Projecten Mensen Zonder Werk, maar mocht uit de herstructu
reringsdiscussie blijken dat dat bedrag niet reëel of niet
verantwoord is, dan willen wij de mogelijkheid hebben later
op de hoogte van het bedrag terug te komen.
De kosten van de trajectbemiddeling.
Ook daar is een voorbehoud gemaakt, omdat op dat moment nog
niet duidelijk was wat onder andere een werkconferentie
over trajectbemiddeling aan reacties zou opleveren. Over
die werkconferentie hebben wij alleen positieve geluiden
gehoord, ook ten aanzien van de voorstellen om de verant
woordelijkheid voor de trajectbemiddeling bij de gemeente
en het RBA te leggen. Vandaar dat wij ook daar akkoord gaan
met het bedrag van de herwaardering.
Dan kom ik bij het minimabeleid.
In de fractie van de PvdA is zeer uitvoerig gesproken over
het gemeentelijk minimabeleid. Als u goed hebt geluisterd
naar onze algemene beschouwingen begrijpt u wel hoeveel
juist dit beleid voor de Partij van de Arbeid betekent. Al
enige tijd geleden heeft mijn fractie uitgesproken dat wij
het beleid van de rijksoverheid om de normen van het kwijt-
scheldingsbeleid aan te scherpen, ik moet eigenlijk zeggen
te bevriezen, sterk afkeuren. Wij hebben dat door middel
van vragen aan het college nogmaals duidelijk gemaakt. Wij
hebben toen ook gevraagd of het college mogelijkheden ter
compensering van deze maatregelen zag. Aangezien wij daar
nog geen antwoord op hebben, neem ik aan dat er op dit
onderwerp nog gestudeerd wordt. Bij onze fractie was dan
ook onenigheid over de vraag of de 150.000,--, die voor
de gemeente extra inkomsten betekenen door aanscherping van
de kwijtscheldingsnormen, nu al direct in het kader van de
bezuiniging meegenomen kan worden. Moet je dat niet in je
zak houden tot het moment dat het college met de gevraagde
notitie komt?
Naar aanleiding van die discussie is langdurig stilgestaan
bij ons minimabeleid. Wij constateerden twee zaken.
Dat er op het terrein van de indirecte maatregelen, daarmee
bedoel ik maatregelen die indirect het inkomen van de mini
ma beïnvloeden, een uitbreiding is. Ik denk dan aan maatre
gelen in het kader van het 1000-banenplan, het E-team van
de Frigem. Op dat terrein wordt dit jaar meer gedaan dan
afgelopen jaren.
Wij constateerden ook dat er in termen van geld een uitzet
ting komt dit jaar over de directe individuele maatregelen.
Daarmee bedoel ik het volgende. Het gaat dan om - zo hebben
wij berekend - 1,5 ton meer. Er is een uitzetting van de
individueel gerichte directe maatregelen van 6 ton in de
vorm van de bijzondere bijstand, doordat wij een ruimharti
ger beleid gaan voeren dan tot nu toe door het rijk gedic
teerd werd. Dat zou betekenen dat het college er van uit
gaat dat wij het komend jaar daar 6 ton meer aan
158
uitgeven. Daar staat tegenover dat door exogene factoren er
een terugloop van uitgaven is, namelijk 1,5 ton kwijt
schelding OGB en 1,5 ton maatschappelijke activiteiten.
Als wij de balans opmaken, dan moeten wij dus constateren
dat op het minimabeleid niet wordt bezuinigd, in tegendeel
er vindt uitzetting plaats. Om die reden komen wij nu met
het volgende voorstel. Daarvoor zal ik ook de tweede motie
voorlezen
"De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 17
december 1991,
overwegende
dat het Fonds maatschappelijke activiteiten
onvoldoende wordt benut door diegenen waarvoor
het fonds bedoeld is;
dat blijkbaar het fonds niet in een behoefte
voorziet zoals bedoeld bij de instelling er van;
dat in de afgelopen jaren de stortingen de uitga
ven overtreffen;
dat daardoor inmiddels een reserve in het fonds
is opgebouwd van 600.000,--;
dat voor deze reserve thans geen aanwendingsmoge
lijkheden beschikbaar zijn ten behoeve van de
minima, anders dan binnen de regels van het
fonds
dat daarnaast de door het college van b. en w.
toegezegde nota omtrent het kwijtscheldingsbeleid
nog niet aan de raad is aangeboden;
dat derhalve de ruimte waarbinnen de gemeente
kwijtscheldingsbeleid kan voeren nog niet nader
politiek is gedefinieerd;
draagt het college van b. en w. op:
voorstellen te ontwikkelen met als doel te komen tot
een bredere besteding van de reserve van het Fonds
maatschappelijke activiteiten binnen het vastgestelde
minimabeleid;
en besluit:
de toevoeging aan de algemene middelen van de opbreng
sten als gevolg van de vermindering van het aantal
verleende kwijtscheldingen ad 150.000,-- onmiddel
lijk ongedaan wordt gemaakt als mocht blijken dat de
wettelijke ruimte in het kader van het kwijtschel-
dingsbeleid een zinvolle besteding mogelijk maakt."
Deze motie is door mijzelf ondertekend.
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadsla
gingen en krijgt volgnr. 2.)
Dan kom ik bij de taakstelling op de SWL, 150.000,--
ingaande 1993, door middel van doorlichting van het taken
pakket
159