fractie gelijk heeft als zij zegt dat beleidsmaker en
bestuurders er niet zo happig op zijn hun eigen beleid aan
effectmeting te onderwerpen. Ik vraag mij dan ook af of om
die reden het niet beter is om evaluaties extern te laten
uitvoeren. Maar daar zit natuurlijk wel een kostenplaatje
aan. Op zichzelf een aandachtspunt dat ons wel aanspreekt.
De betaalbaarheid van het milieubeleid is vorige week al
heel uitvoerig aan de orde geweest. Waar ik moeite mee heb,
is de uitspraak van de PAL-fractie "Leeuwarden wacht af" -
dan gaat het over dat gedifferentieerd systeem van hoe meer
vuilnis hoe meer afvalstoffenheffing - en "verdriedubbeld
de afvalstoffenheffing"Alsof die zaken met elkaar te
maken hebben. Als dat gedifferentieerde systeem werkbaar is
dan zijn wij daar zeker voor, dat hebben wij ook meermalen
betoogd, maar dat heeft met deze verhoging niets te maken.
Het feit dat de PAL-fractie tegen de verhoging stemt, is
wat mij betreft dan ook wat goedkoop. De PAL-fractie heeft
immers geen alternatief voor het feit dat Leeuwarden net
als alle andere gemeenten moet meebetalen aan de OLAF-ver-
hoging van het tarief. Tegen het andere deel uit het MUP
kan de PAL-fractie naar mijn idee ook niet zijn.
Voor wat betreft het experimenteel buurtbeheer denk ik dat
wij daar op ingegaan zijn.
Dan nog even de motie van de PAL-fractie. Op zichzelf wat
ons betreft ook een hele sympathieke motie. Ik viel ook
even over het feit dat wij nu al zouden besluiten
datenz. Ik zou het college liever willen vragen om
met nadere voorstellen te komen omtrent de haalbaarheid van
het aanbrengen van dit soort maatregelen. Dat wij dan als
raad daarover een besluit kunnen nemen.
De heer Bilker: Voorzitter, allereerst wil ik beginnen met
de opmerking die de PAL-fractie heeft gemaakt omtrent de
Vietnamezen in hongerstaking. Ik wil mij volledig aanslui
ten bij datgene wat wethouder Koopmans heeft gezegd. De
punten die hij heeft aangeroerd, de behandeling, de correc
te toepassing van de voorschriften en de afschuwelijke
situatie, zijn wij helemaal mee eens.
Over de reactie van het college het volgende.
Als wij het hebben over de relatie bestuur en burger, dan
hebben wij heel duidelijk gezegd dat het natuurlijk aller
eerst gaat om heel concrete zaken als brieven beantwoorden
enz. De voorzitter heeft daarop gereageerd door te stellen
dat dat op zichzelf al een hele klus is. Ik ben dat met u
eens, maar juist daarom. Als eerste moet dat natuurlijk wel
in orde zijn, dat is voor de burger namelijk bijzonder dui
delijk. Het is daarom heel belangrijk in onze ogen.
Daarnaast hebben wij enkele punten genoemd in iets breder
vlak, zoals een betere binding met voorstellen die vanuit
het college komen, althans van te voren daar trachten een
mening over te ventileren. Dat is niet nieuw, wij hebben
daar al bij de reorganisatie over gesproken door middel van
de term "sturing door de raad"Dus beïnvloeding is moge
lijk naar het college toe. Toen heb ik als voorbeeld gege
ven, het geven van de algemene beschouwingen van de frac
ties bij bijvoorbeeld de voorjaarsnota. Voorzitter, u hebt
toen gezegd dat ik dat in het seniorenconvent maar eens aan
de orde moest stellen. Ik ben dat met u eens. Wellicht kan
het ook in de Commissie Algemene Zaken aan de orde komen.
Wij zullen daar zeker aandacht voor vragen.
Mevrouw De Haan heeft toen gezegd: u zegt dat nu wel, maar
u komt eigenlijk niet zo met goede voorbeelden. Wat dat
betreft begrijp ik de motie van de PvdA-fractie niet hele
maal, want datgene in de motie verwoord staat omtrent het
eerder betrekken van de raad bij keuzemogelijkheden van
bezuinigingen, dat zowel in allereerste instantie als nu
ook weer het te bezuinigen bedrag gegeven kon worden wat
dan eigenlijk iets hoger had moeten zijn, daarvan heeft de
CDA-fractie één en andermaal gezegd dat wij in de commissie
die keuze zouden moeten hebben. Dus dat voorbeeld hebben
wij zelf ook. Wij zijn het dus met die motie zeer van harte
eens
Het andere voorbeeld dat wij hier ter tafel hebben en waar
van de CDA-fractie zegt, daar moeten wij al in een vroeg
stadium heel erg nauw bij betrokken worden, is die kernta
kendiscussie. Daarom hebben wij ook heel duidelijk aangege
ven welke procedure wij willen volgen. Ik zou van de wet
houder nog wel even graag een toezegging willen hebben dat
hij ook die ocedure volgt bij de kerntaken.
Ik zou nog een voorbeeld kunnen noemen, de discussie over
besturen op niveau. Er is een voorlopige reactie van het
college uitgegaan. Wij zouden het op prijs stellen dat die
reactie al in een eerder stadium voordat die verstuurd
werd, in de commissie behandeld was, want er zijn duidelijk
opvattingen over in onze fractie.
Dat zijn drie voorbeelden van sturing door de raad.
Dan kom ik bij onze motie omtrent de vereniging M50
De PvdA-fractie zegt: dit is eigenlijk wat een losstaand
geheel binnen de bestuurlijke vernieuwing. Ik ben dat niet
helemaal met hen eens. Wij hebben dat in eerste instantie
in de hele context geplaatst, als één van de punten is de
doelgroep jongeren genoemd. Daar is een heel concrete maat
regel voor te treffen, dat hebben wij dus bij dezen in een
motie aan de raad voorgelegd. (Mevrouw De Haan: Voorzitter,
waar het mij om gaat is dat ik er voor heb gepleit dat wij
niet allerlei geïsoleerde voorstellen moeten doen, maar dat
118
119