invloed hebben inzake het beleid bij basisscholen van het openbaar onderwijs; bij de toekomstige structuur van het openbaar voortgezet onderwijs dit wel het geval zal zijn; op veel beleidsterreinen een verdergaande demo cratisering en decentralisatie plaatsvindt; een commissie ex artikel 61 van de Gemeentewet ouders de mogelijkheid biedt hen bij de school te betrekken; besluit het college van burgemeester en wethouders te verzoe ken de gemeenteraad voorstellen voor te leggen waarin gemeentelijke bevoegdheden ten aanzien van het open baar basisonderwijs worden overgedragen aan een func tionele commissie ex artikel 61 van de Gemeentewet en dit te realiseren binnen deze raadsperiode; en gaat over tot de orde van de dag De motie is mede-ondertekend door de heer drsP. de Jong van D66. (Do voorzlttorDe motie maakt deel uit van de beraadsla gingen en krijgt volgnr4.) Een belangrijke dienst, zeker naar het publiek toe, is de politie. Wij worden regelmatig op de hoogte gehouden met de ontwikkelingen in verband met de regionalisatie. Ook de kwartaalverslagen en het jaarlijkse activiteitenplan geven een concreet beeld van wat de politie doet. Feit is wel dat veel burgers ontevreden zijn. Hoe vaak hoor je niet dat men de politie maar niet heeft gewaarschuwd, 'want het helpt toch niet, ze doen niets*. Er is dan sprake van een verwij dering in de relatie burger-politie Bij het bestrijden van de criminaliteit is preventie een belangrijk middel. Nog belangrijker is in onze ogen dat de relatie burger-politie positief wordt hersteld. Immers als de politie tijdig en effectief optreedt, dan werkt dat meer preventief dan welk middel ook. Een goede voorzorg is beter dan een langdurige nazorg. Dat geldt bij verkeersovertre dingen, bij milieu-delicten, bij buurtoverlastbij inbraak en noem maar op. Daarom is het van belang dat de politie zichtbaar op straat is. Wijkagenten zijn dan niet meer weg te denken, evenmin de politie-agenten, wandelend in de bin nenstad. De overlast in de binnenstad, maar ook elders, kan aanzienlijk worden teruggebracht als snel en doelmatig wordt opgetreden. Het "lik op stuk beleid" dat momenteel ten aanzien van het vuurwerk wordt gevoerd, strekt tot aan beveling. Het moet niet zo ver komen, dat burgers zelf het heft in handen nemen, omdat de politie niet meer als orde handhaver wordt gezien. Er is natuurlijk ook sprake van het capaciteitsprobleem. Juist dan is het goed op tijd op te treden om onnodig tijd verlies en ergernissen te voorkomen. De CDA-fractie vindt 22 dat er ook een stringenter beleid zou moeten komen ten aan zien van de gokverslaving, de overlast van drugshandel, waarvan de voorbeelden in het afgelopen jaar te zien hebben gegeven dat soms burgers zelf tot handelen over gaan. Hoe staat het met de zogenaamde Coffee-shopsIs daar vol doende zicht op wat daar dienaangaande gebeurt? Onze fractie vindt dat er vooral bij het politiebeleid een belangrijk aanknopingspunt ligt om het bestuur weer dichter bij de mensen te brengen. Bij het punt bestuurlijke organisatie hoort zeker ook onze gedachtengang over de nota Besturen op Niveau II, over de beoogde samenwerking, ja zelfs integratie, van enerzijds gemeenten en anderzijds provincies. In het hele land zijn discussies gaande over BON II. Opmerkelijk is dat de gemeenten in Friesland zo stil zijn. De noordelijke provincies daarentegen zijn ook in een dis cussie verzeild geraakt, waarbij de ene Commissaris van de Koningin roept dat die ene noordelijke provincie "Vrieslandt" moet heten en de andere CdK onmiddellijk roept dat dat prima is, maar dan met Groningen als hoofdstad. Gaat het dan nog wel echt over taken? Wij hoeven hier niet over de provincies te spreken. Toch, Mijnheer de voorzit ter, heeft het voor Leeuwarden consequenties. Tal van pro vinciale diensten zijn immers te Leeuwarden gevestigd. Of wordt er alleen nog over samenwerking gesproken in het kader van een gemeenschappelijke regeling? Wat voor ons van groot belang is, is dat wij onze eigen positie niet moeten verzwakken. Overal in den lande vinden de discussies plaats over de afbakening van de stedelijke gebieden. Wat doet Leeuwarden en wat kan het doen? Vanouds is in Friesland sprake van een plattelandsstruc tuur. Leeuwarden heeft daarbij steeds een centrumfunctie vervuld. De laatste decennia is de functie van Leeuwarden ten opzichte van de provincie alleen maar versterkt, qua werkgelegenheid en qua voorzieningen. Wat dat betreft staat Leeuwarden wat alleen. Ook geografisch. Het zou daarom goed zijn dat wij als stadsgewest veel sterker naar voren komen. Wellicht in nog bredere verband: als geheel Friesland, dus samen met alle Friese gemeenten. Als Friesland niet veel meer een eenheid vormt, dan tot nu toe het geval is geweest, kunnen wij wel met elke willekeu rige regio gaan samenwerken, maar dan verliezen wij het wel. De plattelandsstructuur en het oer-Friese principiële denken "baas op eigen hiem" werken dan tegen ons, terwijl wij dat juist moeten profileren. Méér eendracht onder de Friese gemeenten, samen optrekken voor eikaars belang, zich niet tegen elkaar afzetten, eikaars sterke punten profileren en vooral de moed hebben om ook hier grootschaligheid in visie, in bestuur, in werk gelegenheid, in toerisme ten toon te spreiden. Voor Leeuwarden moet dat een extra appèl zijn om als zodanig te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 13