Ver Ver Ver Vet Vet Vet Vei R Vei S. On C On P Z E Ve Ui Vt Or I I A. Bi dat gezegd, ook het college heeft gezegd dat er veel op aan te merken is. Niettemin hebben wij hier in de raad met overgrote meerderheid geconsta teerd dat er desondanks zoveel ruimte zat in de mogelijkheden die het rijk ons bood middels het convenant, dat het de moeite waard was om dat convenant af te sluiten. Ik denk dat het goed is om dat toch even te zeggen, omdat het anders zo zwart-wit lijkt. Die kritiek is er wat mij betreft nog steeds, alle fracties hebben wat dat betreft gewezen op het rapport dat net uitgekomen is, het evaluatierapport van de commissie- Schaeffer. Het was overigens niet de eerste keer dat de commissie-Schaef- fer zich zeer kritisch uitliet naar de rijksoverheid toe. Het was mis schien voorlopig wel de laatste keer, omdat de IPSV in deze vorm ophoudt te bestaan. Maar de kritiek was duidelijk en is eigenlijk de afgelopen maanden ook alleen maar duidelijker geworden. Op rijksniveau hoor je erg weinig meer praten over sociale vernieuwing, wat je er van hoort is afkomstig van de commissie-SchaefferEr is onlangs nog iets verschenen van de Minister van Onderwijs en Wetenschappen, maar dat is nu ook niet direct een voorstel waardoor de gemeente heel veel meer mogelijkheden krijgt om beleid te voeren. Wat dat betreft denk ik dat de kritiek van zowel de commissie-Schaefferals van de fracties hier in de raad in de richting van de rijksoverheid, dat zij het er wat bij laten zitten en dat er van het elan dat er aanvankelijk was toch niet zo veel meer over is, terecht is. Ik ben het daarmee eens. Dat is overigens ook de reden geweest waarom wij destijds meegedaan hebben aan de actie "Wij zetten door". Ook de VNG is op dit terrein actief en zal dat ook ongetwijfeld blijven. Terecht zegt mevrouw v.d. Kloet, ook anderen hebben dat gezegd, dat je er niet bent met alleen kritiek leveren in de richting van het rijk, maar dat wij ook de hand in eigen boezem moeten steken. Dat lijkt mij terecht, ik heb dat in de commissie ook nadrukkelijk onderschreven. Wat je kunt constateren is dat er veel zaken het afgelopen jaar hebben plaatsgevon den, met name waar het gaat om het oppakken van een aantal concrete activiteiten gericht op het opheffen van achterstand. Mevrouw v.d. Kloet heeft daar een aantal voorbeelden van gegeven, ik zou er nog een aantal aan toe kunnen voegen, maar u hebt ze allemaal kunnen lezen in de rappor tage. Wat je ook kunt constateren is dat met name bestuurlijke vernieuwing een proces is van veel langere adem. Dat heeft te maken met houding, gedra gingen en dat zijn zaken die je niet verandert door de knop om te draaien of door een activiteit te organiseren. Dat is inderdaad een proces van lange adem. Je moet daar wel heel bewust en heel nadrukkelijk aan werken maar je moet niet de verwachting hebben dat dat binnen heel korte tijd zodanig is geregeld dat er geen problemen of strubbelingen meer zijn tussen gemeenten en burgerij. Overigens ook vanuit instellingen naar de burgers toe is er denk ik op dat terrein nog het nodige te verbeteren. In de commissie is daarover uitvoerig van gedachten gewisseld, met name waar het gaat om het contact dat de gemeente onderhoudt met allerlei groepen en wijken in de stad. Ik heb daar toen van gezegd dat dat een proces is van vallen en opstaan, waarin ik overigens vorderingen zie. Een proces ook waarvan zowel het college als de centrale directieraad zich 14 2 zeer bewust zijn en waarin ook op beide niveaus acties worden ondernomen om te zorgen dat er voortgang zit in dat proces. Daarin past ook de waarschuwing om niet uitsluitend veel te investeren in de sociale ver nieuwingswij ken want dat proces dat loopt naar mijn idee goed. Natuur lijk zijn daar ook verschillen van mening en strubbelingen, maar ik denk dat je dat in elk proces van overleg hebt, dat is verder niet zo'n probleem. Dus dat loopt goed. Maar het risico zit er inderdaad in dat je daarmee een aantal andere wijken waar ook zaken spelen, misschien wat te veel op de achtergrond laat komen. Wij hebben allemaal kennis kunnen nemen van de problemen die er op dat terrein waren met Molenpad en Hollanderwijk. Gelukkig is dat weer ten goede gekeerd. Maar ik denk dat wij enerzijds onze zaken intern goed moeten organiseren en aan de andere kant in de sfeer van opleiding en vorming ook moeten zorgen dat mensen daar op een goede manier mee om kunnen gaan. Daardoor is het wellicht zo dat je dat soort problemen voor de toekomst minder zult hebben. Wat met name belangrijk is in dat kader is dat je over en weer heel duidelijk bent naar wat je van elkaar kunt verwachten. Voor een deel worden proble men ook veroorzaakt door onduidelijkheden, onjuiste informatie, niet precies weten wat je nu wel en wat je niet van de overheid kan verwach ten, etc. Wat dat betreft ligt er bij ons een taak om ook heel duidelijk te zijn naar wijken en burgers toe. Dan heeft mevrouw v.d. Kloet nog iets gezegd over de verdeling van de middelen voor 1992. Het voorstel is om dat te verdelen in de verhouding 2,5 ton, 2,5 ton 1 ton over de drie cirkels. Ik heb in de commissie ook gezegd dat wij daar met name voor gekozen hebben omdat wij verwachten dat het komende jaar het accent vooral zal liggen - en dan het accent waar het gaat om de geldmiddelen die je nodig hebt - op de eerste twee cirkels. Mevrouw v.d. Kloet heeft gelijk als zij zegt dat je daarmee ook al een claim legt voor 1993. Aan de andere kant denk ik dat wij moeten bedenken dat er behalve uit het Fonds Sociale Vernieuwing ook activitei ten worden betaald uit heel veel andere gemeentelijke middelen. Dus eigenlijk zou je de hele zaak op een rijtje moeten zetten om te kijken of nu echt die sectoren zich zo onevenredig verhouden ten opzichte van elkaar. Bovendien is gebleken dat in 1991 een aantal zaken wel middelen toegewezen hebben gekregen, maar nog niet zijn gestart. Die middelen vallen dus vrij. Wat dat betreft is het vrij besteedbare budget in 1992 denk ik groter dan waar op dit moment vanuit gegaan wordt. In die zin zitten er dus heel wel mogelijkheden om ook in die sector zorgvernieuwing in 1992 nog meer te doen dan alleen door die 1 ton mogelijk gemaakt zou worden. Overigens zegt mevrouw v.d. Kloet dat zij akkoord is met zowel de vervol gaanpak als het beleidskader. Dan kom ik bij de heer Biemans. Hij heeft voor een groot deel eigenlijk dezelfde punten naar voren gebracht als mevrouw v.d. Kloet. Hij geeft complimenten aan b. en w. voor het afgelopen jaar. Daar ben ik blij mee. Een aantal andere fracties heeft dat ook gezegd. Ik beschouw dat ook met name als een compliment in de richting van de Stuurgroep Sociale Vernieu- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 8