Punt 17 (bijlage nr. 293).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.
Punt 18 (bijlage nr. 304).
De Voorzitter: Aan de orde is overdracht van de Mercuriusfontein
De heer Heins: Ik kan het bij een stemverklaring laten.
Wij zijn tegen het tweede besluit waarin de Mercuriusfontein voor 1,-
wordt verkocht, want het gaat niet alleen over de fontein, maar ook over
de grond eronder. Zoals bekend zijn wij tegen het verkopen van gronden
in de binnenstad.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.met de aantekening dat de PAL-fractie geacht wil worden te
hebben tegengestemd.
Punt 19 (bijlage nr. 307).
De Voorzitter: Aan de orde is verdubbeling Rijksweg 31 (Nijega-Leeuwar-
den) en hiermee samenhangende voorzieningen ten behoeve van het openbaar
vervoer
De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de verdubbeling van Rijksweg 31
is een belangrijke verbetering in het oplossen van de onveilige verkeers
situatie tussen Drachten en Leeuwarden. Het gaat om een rijksweg die in
toenemende mate gebruikt wordt voor met name woon-werkverkeerIn de
komende jaren zal ook een groter deel van dat verkeer via het openbaar
vervoer afgewikkeld moeten worden. Daar wordt in de aanpassing van de weg
flink aandacht aan geschonken. De verdubbeling van Rijksweg 31 is ook uit
het oogpunt van een betere infrastructuur van goederenstromen noodzake
lijk. De verkeersafwikkeling in Leeuwarden is nog niet zo eenvoudig op
te lossen. Een werkgroep zal nog studie doen naar hoe deze knelpunten het
best kunnen worden opgelost. In de raadsbrief wordt gesproken over de
aanleg van een busstrook vanaf de Huizumerlaan tot het Zuiderplein. Ik
neem aan dat gelezen moet worden vanaf de Borniastraatanders blijft er
56
nog een bottleneck over. Om een busbaan uitsluitend te reserveren voor
het openbaar vervoer is wat veel gevraagd ten opzichte van de overige
weggebruikers. De tweebaans Oostergoweg laat wat betreft de capaciteit
nu al te wensen over. Als er aangepast moet worden, dan daarvoor graag
ook aandacht.
Er is misschien ook een andere mogelijkheid die de werkgroep nog eens
tegen het licht kan houden. Men zou het busvervoer vanaf het Drachtster-
plein naar het hoofdstation ook kunnen afwikkelen via de alternatieve
route van Julianalaan-Stephesonviaduct-Tesselschadestraat. In het kader
van het lokatiebeleid heeft deze route voordelen, omdat langs deze route
een belangrijk stuk werkgelegenheid is te vinden, zodat werknemers van
die bedrijven eerder er toe gebracht kunnen worden de bus te nemen als
zij bij hun werk kunnen uitstappen. Te denken valt ook aan de scholen
langs de Julianalaan en de Tesselschadestraat, maar vooral aan grote
kantoorbedrijven zoals het Ziekenfonds, het Arbeidsbureau, de Belasting
dienst, de Postbank, het GAK en ook de bezoekers van de Frieslandhal. Aan
de Oostergoweg is in verhouding minder werkgelegenheid te vinden die om
een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer vraagt.
Is de wethouder bereid deze mogelijkheid alsnog te overwegen? Het zou een
interessante ontlasting van het Zuiderplein betekenen en de aanrijtijden
worden er maar nauwelijks door verlengd.
De heer Heins: Zoals ik al eerder heb gezegd, zijn wij tegen de verdubbe
ling van Rijksweg 31 ten behoeve van het autoverkeer. In de commissie
hebben wij daar uitgebreid over gepraat, eerst over de weg zelf en daarna
in relatie tot andere plannen voor de vervoerregio. De stortvloed van
cijfers, informatie en berekeningen van de deskundigen hebben mij nog
mijn fractie kunnen overtuigen.
De verdubbeling is afgevoerd van het lijstje van Minister May-Weggen,
"omdat het budget van wegenaanleg moet worden ingekrompen ten behoeve
van het openbaar vervoer van 19 miljard naar 13 miljard."
Tussen Nijega en Leeuwarden is volgens de rijksvertegenwoordiger in
Friesland geen sprake van echte capaciteitsproblemen. Alleen als de
autodrukte nog toeneemt kan dit het geval zijn. In dat laatste zit hem
nu volgens ons de kneep. In de onderliggende corridorstudie van de
vervoerregio wordt in alle beschouwde varianten rekening gehouden met een
toename van de automobiliteit van 70% voor de komende 20 jaar. Ook voor
de weg naar Drachten. Ook wordt ervan uitgegaan dat het busvervoer zal
toenemen met maar liefst 45% te zamen. Als je van die aannames uitgaat
heb je naar ons idee niet veel vertrouwen in de realiseringskansen van
de eigen regionale taakstelling, namelijk het terugdringen van de automo
biliteit van 7%. Nu weet ik wel dat het geen communicerende vaten zijn,
zo van als je het autoverkeer belemmert, neemt automatisch het busvervoer
toe. Maar wat ook niet waar blijkt te zijn, is dat je busvoorzieningen
en autobereikbaarheid te zamen kan verbeteren, want dan rijdt er straks
een lege bus naar Drachten over een dure busbaan in de stad. Waar het bij
het terugdringen van de automobiliteit om gaat is het beïnvloeden van de
57