Academie naar het imago en de klantvriendelijkheid van Dienst Stadsontwikkeling en Milieu staat een pleidooi voor een onafhankelijke evaluatie-afdeling. Beleidsevaluatie vraagt om bezinning en de afbakening van het beleid. Bij de afbakening kan je je afvragen wat de taken, ofte wel kerntaken van de overheid zijn en zouden moeten zijn. De kerntakendiscussie is niet te voeren zonder een gedegen doorlichten van eigen gemeentelijk presteren. Met dit voorgaande als invalshoek, de noodzaak voor beleidsevaluatie, wil ik stilstaan bij de betaalbaarheid van het milieubeleid en de voortgang van het buurtbeheer. Sociale vernieuwing, buurtbeheer en milieubeleid zijn beleidsvelden waarbij overheidsinvloed en sturing voorlopig essentieel en hard nodig zijn en tegelijk ook de twee speerpunten van de politieke opstelling van de PAL-fractie. In ons oppositieprogramma hebben wij juist daarom "het rechttrekken van scheve verhoudingen en een radicaal milieubeleid" centraal gesteld. Ik zeg "voorlopig" want eigenlijk zou het bij het milieu zo moeten zijn, dat de zorg voor het milieu zodanig groot is dat huishoudens en bedrijven minder afval produceren, dat bedrijven hun gebruikte produkten terugnemen en als grond stof verwerken, dat kringlopen niet verbroken worden. In deze ideale situatie behoeft de overheid alleen nog maar aanvullend bezig te zijn met verzameling, transport en ver werking van het weinige afval dat er dan nog isOp dit moment heeft de lokale overheid de taak, een kerntaak om een dergelijke duurzame ontwikkeling in gang te zetten. En te proberen deze overgangsperiode naar een duurzame samen leving zo kort en pijnloos mogelijk te doen zijn. 2. Scheve verhoudingen en de afvalstoffenheffing Er is een ambitieus Milieuplan gemaakt, dat onze volledige steun heeft en op 9 december j.l. is vastgesteld. Inhoudelijk staat het als een huis en kan het als voorbeeld dienen voor vele andere gemeenten. Toch moeten wij vast stellen dat het Milieuplan nauwelijks ingaat op wat de gemeente kan doen op het gebied van preventie. En juist daarin moet de kracht van het huidige milieubeleid komen te liggen. Wij zouden toch voorkomen dat onze kinderen in onze puinhopen omkomen? Het rijk zal bij preventie het voortouw moeten nemen. Het is de bedoeling van het rijk dat de afvalverwerking onder deel gaat uitmaken van het produktieprocesDat kan doordat bedrijven gebruikte produkten zullen moeten terugnemen: denk aan een koelkastenproject opgezet door de leverancier 52 van koelkasten. Of dat de kosten voor afvalverwerking in de kostprijs van het produkt opgenomen worden. Een plastic zak wordt dan veel duurder dan een papieren zak, in plaats van andersom, zoals nu het geval is. Maar zover is het nog lang niet. Het gaat heel langzaam en het gevaar is groot dat het allemaal te lang duurtde afvalstroom neemt toe en het milieubewustzijn neemt af. In deze overgangsituatie zitten wij met grotere kosten voor de afvalverwerking. De afvalstoffenheffing wordt verdrie voudigd van 120 gld in 1990 tot bijna 360 gld in 1992. Voor velen is deze verhoging is niet meer op te brengen. Want deze verhoging komt bovenop de huurverhoging, de verhoogde gasprijzen, de duurder wordende strippenkaart, de hogere 0GB en andere vaste lasten. De kwijtscheldingsregeling is aan het verdwijnen. Wat ook verdwijnt is het vertrouwen in de overheid. Koopkrachthandhaving voor de minima is een loze kreet gebleken. Wat ook verdwijnt is het milieubewust zijn, als die ene vuilniszak per week evenveel kost als drie of vier zakken. Vorig jaar betaalde men nog een rijks daalder, volgend jaar 7 gulden per week. Minder afval en meer betalen? Dat is niet meer te volgen. Wie moet dan de prijs voor het milieubeleid betalen? De PAL-fractie gaat uit van drie principes: 1. De vervuiler betaalt. Een gedifferentieerd systeem is noodzakelijk voor het milieubewustzijn. Hoe meer vuil nis hoe hoger de afvalstoffenheffing. In andere gemeenten wordt al druk geƫxperimenteerd. Leeuwarden wacht af en verdrievoudigd de heffing. Waarom ook hier niet met een experiment te beginnen en de hoogte van de heffing koppelen aan het gewicht van het afval? 2. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dra gen. Nu is het "de vervuilers betalen samen". Het kos tendekkend houden van de afvalverwerking gaat uit van een opgelegde solidariteit, die voor velen niet meer is te dragen. 3. De gemeentelijke overheid moet haar prioriteit voor het milieubeleid waarmaken door zelf extra geld vrij te maken voor het milieubeleid. Zelf het goede voor beeld geven. Wat dit laatste betreft: Voor de komende jaren worden er wel miljoenen vrijgemaakt voor de ver dubbeling van Rijksweg 31, maar het MUP-programma 1992 krijgt geen extra geld. Wel geld voor een autoweg en niet voor de actie tankslag, niet voor een milieucon sulent 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 28