Overigens heeft de heer Greving ook gevraagd om overleg in regionaal verband om die prijzen wat gelijk te maken, zodat je geen aanzuiging vanuit de omgeving krijgt. Ik zeg toe, dat wij inderdaad dat regionale overleg zullen voeren. Ik sluit natuurlijk niet uit dat wij van die 10 cent ooit nog een keer 11 of 12 cent zullen maken, als dat nodig zou zijn. Maar helemaal die 25 cent daaraan toevoegen lijkt mij niet echt nuttig. De ongevraagde reclame weren via stickers en een verorde ning. Stickers kan, dit blijkt wel te werken. Ik heb mensen gehoord die dat al gedaan hebben en dat werktEen verorde ning lijkt mij wat lastiger, je komt dan vrij snel bij de vrijheid van meningsuiting. Wij zullen dat in ieder geval goed nagaan. Ik zeg niet toe dat wij het dus zullen doen, maar wij zullen wel nagaan of het kan en hoe het dan moet en daar nader over rapporteren. (De heer Haina: Kan dat ook een versnelling krijgen, want dit speelt al een tijdje in de dienst en het is al een keer in de commissie gekomen en weer terug, het duurt allemaal zo lang.) Ik weet niet wat de heer Heins "zo lang" vindt, wij werken hieraan, net zo goed als wij aan een heleboel andere dingen werken, wij hebben beperkte ambtelijke capaciteit. Wij zullen die toe zegging nakomen op een zo kort mogelijke termijn, maar ik kan dat niet op een paar weken zeggen, zeker nu niet. Een laatste opmerking die ik wil maken is over de vraag van de D66-fractie over het inzetten van het Woningbedrijf in verband met een eventuele privatisering. De heer Timmermans gaat daar ongetwijfeld ook op in. De heer De Jong weet dat het Woningbedrijf net door ons belast is met een wat ver dergaande bevoegdheid in bestuurlijke zin, dat er een motie Tuinstra-De Pré is geweest die het mogelijk heeft gemaakt dat er van het Woningbedrijf een toegelaten instelling wordt gemaakt, al of niet gemeentelijk. Wij zijn bezig in die commissie om dat traject nu eens uit te zetten. Ik denk dat het verstandig is om eens na te denken over de vraag of je gelijk met dat privatiseringsproces dan ook nog moet gaan praten over een fusieproces, want daar heeft hij het dan over. Ik beantwoordt die vraag nog niet met "ja" of "nee", maar ik voeg dat element er wel even aan toe. Ik vraag mij af of je niet beter misschien eerst eens het pri vatiseringproces van een antwoord zou moeten voorzien en d-arna eens een keer zou moeten kijken of er partners op die markt zijn, anders ben je in een wat ongelijkwaardige positie De heer Timmermans (weth.)Mevrouw De Haan heeft geïnfor meerd naar de verdere bestuurlijke en inhoudelijke vormge ving van het stadsgewest. Daarnaast heeft zij gevraagd wat het college heeft gedaan met een zevental suggesties die 100 vorig jaar bij de begrotingsbehandeling door haar fractie naar voren zijn gebracht. Laat ik voorop stellen, voorzitter, dat het stadsgewest pas sinds kort echt van start is gegaan. Het bestuurlijk plat vorm was al enige tijd beschikbaar, maar je moet een ambte lijk apparaat hebben en het secretariaat is een paar maan den geleden echt ingevuld en ik denk kwalitatief goed ingevuld. Je kunt constateren dat vanaf dat moment er gewoon zaken worden gedaan. De ambtelijk bestuurlijke werk groepen zijn al ingesteld en dat betekent dat er al gewerkt is aan een containerterminalaan de blauwe zone wordt nu gewerkt, aan gemeenschappelijke presentatie van bedrijven terreinen wordt gedaan en er wordt op dit moment al gewerkt aan een opzet van een stadsgewestelijk woningmarktonder zoek Ik kom dan gelijk bij een van de suggestie die mevrouw De Haan vorig jaar genoemd heeft, namelijk de studie naar bestuurlijke vormgeving en ook een werkconferentie bestuur lijke samenwerking. Wij hebben daar op dit moment nog niet voor gekozen. Ik denk dat het ook verstandig is als je invulling aan het stadsgewest gaat geven, je niet begint met elkaar -zonder dat je weet welke ervaringen er zijn - te praten over hoe nu het best bestuurlijk zo'n stadsgewest kan worden opgetuigd. Wij hebben gezegd, laten wij eerst gewoon gaan werken, concrete projecten zoals wij hadden afgesproken gaan uitvoeren en dan komt vanzelf bij die uit werking daarvan de vraag hoe je de bestuurlijke optuiging het beste zou kunnen vormgeven. Daar komt bij dat parallel daaraan in het kader van het stedelijk knooppunt en BON II - dat is al eerder genoemd hier - die discussie ook vanuit een andere hoek aangeslingerd is. Het is al genoemd, de VFG en de provincie hebben de Fryske Akademy en de Rijks Universiteit Groningen gevraagd om een studie te doen. In die studie zal ook heel nadrukkelijk gekeken worden wat in de bestuurlijke optuiging van het stadsgewest het beste zou zijn. Het gaat niet alleen over de algemene bestuurlijke situatie binnen Friesland, maar met name ook de positie van het stadsgewest wordt daar onderwerp van nadere studie. De burgemeester heeft al gereageerd over het versnellen van het proces. Anderzijds is het zo dat het college in het kader van de beschrijving van het stedelijk knooppunt in de richting van het departement van VROM heeft aangegeven hoe wij in het kader van het knooppunt denken wat de bestuur lijke inrichting zou moeten zijn. Wij hebben geconstateerd dat de huidige situatie waarin Leeuwarden bestuurlijk ver keerd, de regionale indeling en dergelijke, aanleiding is om ook zelf nog eens door een extern bureau een studie te laten verrichten naar de toekomstige beste bestuurlijke inrichting rondom de gemeente Leeuwarden. Dus daar wordt wel degelijk aan gewerkt. Overigens hebben wij in het kader van hoe ga je bestuurlijk met elkaar om ook nog eens een avond gehad waarin de desbetreffende gemeentebesturen en 101

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 52