opgeleverd, een experiment waaruit ook andere gemeenten lering kunnen trekken. Het rijk heeft mee geadviseerd tot deze aanpak, terwijl de provincie de beslissingsbevoegdheid had, maar financieel niet bijdroeg in de kosten. Nu Leeuwarden heeft bijgedragen in dit experiment dat lande lijk van belang was om te zien hoe dit type vervuiling kan worden aangepakt (helaas met negatief resultaat), stelt mijn fractie voor dat de gemeente een verzoek indient bij het rijk tot vrijgesteld van de gemeentelijke bijdrage bij hernieuwde sanering tot het bedrag dat de gemeente hierin al heeft geïnvesteerd. Dit om te voorkomen dat het MUP anders verder moet worden vertraagd. Overigens zijn wij van mening dat op deze plaats de geplande woningbouw moet door gaan en dat er vaart achter de verdere sanering moet worden gezet Gescheiden inzamelen van afval is een effectief middel voor milieubeheer. Het vergroot de mogelijkheden van hergebruik. Recycling zal nog veel sterker moeten worden gestimuleerd. De subsidiëring van ingezameld oud papier kan nog aanzien lijk worden verhoogd. De dekking is immers aanwezig. Iedere kilo oud papier die niet bij het OLAF terecht komt, scheelt 25,7 cent. Waarom dan geen subsidie tot hetzelfde bedrag? Als er maar waarborgen zijn dat geen oud papier van buiten de gemeente wordt aangevoerd, maar dat is te voorkomen door harmonisatie van subsidiebedragen in het regio-overleg. Een aanzienlijke verhoging van het subsidiebedrag heeft grote voordelen 1. meer hergebruik en minder kap van bomen; 2. per saldo is de burger niet duurder uit in de afval stoffenheffing maar gaat wel bewuster om met het scheiden van afval 3. verenigingen en instellingen die inzamelen worden fors gestimuleerd en behoeven minder subsidie uit andere bronnen 4. er behoeft minder gestort of verbrand te worden. Ook aan de bron van de papierlawine kunnen maatregelen wor den genomen. Mijn fractie staat positief tegenover het plan om ongeadresseerd reclamedrukwerk door middel van brieven busstickers te weren, zoals in de gemeente Groningen wordt ondernomen Maar naar mijn mening gaat deze maatregel niet ver genoeg. Met de opkomst van de landelijke winkelketens is de hoe veelheid ongeadresseerd drukwerk enorm toegenomen. Daarvoor zijn kennelijk gigantische reclamebudgetten beschikbaar. Naar mijn schatting wordt er in de gemeente Leeuwarden circa 2 miljoen kg reclamedrukwerk per jaar verspreid. Nu heb ik niets tegen reclame maken als zodanig, maar wel rijst de vraag: wie is hier vervuiler en wie betaalt? Op dit moment worden de kosten van verwerking van deze afval stroom door de burgers betaald. Mijn fractie wil daarom het college uitnodigen te onderzoe ken of de verspreiding van ongeadresseerd reclame-drukwerk 62 geregeld kan worden door middel van een verordening met daarin een reclamebelasting op grond van art. 272 lid e van de Gemeentewet. Om enigszins regulerend op te treden tegen deze wassende stroom drukwerk zou via de bedrijven die voor verspreiding zorg dragen een belasting van ca. ƒ1,- per kg kunnen worden geheven, met een vrijstelling voor kleine bedrijven. Met de opbrengst zou, na aftrek van de invorde ringskosten, een verlaging van de afvalstoffenheffing kun nen worden gerealiseerd. Per huishouding zou deze verlaging, met ingang van 1 janu ari 1993, ca. 40,- kunnen bedragen. Op deze wijze wordt het probleem bij de bron aangepakt en wordt meer recht gedaan aan de stelregel "de vervuiler betaalt". Sociale vernieuwing Over dit onderwerp, mijnheer de Voorzitter, wil ik kort zijn. Meer dan eens heeft mijn fractie zich positief uitge sproken over de plannen en de uitwerking van de sociale vernieuwing in onze gemeente. Het is uiterst belangrijk dat met allerlei projecten achterstandssituaties op allerlei niveaus worden aangepakt voor groepen burgers maar ook in de wijken. Ten aanzien van de verdeling van de gelden vraagt mijn fractie om meer aandacht voor zorgvernieuwing, met name voor ouderen in de samenleving Bij het toekennen van gelden voor sociale vernieuwing in het onderwijs, zal mijn fractie nauwlettend de gelijkbe rechtiging van openbaar en bijzonder onderwijs volgen. Stadsvernieuwing De budgetten voor stadsvernieuwing staan onder druk. De rijksoverheid wil tot een afsluiting van deze projectfinan ciering komen. Renovaties zullen in toenemende mate moeten worden gefinancierd uit de jaarlijkse forse huurverhogin gen Wij vinden dat stadsvernieuwing in het kader van sociale vernieuwing nu niet moet worden gekort, maar voortgezet. Wel zijn wij van mening dat Leeuwarden een erg zwaar accent heeft gelegd op de naoorlogse wijken, die zeker aandacht nodig hebben, maar tegelijk de rijksoverheid een alibi geven om nu met het beschikbaar stellen van stadsvernieu- wingsgelden te gaan stoppen. In Leeuwarden zal uiterst zorgvuldig moeten worden omgegaan met huurwoningen voor financieel minder draagkrachtigenDe privatisering van de woningcorporaties kan het voor een gemeente moeilijker maken sturing te geven aan het volks huisvestingsbeleid 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 33