één biljet te gaan invorderen. Wij vinden dit een goede
zaak. Wij verzoeken het college echter verder te gaan en te
onderzoeken of ook de invoering van de afvalstoffenheffing
op eenzelfde aanslagbiljet kan. Nu betalen wij hiervoor nog
een redelijk bedrag aan de Frigem.
Ten tweede of ook een samenwerking kan gaan plaatsvinden
met de invordering van bijvoorbeeld waterschapslasten.
Wellicht levert dit ook inkomsten op.
Tevens willen wij het college vragen of nu er twee, en in
de toekomst wellicht meer bedragen, op één aanslag ingevor
derd gaan worden, het wellicht aanbeveling verdient om de
betalingstermijn met één of twee maanden uit te breiden.
Mevrouw TiemeramaZoals ieder jaar behandelen wij als raad
ook nu weer de verschillende belasting- en tarievenvoor-
stellen. Ik zal de volgende vier agendapunten in één keer
behandelen. Ik wil hierbij ook een aantal opmerkingen maken
die betrekking hebben op de discussienota gemeentelijke
belastingen die wij in de Commissie Middelen hebben behan
deld. Deze nota is een uitwerking van de motie
Janssen/Bilker die vorig jaar is ingediend. Ik zal niet
meer ingaan op de verhogingen van de diverse tarieven die
voortvloeien uit herwaarderingsvoorstellen
Een belangrijk uitgangspunt bij het bepalen van de aan
vaardbare hoogte van belastingtarieven voor de burger is de
relatie tussen de belastingdruk en het voorzieningenpakket.
Dit betekent natuurlijk niet dat een stad met een lage
belastingdruk ook weinig voorzieningen heeft. Een relatief
klein gedeelte van de totale gemeentelijke inkomsten wordt
immers maar bepaald door de gemeentelijke belastingen. De
keuzes die je als gemeentebestuur maakt bepalen het voor
zieningenniveau. Een ander belangrijk punt is hoe de totale
gemeentelijke belastingdruk er voor de burger uit gaat
zien, niet alleen voor het komend jaar, maar voor meerdere
jaren. Je moet dan kijken naar de kostenposten die de stij
ging veroorzaken. Ik denk hierbij onder andere aan het MUP,
de verwachte inflatiecijfers en het rioolbeheersplan. Dan
kun je bepalen wat dit financieel voor de burgers gaat
betekenen. Op dat moment kun je ook beter beoordelen hoever
je nog kunt gaan, want er komt natuurlijk eens een eind aan
het steeds maar doorberekenen van kosten aan de burger.
Wij zullen als raad dan ook duidelijke keuzes moeten maken.
Op dat moment kun je ook beter aan de burger duidelijk
maken waarom je bepaalde beslissingen neemt. De CDA-fractie
vindt de verdere discussie in de vorm van een notitie of
als meerjarenperspectief van de gemeentelijke belastingen,
onderbouwd met een duidelijk financieel plaatje, een soort
financiële meerjarenraming van de lasten voor de burger,
dan ook erg belangrijk.
236
Het uitgangspunt blijft in eerste instantie echter wel dat
de vervuiler moet betalen.
Het onderzoek naar de mogelijkheden voor het koppelen van
de afvalstoffenheffing aan de hoeveelheid afval die wordt
aangeboden, moet volgens mijn fractie dan ook kritisch
gevolgd worden. Bovendien mogen de kosten niet onevenredig
hoog worden voor bepaalde groepen. Ik denk hierbij met name
aan het overhevelen van kosten naar het bedrijfsleven. Dit
zou gebeuren bij het samenvoegen van de inkomsten van meer
dere gemeentelijke belastingen. Dit zou een negatieve ves
tigingsvoorwaarde betekenen. Wij kunnen hier dan ook niet
mee akkoord gaan en zien op dit moment geen noodzaak om het
gemeentelijke belastingstelsel drastisch aan te passen.
Iets heel anders is natuurlijk dat er meerdere belastingen
op één biljet kunnen worden opgenomen. De afvalstoffen
heffing, de rioolrechten, de onroerend goedbelasting kunnen
dan in één keer aan de burgers in rekening gebracht worden.
In veel gevallen zal men dat bedrag niet in één keer kunnen
of willen betalen. Een oplossing voor dit probleem kan zijn
dat je de gemeente machtigt om dit bedrag in bijvoorbeeld
maandelijkse termijnen van je bankrekening af te laten
schrijven. Hierdoor blijven de kosten voor de gemeente
relatief laag, omdat deze wijze van betaling veel goedkoper
is dan met behulp van accept-giro's. Bovendien geeft deze
wijze van betalen meer gemak voor de burger. De CDA-fractie
wil deze mogelijkheid graag verder uitgewerkt zien en horen
of de kosten van dit systeem lager zijn dan de kosten die
nu worden gemaakt. Hierbij zal je natuurlijk ook de eventu
ele renteverliezen en perceptiekosten mee moeten nemen,
evenals de gevolgen voor het kwijtscheldingsbeleid.
Wij kunnen instemmen met trendmatige aanpassingen van
belastingen en overige tarieven. Deze aanpassingen zijn
noodzakelijk om de inkomsten op peil te houden. Wij vinden
het positief dat er voor 1992 rekening wordt gehouden met
een te verwachten prijsstijging voor 1992 en niet meer met
de cijfers van een jaar eerder. Dit is onzes inziens een
voorbeeld van een realistisch financieel beleid. De fractie
vindt wel dat als mocht blijken dat het daadwerkelijke per
centage lager blijkt uit te vallen dit volgend jaar, bij
het vaststellen van de nieuwe tarieven, meegenomen moet
worden
Ook de stijging van de rioolrechten door de extra kosuen
als gevolg van de kapitaallasten voor vervanging c.q. ver
nieuwing van de riolering, die worden gedekt uit de stel
post Civiel-technische werken uit het
Stadsvernieuwingsfonds, heeft onze instemming. Deze kosten
behoren toegerekend te worden aan de rioolrechten, met name
omdat wij uitgaan van een standpunt dat de rioolrechten
kostendekkend moeten zijn.
237