Projecten Mensen Zonder Werk, maar mocht uit de herstructu reringsdiscussie blijken dat dat bedrag niet reëel of niet verantwoord is, dan willen wij de mogelijkheid hebben later op de hoogte van het bedrag terug te komen. De kosten van de trajectbemiddeling. Ook daar is een voorbehoud gemaakt, omdat op dat moment nog niet duidelijk was wat onder andere een werkconferentie over trajectbemiddeling aan reacties zou opleveren. Over die werkconferentie hebben wij alleen positieve geluiden gehoord, ook ten aanzien van de voorstellen om de verant woordelijkheid voor de trajectbemiddeling bij de gemeente en het RBA te leggen. Vandaar dat wij ook daar akkoord gaan met het bedrag van de herwaardering. Dan kom ik bij het minimabeleid. In de fractie van de PvdA is zeer uitvoerig gesproken over het gemeentelijk minimabeleid. Als u goed hebt geluisterd naar onze algemene beschouwingen begrijpt u wel hoeveel juist dit beleid voor de Partij van de Arbeid betekent. Al enige tijd geleden heeft mijn fractie uitgesproken dat wij het beleid van de rijksoverheid om de normen van het kwijt- scheldingsbeleid aan te scherpen, ik moet eigenlijk zeggen te bevriezen, sterk afkeuren. Wij hebben dat door middel van vragen aan het college nogmaals duidelijk gemaakt. Wij hebben toen ook gevraagd of het college mogelijkheden ter compensering van deze maatregelen zag. Aangezien wij daar nog geen antwoord op hebben, neem ik aan dat er op dit onderwerp nog gestudeerd wordt. Bij onze fractie was dan ook onenigheid over de vraag of de 150.000,--, die voor de gemeente extra inkomsten betekenen door aanscherping van de kwijtscheldingsnormen, nu al direct in het kader van de bezuiniging meegenomen kan worden. Moet je dat niet in je zak houden tot het moment dat het college met de gevraagde notitie komt? Naar aanleiding van die discussie is langdurig stilgestaan bij ons minimabeleid. Wij constateerden twee zaken. Dat er op het terrein van de indirecte maatregelen, daarmee bedoel ik maatregelen die indirect het inkomen van de mini ma beïnvloeden, een uitbreiding is. Ik denk dan aan maatre gelen in het kader van het 1000-banenplan, het E-team van de Frigem. Op dat terrein wordt dit jaar meer gedaan dan afgelopen jaren. Wij constateerden ook dat er in termen van geld een uitzet ting komt dit jaar over de directe individuele maatregelen. Daarmee bedoel ik het volgende. Het gaat dan om - zo hebben wij berekend - 1,5 ton meer. Er is een uitzetting van de individueel gerichte directe maatregelen van 6 ton in de vorm van de bijzondere bijstand, doordat wij een ruimharti ger beleid gaan voeren dan tot nu toe door het rijk gedic teerd werd. Dat zou betekenen dat het college er van uit gaat dat wij het komend jaar daar 6 ton meer aan 158 uitgeven. Daar staat tegenover dat door exogene factoren er een terugloop van uitgaven is, namelijk 1,5 ton kwijt schelding OGB en 1,5 ton maatschappelijke activiteiten. Als wij de balans opmaken, dan moeten wij dus constateren dat op het minimabeleid niet wordt bezuinigd, in tegendeel er vindt uitzetting plaats. Om die reden komen wij nu met het volgende voorstel. Daarvoor zal ik ook de tweede motie voorlezen "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 17 december 1991, overwegende dat het Fonds maatschappelijke activiteiten onvoldoende wordt benut door diegenen waarvoor het fonds bedoeld is; dat blijkbaar het fonds niet in een behoefte voorziet zoals bedoeld bij de instelling er van; dat in de afgelopen jaren de stortingen de uitga ven overtreffen; dat daardoor inmiddels een reserve in het fonds is opgebouwd van 600.000,--; dat voor deze reserve thans geen aanwendingsmoge lijkheden beschikbaar zijn ten behoeve van de minima, anders dan binnen de regels van het fonds dat daarnaast de door het college van b. en w. toegezegde nota omtrent het kwijtscheldingsbeleid nog niet aan de raad is aangeboden; dat derhalve de ruimte waarbinnen de gemeente kwijtscheldingsbeleid kan voeren nog niet nader politiek is gedefinieerd; draagt het college van b. en w. op: voorstellen te ontwikkelen met als doel te komen tot een bredere besteding van de reserve van het Fonds maatschappelijke activiteiten binnen het vastgestelde minimabeleid; en besluit: de toevoeging aan de algemene middelen van de opbreng sten als gevolg van de vermindering van het aantal verleende kwijtscheldingen ad 150.000,-- onmiddel lijk ongedaan wordt gemaakt als mocht blijken dat de wettelijke ruimte in het kader van het kwijtschel- dingsbeleid een zinvolle besteding mogelijk maakt." Deze motie is door mijzelf ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadsla gingen en krijgt volgnr. 2.) Dan kom ik bij de taakstelling op de SWL, 150.000,-- ingaande 1993, door middel van doorlichting van het taken pakket 159

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 81