burger. De overheid moet de belangen van de klanten tegen elkaar afwegen en dat terwijl de belangen onderling strij dig kunnen zijn. In een periode van bezuinigen geldt dit des te sterker. Een ander probleem is (en dat moet niet onderschat worden) dat de besluitvorming gebonden is aan plaatselijke politieke verhoudingen en daarbij sterk wordt beïnvloed door informele machtsverhoudingen. De centrale overheid maakt steeds vaker gebruik van bestuursakkoorden, convenanten, anti-gedoog afspraken en andere vaak onduide lijke constructies. Daarmee ontwijkt de Centrale Overheid het maken van wetgeving. Voor al deze constructies geldt dat er geen wettelijke basis is en dat daarmee de mogelijk heid tot democratische controle of sancties nauwelijks aan wezig is. Wij denken in dit verband aan het zogenaamde 'Herenakkoord. Maar nu dit akkoord eenmaal gesloten is, houden wij vast aan de uitvoering van dit akkoord. De informatie vanuit B. en W. naar de fracties is de laat ste jaren veel verbeterd. Wij krijgen de besluitenlijstjes en er is regelmatig overleg tussen B. en W. en de fractie voorzitters. Volgens de mening van de WD-fractie zou dit echter nog kunnen worden verbeterd door de agenda van de B. en W-vergaderingen aan de fracties te sturen en de daarbij behorende stukken ter inzage te leggen. Op deze wijze wor den de fracties eerder betrokken bij de beleidsvoorberei ding. Is B. en W. bereid dit op korte termijn ter realise ren? Op de voorlichting vanuit de gemeente naar de burger, is het nodige aan te merken (denk aan de aanleg van het zoge naamde Leeuwarder bos, woonschepenlokaties onder andere in Lekkum, woningbouw Goutum-Noord en de Hermesbrug)Wij menen dat de coördinatie tussen de voorlichting vanuit de diensten en de afdeling Voorlichting niet goed verloopt en dat hierin op korte termijn verbetering moet komen. Ook B. en W. heeft hierin een taak; zij moeten royaal informeren; meer doen dan formeel gedaan zou moeten worden. Wij denken hierbij met name aan bestemmingsplannen. In een a-politiek verhaal moet doorzichtig gemaakt worden wat de consequen ties zijn voor de bewoners. Wij moeten ook duidelijk zijn over de kwaliteit van de inspraak. Open inspraak kan alleen op grond van heldere keuzes en mogelijkheden. Dit geldt niet alléén voor bestemmingsplannen; in feite moeten overal waar beslissingen moeten worden genomen, verschillende opties naast elkaar worden gelegd. Pas dan kan men tot goed afgewogen keuzes komen. Bij de presentatie van de herwaar- deringsvoorstellen bijvoorbeeld was dit niet mogelijk. Het was: slikken of stikken. Afwijzen van ook maar het kleinste onderdeel van deze herwaardering, vereist dan immers een invulling door de raad van een vervangende bezuiniging, die de eigen diensten niet hebben kunnen vinden. Wat de huidige bestemmingsplannen betreft, lijkt het ons 42 nuttig om via de VNG te komen tot beheersbevorderingstu- diesDat betekent meer vrijheid voor de burger, minder werk voor de gemeente, zonder dat de rechtsbescherming in het geding komt. De situatie is ook duidelijk veranderd. Vroeger mocht veel met uitzondering van dat wat verboden was; nu is veel verboden met uitzondering van dat wat nog mag Ook voor Leeuwarden zijn de visies die zijn vastgelegd in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, erg belangrijk. Niet langer worden zwakke regio's gesteund maar juist de sterke worden verder uitgebouwd. Leeuwarden moet op zijn tellen passen nu vele beslissingen in Brussel zullen worden genomen. Sterke regio's trekken straks aan het langste eind De VINEX grijpt fors in op de agrarische bedrijvigheid in deze provincie en dus ook in Leeuwarden. Veel banen in de agrarische sector worden al geschraptEr staat voor Leeuwarden veel op het spel en wij zullen de betrokken bewindslieden regelmatig met onze zorgen hieromtrent moeten confronteren Naast de voordelen van een voor vier jaar vastgesteld Collegeprogramma, is een groot nadeel dat het weinig moge lijkheden biedt om in te spelen op de onvoorspelbare bezui nigingen van het rijk en de economische ontwikkelingen in het algemeen. Opvallend is, dat wanneer er gezocht wordt naar nieuwe herwaarderingstakener ieder jaar zaken opdui ken die bij uitbesteding of privatisering, goedkoper kun nen. De WD-fractie vindt dat er vooral in deze richting wellicht meer mogelijkheden zijn en dringt er bij B. en W. op aan, meer aandacht hieraan te schenken. Helaas is het rijksbeleid in grote mate bepalend voor de financiële polsstok van gemeenten. De brede herwaardering dwong Leeuwarden tot grote bezuinigingen. En wat brengt de toekomst? Wat gebeurt er als het ISP-geldcircuit opdroogt? Ook de niet in te schatten rijksbijdragen voor bijvoorbeeld onderwijs, maken het voeren van een goed gemeentelijk financieel beleid moeilijk. Betalingsachterstanden ten slotte zijn de druppel die de emmer bijna deden overlopen. Daarover werd raadsbreed een WD-motie aangenomen op 21 oktober j1Hierin stond dat Leeuwarden de Haagse be talingsachterstanden bekend zou maken aan de Vaste Kamercommissie voor Financiën. Hoever staat het met de uit voering van deze motie? De achterstand in de jaarrekeningen is dit jaar bijna inge lopen. Inmiddels passeerde de jaarrekening over 1989 de raad. Overschrijdingen van budgetten werden soms eerst bij het opmaken van jaarrekeningen geconstateerd. Het straks 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 23