Bij het Bureau Bedrijfscontacten kunnen ondernemers terecht
met hun plannen en vragenNaar de reeds in Leeuwarden
gevestigde bedrijven toe werkt dit Bureau reactief, dat wil
zeggen het contact ontstaat op initiatief van de onderne
mer. Onze fractie stelt voor om één van de medewerkers van
het bureau regelmatig bij de Leeuwarder bedrijven langs te
laten gaan opdat direct kan worden ingespeeld op allerlei
ideeën, problemen enz.
De werkloosheid blijft onveranderd veel te hoog in onze
gemeente. Voor zover dat in haar vermogen ligt, zal het
college er alles aan moeten doen om bedrijven te behouden
en hier naar toe te halen. In dit licht bezien vindt de
D66-fractie het 1000-banenplan ambitieus, maar wel strikt
noodzakelijk. En het zal niet lang meer duren dat wij voor
bij de duizend banen moeten gaan zitten. Grote aandacht zal
er bovendien moeten zijn voor jongeren uit etnische groe
pen, die buiten de boot dreigen te vallen.
De accentverschuiving van opvang naar toeleiding naar de
arbeidsmarkt spreekt ons aan. In de Algemene Beschouwingen
van 1990 pleitte mijn fractie voor een hardere aanpak van
fraude en oneigenlijk gebruik van sociale voorzieningen.
Wij zijn dan ook blij met de collegeplannen meer aandacht
te gaan besteden aan opsporing van fraude en aan terugvor
dering
Mijnheer de voorzitter, als je naar buiten wilt treden op
een positieve manier, maar je hebt de zaken intern nog niet
goed lopen, dan loop je het risico dat je jezelf op een
behoorlijke manier tegenkomt. Ik behoef in dit kader alleen
maar te verwijzen naar zaken waar het mis ging het afgelo
pen jaar in de beeldvorming van de gemeente naar de bur
gers. Die voorbeelden zijn al talloze malen aangehaald: Van
Hermesbrug tot Westerkerk. Je loopt daarmee het risico dat
er een beeld ontstaat van een modderende overheid. En dat
terwijl die overheid juist bedrijfsmatig en klantvriende
lijk wil werken en volgens ons ook moet werken.
Een organisatie - dus ook een gemeentelijke organisatie -
bestaat uit mensen en niet uit allerlei ingewikkelde blok-
keri'-chemasHet verbeteren van die organisatie stopt dan
ook niet met het simpelweg verplaatsen van stoelen. Er zal
hard gewerkt moeten worden aan de versterking van de
bedrijfsvoering (de administratieve organisatie) en de
organisatiecultuur. En op zijn minst wil mijn fractie hier
gezegd hebben, dat er bij ons nogal wat twijfels leven over
de bedrijfsmatige kretologie, die wij regelmatig te horen
krijgen
Is het mogelijk de overheid te vergelijken met een bedrijf?
Een paar kanttekeningen. Natuurlijk kan de overheid iets
32
leren van ondernemingen, met name op het gebied van de
interne bedrijfsvoering. Anderzijds moeten we ons realise
ren dat die overheid een wel zeer bijzondere positie in de
samenleving heeft. Ze heeft een andere bestuursvorm, een
ander soort markt, een ander soort produkt, een andere
financiering en een ander doel dan een onderneming. Daarom
is het volgens D66 ook beter om te spreken van een bedrij
vige overheid.
Die bedrijvige overheid dient rekening te houden met mensen
binnen de organisatie door verticaal gericht leiderschap te
verwisselen door horizontaal gericht management, zodat elke
individuele medewerker, binnen randvoorwaarden, de kans
krijgt een eigen creatieve bijdrage te leveren aan het
bereiken van door de politiek gestelde doelen. Die overheid
houdt ook rekening met mensen buiten de organisatie door
het serieus nemen van de specifieke taak van de overheid,
namelijk het algemeen belang.
De bedrijvige overheid leert van de praktijk van alle dag
en dient altijd het maatschappelijk rendement - ofschoon
dat heel moeilijk meetbaar is - van haar produkten kritisch
te volgen. Geen bureaucratie, maar kortere besluitvormings-
lijnen, die voor iedereen - ambtenaren, politici en
burgers - helder zijn.
Mijnheer de voorzitter, in 1990 is formeel de reorganisatie
van het ambtelijk apparaat afgelopen. Mijn fractie wil
graag dit jaar een inhoudelijke evaluatie houden hierover.
Daarom dienen wij nu de volgende motie in.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering
bijeen op 16 en 17 december 1991,
overwegende
dat in enkele diensten opnieuw wordt gereorgani
seerd;
dat er onrust onder het personeel is;
dat de gemeente als eenheid naar buiten dient te
treden
voorts overwegende:
dat bij de evaluatie van de reorganisatie van het
gemeentelijk apparaat in elk geval aandacht dient
te worden besteed aan:
structuur;
de administratieve organisatie;
de management- en bestuursinformatievoorziening;
de ambtelijke cultuur;
besluit
het college van b. en w. op te dragen de resultaten
van de evaluatie van de reorganisatie van het gemeen
telijk apparaat in de tweede helft van 1992 voor te
leggen aan de Commissie Algemene Zaken.
33