zeggen. Ik vind het zelfs een hele leuke provinciestad,
maar niet in de betekenis zoals de heer Heins dat bedoelde.
Tot slot wordt door de GPV/SGP/RPF-fractie gezegd dat zij
aandringt op ambtelijke ondersteuning voor de politieke
partijen. De WD-fractie is het hiermee niet eens. Het is
een taak van de politieke partijen om te zorgen voor een
goede voorbereiding en het ontgaat mij waarom met ambtelij
ke ondersteuning er een eerlijker verkiezingscampagne zou
zijn. Is mijn conclusie juist, is de heer Greving van
mening dat het zonder ambtelijke ondersteuning, dus in de
situatie zoals wij die nu hebben, niet een eerlijke campag
ne zou zijn.
Dank u wel, mijnheer de voorzitter.
De heer Heins: Ik zal proberen het kort te houden.
In de overgenomen motie nr. 1 stond een percentage van 10.
Ik vond dat eigenlijk toch wat aan de krappe kant. Ik dacht
dat dat de foutenmarge was die in de bezuinigingsvoorstel
len in totaal aanwezig was. De wethouder heeft in de vorige
commissievergadering al toegegeven dat wij nu al rekening
kunnen houden met een tegenvaller van om en nabij de 8
ton, dat is ongeveer die 10%. Die speling van 10% zit er so
wie so in. Ik zou eigenlijk willen verzoeken om in deze
overgenomen motie te streven naar op z'n minst 20%.
Over de kerntakendiscussie is al heel veel gezegd.
Politieke vernieuwing, ik hoop dat de CDA-fractie meedoet
met die politieke werkgroep om in de komende jaren te zien
wat wij op lokaal kunnen doen om die kloof te overbruggen.
Dat burgers trouwens niet stemmen omdat ze tevreden zijn,
is wel een zeer vergenoegzame veronderstelling. (De heer
Bilker: Dat komt uit het rapport van Almere, een weten
schappelijk rapport waar zelfs sprake is van 70% van de
mensen die dat zo beantwoord hebben.) Dat mag dan misschien
voor Almere opgaan, maar ik denk niet dat wij dat kunnen
generaliseren voor de hele Nederlandse bevolking. (De heer
Bilker: Ik heb het niet gegeneraliseerd, ik heb het gerela
tiveerd.) Dan zullen wij waarschijnlijk hetzelfde bedoelen.
Bij verbetering van de sturing door de raad moet mij toch
even van het hart dat fracties - dat zeg ik niet alleen
maar naar de CDA-fractie - toch heel vaak de gemakzuchtige
houding hebben van, voordat ik mijn mening zeg wil ik toc'-
eerst eens weten wat de wethouder er van vindt en daarna
komt hij met een mening. (De heer Bilker: Dat heeft de CDA-
fractie nooit gezegd.) Ik zeg dat ik het niet alleen over
de CDA-fractie had, maar de heer Bilker trekt nu een schoen
aan
Wat de artikel ex 61 discussie betreft kunnen wij als tota
le fractie, want daarover hebben wij in de totale fractie
132
overleg gepleegd, ons geheel vinden in de opstelling van de
wethouder. Dat was precies dezelfde als die van ons.
De motie die ging over de jongerenorganisaties heeft onze
sympathie en wij zijn blij dat die overgenomen is. Alleen,
waar ik wat mee zat, is toch de dekking. De dekking is
gezocht. Voor nu denk ik dat die dekking dan maar moet,
maar voor de toekomst zouden wij misschien naar een soort
stelpost bestuurlijke vernieuwing toe moeten of iets derge
lijks. Ik denk dat wij toch een wat meer passende post moe
ten vinden voor dit soort op zichzelf waardevolle zaken. Om
ze nu bij pr of sociale vernieuwing onder te brengen is een
beetje een gezochte dekking. (De heer Bilker: De wethouder
heeft al een dekking geboden.) Akkoord, dat is ook een
manier
De motie over de vervoerregio heeft onze steun in de gewij
zigde versie, waarbij het accent ligt op het openbaar ver
voer
Dan maak ik even een stap naar de D66-fractie toe. Die dis
cussie over het Eindhovens model hoef ik niet nog een keer
te voeren.
Wat wij al wel ook op andere momenten naar voren hebben
gebracht als PAL/Groen Links-fractie, is dat wij wel eens
wat eerder de stukken in de commissie zouden willen hebben.
Dat niet altijd naar ons idee de formele weg bewandeld
hoeft te worden, van eerst in b. en w. en daarna naar de
commissie. Wij vinden het soms jammer dat wij als commissie
niet vaker de kans krijgen om b. en w. te adviseren. Daar
zou wat meer gebruik van gemaakt kunnen worden. Dat hoeft
niet altijd, maar in bepaalde gevallen. En in feite werkt
een brainstormende, een meningsvormende vergadering ook zo.
Dat zou je ook op andere fronten meer kunnen toepassen.
Maar dat vereist ook een meewerkende houding van het colle
ge zelf. Dat gebeurt ook wel eens, maar naar ons idee kan
dat veel vaker gebeuren.
De D66-fractie had het over de eenzame burger in het stem
hokje. Ik denk dat het met name van belang is om de eenzame
burger in het stemhokje te krijgen.
Het samengaan van PEL, HSB en VHC en misschien ook de SVK
heeft onze sympathie. Ik denk dat wij misschien eens met
een aantal politieke partijen met deze groeperingen moeten
praten om eens te zien op wat voor manier deze woonconsu
mentenorganisaties op een goede manier elkaar vinden. Ik
wil daar niet gelijk al de subsidiëring aan koppelen,
omdat het veel meer van belang is dat de woonconsumenten
een goede organisatie hebben en dat verschillende doelgroe
pen daar terecht komen, dan of je wel of niet moet snijden
in subsidies.
133