yer zullen wij in ieder geval dat punt het komende jaar, en vooral ook het
yer volgende jaar als er weer een nieuwe vervolgaanpak ligt, kritisch bekij-
Ver ken-
Voor het overige kunnen wij akkoord gaan met de voorgestelde planopzet
en ook met het herziene verdeelbesluit 1991.
Vd
Or
Afsluitend, voorzitter, zou ik willen zeggen dat wij hopen dat het
komende jaar sociale vernieuwing wat de concrete problemen betreft net
zo positief zal uitpakken als het afgelopen jaar en dat wij na dat jaar
van de wat meer abstracte zaken, als samenwerking, integratie, bestuur
lijke vernieuwing, kunnen zeggen: het leek niks, maar het is toch nog wat
geworden.
Ver
Vet
Vet
Vei
R
Vei
S.
De heer Biemans: Mijn fractie is van mening dat ieder begin moeilijk is
On en dat geldt ook voor de sociale vernieuwing. Mevrouw v.d. Kloet maakt
dan de opmerking over het rapport Schaeffer, duidelijk is dat er in ieder
C geval op rijksniveau stagnatie is ten aanzien van de voortgang van de
sociale vernieuwing. Ondanks die verontrustende geluiden zijn wij toch
On van mening dat er een compliment gemaakt kan worden aan het college voor
p de manier waarop de afgelopen tijd gewerkt is aan de sociale vernieuwing
in deze gemeente. Wij zijn dan ook tevreden over de voortgangsrapportage
Z die inmiddels in de commissie is besproken. Gekoppeld aan die voort
gangsrapportage worden voorstellen gedaan voor de vervolgaanpak. De
f conclusie naar aanleiding van de voortgangsrapportage is dat er op dit
moment geen redenen zijn om de richting waarin de sociale vernieuwing
ye zich in onze gemeente op dit moment beweegt aan te passen. Het opstellen
Uj van een volledig nieuw plan van aanpak is dus gelukkig niet nodig.
Volstaan wordt met een globaal beleidskader met daaraan gekoppeld een
uitvoeringsprogramma. Dat is dan dermate flexibel dat ik zou willen
zeggen dat het een uitstekende manier is om ook op bestuurlijk vlak met
sociale vernieuwing om te gaan.
Voorzitter, als wij de raadsbrief moeten geloven is de sociale vernieu
wing al zo'n 70 jaar oud. Want wij stellen vanavond het Verdeelbesluit
sociale vernieuwing 1922 vast, althans volgens de raadsbrief op pagina
2. Nu hoop ik niet dat wij over 70 jaar nog een verdeelbesluit sociale
vernieuwing moeten vaststellen.
Over het Verdeelbesluit 1992 het volgende.
A' Voorgesteld wordt voor de cirkels arbeid en leefmilieu 250.000,te
reserveren en voor de cirkel zorgvernieuwing 1 ton. Mevrouw v.d. Kloet
heeft al een opmerking gemaakt over de zorgen die zij over die zorgver-
nieuwing heeft, ik zou mij daarbij willen aansluiten.
Mijn fractie kan met het verdeelbesluit instemmen, toch willen wij daar
nog een aanvullende opmerking bij plaatsen. Ik leg dan een relatie met
de vervolgaanpak.
Bi Wij hechten niet alleen grote waarde aan het verminderen van bestaande
achterstanden, maar wensen met nadruk ook aandacht te vragen voor preven
tie. Voorkomen moet worden dat nieuwe achterstandssituaties ontstaan.
10
2
Naar mijn mening is er voldoende aandacht voor het voorkomen van persoon
lijke achterstanden, maar minder is dat het geval wat betreft het weg
glijden van buurten of wijken. In de criteria die aan de vernieuwingsac
tiviteiten gesteld kunnen worden is over het voorkomen dat wijken of
buurten in een achterstandssituatie terecht komen niets opgenomen. Omdat
het leefmilieu één van de cirkels in de Leeuwarder aanpak van de sociale
vernieuwing is, lijkt het ons ook voor de hand te liggen dat aan preven
tie op buurtniveau gedegen aandacht geschonken wordt. Naar onze mening
komt dat niet helemaal uit de verf. Daarom moet ook niet alleen aandacht
geschonken worden aan de wijken die als proefproject in de sociale
vernieuwing deelnemen. Ik wil graag van de wethouder horen dat ook aan
andere niet sociale vernieuwingswijken wat betreft de preventie aandacht
geschonken wordt.
De heer Burg: Voorzitter, over de sociale vernieuwing wordt in deze
periode niet alleen op gemeentelijk niveau regelmatig discussie gevoerd
en terecht. Want stond dit item bij het aantreden van het kabinet Lub-
bers-Kok nog zo hoog in het vaandel, het blijkt meer en meer ook met de
sociale vernieuwing soms wel vernieuwend te zijn maar niet sociaal en
soms wel sociaal maar niet vernieuwend. Wel decentraliseren maar zonder
dat hiermee ook voldoende financiële ruimte wordt overgedragen. Dat
dreigt nog erger te worden. Misschien dat de commissie-Schaeffer nog
enige gezag in de goede richting heeft kunnen aanwenden.
Desondanks vinden wij dat wat onze eigen gemeente betreft de stuurgroep
met een goed plan is gekomen, waarin terecht wordt geconstateerd dat de
hoofdlijnen in ieder geval nu nog geen bijstelling behoeven. Hoewel wij
ons wel afvragen of er bij de verschillende instellingen al voldoende
positief inzicht over de sociale vernieuwing heeft post gevat.
Met andere fracties hebben wij tijdens de commissiebehandeling wel onze
bedenkingen geuit over de voorgestelde verdeling van het resterende
budget voor de drie aandachtsterreinen arbeid, leefmilieu en zorgver
nieuwing. De toezegging echter van de wethouder dat bedoelde bedragen
zonodig tijdens de rit kunnen worden bijgesteld, doet ons ook hiermee
akkoord gaan.
De heer Peeters Weem: Voorzitter, terwijl gemeenten, waaronder Leeuwar
den, met enthousiasme en inzet bezig zijn met de sociale vernieuwing,
laten rijk en provincie het afweten. Dat blijkt ook uit de rapportage van
de commissie-SchaefferMuren die tussen de verschillende beleidsterrei
nen moeten worden afgebroken, blijken stevige fundamenten te bezitten.
Deelbelangen worden verdedigd ten kosten van de broodnodige integratie.
Ook in onze gemeente loopt sociale vernieuwing niet probleemloos, wat ook
blijkt uit de rapportage over het verloop tot nu toe. Over de wijze van
rapporteren is mijn fractie positief.
Wij gaan akkoord met de voorgestelde vervolgaanpak en het voorgestelde
verdeelbesluit. Wel vinden wij dat problemen die zich voordoen op uitvoe
ringsniveau zo snel mogelijk aangepakt dienen te worden. De doelgroepen
11