invloed hebben inzake het beleid bij basisscholen
van het openbaar onderwijs;
bij de toekomstige structuur van het openbaar
voortgezet onderwijs dit wel het geval zal zijn;
op veel beleidsterreinen een verdergaande demo
cratisering en decentralisatie plaatsvindt;
een commissie ex artikel 61 van de Gemeentewet
ouders de mogelijkheid biedt hen bij de school te
betrekken;
besluit
het college van burgemeester en wethouders te verzoe
ken de gemeenteraad voorstellen voor te leggen waarin
gemeentelijke bevoegdheden ten aanzien van het open
baar basisonderwijs worden overgedragen aan een func
tionele commissie ex artikel 61 van de Gemeentewet en
dit te realiseren binnen deze raadsperiode;
en gaat over tot de orde van de dag
De motie is mede-ondertekend door de heer drsP. de Jong
van D66.
(Do voorzlttorDe motie maakt deel uit van de beraadsla
gingen en krijgt volgnr4.)
Een belangrijke dienst, zeker naar het publiek toe, is de
politie. Wij worden regelmatig op de hoogte gehouden met de
ontwikkelingen in verband met de regionalisatie. Ook de
kwartaalverslagen en het jaarlijkse activiteitenplan geven
een concreet beeld van wat de politie doet. Feit is wel dat
veel burgers ontevreden zijn. Hoe vaak hoor je niet dat men
de politie maar niet heeft gewaarschuwd, 'want het helpt
toch niet, ze doen niets*. Er is dan sprake van een verwij
dering in de relatie burger-politie
Bij het bestrijden van de criminaliteit is preventie een
belangrijk middel. Nog belangrijker is in onze ogen dat de
relatie burger-politie positief wordt hersteld. Immers als
de politie tijdig en effectief optreedt, dan werkt dat meer
preventief dan welk middel ook. Een goede voorzorg is beter
dan een langdurige nazorg. Dat geldt bij verkeersovertre
dingen, bij milieu-delicten, bij buurtoverlastbij inbraak
en noem maar op. Daarom is het van belang dat de politie
zichtbaar op straat is. Wijkagenten zijn dan niet meer weg
te denken, evenmin de politie-agenten, wandelend in de bin
nenstad. De overlast in de binnenstad, maar ook elders, kan
aanzienlijk worden teruggebracht als snel en doelmatig
wordt opgetreden. Het "lik op stuk beleid" dat momenteel
ten aanzien van het vuurwerk wordt gevoerd, strekt tot aan
beveling. Het moet niet zo ver komen, dat burgers zelf het
heft in handen nemen, omdat de politie niet meer als orde
handhaver wordt gezien.
Er is natuurlijk ook sprake van het capaciteitsprobleem.
Juist dan is het goed op tijd op te treden om onnodig tijd
verlies en ergernissen te voorkomen. De CDA-fractie vindt
22
dat er ook een stringenter beleid zou moeten komen ten aan
zien van de gokverslaving, de overlast van drugshandel,
waarvan de voorbeelden in het afgelopen jaar te zien hebben
gegeven dat soms burgers zelf tot handelen over gaan.
Hoe staat het met de zogenaamde Coffee-shopsIs daar vol
doende zicht op wat daar dienaangaande gebeurt?
Onze fractie vindt dat er vooral bij het politiebeleid een
belangrijk aanknopingspunt ligt om het bestuur weer dichter
bij de mensen te brengen.
Bij het punt bestuurlijke organisatie hoort zeker ook onze
gedachtengang over de nota Besturen op Niveau II, over de
beoogde samenwerking, ja zelfs integratie, van enerzijds
gemeenten en anderzijds provincies.
In het hele land zijn discussies gaande over BON II.
Opmerkelijk is dat de gemeenten in Friesland zo stil zijn.
De noordelijke provincies daarentegen zijn ook in een dis
cussie verzeild geraakt, waarbij de ene Commissaris van de
Koningin roept dat die ene noordelijke provincie
"Vrieslandt" moet heten en de andere CdK onmiddellijk roept
dat dat prima is, maar dan met Groningen als hoofdstad.
Gaat het dan nog wel echt over taken? Wij hoeven hier niet
over de provincies te spreken. Toch, Mijnheer de voorzit
ter, heeft het voor Leeuwarden consequenties. Tal van pro
vinciale diensten zijn immers te Leeuwarden gevestigd. Of
wordt er alleen nog over samenwerking gesproken in het
kader van een gemeenschappelijke regeling?
Wat voor ons van groot belang is, is dat wij onze eigen
positie niet moeten verzwakken. Overal in den lande vinden
de discussies plaats over de afbakening van de stedelijke
gebieden. Wat doet Leeuwarden en wat kan het doen?
Vanouds is in Friesland sprake van een plattelandsstruc
tuur. Leeuwarden heeft daarbij steeds een centrumfunctie
vervuld. De laatste decennia is de functie van Leeuwarden
ten opzichte van de provincie alleen maar versterkt, qua
werkgelegenheid en qua voorzieningen. Wat dat betreft staat
Leeuwarden wat alleen. Ook geografisch. Het zou daarom goed
zijn dat wij als stadsgewest veel sterker naar voren komen.
Wellicht in nog bredere verband: als geheel Friesland, dus
samen met alle Friese gemeenten.
Als Friesland niet veel meer een eenheid vormt, dan tot nu
toe het geval is geweest, kunnen wij wel met elke willekeu
rige regio gaan samenwerken, maar dan verliezen wij het
wel. De plattelandsstructuur en het oer-Friese principiële
denken "baas op eigen hiem" werken dan tegen ons, terwijl
wij dat juist moeten profileren.
Méér eendracht onder de Friese gemeenten, samen optrekken
voor eikaars belang, zich niet tegen elkaar afzetten,
eikaars sterke punten profileren en vooral de moed hebben
om ook hier grootschaligheid in visie, in bestuur, in werk
gelegenheid, in toerisme ten toon te spreiden. Voor
Leeuwarden moet dat een extra appèl zijn om als zodanig te