Punt 17 (bijlage nr. 293). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 18 (bijlage nr. 304). De Voorzitter: Aan de orde is overdracht van de Mercuriusfontein De heer Heins: Ik kan het bij een stemverklaring laten. Wij zijn tegen het tweede besluit waarin de Mercuriusfontein voor 1,- wordt verkocht, want het gaat niet alleen over de fontein, maar ook over de grond eronder. Zoals bekend zijn wij tegen het verkopen van gronden in de binnenstad. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL-fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd. Punt 19 (bijlage nr. 307). De Voorzitter: Aan de orde is verdubbeling Rijksweg 31 (Nijega-Leeuwar- den) en hiermee samenhangende voorzieningen ten behoeve van het openbaar vervoer De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, de verdubbeling van Rijksweg 31 is een belangrijke verbetering in het oplossen van de onveilige verkeers situatie tussen Drachten en Leeuwarden. Het gaat om een rijksweg die in toenemende mate gebruikt wordt voor met name woon-werkverkeerIn de komende jaren zal ook een groter deel van dat verkeer via het openbaar vervoer afgewikkeld moeten worden. Daar wordt in de aanpassing van de weg flink aandacht aan geschonken. De verdubbeling van Rijksweg 31 is ook uit het oogpunt van een betere infrastructuur van goederenstromen noodzake lijk. De verkeersafwikkeling in Leeuwarden is nog niet zo eenvoudig op te lossen. Een werkgroep zal nog studie doen naar hoe deze knelpunten het best kunnen worden opgelost. In de raadsbrief wordt gesproken over de aanleg van een busstrook vanaf de Huizumerlaan tot het Zuiderplein. Ik neem aan dat gelezen moet worden vanaf de Borniastraatanders blijft er 56 nog een bottleneck over. Om een busbaan uitsluitend te reserveren voor het openbaar vervoer is wat veel gevraagd ten opzichte van de overige weggebruikers. De tweebaans Oostergoweg laat wat betreft de capaciteit nu al te wensen over. Als er aangepast moet worden, dan daarvoor graag ook aandacht. Er is misschien ook een andere mogelijkheid die de werkgroep nog eens tegen het licht kan houden. Men zou het busvervoer vanaf het Drachtster- plein naar het hoofdstation ook kunnen afwikkelen via de alternatieve route van Julianalaan-Stephesonviaduct-Tesselschadestraat. In het kader van het lokatiebeleid heeft deze route voordelen, omdat langs deze route een belangrijk stuk werkgelegenheid is te vinden, zodat werknemers van die bedrijven eerder er toe gebracht kunnen worden de bus te nemen als zij bij hun werk kunnen uitstappen. Te denken valt ook aan de scholen langs de Julianalaan en de Tesselschadestraat, maar vooral aan grote kantoorbedrijven zoals het Ziekenfonds, het Arbeidsbureau, de Belasting dienst, de Postbank, het GAK en ook de bezoekers van de Frieslandhal. Aan de Oostergoweg is in verhouding minder werkgelegenheid te vinden die om een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer vraagt. Is de wethouder bereid deze mogelijkheid alsnog te overwegen? Het zou een interessante ontlasting van het Zuiderplein betekenen en de aanrijtijden worden er maar nauwelijks door verlengd. De heer Heins: Zoals ik al eerder heb gezegd, zijn wij tegen de verdubbe ling van Rijksweg 31 ten behoeve van het autoverkeer. In de commissie hebben wij daar uitgebreid over gepraat, eerst over de weg zelf en daarna in relatie tot andere plannen voor de vervoerregio. De stortvloed van cijfers, informatie en berekeningen van de deskundigen hebben mij nog mijn fractie kunnen overtuigen. De verdubbeling is afgevoerd van het lijstje van Minister May-Weggen, "omdat het budget van wegenaanleg moet worden ingekrompen ten behoeve van het openbaar vervoer van 19 miljard naar 13 miljard." Tussen Nijega en Leeuwarden is volgens de rijksvertegenwoordiger in Friesland geen sprake van echte capaciteitsproblemen. Alleen als de autodrukte nog toeneemt kan dit het geval zijn. In dat laatste zit hem nu volgens ons de kneep. In de onderliggende corridorstudie van de vervoerregio wordt in alle beschouwde varianten rekening gehouden met een toename van de automobiliteit van 70% voor de komende 20 jaar. Ook voor de weg naar Drachten. Ook wordt ervan uitgegaan dat het busvervoer zal toenemen met maar liefst 45% te zamen. Als je van die aannames uitgaat heb je naar ons idee niet veel vertrouwen in de realiseringskansen van de eigen regionale taakstelling, namelijk het terugdringen van de automo biliteit van 7%. Nu weet ik wel dat het geen communicerende vaten zijn, zo van als je het autoverkeer belemmert, neemt automatisch het busvervoer toe. Maar wat ook niet waar blijkt te zijn, is dat je busvoorzieningen en autobereikbaarheid te zamen kan verbeteren, want dan rijdt er straks een lege bus naar Drachten over een dure busbaan in de stad. Waar het bij het terugdringen van de automobiliteit om gaat is het beïnvloeden van de 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 29