doen. Het is de uitkomst van de discussie die dat wel dui
delijk zal maken.) De wethouder zal begrijpen dat wij dan
op die motie terugkomen.
(De Voorzitter: U handhaaft de motie?) Op dit moment nog
wel even, maar u begrijpt dat wij nog even overleg moeten
voeren
Ik kom dan bij Besturen op Niveau deel II.
Wij hebben het gehad over de consequenties voor Leeuwarden
als provinciale hoofdstad. Wij hebben als CDA-fractie daar
toch zorgen over, in die zin dat het hier gaat om provin
ciale diensten. Als men discussieert in provincies over een
andere structuur, wellicht zelfs een Wet gemeenschappelijke
regeling, wat houdt dat dan allemaal in voor Leeuwarden? Ik
begrijp best dat die vraag op dit moment niet concreet
beantwoord kan worden, maar ik wil toch beklemtonen dat wij
daar onze zorgen over hebben. Ik heb ook gesteld dat
gemeenten in Friesland zo stil zijn, dat dat zo opmerkelijk
is. Overal in den lande worden felle discussies gevoerd.
Wat dat betreft hebben wij ook onze zorgen dat dat in
Friesland niet gebeurt ten aanzien van de gemeenten.
Ik heb gepleit voor meer eendracht onder de Friese gemeen
ten. Toen heeft u gezegd voorzitter, dan kies je toch voor
een andere benadering, dat is niet zo'n handige manoeuvre,
je gaat zaken uit handen geven en wellicht kom je dan weer
bij de provincie terecht. Ik denk dat het een andere dis
cussie is die de provincie voert en dat die niet over de
gemeenten als één bestuurlijke regio gaat. Anderzijds con
stateer ik dat er wel een eenheid ontstaat als wij het heb
ben over een politie-regio, een vervoersregio. Dan zijn
sommige dingen toch mogelijk. Wat dat betreft denk ik dat
je het ook op de lange termijn moet bekijken. Hoe meer je
op bepaalde beleidsterreinen samenwerkt, wellicht op het
ene beleidsterrein met een bepaalde regio en op het andere
beleidsterrein een bredere regio of alle drie regio's, je
dan op een gegeven moment kunt spreken van een bepaalde
vorm van integratie. (De Voorzitter: Als ik nu geciteerd
word, wil ik ook correct geciteerd worden. De heer Bilker
heeft gezegd, het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de
Friese gemeente één bestuurlijke regio gaan vormen. Daar
heb ik op gereageerd dat ik dat niet zo'n verstandige weg
zou vinden, omdat dan de begrenzing van die bestuurlijke
regio uitgaande van de bestaande situatie en die van de
provincie dezelfde gaat worden. Je gaat dan een geweldige
competitie krijgen over wie nu wat moet gaan doen. Dat heb
ik gezegd en daar neem ik geen woord van terug.Ik consta
teer wel dat op bepaalde beleidsterreinen het gebeurt.
Dan kom ik bij wethouder Timmermans.
Hij heeft gesproken over de overdekte luchtbrug. Ik heb
daar geen vragen over gesteld, maar hij heeft keurig geant
woord. "Wij hebben afgesproken", zo zei de wethouder,
"vorige week maandag 9 december 1991 in de raad, dat er
124
eerst een discussie zou komen." Ik heb niet begrepen dat
wij dat hebben afgesproken, dat was een interventie van de
PvdA en wethouder Timmermans reageerde daarop
Spijtig, zo zegt hij, dat een fractie (twee fracties in dit
geval zelfs) daar toch een helder standpunt over hebben
ingenomen. Dan worden er vergaderingen aangehaald waar de
CDA-fractie niet aanwezig zou zijn geweest. Is dat nu maat
gevend in deze discussie? Ik denk dat dat helemaal niet aan
de orde is, wij hebben als mening dit naar voren gebracht.
Wethouder Timmermans is niet ingegaan op onze opmerking
over een samenhangend parkeerbeleid, in die zin dat daar
ook weer de binnenstad bij betrokken is. Hij heeft er wel
op gereageerd ten aanzien van andere fracties. Maar wij
hebben gezegd, je moet niet die hele binnenstad op slot
zetten. Je moet in verband met de vervoersregio natuurlijk
in je eigen beleid niet dingen op slot zetten, die dan weer
in tegenspraak zijn met de vervoersregio Friesland.
Wij hebben ook even het voorbeeld fietsers genoemd, maar
daarvan is een onderdeel in de motie van de PAL-fractie
terug te vinden. Wij hebben het iets breder gezien. Ik heb
nog niet gehoord of wethouder Timmermans dat onderdeel ook
meeneemt, namelijk overdekte fietsstallingen die 's avonds
open zijn.
Ik zal de veranderingen in motie nr. 5 over de vervoerregio
Friesland even voorlezen.
Ten eerste:
"constateert dat:
binnen de vervoerregio Friesland een verkeer- en ver
voersplan is opgesteld met als hoofddoelen:
het terugdringen van de groei van de automobili
teit
verbetering van de kwaliteit van het openbaar
vervoer
door de rijksbezuinigingen er een fiks tekort
ontstaat in de financiering van het uitvoeren van
het openbaar busvervoer;
voor de Leeuwarder stadsdienst dit tot een bezui
niging van 300.000,-- leidt en dat daarom moet
worden gesnoeid in de stadsdienstlijnen;
Friesland met zijn plattelandsstructuur en
Leeuwarden met z'n centrumfunctie juist vragen om
een optimaal netwerk voor het openbaar vervoer,
zodat de al bestaande knelpunten zoveel mogelijk
kunnen worden opgelost;
spreekt uit dat
het openbaar busvervoer dusdanig in de problemen komt
dat er geen sprake meer kan zijn van een goede bereik
baarheid en een terugdringen van de groei van het
autogebruik;