opgeleverd, een experiment waaruit ook andere gemeenten
lering kunnen trekken. Het rijk heeft mee geadviseerd tot
deze aanpak, terwijl de provincie de beslissingsbevoegdheid
had, maar financieel niet bijdroeg in de kosten. Nu
Leeuwarden heeft bijgedragen in dit experiment dat lande
lijk van belang was om te zien hoe dit type vervuiling kan
worden aangepakt (helaas met negatief resultaat), stelt
mijn fractie voor dat de gemeente een verzoek indient bij
het rijk tot vrijgesteld van de gemeentelijke bijdrage bij
hernieuwde sanering tot het bedrag dat de gemeente hierin
al heeft geïnvesteerd. Dit om te voorkomen dat het MUP
anders verder moet worden vertraagd. Overigens zijn wij van
mening dat op deze plaats de geplande woningbouw moet door
gaan en dat er vaart achter de verdere sanering moet worden
gezet
Gescheiden inzamelen van afval is een effectief middel voor
milieubeheer. Het vergroot de mogelijkheden van hergebruik.
Recycling zal nog veel sterker moeten worden gestimuleerd.
De subsidiëring van ingezameld oud papier kan nog aanzien
lijk worden verhoogd. De dekking is immers aanwezig. Iedere
kilo oud papier die niet bij het OLAF terecht komt, scheelt
25,7 cent. Waarom dan geen subsidie tot hetzelfde bedrag?
Als er maar waarborgen zijn dat geen oud papier van buiten
de gemeente wordt aangevoerd, maar dat is te voorkomen door
harmonisatie van subsidiebedragen in het regio-overleg. Een
aanzienlijke verhoging van het subsidiebedrag heeft grote
voordelen
1. meer hergebruik en minder kap van bomen;
2. per saldo is de burger niet duurder uit in de afval
stoffenheffing maar gaat wel bewuster om met het
scheiden van afval
3. verenigingen en instellingen die inzamelen worden fors
gestimuleerd en behoeven minder subsidie uit andere
bronnen
4. er behoeft minder gestort of verbrand te worden.
Ook aan de bron van de papierlawine kunnen maatregelen wor
den genomen. Mijn fractie staat positief tegenover het plan
om ongeadresseerd reclamedrukwerk door middel van brieven
busstickers te weren, zoals in de gemeente Groningen wordt
ondernomen
Maar naar mijn mening gaat deze maatregel niet ver genoeg.
Met de opkomst van de landelijke winkelketens is de hoe
veelheid ongeadresseerd drukwerk enorm toegenomen. Daarvoor
zijn kennelijk gigantische reclamebudgetten beschikbaar.
Naar mijn schatting wordt er in de gemeente Leeuwarden
circa 2 miljoen kg reclamedrukwerk per jaar verspreid. Nu
heb ik niets tegen reclame maken als zodanig, maar wel
rijst de vraag: wie is hier vervuiler en wie betaalt? Op
dit moment worden de kosten van verwerking van deze afval
stroom door de burgers betaald.
Mijn fractie wil daarom het college uitnodigen te onderzoe
ken of de verspreiding van ongeadresseerd reclame-drukwerk
62
geregeld kan worden door middel van een verordening met
daarin een reclamebelasting op grond van art. 272 lid e van
de Gemeentewet. Om enigszins regulerend op te treden tegen
deze wassende stroom drukwerk zou via de bedrijven die voor
verspreiding zorg dragen een belasting van ca. ƒ1,- per kg
kunnen worden geheven, met een vrijstelling voor kleine
bedrijven. Met de opbrengst zou, na aftrek van de invorde
ringskosten, een verlaging van de afvalstoffenheffing kun
nen worden gerealiseerd.
Per huishouding zou deze verlaging, met ingang van 1 janu
ari 1993, ca. 40,- kunnen bedragen. Op deze wijze wordt
het probleem bij de bron aangepakt en wordt meer recht
gedaan aan de stelregel "de vervuiler betaalt".
Sociale vernieuwing
Over dit onderwerp, mijnheer de Voorzitter, wil ik kort
zijn. Meer dan eens heeft mijn fractie zich positief uitge
sproken over de plannen en de uitwerking van de sociale
vernieuwing in onze gemeente. Het is uiterst belangrijk dat
met allerlei projecten achterstandssituaties op allerlei
niveaus worden aangepakt voor groepen burgers maar ook in
de wijken. Ten aanzien van de verdeling van de gelden
vraagt mijn fractie om meer aandacht voor zorgvernieuwing,
met name voor ouderen in de samenleving
Bij het toekennen van gelden voor sociale vernieuwing in
het onderwijs, zal mijn fractie nauwlettend de gelijkbe
rechtiging van openbaar en bijzonder onderwijs volgen.
Stadsvernieuwing
De budgetten voor stadsvernieuwing staan onder druk. De
rijksoverheid wil tot een afsluiting van deze projectfinan
ciering komen. Renovaties zullen in toenemende mate moeten
worden gefinancierd uit de jaarlijkse forse huurverhogin
gen
Wij vinden dat stadsvernieuwing in het kader van sociale
vernieuwing nu niet moet worden gekort, maar voortgezet.
Wel zijn wij van mening dat Leeuwarden een erg zwaar accent
heeft gelegd op de naoorlogse wijken, die zeker aandacht
nodig hebben, maar tegelijk de rijksoverheid een alibi
geven om nu met het beschikbaar stellen van stadsvernieu-
wingsgelden te gaan stoppen.
In Leeuwarden zal uiterst zorgvuldig moeten worden omgegaan
met huurwoningen voor financieel minder draagkrachtigenDe
privatisering van de woningcorporaties kan het voor een
gemeente moeilijker maken sturing te geven aan het volks
huisvestingsbeleid
63