keuze tussen de auto, die voor de deur staat, en de bus, die niet voor de deur stopt. Niemand gelooft toch dat de bus gekozen wordt als er een dubbelbaans autoweg klaar ligt? Daar helpt geen busbaan in de stad aan en ook niet de berekeningen van de verkeersdeskundigen. Waarom moet er dan persé een autoweg naar Drachten liggen? Het belang rijkste argument is naar ons idee niet de verkeersveiligheid. Deze is ook op andere manieren te verbeteren. Een plaatselijke middenberm, uitzicht verbeteren en snelheidscontrole kunnen ook soelaas bieden. Het is soms onbegrijpelijk als je de onverantwoorde manoeuvres van de inhaalma- niakken daar ziet. Het gaat alleen om het veronderstelde psychologisch voordeel dat een stad als Leeuwarden aan doorgaande autowegen moet liggen. Wij hebben al een autoweg naar Harlingen waar je nauwelijks een auto tegenkomt, dit ondanks de zeer deskundige berekeningen van gerenommeerde verkeersbureaus, dat de dagintensiteit daar zou toenemen tot 20.000 motorvoertuigen. Het is een veilige weg waar je ongestoord hoge snelheden kan halen. Waarom ook niet nog een autoweg naar Dokkum? Je haalt naar ons idee pas mensen uit de auto als je het alternatief, in dit geval de bus, aantrekkelijker dan de auto maakt. Waar de corridorstu die naar ons idee geen rekening mee houdt is dat er meer mensen de bus nemen en de auto laten staan als er een busbaan naast de huidige weg ligt, dan in het geval bus en auto te zamen op de autoweg rijden. Want de aannames die voor beide varianten gelden zijn hetzelfde. Je moet ons maar geloven, zei een deskundige tegen mij aan het eind van de commissie vergadering. Hij kon het niet beargumenteren, de computer had het bere kend Mevrouw Van Ulzen: Wij zijn het eens met de verdubbeling van Rijksweg 31 en ook dat wij in dit geval mee betalen. Maar wij willen wel vastgelegd hebben, eigenlijk hoeft dat niet want dat staat ook in het besluit, dat wij vanavond niet besluiten over een eventueel aan te leggen busbaan. Wij willen aanbevelen te denken over alternatieven, eigenlijk heeft mijnheer Greving die ook al aangegeven, voor dit te besteden bedrag, want wij hebben ten slotte nog een jaar de tijd tot eind 1992. Wij zien de voorstellen met belangstelling tegemoet. De heer Sijbesma: Ook onze fractie gaat akkoord met het voorstel. Ik wil eigenlijk het college wel een compliment geven, dat het samen met Gedepu teerde Staten en de colleges van Smallingerland en Tytsjerksteradiel overeenstemming met de rijksoverheid heeft weten te bereiken, waardoor binnen afzienbare tijd de verbinding Leeuwarden-Drachten aangepakt kan worden. Naar onze mening heeft Leeuwarden behoefte om op zo kort mogelij ke termijn ook deze aansluiting op het landelijk hoofdwegennet te reali seren. Voor de ontwikkeling van de gemeente is dit van wezenlijk belang. Verder is belangrijk dat hiermee een einde komt aan een uit verkeersvei- ligheidsoogpunt gevaarlijke route. Ik wil er wel de volgende aantekening bij maken die ook in de raadsbrief is opgenomen. Wij onderschrijven dat de gemeente deze substantiële bijdrage levert aan de kosten van het project. Maar het is feitelijk een onjuiste zaak, het is de rijksoverheid die moet staan voor alle kosten als het gaat om aanpassingen aan rijkswegen. Wij moeten met z'n allen er alert op zijn dat het geen gewoonte gaat worden dat lagere overheden mee betalen aan terechte verlangens tot aanpassing van rijkswegen. De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, ik kan het heel kort houden. Wij stemmen in met de verdubbeling van de weg naar Drachten. Twee hoofd argumenten, de veiligheid en de positieve economische ontwikkelingen die er hopelijk toe bijdragen dat Leeuwarden ook vanuit de richting Drachten nog beter bereikbaar is voor economisch verkeer. En niet alleen richting Drachten, maar ook vanuit het achterland van Drachten, dus richting Emmen. Het is een hele belangrijke verbinding richting Duitsland. Wat ik nog wel wil opmerken is dat in tegenstelling tot een andere opmerking hier gemaakt, wij juist wel die busbaan als een wezenlijk onderdeel van het plan zien, anders vind ik dat je inderdaad helemaal verkeerd bezig bent. Wij willen de auto tot de stad brengen, maar binnen de stad moet het autogebruik worden verminderd. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Greving en ook anderen zijn begonnen met aan te geven dat het van groot belang is dat de huidige Rijksweg 31 Leeuwarden-Nijega op korte termijn zal worden verdubbeld. Ik denk dat dat geheel in de lijn is van de benadering die door het college wordt voorgesteld. Hij heeft vervolgens wat kanttekeningen geplaatst bij de problemen van de verkeersafwikkeling met name binnen het stedelijk gebied van de gemeente Leeuwarden. Hij heeft een aantal vragen gesteld, maar tegelijkertijd ook een voorstel gedaan voor wellicht een alternatie ve route. Ook mevrouw Van Ulzen en de heer Schreuder hebben daarop gereageerd. Wij nemen nu geen beslissing over wel of niet busbanen. Het laat zich raden dat het de bedoeling is dat de buspassagier sneller in het stede lijk gebied vooruit komt dan de mensen in de auto, daar zit de winst in voor het openbaar vervoer. Eén van de belangrijkste middelen is in zijn algemeenheid het beschikbaar zijn van een vrije busbaan, want anders sta je als bus in dezelfde file als waar de particuliere auto ook staat. Wij nemen daar nu geen besluit over, het is alleen het aangeven van in welke richting gedacht wordt. In de richting van de heer Greving denk ik dat de consequenties van zijn alternatief, wat betekent het als je via de Marshallweg gaat, andere problemen oplevert. Is daar winst te behalen? Het lijkt mij een goede gedachte om in ieder geval de consequenties hiervan ten opzichte van het voor de hand liggende voorstel zoals dat hier ligt te bezien. Ik weet niet of zijn suggestie hier al eerder bij betrokken is, maar het lijkt mij de moeite waard om dat te bekijken. De andere punten komen in die discussie gewoon nog terug als wij het 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 30