ingevuld en de wethouder gebruikt zelf ook woorden als glo
baal. Ik denk dat wij dus precies hetzelfde bedoelen. Maar
ik heb geconcludeerd, het is positief.) Bij "onderbouwde
gok" denk ik dat als wij met het college naar Scheveningen
gaan dan kunnen wij zo misschien ook iets aan de herwaarde
ring doen, maar dan hebben wij waarschijnlijk een verschil
lende invulling van het woordje "gok"
De 3 ton eenmalige managementondersteuning in verband met
het 1000-banenplan
De WD-fractie heeft deze post afgewezen. Als ik de motive
ring van mevrouw Waalkens goed begrepen heb, dan denk ik
dat ik het met haar eens ben. Ik heb begrepen dat zij zegt
dat automatiseringsproject is die 3 ton voor nodig en wij
vinden de motivatie daarvoor onvoldoende. Dat klopt, die
3 ton is ook helemaal niet nodig voor het automatise
ringsproject, wij hebben binnen het automatiseringsproject
de kosten voor opleiding en flankerend beleid apart
geraamd. Waar het hier om gaat is heel iets anders, het
gaat hier namelijk om de uitvoering van het 1000-banenplan.
Dat betekent dat er enerzijds van het management een extra
inspanning wordt gevraagd om te komen tot een verantwoorde
afbouw van een organisatie, dat betekent anderzijds dat er
een extra inspanning wordt gelegd op het management waar
het het opbouwen van twee nieuwe organisaties betreft. Dat
is enerzijds de uitbouw van JWG, banenpool en anderzijds de
inrichting van een organisatie van individuele trajectbe
middeling. Bij dat alles moet er ook nog op personeelsge
bied een heleboel gebeuren waar geld voor nodig is. Dat
zijn de redenen waarom wij denken dat je het 1000-banenplan
niet op een verantwoorde manier kunt uitvoeren als je daar
geen middelen voor raamt. Dan zou je je rijker rekenen als
je bent.
Dan heeft de heer Bilker gevraagd of de voorlichting bij de
sector Sociale Zaken wel voldoende is. Hij zei: mij berei
ken signalen dat het nog niet voor iedereen duidelijk is
waar hij/zij recht op heeft. Ik kan zeggen dat nu wij de
wijze van uitvoering van de decentralisatie bijzondere bij
stand hebben vastgesteld. Wij hebben aangegeven dat wij er
op een bijzondere manier bekendheid aan moeten geven wat nu
de nieuwe regelgeving is. Dus wat dat betreft komt er op
korte termijn een uitgebreide voorlichtingsactie.
Op de tweede plaats denk ik dat wij het hier bij de sociale
zekerheid toch over een vrij complexe wetgeving hebben,
waarbij wat complex is nu eenmaal niet simpel weer te geven
is. Je kunt daar je best voor doen, maar het blijft natuur
lijk een complexe materie. Een derde is dat de ervaring is
dat mensen zich eigenlijk pas echt verdiepen in de materie
als zij daar zelf bij betrokken zijn. Tot slot zou ik wil
len vragen, want ik denk dat wij toch wat de houding moeten
aannemen van "hebt u klachten vertel het ons, bent u tevre
208
den vertel het anderen", dat als de heer Bilker spreekt van
"mij bereiken signalen" dat ik het wel plezierig zou vinden
als die ook doorgegeven worden aan de dienst, zodat men
daar ook wat meer aandacht aan die zaken kan geven
Openbare Bibliotheek.
Ik begrijp dat de meerderheid van de raad instemt met de
taakstelling van 3,5 ton. De heer Bilker heeft gezegd dat
hij graag op zo kort mogelijke termijn concrete voorstellen
daarover wil hebben. Hij heeft ook gesproken over het pro
beren te maken van meerjarige afspraken over hoe je nu met
de bibliotheek omgaat en wat voor beleid je daar voert. Ik
vind dat op zich een goede zaak, waar ik even mee zit is de
spanning tussen enerzijds op zo kort mogelijke termijn met
voorstellen komen en aan de andere kant een kerntakendis
cussie die wij voor de zomervakantie in de raad krijgen.
Het kan niet zo zijn dat wij begin volgend jaar een aantal
zaken dichtspijkeren waar wij vervolgens in de zomer weer
over gaan discussiëren. Ik denk dat wij moeten kijken hoe
wij een goed evenwicht tussen die twee invalshoeken kunnen
vinden. (De heer Bilker: Ik heb gesproken over het jaar
1992, daar is ruimte.) Dan hadden wij een verschillende
interpretatie van het begrip kort.
De fracties van D66 en PAL hebben een motie ingediend waar
bij zij de maximale taakstelling voor de Openbare
Bibliotheek op 17 5.000,-- stellen. Zij hebben aangegeven
dat de sluiting van één filiaal niet meer als dat bedrag
kan opleveren. Ik heb daar twijfels bij. Er zal dan de
reactie komen van dat heeft de directie van de OBL ons
voorgerekend. Ik ken die rekensommetjes ook, maar daarbij
wordt er wel van uitgegaan dat wij wachtgeldverplichtingen
op ons zullen moeten nemen, terwijl ik denk dat bij een
organisatie met een personeelsomvang als die van de biblio
theek ook sprake is van natuurlijk verloop. De bibliotheek
kent een groot aantal personeelsleden, ik heb net in het
verslag zitten tellen en kwam tot 80 mensen die daar full-
en partime werken. Ik neem aan dat daar een behoorlijke
mobiliteit in is. Dus als je praat over in 3 jaar tot een
besparing komen, dan is het niet reëel om te zeggen dat je
maximale wachtgeldverplichtingen op je moet nemen.
De WD-fractie heeft in haar motie ook iets over dit punt
gezegd. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet helemaal goed,
want ik kan het zo lezen dat ik zeg, volgens mij zit het
college en de WD-fractie op één lijn, maar gezien de reac
tie van de WD-fractie in de commissie betwijfel ik dat. De
WD-fractie zegt: de beperking van de dienstverlening
Openbare Bibliotheek in 1992 opnieuw aan de orde stellen
ten aanzien van de haalbaarheid van de bezuinigingen over
1993 en 1994. Het is nadrukkelijk onze bedoeling om volgend
jaar met een invulling van die taakstelling in de commissie
te komen. Als de WD-fractie dat heeft bedoelt, zitten wij
op één lijn.
209