beter kunnen vergelijken van posten op de begroting en de
daarbij behorende jaarrekeningen, is voor een goed finan
cieel beheer van groot belang. 1991-1992 wordt de eerste in
de reeks. Ook het straks kunnen werken met een outputbegro-
ting is een belangrijke stap op de goede weg. De aangekon
digde eerste MARAP laat helaas nog op zich wachten in die
Commissie Middelen. Wanneer kunnen wij deze verwachten?
Marktconform handelen moet reeds vanaf 1993 mogelijk zijn.
In 1992 dient de betrokken commissie zich verder bezig te
houden met de studie naar de diverse mogelijkheden.
Helaas is de meerjarenbegroting eerst in 1995 sluitend. In
de jaren 1992, 1993 en 1994 dienen de algemene reserves nog
als sluitpost; een wankele basis voor een financieel
beleid. Temeer als wij bedenken dat er nogal wat grote pro
jecten op ons afkomen.
De verbouwing van de Westerkerk gaf al een voorproefje voor
wat ons te wachten zou kunnen gaan staan inzake overschrij
ding van budgetten. Er dient in de Commissie Middelen
steeds terugkoppeling plaats te vinden voor wat betreft de
financile voortgang van die projecten. Kan de wethouder
overigens al iets zeggen over de aanbesteding van de bouw
van het stadskantoor?
De WD-fractie houdt vast aan de ondergrens van 3 miljoen
voor de algemene reserve. Ook al zijn niet alle herwaarde-
ringsvoorstellen haalbaar, deze ondergrens mag niet worden
overschreden
Belastingen, heffingen, retributies en leges
In het verleden waren deze aanslagen op de beurs van de
inwoners van Leeuwarden een sluitpost van de begroting.
Toen dat middel door de wetgeving aan banden werd gelegd en
maxima door de rijksoverheid werden ingesteld, kwamen de
goocheltrucs er in Leeuwarden bijBij het bereiken van de
maximaal te innen onroerend goedbelasting, stopte
Leeuwarden de rest weg in de afvalstoffenheffing en de
rioolretributie. Op het moment dat de onroerend goedbelas
ting geen maximumbedrag meer kende, bleek de matige winst-
regeling voor de rioolretributie te krap. Dus bracht men
een stukje rioolretributie onder in de onroerend goedbelas
ting. Dit jaar zou dan weer geconstateerd zijn dat civiel
technische werken ten aanzien van de riolering ten onrechte
bij stadsvernieuwing waren ondergebracht. Deze, misschien
in 1991 aan deskundigen ontsnapte 4 ton structureel,
dient naar onze mening niet meer over 1991 aan de rioolre
tributie te worden toegerekend. Voor 1992 is het wel te
begrijpen dat deze kosten worden ondergebracht bij de
rioolretributie
44
Bij de afvalstoffenheffing is de voorgestelde verhoging
maar liefst 46%. Al zijn de hogere OLAF-tarieven hier mede
debet aan, ook het Milieu Uitvoeringsplan en het grotere
afvalaanbod spelen een rol in deze verhoging. Daarnaast is
het 4000 keer kwijtschelden van een hoog bedrag aan afval
stoffenheffing een grote post. Degene die net niet in aan
merking komt voor kwijtschelding is de dupe van deze kwijt
schelding. Het te betalen bedrag gaat er immers fors door
omhoog
Nu is de WD-fractie bij de vorige begrotingsbehandeling al
naar voren gebracht dat er een integraal plan voor de
belastingen, heffingen, retributies en dergelijke dient te
komen. Ook de andere partijen lieten dit geluid horen. Er
dient een overzichtelijk plan te komen waarbij eveneens de
perceptiekosten worden meegenomen. Vooral een begrijpelijke
belastingopbouw voor de komende jaren is essentieel voor de
geloofwaardigheid van het gemeentelijk beleid in de rich
ting van de burger; dit zonder schommelingen in de bedra
gen. Tevens dient het voor iedere burger begrijpelijk te
zijn, dus niet alleen voor de financiële specialisten. Op
welke termijn komen die voorstellen nu in de Commissie
Middelen?
Voor wat betreft de voorstellen over de onroerend goedbe
lasting, de rioolretributie en de afvalstoffenheffing,
heeft de WD-fractie overwogen met een ander voorstel te
komen. Uitgangspunten waren voor ons: eenvoudige belasting
systeem, lagere perceptiekosten en de vervuiler betaalt.
Maar de onzekere factoren die ten grondslag liggen aan de
hoogte van de afvalstoffenheffing en de rioolretributie
hebben ons doen besluiten om hiervan af te zien.
Sociale vernieuwing
Positief vinden wij de accentverlegging van de opvang naar
de activering van mensen op achterstand en vernieuwing in
wijken en buurten in het kader van de totale aanpak van de
sociale vernieuwing. Wij zijn het ermee eens dat in het
kader van het 1000-banenplan ook in de marktsector meer
additionele banen gevonden moeten worden, hetgeen extra
investeringen met zich meebrengt en daaraan gekoppeld een
andere benadering van onder andere de werksoort Projecten
Mensen Zonder Werk.
Personeel en Organisatie
Het wordt steeds duidelijker dat er nogal wat knelpunten
zijn die op korte termijn om een oplossing vragen. Dit
dient tegelijkertijd te geschieden met het uitwerken van
gemeentelijk beleid ten aanzien van de kerntaken. In het
eerste kwartaal van 1992 zal uitvoerig met de raad over
45