namelijk voorgeschreven dat 90% van de premie-C-contingen- ten in het stadsgewest zou moeten worden uitgegeven. De provincie heeft geweigerd dat te doen. Staatssecretaris Heerma is er aan te pas gekomen om dat alsnog te corrige ren. Dat is dan ook de enige kleine correctie die heeft plaatsgevonden. Het beeld voor volgend jaar is dus buiten gewoon teleurstellend. In het recente overleg dat ik mocht hebben met de nieuwe gedeputeerde de heer Lyklema heb ik evenzeer als de WD-fractie dat heeft voorgesteld, gevraagd of Leeuwarden in die Provinciale Commissie Volkshuisvesting een plek zou kunnen krijgen. Dat hebben wij in het verleden al een aantal keren gevraagd, dat is nooit gehonoreerd. Ik heb begrepen dat de heer Lyklema zijn best zal doen. De CDA-fractie heeft gesproken over een luchttunnel. Wat dat nu precies mag zijn is mij niet geheel duidelijk, maar ik vermoed dat toch de luchtbrug bedoeld wordtZij spreken over een misser die wij hadden moeten voorkomen, ook de heer Greving heeft in die richting gesproken. Wij hebben vorige week afgesproken dat wij eerst een nader advies zou den opstellen waarin alle ins en outs voor het grootste deel, zowel functioneel vanuit het museum als ruimtelijke ordeningskanten en momumentenkanten, aan de orde zullen komen voordat wij standpunten gaan innemen. Het spijt mij eerlijk gezegd dat de CDA-fractie, maar ook de fractie van de heer Greving, daar nu zonder alle argumenten kennende al uitspraken over doet. In dat verband vind ik het bijzonder spijtig dat de buitengewoon instructieve avond die afgelo pen vrijdag door de Attiek is georganiseerd, waar heel ade quaat alle voor- en tegenargumenten naar voren zijn gebracht, daar met name ook de CDA-fractie afwezig was. Ik kom dan bij de heer De Jong die hoopt op een convenant tussen de gemeente en de corporaties. Ik denk dat hij weet dat ook het college op dat standpunt staat, waarbij wij overigens de bewonersorganisaties ook in dat convenant zou den willen meenemen. Wij gaan er van uit dat met name door het nieuwe instrumentarium van het Besluit woninggebonden subsidies er in het woningmarktplan, waar wij mee bezig zijn, zoveel duidelijkheden over en weer kunnen worden gemaakt dat rechten en plichten in dat convenant ook goed kunnen worden geformuleerd. De heer De Jong heeft een opmerking gemaakt over Goutum- NoordHij vindt dit prima als initiatief, maar de vraag is of dat wervend is. Uit de reacties van makelaars, project ontwikkelaars en uit zeer veel reacties - opties zou ik bijna willen zeggen - van particulieren moet ik afleiden dat dit plan als buitengewoon wervend wordt ervaren. De heer De Jong heeft gesproken over de wens om te komen tot twee a drie corporaties en het Woningbedrijf daar even 104 tueel als joker voor in te zetten. De heer Heere heeft dat eerste aspect al genoemd. Er zijn veel argumenten die plei ten voor een vermindering van het aantal sociale verhuur ders. Of dit er dan 2, 3 of 4 moeten worden, vind ik nog een discussie apart. Voor wat betreft de positie van het Woningbedrijf zou je het zo moeten formuleren dat initia tieven als zodanig door het college zeker ondersteund wor den en bepleit, waarbij op voorhand de betrokkenheid van het Woningbedrijf niet zal worden uitgesloten. Daarmee heeft men dan ongeveer het beeld. De heer De Jong heeft gesproken over het Huurdersservicebureau en de wenselijkheid om dat buiten het kader van het SBL te plaatsen en de financiering vooral te richten in het kader van het woonconsumentengeldHij heeft met name gesproken over de wenselijkheid om dat efficiënter in te zetten. Gedacht wordt aan een fusie van het Huurdersservicebureau, PEL en het FACIk sluit niet uit dat zoiets moois zou kunnen ontstaan. Gelet op de achter grond, samenstelling, cultuur en doelstellingen van de ver schillende organisaties, vermoed ik dat dat toch niet echt voor de hand ligt. Dat laat onverlet dat wij het met hem eens zijn dat het zinvol zou zijn als het HSB, dat ten slotte een buitengewoon nuttige functie vervult voor zo'n dertigtal huurdersverenigingen ih deze gemeente, via de corporaties financieel een bestaansbasis zou moeten krij gen. Dat hebben wij in het verleden ook ondersteund. Dat is er tot nu toe niet helemaal uitgekomen, maar die discussie zullen wij vast nog gaan voeren. De heer De Jong heeft nog gevraagd om het HSB dit jaar te ontzien in financiële zin. Ik denk dat dat een discussie is die in het kader van het werkplan van het SWL nader moet worden besproken. De heer De Beer heeft gesproken over de bestemmingsplannen en dan met name de vraag of het niet zinvol is om samen met de VNG te komen tot een studie van een beheersverordening onder het motto "minder regels, meer vrijheid voor de bur gers", zonder dat de rechtsbescherming in het geding komt. Voorzitter, de beheersverordening als instrument is mij onbekend. Ik ken wel de leefmilieuverordening in het kader van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing. Het nadeel daarvan is dat zo'n aanwijzing voor vijf jaar geldt met maximaal nog een keer een verlenging voor vijf jaar. Het grote bezwaar van die regeling en van de suggestie van de heer De Beer is dat het weliswaar de rechtsbescherming garandeert - hoewel je daar vraagtekens bij kan zetten - maar de rechtszekerheid natuurlijk op geen enkel manier garandeert. Ik denk dat dat een aspect is dat, als wij het hebben over de ruimtelijke verordening, wij toch heel goed in de gaten moeten houden. 105

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 54