deren van het is mislukt, dus laten wij stoppen. Of het
gaat slecht en wij willen het verbeterd zien.) (De heer
Hein»: Wij zijn al anderhalf jaar aan de gang, wij hebben
nog een half jaar voordat die evaluatie is en er is eigen
lijk nog niets uitgekomenDan zeg ik, daar moet het komend
half jaar ontzettend hard aan gewerkt worden, met name op
die elementen die ik genoemd heb om dat voor elkaar te
krijgenDat zie ik somber, dat is een hele zware taak.
Maar daar wil ik zelf wel aan meewerken. Maar daar zal wel
het initiatief in eerste instantie bij het college en het
gemeentelijk apparaat moeten liggen.) De raad ook, daar
spreek ik de heer Heins op aan. (De heer Helna: Natuurlijk,
wat wij kunnen doen dat zullen wij doen.) Dat is wat ik
graag wilde horen.
De heer Greving is nog ingegaan op de oud papierzaak, hij
heeft gezegd dat hij het regio-overleg voorlopig afwacht.
Hij heeft nog gezegd dat het inzamelen van papier via
milieuparkjes wellicht jeugdige activiteiten tot gevolg
heeft. Op zichzelf is daar natuurlijk niets tegen, maar ik
denk dat hij daar iets mee bedoelde en ik vermoed ook wat
hij bedoelt. Als dat zo is, dan is dat natuurlijk een
slechte ontwikkeling, maar de ervaring in Nijlan is dat dat
niet zo is. Op dit ogenblik valt dat reuze mee. De heer
Greving bedoelt natuurlijk vandalisme, in brand steken van
papier en dat soort dingen meer, laten wij het maar helder
zeggen. Op dit moment heb ik daar geen aanwijzingen voor.
Op zichzelf geef ik het nog niet onmiddellijk op.
De kwestie van de reclamedrukwerken, waar ik een opmerking
over gemaakt heb, is inmiddels adequaat door wethouder
Koopmans behandeld.
De heer Timnermans (weth.): Een paar opmerkingen.
De heer Bilker is teruggekomen op de luchtbrug en heeft
vervolgens gesproken over de discussie die tussen de frac
ties van de PvdA en CDA daarover heeft plaatsgevonden. Ik
heb mij daar niet in willen mengen.
Dan heb ik aangegeven dat de raad vorige week het voorstel
van de Stichting het Fries Museum in handen van het college
heeft gesteld, ter voorbereiding van een advies aan de
raad. Dat, heb ik gezegd, is blijkbaar voor de CDA-fractie
niet meer nodig.
De heer Bilker heeft gevraagd naar een samenhangend par
keerbeleid, er was al eerder afgesproken dat dat er zou
komen
Hij heeft gevraagd of het mogelijk is te bekijken in het
kader van die fietsplannenook in relatie tot de motie van
de PAL-fractie, een overdekte fietsenstalling 's avonds
beschikbaar te hebben. Ik denk dat wij dat mee moeten nemen
in dat plan.
152
De D66-fractie heeft gesproken over de noodzakelijk geachte
evaluatie van de verkeersremmers in de Commissie Milieu en
Stadsbeheer. Dat zullen wij doen. Het is inderdaad zo dat
de wijzigingen die hebben plaatsgevonden op één na allemaal
in overleg met de desbetreffende commissie hebben plaatsge
vonden. Eén niet, dat is die remmer die de heer De Jong
heeft aangegeven. Wij hebben gemeend daartoe wel te moeten
overgaan, omdat helaas gebleken is dat men als een idioot
uit de polder de brug over de Bonkevaart over komt rijden
en die drempel neemt met een geweldige vaart, waardoor ter
plaatse een volstrekt onhoudbare situatie ontstond, huizen
stonden te schudden en dreigden te scheuren. In overleg
hebben wij, na consultatie, gemeend dat niet te moeten aan
zien en te wachten tot instortingsgevaar dreigde, voordat
eerst de commissie daar weer in gekend was. Dat besluit is
dus genomen, maar een notitie om dat wat uit te leggen is
uiteraard ook al in de richting van de commissie gestuurd.
Het Woningbedrijf.
De heer De Jong heeft gevraagd of er aanleiding is om het
standpunt zoals dat is verwoord in het Collegeprogramma te
heroverwegen. Ik heb daarover uitgesproken dat de betrok
kenheid van het Woningbedrijf bij samenwerking of fusie op
voorhand niet wordt uitgesloten. Dat is wat mij betreft
geen aanleiding om nu al te denken aan heroverweging van
datgene wat in het Collegeprogramma staat geformuleerd.
Aanpasbaar bouwen, is het ook mogelijk om dat via de
Bouwverordening te regelen? Ik denk het niet, want dat zou
betekenen dat iedere woning verplicht aanpasbaar gebouwd
moet worden en dat lijkt mij een veel te ingrijpende actie.
Het is wel zo dat wij denken dat er een ingang zit bij de
toepassing van de verordening van het Besluit woninggebon
den subsidies, waar wij prestaties kunnen vragen aan degene
die gaat bouwen. Eén van de prestatie-onderdelen zou kunnen
zijn de noodzaak om aanpasbaar te bouwen.
Ten slotte heeft de heer Greving geconstateerd dat ik
gisteren niet ben ingegaan op de busroutes en met name de
remmers daarop en de vraag van de mogelijkheid om de voor
rangsregeling in busroutes op te heffen, opdat de normale
auto's niet meer op een voorrangsweg rijden, dus langzamer
rijden en er dus minder risico's voor gevaar bestaat. Het
probleem is dat lang niet alle busroutes voorrangsroutes
zijn. Bovendien is er geen relatie tussen het feit dat er
een busroute is en een voorrangsweg. Een voorrangsweg wordt
vooral gemotiveerd vanuit het type weg, de zodanige breed
te, de zodanige straatbedekking (asfalt bijvoorbeeld)dat
de burger de straat als een hoofdweg beleeftDan is het
uit verkeersveiligheidsoverwegingen van belang om er een
voorrangsweg van te maken, anders denkt men dat men op een
voorrangsweg zit, met alle risico's van dien.
153