c V, Vi Vi V. V. v. v. O O V u V af een goed inzicht moeten hebben in de potentiële gevol gen, staat voor mijn fractie vast. Leeuwarden moet bij de komende discussies goed beslagen ten ijs komen. Mijnheer de voorzitter, werking hecht mijn fract bestuurlijke en inhoudel west. Vorig jaar heb ik tafel gelegd, waaronder telijke uitwisselingen, enz. Graag vernemen wij suggesties is gedaan. bij de grensoverschrijdende samen- ie grote waarde aan verdere ijke vormgeving van het stadsge- in dat kader een zevental ideeën op een meer projectmatige aanpak, amb- een gezamenlijke werkconferentie, van het college wat er met deze Naast grenzen van bestuurlijke eenheden zijn er ook grenzen die je aan het beleid moet stellen. Het is op zich heel typerend dat het Beleidsplan 1992-1995 begint met een para graaf getiteld "De grenzen van het beleid"En inderdaad, wij lopen meer dan ooit tegen die grenzen aan. Grenzen gesteld door beperkte financiële en personele middelen, voor het grootste deel veroorzaakt door de tussenbalans en andere rijksmaatregelen en in mindere mater door diverse tegenvallers in het eigen gemeentelijk beleid. Je zou haast het idee krijgen dat wij een jaar "op de winkel moeten gaan passen" in de hoop op betere tijden. Maar de samenleving staat niet stil. Integendeel, tal van maatschappelijke ont wikkelingen vragen om nieuw en vernieuwend beleid. En pas siviteit is voor de PvdA-fractie een gruwel. Hoewel de drie hoofdprioriteiten bij de voorgestelde bezui nigingen niet helemaal buiten schot zijn gebleven, zijn deze toch relatief ontzien. Daar is mijn fractie tevreden over, hoe pijnlijk deze bezuinigingen ook zijn. Met inacht neming van deze bezuinigingen is het nog mogelijk, maar ook noodzakelijk de komende jaren nieuwe accenten te leggen op het gebied van stedelijke en sociale vernieuwing en milieu. Vorige week is dat door onze fractie in de raad nadrukke lijk naar voren gebracht voor wat betreft sociale vernieu wing en milieu. Dat is ook de reden waarom wij nu op deze belangrijke punten niet verder ingaan. Sprekend over grenzen van het beleid, wil ik een opmerking maken over de aankondiging van het college dat ze zich gaat beraden over de hoofddoelstellingen van het beleid en de kerntaken van de gemeente. Dit beraad zal gepaard gaan met scherpe prioriteitsstelling. Een moedige poging. In princi pe juichen wij een discussie over de gemeentelijke kernta ken toe. Al was het alleen maar om tot een beter onderbouw de politieke afweging te komen en de kans op ad-hoc bezuinigingen te verkleinen. Maar een kerntakendiscussie is geen waardevrije operatie. Heel belangrijk is welke crite ria aan dat onderzoek ten grondslag zullen liggen. Er is immers geen eenduidige definitie te geven van wat kerntaken 8 zijn. De ene ziet deze in het verlengde van politieke prio riteiten de ander denkt eerdèr aan wettelijke taken. Kortom, het is van groot belang tevoren de criteria te for muleren aan de hand van een bestuursopdrachtHet onderwerp is er belangrijk genoeg voor, al moeten we ons - gezien de forse herwaarderingsoperatie van de afgelopen jaren - hoe den voor te hoge verwachtingen. In een ander opzicht moeten we wel op de winkel passen. In die zin: dat de politiek en ambtelijke directie de winkel goed weet te runnen, dat de bedrijfsvoering optimaal is, dat de medewerkers goed gemotiveerd zijn, dat het assorti ment van de winkel aan eigentijdse eisen voldoet, met ande re woorden, dat echt verouderd beleid niet meer wordt ver kocht, dat flexibel op nieuwe eisen wordt ingespeeld en bovenal dat de klant - de burgers van Leeuwarden - tevreden is. Ook de etalage - en daarmee bedoel ik dan het p.r.- beleid - moet er goed uitzien. In zo'n gecompliceerd bedrijf als de gemeente moeten er hoge eisen aan de besluitvorming worden gesteld; besluit vorming die zorgvuldig, open en controleerbaar moet zijn. Bij een hoogwaardige besluitvorming behoort naar onze mening ook dat er alternatieven in de beschouwing worden betrokken. Wat dat betreft betreuren wij het zeer dat het college daar bij de herwaardering niet in geslaagd is. De PvdA-fractie is van mening, dat voortaan elke bezuinigings operatie vergezeld moet gaan van een overmaat aan reële bezuinigingsvoorstellen van minsten 10% van het totaal te bezuinigen bedrag. Wij hebben alle begrip voor de grote problemen, waarvoor het college zich bij deze nieuwe bezui nigingsronde gesteld zag. Maar dat ontslaat het college niet van de plicht om de gemeenteraad de politieke afwe gingsruimte te gunnen waarop zij als hoofd van de gemeente recht heeft. Om voor de toekomst over dit onderwerp geen misverstand te laten bestaan, willen wij een korte heldere uitspraak aan de raad ontlokken. Ik wil daarbij een motie indienen, die luidt als volgt: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 en 17 december 199 overwegende dat dat de gemeenteraad als hoofd van de gemeente bij de beoordeling van herwaarderingsvoorstellen van het college, behoefte heeft aan afwegingsruimte; spreekt als haar mening uit dat voortaan elke bezuinigingsoperatie vergezeld moet gaan van een overmaat aan reële bezuinigingsvoorstellen van minstens 10% van het totaal te bezuinigen bedrag 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 6