vragen, alleen 50 keer een graf maal dat bedrag levert een
bedrag op. Daar staat overigens tegenover dat het ruimen
geld kost en dat er verder nog wat investeringen moeten
worden gedaan waardoor de "totale opbrengst" 80.000,--
is. Maar in het totaal van de kosten die wij op de begraaf
plaatsen maken, zijn wij nog steeds niet aan kostendekking
toe, in tegendeel wij komen nog steeds een fors bedrag
tekort
De heer Janssen (weth.): Voorzitter, ik wou een aantal
opmerkingen maken over motie nr. 6 van de WD-fractie.
Punt 1, ik heb in eerste termijn proberen uit te leggen
waarvoor de managementsondersteuning nodig is. Je kunt dan
over een zinsnede in een brief redetwisten hoe je dat uit
moet leggen. Wat gewoon feitelijk aan de hand is, is dat er
achter het 1000-banenplan een gigantische reorganisatie
zit. Ik dacht dat ik dat wel voldoende helder had gemaakt,
mee na een aantal discussies daarover in de commissie. En
reorganiseren betekent nu eenmaal een extra inspanning van
het management, plus een verschuiving van personeel dat
voorbereid moet worden op een nieuwe functie. Je kunt wel
zeggen, daar hebben wij geen geld voor over, maar dan gaat
het dus niet goed. Dan realiseer je het 1000-banenplan
niet. Het is voor mij niet een kwestie van kiezen, dat
hoort er gewoon bijJe doet het 1000-banenplan en dan zit
dit er gewoon aan verbonden
Het tweede dat ik over die motie wilde zeggen is dat een
aantal fracties hebben gezegd dat zij het niet met punt 2
eens zijn. Gezien hun reactie in eerste en tweede termijn
denk ik dat dat een vergissing is, punt 2 is door het col
lege overgenomen, dat betreft die schuldsanering door de
GKB
Dan wilde ik ook nog iets zeggen over punt 5. Ik had dat in
eerste termijn maar laten zitten, omdat daar zoveel dingen
in stonden die vreemd waren. De banenpoolers die - zo zegt
mevrouw Waalkens - op pizzawij ze poststukken gaan bezorgen.
Ik denk dat het goed is om te realiseren dat de gemeente
raad van Leeuwarden nooit kan besluiten om een banenpooler
iets te laten doen, daarvoor hebben wij de Stichting
Banenpool met een bestuur. Het bestuur is bevoegd om te
kijken welke plekken in aanmerking komen om door een banen
pooler bezet te worden. In die zin klopt de motie van de
WD-fractie niet, dat kan gewoon niet.
Dan wat punt 6 betreft. Mevrouw Waalkens zegt dat die is
overgenomen. Ik neem aan dat ik die heb overgenomen tegen
de achtergrond van wat ik daarover heb gezegd, namelijk dat
er nu een taakstelling van de Openbare Bibliotheek is van
3,5 ton en dat volgend jaar in relatie met de kerntakendis
cussie een voorstel zal komen hoe wij in overleg met het
228
bestuur van de Openbare Bibliotheek die 3,5 ton gaan
invullen. (De VoorzitterBetekent dit nu dat punt 6 over
genomen is?) Ik heb aangegeven hoe ik dit interpreteer en
dan neemt het college het over. De WD-fractie stemt in met
de interpretatie. (De VoorzitterIk begrijp, gehoord de
reactie van de wethouder, dat de WD-fractie afziet van
stemming over punt 6.)
Ik wilde naar aanleiding van de reactie van de heer Brinks
van de PAL-fractie nog twee opmerkingen maken.
De heer Brinks zegt, je gaat met aannames werken. Ik denk
dat als je praat over bezuinigen, het opheffen van een
filiaal en je hebt 80 personeelsleden, waarvan ik dan maar
even globaal zeg dat die een arbeidzaam leven van 40 jaren
hebben, dan kun je dus, als je een doorsnee opbouw hebt,
spreken dat er een verloop van twee per jaar is. Als je die
bezuiniging dan over 3 jaren gaat invullen, dan zou je als
je van een gemiddelde uitgaat, kunnen zeggen dat er mini
maal een verloop van 6 is. Als je dan weet dat er bij een
filiaal 6 mensen werken en wij in die tijd ook de bezuini
ging invullen, dan denk ik dat het irreëel is om te zeggen
dat je voor 100% als bestuur van de bibliotheek met alle
wachtgeldverplichtingen wordt geconfronteerd. Dat lijkt mij
een minder reële inschatting als mijn inschatting, namelijk
dat het gemiddelde uitgangspunt daar mogelijk moet zijn.
Wij doen dat ook bij al onze eigen bezuinigingen, want wij
moeten ook andere plaatsen zien te vinden voor onze eigen
mensen, dat moet bij de bibliotheek ook mogelijk zijn. (De
heer Brinks: Beide blijven natuurlijk aannames en daar heb
ik het over gehad.) Maar de wet van de grote getallen gaat
op een gegeven moment ook op
Tot slot voorzitter vind ik het jammer dat de heer Brinks
niet is ingegaan op het feit dat hij aan de ene kant in een
motie heeft aangegeven tegen de bezuinigingen op het Fonds
Podiumkunst te zijn en aan de andere kant in het
PALternatief de bezuiniging op het taptoe als een dekkings
middel heeft gepresenteerd.
De Voorzitter: Dit is het einde van de tweede termijn. Ik
stel u voor terstond na de nu te houden koffiepauze de
stemming te doen plaatsvinden. Dan kunt u zich beraden op
motie nr. 15 waar u nog niet de gelegenheid voor gehad
hebt. Dan kunnen na de koffiepauze, voor zover daar behoef
te aan bestaat, met betrekking tot motie nr. 15 nog stem
verklaringen worden afgelegd.
De heer GrevingVoorzitter, ik wou graag nog één opmerking
maken over de motie. De motie is mede-ondertekend, dat zal
blijken uit het origineel dat u hebt, door mevrouw Waalkens
229