fractie gelijk heeft als zij zegt dat beleidsmaker en bestuurders er niet zo happig op zijn hun eigen beleid aan effectmeting te onderwerpen. Ik vraag mij dan ook af of om die reden het niet beter is om evaluaties extern te laten uitvoeren. Maar daar zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan. Op zichzelf een aandachtspunt dat ons wel aanspreekt. De betaalbaarheid van het milieubeleid is vorige week al heel uitvoerig aan de orde geweest. Waar ik moeite mee heb, is de uitspraak van de PAL-fractie "Leeuwarden wacht af" - dan gaat het over dat gedifferentieerd systeem van hoe meer vuilnis hoe meer afvalstoffenheffing - en "verdriedubbeld de afvalstoffenheffing"Alsof die zaken met elkaar te maken hebben. Als dat gedifferentieerde systeem werkbaar is dan zijn wij daar zeker voor, dat hebben wij ook meermalen betoogd, maar dat heeft met deze verhoging niets te maken. Het feit dat de PAL-fractie tegen de verhoging stemt, is wat mij betreft dan ook wat goedkoop. De PAL-fractie heeft immers geen alternatief voor het feit dat Leeuwarden net als alle andere gemeenten moet meebetalen aan de OLAF-ver- hoging van het tarief. Tegen het andere deel uit het MUP kan de PAL-fractie naar mijn idee ook niet zijn. Voor wat betreft het experimenteel buurtbeheer denk ik dat wij daar op ingegaan zijn. Dan nog even de motie van de PAL-fractie. Op zichzelf wat ons betreft ook een hele sympathieke motie. Ik viel ook even over het feit dat wij nu al zouden besluiten datenz. Ik zou het college liever willen vragen om met nadere voorstellen te komen omtrent de haalbaarheid van het aanbrengen van dit soort maatregelen. Dat wij dan als raad daarover een besluit kunnen nemen. De heer Bilker: Voorzitter, allereerst wil ik beginnen met de opmerking die de PAL-fractie heeft gemaakt omtrent de Vietnamezen in hongerstaking. Ik wil mij volledig aanslui ten bij datgene wat wethouder Koopmans heeft gezegd. De punten die hij heeft aangeroerd, de behandeling, de correc te toepassing van de voorschriften en de afschuwelijke situatie, zijn wij helemaal mee eens. Over de reactie van het college het volgende. Als wij het hebben over de relatie bestuur en burger, dan hebben wij heel duidelijk gezegd dat het natuurlijk aller eerst gaat om heel concrete zaken als brieven beantwoorden enz. De voorzitter heeft daarop gereageerd door te stellen dat dat op zichzelf al een hele klus is. Ik ben dat met u eens, maar juist daarom. Als eerste moet dat natuurlijk wel in orde zijn, dat is voor de burger namelijk bijzonder dui delijk. Het is daarom heel belangrijk in onze ogen. Daarnaast hebben wij enkele punten genoemd in iets breder vlak, zoals een betere binding met voorstellen die vanuit het college komen, althans van te voren daar trachten een mening over te ventileren. Dat is niet nieuw, wij hebben daar al bij de reorganisatie over gesproken door middel van de term "sturing door de raad"Dus beïnvloeding is moge lijk naar het college toe. Toen heb ik als voorbeeld gege ven, het geven van de algemene beschouwingen van de frac ties bij bijvoorbeeld de voorjaarsnota. Voorzitter, u hebt toen gezegd dat ik dat in het seniorenconvent maar eens aan de orde moest stellen. Ik ben dat met u eens. Wellicht kan het ook in de Commissie Algemene Zaken aan de orde komen. Wij zullen daar zeker aandacht voor vragen. Mevrouw De Haan heeft toen gezegd: u zegt dat nu wel, maar u komt eigenlijk niet zo met goede voorbeelden. Wat dat betreft begrijp ik de motie van de PvdA-fractie niet hele maal, want datgene in de motie verwoord staat omtrent het eerder betrekken van de raad bij keuzemogelijkheden van bezuinigingen, dat zowel in allereerste instantie als nu ook weer het te bezuinigen bedrag gegeven kon worden wat dan eigenlijk iets hoger had moeten zijn, daarvan heeft de CDA-fractie één en andermaal gezegd dat wij in de commissie die keuze zouden moeten hebben. Dus dat voorbeeld hebben wij zelf ook. Wij zijn het dus met die motie zeer van harte eens Het andere voorbeeld dat wij hier ter tafel hebben en waar van de CDA-fractie zegt, daar moeten wij al in een vroeg stadium heel erg nauw bij betrokken worden, is die kernta kendiscussie. Daarom hebben wij ook heel duidelijk aangege ven welke procedure wij willen volgen. Ik zou van de wet houder nog wel even graag een toezegging willen hebben dat hij ook die ocedure volgt bij de kerntaken. Ik zou nog een voorbeeld kunnen noemen, de discussie over besturen op niveau. Er is een voorlopige reactie van het college uitgegaan. Wij zouden het op prijs stellen dat die reactie al in een eerder stadium voordat die verstuurd werd, in de commissie behandeld was, want er zijn duidelijk opvattingen over in onze fractie. Dat zijn drie voorbeelden van sturing door de raad. Dan kom ik bij onze motie omtrent de vereniging M50 De PvdA-fractie zegt: dit is eigenlijk wat een losstaand geheel binnen de bestuurlijke vernieuwing. Ik ben dat niet helemaal met hen eens. Wij hebben dat in eerste instantie in de hele context geplaatst, als één van de punten is de doelgroep jongeren genoemd. Daar is een heel concrete maat regel voor te treffen, dat hebben wij dus bij dezen in een motie aan de raad voorgelegd. (Mevrouw De Haan: Voorzitter, waar het mij om gaat is dat ik er voor heb gepleit dat wij niet allerlei geïsoleerde voorstellen moeten doen, maar dat 118 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 61