doen. Het is de uitkomst van de discussie die dat wel dui delijk zal maken.) De wethouder zal begrijpen dat wij dan op die motie terugkomen. (De Voorzitter: U handhaaft de motie?) Op dit moment nog wel even, maar u begrijpt dat wij nog even overleg moeten voeren Ik kom dan bij Besturen op Niveau deel II. Wij hebben het gehad over de consequenties voor Leeuwarden als provinciale hoofdstad. Wij hebben als CDA-fractie daar toch zorgen over, in die zin dat het hier gaat om provin ciale diensten. Als men discussieert in provincies over een andere structuur, wellicht zelfs een Wet gemeenschappelijke regeling, wat houdt dat dan allemaal in voor Leeuwarden? Ik begrijp best dat die vraag op dit moment niet concreet beantwoord kan worden, maar ik wil toch beklemtonen dat wij daar onze zorgen over hebben. Ik heb ook gesteld dat gemeenten in Friesland zo stil zijn, dat dat zo opmerkelijk is. Overal in den lande worden felle discussies gevoerd. Wat dat betreft hebben wij ook onze zorgen dat dat in Friesland niet gebeurt ten aanzien van de gemeenten. Ik heb gepleit voor meer eendracht onder de Friese gemeen ten. Toen heeft u gezegd voorzitter, dan kies je toch voor een andere benadering, dat is niet zo'n handige manoeuvre, je gaat zaken uit handen geven en wellicht kom je dan weer bij de provincie terecht. Ik denk dat het een andere dis cussie is die de provincie voert en dat die niet over de gemeenten als één bestuurlijke regio gaat. Anderzijds con stateer ik dat er wel een eenheid ontstaat als wij het heb ben over een politie-regio, een vervoersregio. Dan zijn sommige dingen toch mogelijk. Wat dat betreft denk ik dat je het ook op de lange termijn moet bekijken. Hoe meer je op bepaalde beleidsterreinen samenwerkt, wellicht op het ene beleidsterrein met een bepaalde regio en op het andere beleidsterrein een bredere regio of alle drie regio's, je dan op een gegeven moment kunt spreken van een bepaalde vorm van integratie. (De Voorzitter: Als ik nu geciteerd word, wil ik ook correct geciteerd worden. De heer Bilker heeft gezegd, het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de Friese gemeente één bestuurlijke regio gaan vormen. Daar heb ik op gereageerd dat ik dat niet zo'n verstandige weg zou vinden, omdat dan de begrenzing van die bestuurlijke regio uitgaande van de bestaande situatie en die van de provincie dezelfde gaat worden. Je gaat dan een geweldige competitie krijgen over wie nu wat moet gaan doen. Dat heb ik gezegd en daar neem ik geen woord van terug.Ik consta teer wel dat op bepaalde beleidsterreinen het gebeurt. Dan kom ik bij wethouder Timmermans. Hij heeft gesproken over de overdekte luchtbrug. Ik heb daar geen vragen over gesteld, maar hij heeft keurig geant woord. "Wij hebben afgesproken", zo zei de wethouder, "vorige week maandag 9 december 1991 in de raad, dat er 124 eerst een discussie zou komen." Ik heb niet begrepen dat wij dat hebben afgesproken, dat was een interventie van de PvdA en wethouder Timmermans reageerde daarop Spijtig, zo zegt hij, dat een fractie (twee fracties in dit geval zelfs) daar toch een helder standpunt over hebben ingenomen. Dan worden er vergaderingen aangehaald waar de CDA-fractie niet aanwezig zou zijn geweest. Is dat nu maat gevend in deze discussie? Ik denk dat dat helemaal niet aan de orde is, wij hebben als mening dit naar voren gebracht. Wethouder Timmermans is niet ingegaan op onze opmerking over een samenhangend parkeerbeleid, in die zin dat daar ook weer de binnenstad bij betrokken is. Hij heeft er wel op gereageerd ten aanzien van andere fracties. Maar wij hebben gezegd, je moet niet die hele binnenstad op slot zetten. Je moet in verband met de vervoersregio natuurlijk in je eigen beleid niet dingen op slot zetten, die dan weer in tegenspraak zijn met de vervoersregio Friesland. Wij hebben ook even het voorbeeld fietsers genoemd, maar daarvan is een onderdeel in de motie van de PAL-fractie terug te vinden. Wij hebben het iets breder gezien. Ik heb nog niet gehoord of wethouder Timmermans dat onderdeel ook meeneemt, namelijk overdekte fietsstallingen die 's avonds open zijn. Ik zal de veranderingen in motie nr. 5 over de vervoerregio Friesland even voorlezen. Ten eerste: "constateert dat: binnen de vervoerregio Friesland een verkeer- en ver voersplan is opgesteld met als hoofddoelen: het terugdringen van de groei van de automobili teit verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer door de rijksbezuinigingen er een fiks tekort ontstaat in de financiering van het uitvoeren van het openbaar busvervoer; voor de Leeuwarder stadsdienst dit tot een bezui niging van 300.000,-- leidt en dat daarom moet worden gesnoeid in de stadsdienstlijnen; Friesland met zijn plattelandsstructuur en Leeuwarden met z'n centrumfunctie juist vragen om een optimaal netwerk voor het openbaar vervoer, zodat de al bestaande knelpunten zoveel mogelijk kunnen worden opgelost; spreekt uit dat het openbaar busvervoer dusdanig in de problemen komt dat er geen sprake meer kan zijn van een goede bereik baarheid en een terugdringen van de groei van het autogebruik;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 64