1 I 2 Ver Ver Ver Ver R yer twijfelaars over die luchtbrug. Het is ook niet niks, de Tweebaksmarkt yer is een markante straat in Leeuwarden met niet geringe gebouwen. Het Fries y^r Museum, het Provinciehuis en de Kanselarij behoren toch tot het markante gedeelte van onze stad. Het is niet zomaar een straat. In het kader van de bestuurlijke en sociale vernieuwing meent mijn fractie dat het ver standig is om in brede kring burgers inspraak te geven, de burgers te raadplegen over wat hier gaat gebeuren. Mijn fractie hecht er dan ook aan om het college op te wekken te bevorderen dat er in brede zin aan de burgers inspraak wordt gegeven. Dat in ieder geval in "Aan de Grote Klok" een toelichting wordt gegeven met een tekening van hoe het wordt. Dat heeft wel in de krant gestaan, maar het zal duidelijk aan de burgers Vei moeten worden overgebracht. Overigens staat er in het Fries Museum een maquette met een mooie tekening. Mijn fractie hecht er aan om het college te verzoeken te bevorderen dat er aan de burgers ruim inspraak in deze plannen wordt gegeven. Om 0 De heer Timmermans (weth.De heer Hoogcarspel heeft terecht aangegeven dat het niet om niks gaat. Een belangrijke binnenstadstraat, een belang- On rijke historische omgeving, één van de belangrijkste zo niet het belang rijkste historische gebouw uit de gemeente Leeuwarden is daar gehuisvest en dan zo'n niet geringe ingreep. In die zin denk ik dat het college de 2 zorg van de heer Hoogcarspel zeer wel kan onderschrijven. Wellicht is het goed om nu reeds aan te geven dat in het kader van de architectuurdiscus sie het kreativiteitscentrum een cyclus heeft ontwikkeld onder de naam "De Attiek". Aanstaande vrijdag zal daar een discussie plaatsvinden tussen erkende voor- en tegenstanders van deze mogelijke luchtbrug/het luchtgebouw. Het is de bedoeling dat wij, gelet op het belang van deze ontwikkeling en uiteraard zoals dat gebruikelijk is, een advies laten opstellen vanwege de dienst, waarbij alle belangen (economische, maat schappelijke, maar ook de monumentale en de stedebouwkundige) nadrukke lijk aan de orde worden gesteld, opdat wij een zeer zorgvuldige discussie met elkaar kunnen voeren. Ik denk dat het goed is om aan te geven dat zoals het er nu naar uitziet wij eind januari-begin februari dat advies gereed kunnen hebben. Er zal nog wel wat overleg met andere organisaties moeten plaatsvinden. Ik denk dat het dan ook goed is om met elkaar af te spreken hoe wij die discussie gaan voeren. A( De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. 1 Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten deze brief in handen te stellen van b. en w. om preadvies. Bi Sub E. P E Ve Uil Ve Or 4 Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub F. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, wij hebben onlangs nogal wat moeite moeten doen om alle brieven boven de tafel te krijgen en af te handelen. Als ik nu kijk wat hier weer gebeurt bij brief F, ik neem gemakshalve brief G er maar even bij dan kan ik de opmerking in één keer maken, dan zijn wij al weer druk bezig om ze te verzamelen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is geweest van de inhaalmanoeuvre. Ik zou er bij het college op willen aandringen dit soort situaties toch echt te voorko men, anders zitten wij over een paar maanden weer met een hele waslijst br ieven De heer Ten Hoeve: De opmerking die de heer De Beer maakte had ik ook willen maken. Ik wil er nog bij opmerken dat het misschien toch verstan dig is om in de toekomst bij brieven over te gaan tot het sturen van een soort ontvangstbevestiging. Ik verwacht niet anders dan dat het college zegt dat het niet weer zal gebeuren enz. De verontschuldigingen zijn aangeboden, dus daar wil ik verder niet op ingaan. Ik wil nog kort even iets zeggen over de inhoud van de brief. Dit zijn natuurlijk kleine zaken, maar toch een opmerking daarover. Het college zegt dat er niet sprake is van een gevaarlijke situatie. Ik denk dat van de ongevallen die daar plaatsvinden niet een registratie wordt bijgehouden, dat gebeurt wel op gevaarlijke kruispunten en als de politie er aan te pas komt. Het is ook gevaarlijk om af te gaan op geluiden die je opvangt. Maar toch is het zo dat als je met mensen praat, er ontzettend veel mensen over die witte stoeprand zijn gevallen en een smak hebben gemaakt. Maar dat komt niet in cijfers tot uitdrukking. Ik zou het college daarom toch willen verzoeken om na te gaan of het niet mogelijk is daar toch een veiliger situatie te creëren en daar eventueel in een commissie of intern nog even verder naar te kijken. De heer Timmermans (weth.): Voor wat betreft de termijn van de beantwoor ding van de brief denk ik dat de beantwoording zoals die door het college wordt voorgesteld wat dat betreft al helder genoeg is. De heer Ten Hoeve heeft daar ook op gewezen. Over het gevaar van de aangebrachte middengeleider bij de overweg in de Schrans is in de Commissie Openbare Werken in het verleden uitgebreid gediscussieerd en ook over de risico's verbonden aan een fietspad aan één zijde dat twee richtingen verbindt. Dan zit je dus in de afweging van verschillende belangen, verkeersveiligheidsbelangen. Als wij geen fiets pad in twee richtingen hadden aangelegd, had men het gewoon gedaan, want 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 3