r
v.
u
2
Ve
Ve
Ve
Ve
Ve
Ve
Ve
I
Ve
5
Or
Oi
V
O
onmogelijk. Toen heb ik tegen u gezegd: "ik hoop dat ik pak weg in 1995
ongelijk blijk te hebben gehad". Dat is dan ook de reden dat ik toch niet
hetzelfde verhaal weer kan houden, want niet in 1995 maar nog in hetzelf
de jaar moeten wij helaas ervaren dat een en ander niet zo genaaid kan
worden als het geknipt was. Verschillende scenario's ten spijt zijn
verschillende achterstandssituaties, zowel wat uitvoering als wat finan
ciering betreft, opgeschoven. Wat de financiering betreft wordt ook de
extra investering van het structurele gedeelte vooruit geschoven naar de
komende jaren. Met het deel van de al genoemde achterstandssituaties legt
dat een zware claim op de komende jaren. Want de doelheffingen kunnen
naar onze mening niet veel zwaarder meer worden belast. Dat alles neemt
niet weg dat met het hier gepresenteerde er aan milieumaatregelen gedaan
wordt wat mogelijk is en wat nu te betalen is.
Met de voorgestelde prioriteiten en de voorgestelde variant op scenario
2 en met het werkprogramma zijn wij het dan ook eens.
Wij gaan akkoord met het voorstel.
De heer Heins: Zoals wij ook al in maart j.l. bij de Milieunota hebben
gezegd, hebben wij nu te maken met een enorme inhaaloperatie. Wij moeten
constateren dat als eerder door de gemeente ingespeeld was op de lokale
milieuproblematiek de kosten wel wat minder waren geweest. Toch staat de
PAL-fractie positief tegenover de inhoud en de uitvoeringsperiode. Wij
hebben ons intensief met de totstandkoming kunnen bemoeien, dat heeft
heel veel voldoening gegeven. De prioriteitsvolgorde is afgeleid van de
Milieunota en men heeft effectiviteit en rendement van de maatregelen
daarbij betrokken. Alhoewel er toch wel wat kanttekeningen bij de volgor
de zijn te maken, wil ik dat toch met dit meerjarenprogramma nog niet
doen. Na een jaar kunnen wij het beter overzien en wellicht wijzigingen
of versnellingen voorstellen. In overeenstemming met de Milieunota is de
planning er op gericht om voor het jaar 2000 de meeste maatregelen uit
te voeren en de achterstand in te halen. Dat de kosten over 20 jaar
verspreid worden past ook binnen de visie van ons, zie bijvoorbeeld onze
reactie op de Milieunota.
Tijdens de algemene beschouwingen heb ik nog gezegd dat er zeker wel
100 miljoen nodig zou moeten zijn om het hele milieubeleid uit te
kunnen voeren. Dit was nog te laag geschat, want het blijkt zeker 140
miljoen te zijn, waarvan de gemeente ongeveer de helft op tafel moet
leggen. Ik kom straks op die financiering nog terug.
In de commissie heb ik nog twee globale inhoudelijk opmerkingen gemaakt,
die wil ik in twee zinnen nog even herhalen.
Naar onze mening is de inbreng vanuit bedrijven, scholen, instellingen
en organisaties nog te weinig in beeld gebracht. Zij kunnen naar ons idee
wat meer gestimuleerd worden of desnoods gedwongen worden, bepaalde
maatregelen uit te voeren.
Een tweede opmerking. Een aantal maatregelen is naar ons idee zeer goed
in stadsgewestelijk verband uitvoerbaar, met name op het gebied van
milieu-educatie, integratie van het milieu in andere sectoren en wellicht
48
ook afvalinzameling en afvalverwerking.
Er zal misschien in de nabije toekomst een aanvulling op de nota Stadsge
west moeten komen, misschien in navolging van de Vierde Nota Extra
(VINEX) waarin de relatie met het milieubeleid wat steviger wordt gelegd.
Dan de financiering.
Inhoudelijk staat de PAL-fractie alleen enkele aanvullingen en verbredin
gen voor, financieel is er wel duidelijk een verschil van mening met het
collegevoorstel. Wij hechten meer belang aan uitvoering van het structu
rele deel van het werkprogramma dan het college dat doet. De helft van
het werkprogramma 1992 laat het college liggen. Wel stelt zij voor in
1992 al te beginnen met een eerste stap in het verhogen van de tarieven
en heffingen ten behoeve van de financiering van de vier grote sanerings
pro j ecten
Twee bezwaren van onze kant. In de eerste plaats, ook al is de invloed
van het MUP op de verhoging van de afvalstoffenheffing klein, enkele
tientjes, dan nog hebben wij daar volgend jaar grote moeite mee. De
afvalstoffenheffing gaat al schrikbarend omhoog door verhoging van de
tarieven van het OLAF en de toenemende afvalstroom. Er zal eerst naar ons
idee een integraal beleid ten aanzien van de gemeentelijke belastingen
moeten worden gevoerd en met name meer inzicht moeten komen in de cumula
tieve effecten van besluiten van deze raad die gevolgen hebben voor de
portemonnee van de minima. Ik sluit mij dan ook aan bij de opmerking van
de heer Krol over het ter discussie stellen van het kostendekkend zijn.
In de tweede plaats, de dekking van de uitvoering in 1992 komt alleen van
verhoging van heffingen en geoormerkte rijksgelden. Nagenoeg geen geld,
buiten dan die 134.000,investeringsimpuls uit de algemene middelen.
De wethouder van financiën zal zeggen dat er niets meer in de algemene
middelen zit. Dat geloof ik graag, nadat de onkruidbestrijding en het
straks te nemen besluit over de autoweg naar Drachten, de laatste speling
er uit hebben gehaald. Geen geld in 1992 meer voor de actie tankslag,
geen geld voor een gemeentelijke milieuconsulent en voor de invoering van
interne milieuzorg. Enkele onderdelen van het programma die blijven
liggen. Vandaar dat wij een motie hebben gemaakt. Deze luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden
in vergadering bijeen op 9 december 1991,
behandelende het Milieu-uitvoeringsprogramma 1992-1995
overwegende
dat het werkprogramma 1992 in zijn geheel in 1992 moet worden
uitgevoerd
- dat het vooruit schuiven in de tijd van maatregelen tot
gevolg zal hebben dat de achterstanden niet voor 2000 wegge
werkt kunnen worden;
- dat in 1992 naast doelheffingen ook algemene middelen voor
uitvoering van het MUP vrijgemaakt moeten worden;
besluit:
het college op te dragen voor de zomer van 1992 met een voorstel te
komen, waarin het overblijvende deel van het oorspronkelijke pro-
49