één biljet te gaan invorderen. Wij vinden dit een goede zaak. Wij verzoeken het college echter verder te gaan en te onderzoeken of ook de invoering van de afvalstoffenheffing op eenzelfde aanslagbiljet kan. Nu betalen wij hiervoor nog een redelijk bedrag aan de Frigem. Ten tweede of ook een samenwerking kan gaan plaatsvinden met de invordering van bijvoorbeeld waterschapslasten. Wellicht levert dit ook inkomsten op. Tevens willen wij het college vragen of nu er twee, en in de toekomst wellicht meer bedragen, op één aanslag ingevor derd gaan worden, het wellicht aanbeveling verdient om de betalingstermijn met één of twee maanden uit te breiden. Mevrouw TiemeramaZoals ieder jaar behandelen wij als raad ook nu weer de verschillende belasting- en tarievenvoor- stellen. Ik zal de volgende vier agendapunten in één keer behandelen. Ik wil hierbij ook een aantal opmerkingen maken die betrekking hebben op de discussienota gemeentelijke belastingen die wij in de Commissie Middelen hebben behan deld. Deze nota is een uitwerking van de motie Janssen/Bilker die vorig jaar is ingediend. Ik zal niet meer ingaan op de verhogingen van de diverse tarieven die voortvloeien uit herwaarderingsvoorstellen Een belangrijk uitgangspunt bij het bepalen van de aan vaardbare hoogte van belastingtarieven voor de burger is de relatie tussen de belastingdruk en het voorzieningenpakket. Dit betekent natuurlijk niet dat een stad met een lage belastingdruk ook weinig voorzieningen heeft. Een relatief klein gedeelte van de totale gemeentelijke inkomsten wordt immers maar bepaald door de gemeentelijke belastingen. De keuzes die je als gemeentebestuur maakt bepalen het voor zieningenniveau. Een ander belangrijk punt is hoe de totale gemeentelijke belastingdruk er voor de burger uit gaat zien, niet alleen voor het komend jaar, maar voor meerdere jaren. Je moet dan kijken naar de kostenposten die de stij ging veroorzaken. Ik denk hierbij onder andere aan het MUP, de verwachte inflatiecijfers en het rioolbeheersplan. Dan kun je bepalen wat dit financieel voor de burgers gaat betekenen. Op dat moment kun je ook beter beoordelen hoever je nog kunt gaan, want er komt natuurlijk eens een eind aan het steeds maar doorberekenen van kosten aan de burger. Wij zullen als raad dan ook duidelijke keuzes moeten maken. Op dat moment kun je ook beter aan de burger duidelijk maken waarom je bepaalde beslissingen neemt. De CDA-fractie vindt de verdere discussie in de vorm van een notitie of als meerjarenperspectief van de gemeentelijke belastingen, onderbouwd met een duidelijk financieel plaatje, een soort financiële meerjarenraming van de lasten voor de burger, dan ook erg belangrijk. 236 Het uitgangspunt blijft in eerste instantie echter wel dat de vervuiler moet betalen. Het onderzoek naar de mogelijkheden voor het koppelen van de afvalstoffenheffing aan de hoeveelheid afval die wordt aangeboden, moet volgens mijn fractie dan ook kritisch gevolgd worden. Bovendien mogen de kosten niet onevenredig hoog worden voor bepaalde groepen. Ik denk hierbij met name aan het overhevelen van kosten naar het bedrijfsleven. Dit zou gebeuren bij het samenvoegen van de inkomsten van meer dere gemeentelijke belastingen. Dit zou een negatieve ves tigingsvoorwaarde betekenen. Wij kunnen hier dan ook niet mee akkoord gaan en zien op dit moment geen noodzaak om het gemeentelijke belastingstelsel drastisch aan te passen. Iets heel anders is natuurlijk dat er meerdere belastingen op één biljet kunnen worden opgenomen. De afvalstoffen heffing, de rioolrechten, de onroerend goedbelasting kunnen dan in één keer aan de burgers in rekening gebracht worden. In veel gevallen zal men dat bedrag niet in één keer kunnen of willen betalen. Een oplossing voor dit probleem kan zijn dat je de gemeente machtigt om dit bedrag in bijvoorbeeld maandelijkse termijnen van je bankrekening af te laten schrijven. Hierdoor blijven de kosten voor de gemeente relatief laag, omdat deze wijze van betaling veel goedkoper is dan met behulp van accept-giro's. Bovendien geeft deze wijze van betalen meer gemak voor de burger. De CDA-fractie wil deze mogelijkheid graag verder uitgewerkt zien en horen of de kosten van dit systeem lager zijn dan de kosten die nu worden gemaakt. Hierbij zal je natuurlijk ook de eventu ele renteverliezen en perceptiekosten mee moeten nemen, evenals de gevolgen voor het kwijtscheldingsbeleid. Wij kunnen instemmen met trendmatige aanpassingen van belastingen en overige tarieven. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de inkomsten op peil te houden. Wij vinden het positief dat er voor 1992 rekening wordt gehouden met een te verwachten prijsstijging voor 1992 en niet meer met de cijfers van een jaar eerder. Dit is onzes inziens een voorbeeld van een realistisch financieel beleid. De fractie vindt wel dat als mocht blijken dat het daadwerkelijke per centage lager blijkt uit te vallen dit volgend jaar, bij het vaststellen van de nieuwe tarieven, meegenomen moet worden Ook de stijging van de rioolrechten door de extra kosuen als gevolg van de kapitaallasten voor vervanging c.q. ver nieuwing van de riolering, die worden gedekt uit de stel post Civiel-technische werken uit het Stadsvernieuwingsfonds, heeft onze instemming. Deze kosten behoren toegerekend te worden aan de rioolrechten, met name omdat wij uitgaan van een standpunt dat de rioolrechten kostendekkend moeten zijn. 237

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 120