In de geschetste overgangsperiode naar een duurzame ontwik
keling zou het gemeentebestuur zich moeten laten leiden
door deze drie uitgangspunten. Op dit moment wordt daaraan
niet voldaan. Daarom zal de PAL-fractie tegen de voorge
stelde verhoging van de afvalstoffenheffing stemmen.
3Scheve verhoudingen en het experiment buurtbeheer
Het verloop van het experiment buurtbeheer laat duidelijk
zien, dat er nog heel wat mis is, dat wij nog lang niet op
de goede weg zijn.
De mensen in Molenpad, Hollanderwijk, Schepenbuurt en
Heechterp voelen zich aan het lijntje gehouden. Twee wijken
haakten een paar maanden geleden af. Ook vanuit Heechterp
en Schepenbuurt zijn de signalen overduidelijk. Het gaat
allemaal veel te langzaam.
Pas toen Hollanderwijk en Molenpad ermee kapten, kwam er
eindelijk beweging in de zaak. Vorige maand heeft een zware
delegatie van wethouders en directeuren met de wijkverte-
genwoordigers gepraat. De toezegging is gedaan dat
Hollanderwijk en Molenpad weer meedoen, al is het met de
nodige scepsis. Opgelucht halen de bestuurders adem. Want
wat in andere steden wel lukt moet hier toch ook kunnen
slagen?
En toch is er iets behoorlijk mis.
In de eerste plaats de slechte informatie naar de wijken.
Een voorbeeld: de mogelijke komst van een visbedrijf in de
Hollanderwijk moesten de bewoners uit de krant vernemen.
In de tweede plaats, de slechte communicatie tussen wijken
en ambtenaren. Vorig jaar heeft de PAL-fractie al in haar
oppositieprogramma gepleit voor een coördinatiepunt buurt
beheer
Er wordt vanuit de diensten te weinig uitgelegd en soms is
het niet meer uit te leggen. Het braakliggende terrein van
de voormalige Elmar aan de Ruysdaelstraat waar de bodem
vervuild is, kan niet met een schutting worden afgezet ter
bescherming van de gezondheid van spelende kinderen.
En niet in de laatste plaats de verwachtingen van de buur
ten. Met name begin vorig jaar, in de verkiezingstijd, zijn
door CDA en PVDA landelijk en lokaal uitspraken gedaan over
sociale vernieuwing en buurtbeheer, waardoor de mensen op
het verkeerde been zijn gezet. "Van het rijk naar de wijk",
blijkt nu een kreet voor de verre toekomst. Buurten dachten
dat hun oude wensen, als herstel speelplaatsen, nieuwe ver
lichting, herinrichting woonomgeving nu wel even geregeld
zouden worden. Vier buurten die vorige week nog om een
snellere aanpak voor de herinrichting van het Vliet vroegen
kregen nul op het rekest.
54
En dan gaat het alleen nog maar over communicatie. De
bedoeling van buurtbeheer is toch participatie van de bewo
ners in het beleid. Niet alleen meeweten, maar ook meebe
slissen en meebeheren. Maar als je als wijkbestuur iets
anders wilt stuit je op meerjarenplannen, die volgens de
ambtenaren keihard vastliggen of je hoort dat er geen geld
of capaciteit is. Als buurtbeheer de prioriteit zou krij
gen, die het zou moeten hebben volgens ons, dan was er geld
genoeg
De PAL-fractie ziet het met het buurtbeheer heel somber in.
Naar onze mening is de wijken met buurtbeheer een worst
voorgehouden, maar heeft men er binnen het gemeentebestuur
en het gemeentelijke apparaat tot nu toe veel te weinig bij
stil gestaan wat zelfbeheer van wijken in feite zou moeten
betekenen
Tot slot, een blik op de toekomst.
4. Het streven naar een leefbare stad
In het MUP staat als één van de maatregelen "het afsluiten
van de binnenstad voor gemotoriseerd verkeer"Een uit
gangspunt dat onze volledige steun heeft. In één klap is
dat niet te realiseren, maar de eerste stappen kunnen nu
wel gemaakt worden. Volgend jaar moet een concreet begin
worden gemaakt met een autovrije binnenstad. Verzet hierte
gen zal van enkelingen komen, de tijden veranderen.
Anderhalf jaar geleden bleek dat 70% van de winkeliers een
winkelpromenade wel zien zitten.
Nu kan de eerst echte stap gezet worden. De PAL-fractie
verwacht op korte termijn concrete plannen van het college.
Een herinrichtingsplan Nieuwestad/Wirdumerdijk, waarover
met winkeliers en bewoners van de binnenstad overeenstem
ming moet komen. Als er een dekking kan komen voor de her
inrichting van het Zaailand, mag het echte hart van de stad
niet achter blijven.
Maar zoals gezegd gaat het niet alleen om een autovrije
binnenstad, maar over een integrale aanpak. Het gaat om een
pakket van maatregelen:
Parkeerbeleid gericht op geen of minder parkeerplaatsen in
het hart van de stad en meer aan de randen hoort daar ook
bij
Gratis fietsen, bussen op aardgas tussen parkeergarages
buiten de binnenstad en het winkelcentrum op koopavond en
zaterdagen
Fietsroutes, taxi- en busbanen kris kras door de binnenstad
tussen de parkeerterreinen en -garages aan de randen net
buiten de grachten en aan de toegangswegen.
Grachten met schoon water, waarin vissen zwemmen, in plaats
55