zien uitgebracht voor de zomervakantie. Ik heb dat toch nog eens even nagegaan, ik heb ook verwezen naar de planning. Wij hebben in de planning staan dat de kadernota bestuur lijke vernieuwing op 30 maart a.s. in de raadsadviescommis- sie zal komen. Het is bedoeling daar inderdaad een zo inte graal mogelijk karakter aan te geven. Alleen je kunt natuurlijk straks eindeloos gaan steggelen over wat nu pre cies integraal is. Ik herinner mij uit de brainstormbijeen- komst, dat in ieder geval één element nogal domineerde, namelijk laat het vooral ook praktisch hanteerbaar zijn. Dat zo zijnde denk ik dat het gewoon wijs is om nu maar vast te houden aan de planning, op 30 maart 1992 in de com missie. Mocht er dan toch nog over het onvoldoende inte graal karakter commentaar zijn, dan hebben wij nog voor de zomervakantie de gelegenheid voor een herkansing. Maar ik zou nu echt aan die planning die wij hebben afgesproken willen vasthouden, want als wij er nu weer een nieuwe plan ning tussen door krijgen van voor de zomervakantie, moeten wij dat hele planningsschema weer gaan herzien en daar voel ik niet zo veel voor. Het heeft veel moeite gekost om het zover te brengen en wij hebben nu ten minste iets tastbaars op tafel liggen. Uitgangspunt is en blijft een zo integraal mogelijk karakter. Bij de VNG zal worden aangedrongen op vervroeging van de WGR-evaluatieWij zullen het daar niet bij laten, maar dit ook nog een keer bij de provincie verzoeken, omdat uitein delijk de provincie hier het recht van initiatief heeft, zoal niet de plicht. De wegwijs-motie, dat is misschien wat fragmentarisch, maar die hebben wij ondertussen overgenomen, zodat ik denk dat daarmee ook de discussie beëindigd kan worden. Wanneer de reorganisatie geëvalueerd wordt, ligt het in de reden om wellicht ook het functioneren van de raad daar nog eens bij te betrekken. De heer Bilker is nog even teruggekomen op mijn commentaar op de eenvoudige maatregelen die hij in de relatie met de burger heeft geformuleerd. Ik heb aangegeven dat het op zichzelf al moeilijk genoeg is om dat gestalte te geven, maar ik wil nog wel eens herhalen dat het niettemin moet. Ik verwijs in dit verband ook naar de affaire die wij gehad hebben rondom de ingekomen stukken, waarbij ik toch de gedachte heb dat dat redelijk loopt, terwijl wij moeten waken dat het redelijk en goed blijft lopen. De algemene beschouwingen bij de voorjaarsnota kun je betrekken bij het overleg in het seniorenconvent, maar natuurlijk ook in de Commissie Algemene Zaken, waar de fractievoorzitters aanwezig zijn. 142 Het lik-op-stuk-beleid spreekt de heer Bilker aan. Ik wil er wel op wijzen, dat dit geen politiebeleid is, maar jus- titiebeleid. Die heeft met name de lik-op-stuk-reactie gepropageerd en door het bij elkaar aansluiten van de moge lijkheid om hier en daar te transigeren, wordt het ook wat gemakkelijker hanteerbaar gemaakt. Bij overlast zou de heer Bilker een stringenter beleid wil len. Dat is even wat moeilijker, want als het gaat om een stringent beleid, dan neem ik aan dat hij een vervolgings beleid bedeelt en dan zitten wij ook weer in de justitiële hoek. Het is nu eenmaal zo dat de grootste crimineel in onze samenleving eveneens de meest zorgvuldige rechtsbe scherming ten deel valt. Dat wil het nog wel eens lastig maken om op het geëigende moment adequaat op te treden, want dan is het vaak zaak om met veel omzichtigheid te werk te gaan. Niettemin waar wij ook maar enigszins kunnen, zul len wij tegen overlast optreden. De zorgen over de consequenties van BON II voor de provin ciehoofdstad worden gedeeld. Alleen wanneer er nieuwe structuren ontstaan, moet je ook in nieuwe categorieën van taakverdeling gaan denken en dan zijn wij wel bezig met een langere termijn denken, hoewel dat langere wel eens korter zou kunnen blijken te zijn dan wij af en toe vermoeden. In Friesland zijn de gemeenten nogal stil, overal in het land hoor je de geluiden. Aan de andere kant - het ligt niet in onze provincie - maar dan zegt ineens een gemeente Steenwijk "voeg ons maar bij Friesland"Dat was 5 jaar geleden onbespreekbaar. Bolsward en Wonseradeel verwoorden iets van "zouden wij niet samen gaan", dat was evenzeer onbespreekbaar. Ooststellingwerf heeft al een keer geroepen van "zouden wij maar niet met Weststellingwerf samen, want dat kan straffeloos gebeuren". Dat was ook onbespreekbaar. Het proces loopt en ik geef daarbij geen waardeoordeel, ik constateer, ik neem waar dat je aller wegen op dit ogenblik begrenzingen, bestuurlijke eenheden in de discussie krijgt. BON II hobbelt al haast weer achter die ontwikkeling aan en probeert daar ook meteen weer een structuur voor aan te reiken, zo hoort het ook in een land. Er moet eerst een beweging zijn voordat je dat gaat structureren, want anders ben je op een verkeerde manier bezig. De heer De Jong verwijst nog eens naar het Eindl.ovense model, maar kan zich vinden in de reactie en dus kan mijn nadere reactie ook uitermate kort zijn. Datzelfde geldt in de richting van de heer Heins, die zegt sociale vernieuwing als dekking voor motie 3 is wat gezocht, maar het moet nu zo maar. Ik heb hem gisteren ook al verteld dat het natuurlijk wel zo moet zijn dat wanneer het gaat om structurele dekking, want er wordt gevraagd om 143

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 73