het MUP vrijgemaakt moeten worden; besluit: het college op te dragen voor de zomer van 1992 met een voorstel te komen, waarin het overblijvende deel van het oorspronkelijke pro- 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 25