er op dat de beloofde nota zo snel mogelijk komt en dat wij
er mee aan de slag kunnen.
Maar ook de politici zelf zullen alle zeilen moeten bij
zetten. Dat betekent directe contacten met burgers, bestu
ren op hoofdlijnen en inzet van eigentijdse instrumenten
als gemeentepanel en referendum. D66 wacht dan ook met
smart op de voor het komend jaar toegezegde raadsvoorstel
len hierover. De politieke partijen zullen hun aandacht
opnieuw moeten richten op misschien de meest vergeten groep
van Nederland: de eenzame burger in het stemhokje. Hem zal
duidelijk gemaakt moeten worden dat stemmen aantrekkelijk
is. En dat is geen geringe opgave, maar misschien wel de
enige legitimatie die een politieke partij op dit moment
nog heeft: de politiek zal de burger een perspectief moeten
bieden. Bovendien moet duidelijk gemaakt worden voor de
verkiezingen waar het om gaat. Het feit dat politieke ver
schuivingen niet hebben geleid tot anders samengestelde
colleges, verhoogt de politieke duidelijkheid ook niet.
Mijnheer de voorzitter, veel werk is het afgelopen jaar
verzet op het gebied van de hoofdprioriteit Milieu. Met de
presentatie van de Milieunota werd de omvang van het pro
bleem eerst echt duidelijk. De ambitie werd, terecht, hoog
ingezet. De technische mogelijkheden waren de leidraad voor
het tijdpad dat afgelegd moest worden om de achterstand in
te halen.
Die prijskaart vroeg om een wegingsmethode. Die is tot
stand gekomen met het MUP, en met het MUP-werkprogramma
voor 1992 is de aanvang aangegeven. Het milieubeeld van
onze gemeente staat ons in betrekkelijk korte tijd voor
ogen. Dat dit beeld niet compleet is en wij al werkende weg
moeten leren, is duidelijk geworden met de ontwikkelingen
rond het Hoeksterend. Onwetendheid uit het verleden zal ons
ongetwijfeld de komende jaren opnieuw parten spelen bij de
realisering van het MUP.
Het grote probleem zal evenwel zijn de schaarse financiën,
die ons ter beschikking staan bij de verwezenlijking van
onze doelen. Ondanks de bijdragen van andere overheden zul
len wij zelf aanzienlijke sommen moeten vrijmaken om de
zonden der vaderen niet na te laten aan kleinkinderen en
achterkleinkinderen. Dat zal ook duidelijk moeten worden
gemaakt aan de inwoners van onze gemeente. Wij zullen zon
der hun financiële hulp deze kar niet uit het moeras kunnen
trekken. Ook het bedrijfsleven zal hieraan moeten meewer
ken. Voorlichting en motivatie zullen hierbij niet vervan
gen kunnen worden door domweg verhogen van een milieu
heffing
Men zal er van overtuigd moeten worden dat het leefbaar
maken en houden van de gemeente het bestaansrecht op ter
mijn kan garanderen. Dan zullen ook de investeringen die
wij bezig zijn te plegen in kerk, kolk, kantoor en cul
tuurpaleis, het volle rendement opleveren. Dan ook is het
zinvol om door te gaan met de uitvoering van de blauwe en
groene zones rond de stad. In dat perspectief moet de moti
vatie ontstaan voor de bereidheid een korte tijd gezamen
lijk offers te brengen om de domme fouten uit het verleden
met eigentijdse middelen recht te zetten.
Op het terrein van de volkshuisvesting staan ons het komen
de jaar veel veranderingen te wachten. Zo zal het Besluit
Woninggebonden Subsidies in werking treden, waarbij de
woningcorporaties verder verzelfstandigd worden en controle
achteraf zal plaatsvinden op basis van gestelde prestatied
oelen. Zo zal de 5,5% huurverhoging vooral tot gevolg heb
ben dat er een druk komt op de onderste helft van de markt.
En zo zullen de rijkssubsidies voor de woningverbetering
wegvallen
Het college bereidt een "woningmarktplan" voor, dat is een
goede zaak, wij wachten dat met veel belangstelling af.
Mijn fractie gaat ervan uit dat in het komende jaar een
convenant tussen gemeente en sociale verhuurders zal worden
getekend
Een andere ontwikkeling speelt zich af op de lokatie
Goutum-NoordDe D66-fractie heeft de aanwijzing van deze
woonlokatie van harte gesteund, maar ik moet heel eerlijk
zeggen dat wij op zijn minst twijfel hebben bij het werven
de karakter van de voorlopige plannen.
De planvoorbereiding voor de woningverbetering in
Lekkumerend is voor Leeuwarder begrippen langs unieke lij
nen tot stand gekomen. Immers corporaties, bewoners en
gemeente staan op gelijk niveau. De D66-fractie vindt ove
rigens dat uitstel van bepaalde keuzes in Lekkumerend
gerechtvaardigd zijn, gezien alle onzekerheden en ontwikke
lingen in het komende jaar. Wij verwachten dat het eerder
genoemde woningmarktplan aan deze problematiek aandacht zal
besteden
Nog altijd is de Leeuwarder woningmarkt onevenwichtig van
karakter. Er is een overschot aan dure huurwoningen - en
dat zal alleen nog maar erger worden door de huurverhogin
gen - en een tekort aan zeer luxe koopwoningen. In de huur
sector zijn slechts tekorten voor enkele specifieke doel
groepen, met name ouderen. Het feit dat nog steeds dure
huurwoningen door de sociale verhuurders worden verkocht,
heeft de instemming van mijn fractie. Het toont tegelijker
tijd het falende beleid uit het verleden aan.
37