deren van het is mislukt, dus laten wij stoppen. Of het gaat slecht en wij willen het verbeterd zien.) (De heer Hein»: Wij zijn al anderhalf jaar aan de gang, wij hebben nog een half jaar voordat die evaluatie is en er is eigen lijk nog niets uitgekomenDan zeg ik, daar moet het komend half jaar ontzettend hard aan gewerkt worden, met name op die elementen die ik genoemd heb om dat voor elkaar te krijgenDat zie ik somber, dat is een hele zware taak. Maar daar wil ik zelf wel aan meewerken. Maar daar zal wel het initiatief in eerste instantie bij het college en het gemeentelijk apparaat moeten liggen.) De raad ook, daar spreek ik de heer Heins op aan. (De heer Helna: Natuurlijk, wat wij kunnen doen dat zullen wij doen.) Dat is wat ik graag wilde horen. De heer Greving is nog ingegaan op de oud papierzaak, hij heeft gezegd dat hij het regio-overleg voorlopig afwacht. Hij heeft nog gezegd dat het inzamelen van papier via milieuparkjes wellicht jeugdige activiteiten tot gevolg heeft. Op zichzelf is daar natuurlijk niets tegen, maar ik denk dat hij daar iets mee bedoelde en ik vermoed ook wat hij bedoelt. Als dat zo is, dan is dat natuurlijk een slechte ontwikkeling, maar de ervaring in Nijlan is dat dat niet zo is. Op dit ogenblik valt dat reuze mee. De heer Greving bedoelt natuurlijk vandalisme, in brand steken van papier en dat soort dingen meer, laten wij het maar helder zeggen. Op dit moment heb ik daar geen aanwijzingen voor. Op zichzelf geef ik het nog niet onmiddellijk op. De kwestie van de reclamedrukwerken, waar ik een opmerking over gemaakt heb, is inmiddels adequaat door wethouder Koopmans behandeld. De heer Timnermans (weth.): Een paar opmerkingen. De heer Bilker is teruggekomen op de luchtbrug en heeft vervolgens gesproken over de discussie die tussen de frac ties van de PvdA en CDA daarover heeft plaatsgevonden. Ik heb mij daar niet in willen mengen. Dan heb ik aangegeven dat de raad vorige week het voorstel van de Stichting het Fries Museum in handen van het college heeft gesteld, ter voorbereiding van een advies aan de raad. Dat, heb ik gezegd, is blijkbaar voor de CDA-fractie niet meer nodig. De heer Bilker heeft gevraagd naar een samenhangend par keerbeleid, er was al eerder afgesproken dat dat er zou komen Hij heeft gevraagd of het mogelijk is te bekijken in het kader van die fietsplannenook in relatie tot de motie van de PAL-fractie, een overdekte fietsenstalling 's avonds beschikbaar te hebben. Ik denk dat wij dat mee moeten nemen in dat plan. 152 De D66-fractie heeft gesproken over de noodzakelijk geachte evaluatie van de verkeersremmers in de Commissie Milieu en Stadsbeheer. Dat zullen wij doen. Het is inderdaad zo dat de wijzigingen die hebben plaatsgevonden op één na allemaal in overleg met de desbetreffende commissie hebben plaatsge vonden. Eén niet, dat is die remmer die de heer De Jong heeft aangegeven. Wij hebben gemeend daartoe wel te moeten overgaan, omdat helaas gebleken is dat men als een idioot uit de polder de brug over de Bonkevaart over komt rijden en die drempel neemt met een geweldige vaart, waardoor ter plaatse een volstrekt onhoudbare situatie ontstond, huizen stonden te schudden en dreigden te scheuren. In overleg hebben wij, na consultatie, gemeend dat niet te moeten aan zien en te wachten tot instortingsgevaar dreigde, voordat eerst de commissie daar weer in gekend was. Dat besluit is dus genomen, maar een notitie om dat wat uit te leggen is uiteraard ook al in de richting van de commissie gestuurd. Het Woningbedrijf. De heer De Jong heeft gevraagd of er aanleiding is om het standpunt zoals dat is verwoord in het Collegeprogramma te heroverwegen. Ik heb daarover uitgesproken dat de betrok kenheid van het Woningbedrijf bij samenwerking of fusie op voorhand niet wordt uitgesloten. Dat is wat mij betreft geen aanleiding om nu al te denken aan heroverweging van datgene wat in het Collegeprogramma staat geformuleerd. Aanpasbaar bouwen, is het ook mogelijk om dat via de Bouwverordening te regelen? Ik denk het niet, want dat zou betekenen dat iedere woning verplicht aanpasbaar gebouwd moet worden en dat lijkt mij een veel te ingrijpende actie. Het is wel zo dat wij denken dat er een ingang zit bij de toepassing van de verordening van het Besluit woninggebon den subsidies, waar wij prestaties kunnen vragen aan degene die gaat bouwen. Eén van de prestatie-onderdelen zou kunnen zijn de noodzaak om aanpasbaar te bouwen. Ten slotte heeft de heer Greving geconstateerd dat ik gisteren niet ben ingegaan op de busroutes en met name de remmers daarop en de vraag van de mogelijkheid om de voor rangsregeling in busroutes op te heffen, opdat de normale auto's niet meer op een voorrangsweg rijden, dus langzamer rijden en er dus minder risico's voor gevaar bestaat. Het probleem is dat lang niet alle busroutes voorrangsroutes zijn. Bovendien is er geen relatie tussen het feit dat er een busroute is en een voorrangsweg. Een voorrangsweg wordt vooral gemotiveerd vanuit het type weg, de zodanige breed te, de zodanige straatbedekking (asfalt bijvoorbeeld)dat de burger de straat als een hoofdweg beleeftDan is het uit verkeersveiligheidsoverwegingen van belang om er een voorrangsweg van te maken, anders denkt men dat men op een voorrangsweg zit, met alle risico's van dien. 153

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 78