werk te gaan. Dan zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat
de Friese gemeenten één bestuurlijke regio gaan vormen. In
de visie van de provincie missen wij dit aspect er spreekt
geen wezenlijke zorg uit over de positie van de Friese
gemeenten
De nota Besturen op Niveau bevat vele bepalingen die het de
besturen mogelijk maakt één en ander op eigen wijze in te
vullen. Het gaat niet (alleen) om de schaal, maar ook om de
effectiviteit en het democratisch gehalte. Wat ons betreft
zal Leeuwarden de kar moeten gaan trekken om met de Friese
gemeenten te bekijken welke taken gezamenlijk kunnen worden
opgepakt en hoe dat bestuurlijk kan worden ingevuld, inclu
sief de democratische controle. Een zorgvuldig opgebouwde
samenwerking met wederzijds vertrouwen leidt dan eerder tot
een eventuele gewenste integratie. Absolute voorwaarde voor
het kunnen invullen van een dergelijke regionale bestuur
lijke eenheid, is dat mensen er goed kunnen wonen en wer
ken. Dat brengt ons op het thema:
D. Leefbaarheid
1. Milieu
Milieubeleid vereist een krachtige gemeentelijke aanpak.
Dat is naar onze opvatting goed verwoord in het gemeente
lijk Milieubeleidsplan en in het uitvoeringsprogramma.
Duidelijk is dat de overheid alleen weinig kan uitrichten
aangezien iedereen in onze welvarende maatschappij z'n
gedrag zal moeten wijzigen. Milieubeleid is dus een inte
graal onderdeel van het beleid op tal van terreinen.
Controle op naleving van de milieu-voorschriften is een
kerntaak van de gemeente. De gemeente heeft een belangrijke
taak als het gaat om uitvoering van het milieubeleid op
haar niveau, zoals: afvalstoffenverwerking, geluidhinder en
luchtverontreiniging, terugdringen automobiliteit, kortom
zaken die ook in het MUP ter hand worden genomen
Er komt op milieuterrein nog veel op ons af, zoals herge
bruik van goederen, reiniging van grond en water, en wel
zo, dat we niet kunnen overzien wat dat met name financieel
voor ons beleid zal gaan betekenen.
Bij elk beleidsvoornemen zal ook de afweging moeten worden
gemaakt, welke diverse belangen een rol spelen. Ook bij het
milieubeleid zal er sprake moeten zijn van prioriteiten en
dat weer afgewogen in het totaalbeleid.
Het CDA-standpunt over de Afvalverbrandingsinstallatie in
onze stad is duidelijk. De AVI is dicht en zal dat moeten
blijven. De oplossing zal in noordelijk verband moeten wor
den gevonden en een concentratie van het storten en het
verwerken van afval zal moeten worden nagestreefd. Het
beleid van het college steunen wij dan ook van harte en het
standpunt van het OLAF betreuren wij ten zeerste.
24
2. Werkgelegenheid
De werkloosheid in Leeuwarden is de afgelopen periode iets
gedaald. Dat is op zich verheugend, maar niet zodanig van
omvang, om nu te staan juichen. Het werkloosheidspercentage
van 23,9 blijft veel te hoog. De CDA-fractie is dan ook van
mening dat alleen al vanwege de nog steeds te hoge werk
loosheid op meerdere sporen de pogingen voortgezet moeten
worden om de werkloosheid terug te dringen. Dat houdt in
dat de economische bedrijvigheid en daarmee de werkgelegen
heid in onze gemeente voortdurend gestimuleerd moeten wor
den. Dat betekent: versterking van de marktsector, zodat
nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd.
Daarnaast moet ook worden geprobeerd vanuit de andere
invalshoek het aantal mensen dat is aangewezen op een uit
kering zo snel mogelijk te verminderen door deze mensen
zelf zo goed mogelijk te activeren.
De rijksoverheid heeft de sociale vernieuwing tot hoofddoel
van haar beleid gemaaktDaarmee wordt op een uitstekende
wijze het tweede spoor gevolgd. Ook in ons eigen beleid
kennen wij terecht de sociale vernieuwing een hoge priori
teit toe. Dat neemt niet weg dat vergroting van de werkge
legenheid door het verwerven van nieuwe arbeidsplaatsen
niet uit het oog mag worden verloren. Met nadruk willen
wij dan ook initiatieven ondersteunen om buitenlandse
bedrijven voor Leeuwarden als vestigingsplaats met moge
lijkheden te interesseren. Vanzelfsprekend blijven ook bin
nenlandse ondernemers van harte welkom. Wij ondersteunen
tevens het beleid om gerichte aandacht te besteden aan de
industriële sector. Te veel afhankelijkheid van één sector,
in ons geval de dienstverlenende, maakt Leeuwarden kwets
baar
Er zou een evaluatie plaats moeten vinden omtrent de werk
zaamheid en de effecten van de verschillende onderdelen van
het werkgelegenheidsfondsAls zou blijken dat het onder
deel marktsector verder moet worden uitgebouwd, is de CDA-
fractie bereid te bekijken in de komende jaren daar extra
middelen eventueel voor vrij te maken. Misschien wil het
college een dergelijk evaluatie toezeggen.
Bij de Banenpool zijn er nog de nodige problemen. Zoals te
weinig deelname juist ook van leden uit etnische groepen.
Een ander punt is dat 1/3 van de deelnemers bij een gemeen
telijke dienst terecht komt. Is de "winst" die wij behalen
door meer uitkeringsgerechtigden van hun uitkering af te
helpen niet direct voor het grootste deel verbruikt, als
wij deze groep vervolgens zelf in dienst nemen?
In het rapport "Profiel Stedelijk Knooppunt Leeuwarden",
aangeboden aan de minister van VROM, heeft onze gemeente
duidelijk ingezet op een sterke economische structuur voor
stad en omgeving. Hoewel je graag zou willen dat er veel
meer kon, is het natuurlijk raadzaam om met beide benen op
de grond te blijven staan en de sterke functies uit te bou-
25