er op dat de beloofde nota zo snel mogelijk komt en dat wij er mee aan de slag kunnen. Maar ook de politici zelf zullen alle zeilen moeten bij zetten. Dat betekent directe contacten met burgers, bestu ren op hoofdlijnen en inzet van eigentijdse instrumenten als gemeentepanel en referendum. D66 wacht dan ook met smart op de voor het komend jaar toegezegde raadsvoorstel len hierover. De politieke partijen zullen hun aandacht opnieuw moeten richten op misschien de meest vergeten groep van Nederland: de eenzame burger in het stemhokje. Hem zal duidelijk gemaakt moeten worden dat stemmen aantrekkelijk is. En dat is geen geringe opgave, maar misschien wel de enige legitimatie die een politieke partij op dit moment nog heeft: de politiek zal de burger een perspectief moeten bieden. Bovendien moet duidelijk gemaakt worden voor de verkiezingen waar het om gaat. Het feit dat politieke ver schuivingen niet hebben geleid tot anders samengestelde colleges, verhoogt de politieke duidelijkheid ook niet. Mijnheer de voorzitter, veel werk is het afgelopen jaar verzet op het gebied van de hoofdprioriteit Milieu. Met de presentatie van de Milieunota werd de omvang van het pro bleem eerst echt duidelijk. De ambitie werd, terecht, hoog ingezet. De technische mogelijkheden waren de leidraad voor het tijdpad dat afgelegd moest worden om de achterstand in te halen. Die prijskaart vroeg om een wegingsmethode. Die is tot stand gekomen met het MUP, en met het MUP-werkprogramma voor 1992 is de aanvang aangegeven. Het milieubeeld van onze gemeente staat ons in betrekkelijk korte tijd voor ogen. Dat dit beeld niet compleet is en wij al werkende weg moeten leren, is duidelijk geworden met de ontwikkelingen rond het Hoeksterend. Onwetendheid uit het verleden zal ons ongetwijfeld de komende jaren opnieuw parten spelen bij de realisering van het MUP. Het grote probleem zal evenwel zijn de schaarse financiën, die ons ter beschikking staan bij de verwezenlijking van onze doelen. Ondanks de bijdragen van andere overheden zul len wij zelf aanzienlijke sommen moeten vrijmaken om de zonden der vaderen niet na te laten aan kleinkinderen en achterkleinkinderen. Dat zal ook duidelijk moeten worden gemaakt aan de inwoners van onze gemeente. Wij zullen zon der hun financiële hulp deze kar niet uit het moeras kunnen trekken. Ook het bedrijfsleven zal hieraan moeten meewer ken. Voorlichting en motivatie zullen hierbij niet vervan gen kunnen worden door domweg verhogen van een milieu heffing Men zal er van overtuigd moeten worden dat het leefbaar maken en houden van de gemeente het bestaansrecht op ter mijn kan garanderen. Dan zullen ook de investeringen die wij bezig zijn te plegen in kerk, kolk, kantoor en cul tuurpaleis, het volle rendement opleveren. Dan ook is het zinvol om door te gaan met de uitvoering van de blauwe en groene zones rond de stad. In dat perspectief moet de moti vatie ontstaan voor de bereidheid een korte tijd gezamen lijk offers te brengen om de domme fouten uit het verleden met eigentijdse middelen recht te zetten. Op het terrein van de volkshuisvesting staan ons het komen de jaar veel veranderingen te wachten. Zo zal het Besluit Woninggebonden Subsidies in werking treden, waarbij de woningcorporaties verder verzelfstandigd worden en controle achteraf zal plaatsvinden op basis van gestelde prestatied oelen. Zo zal de 5,5% huurverhoging vooral tot gevolg heb ben dat er een druk komt op de onderste helft van de markt. En zo zullen de rijkssubsidies voor de woningverbetering wegvallen Het college bereidt een "woningmarktplan" voor, dat is een goede zaak, wij wachten dat met veel belangstelling af. Mijn fractie gaat ervan uit dat in het komende jaar een convenant tussen gemeente en sociale verhuurders zal worden getekend Een andere ontwikkeling speelt zich af op de lokatie Goutum-NoordDe D66-fractie heeft de aanwijzing van deze woonlokatie van harte gesteund, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat wij op zijn minst twijfel hebben bij het werven de karakter van de voorlopige plannen. De planvoorbereiding voor de woningverbetering in Lekkumerend is voor Leeuwarder begrippen langs unieke lij nen tot stand gekomen. Immers corporaties, bewoners en gemeente staan op gelijk niveau. De D66-fractie vindt ove rigens dat uitstel van bepaalde keuzes in Lekkumerend gerechtvaardigd zijn, gezien alle onzekerheden en ontwikke lingen in het komende jaar. Wij verwachten dat het eerder genoemde woningmarktplan aan deze problematiek aandacht zal besteden Nog altijd is de Leeuwarder woningmarkt onevenwichtig van karakter. Er is een overschot aan dure huurwoningen - en dat zal alleen nog maar erger worden door de huurverhogin gen - en een tekort aan zeer luxe koopwoningen. In de huur sector zijn slechts tekorten voor enkele specifieke doel groepen, met name ouderen. Het feit dat nog steeds dure huurwoningen door de sociale verhuurders worden verkocht, heeft de instemming van mijn fractie. Het toont tegelijker tijd het falende beleid uit het verleden aan. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 20