Emancipatie-activiteiten Hoewel emancipatie-activiteiten voor onze fractie een hoge prioriteit hebben, zijn wij er niet principieel op tegen dat die taken doorgelicht worden. Wij zijn dus ook niet op voorhand tegen een bezuiniging op emancipatie-activiteiten. Het is goed om eens onder de loep te nemen welke organisa ties elk jaar weer subsidie krijgen, zodat die bijna een instandhoudingsubsidie wordt. Daarom willen wij als emanci patiecommissie betrokken worden bij de keuzes die er worden gedaan, zodat er inzicht ontstaat over hoe deze bezuiniging uiteindelijk zal uitpakken. De criteria zoals genoemd in de raadsbrief omvatten alle terreinen en geven geen houvast om op grond van deze genoemde criteria organisaties niet meer voor subsidie in aanmerking te laten komen. Die criteria moeten dus worden aangescherpt. Bij de nieuwe subsidiecri teria moet ook meegenomen worden dat er een evaluatie zal plaatsvinden, die kijkt hoe het zit met de verschuiving van bewustwordingsactiviteiten naar veranderingsactiviteiten. Daarbij moet opgemerkt worden dat met name de groep allochtone vrouwen nog in een heel andere fase zit en zij dus juist voor wat betreft bewustwordingsactiviteiten nog beginnen met hun emancipatie. De wethouder heeft verder toegezegd dat wij inzicht krijgen over hoe de korting op sociaal-culturele activiteiten ook negatieve effecten heeft op wijkgerichte emancipatie-acti viteiten Ten aanzien van de SWOL heeft ook mijn fractie een voorbe houd gemaakt in de Commissie Algemene Zaken. Afgelopen week is er over de SWL in de commissie opnieuw gesproken, in die zin dat er eigenlijk nog meer onduidelijkheid was dan wij aanvankelijk al dachten. Wij willen ook graag op dit punt met de wethouder afspreken dat wij de concrete invulling van de integratie op dit terrein nader in de commissie krijgen en dat wij ook dan definitief besluiten of de taak stelling gehaald kan worden. Mijnheer de voorzitter, ik realiseer mij, alles overziende, dat onze opstelling nu in de raad met zich meebrengt dat er een gat zit in de begroting. Dat brengt enigszins risico's met zich mee in die zin dat wij volgend jaar constateren dat bepaalde taakstellingen misschien niet gehaald worden. Want wij houden ten aanzien van een aantal voorstellen een beetje een slag om de arm. Wat dat eerste betreft, gaten schieten in de begroting, moet ik eerlijk zeggen dat wij dat niet graag doen en dat ik ook vind dat het niet een elegante methode is. Ook wij hebben uiteraard, net zoals bij de PAL-fractie blijkt maar ik denk ook andere fracties, gekeken naar de dekking. Wat dat betreft wil ik naar de PAL-fractie zeggen dat zij een moedige poging hebben gedaan om ook naar buiten toe te laten zien hoe zij tegen dekkingsvoorstellen aankijken. Ik 162 wil naar aanleiding daarvan eigenlijk één vraag aan het college stellen. Kan het college ons iets duidelijker maken over het voor stel van de PAL-fractie in verband met de stille reserves verkoop cultuurgrond? Ik zou daar graag een toelichting van het college op willen hebben. Voor de rest hebben de dekkingsvoorstellen zoals die in het PALternatief staan, ons niet verder geholpen om dekking te vinden voor de voorstellen zoals wij die nu hebben gedaan. Wij zijn niet voor een OGB-verhoging en de andere voorstel len hebben ook niet onze voorkeur. Misschien kom ik in tweede instantie nog op de andere voorstellen terug. Wij hebben het toch zo gelaten, omdat wij vinden dat de gaten die wij schieten in verhouding tot het totale bedrag van de herwaardering eigenlijk maar heel klein zijn en omdat wij in het hele pakket aan herwaarderingsvoorstellen ook nog een aantal pm-posten hebben zien zitten waarvan wij uitgaan dat die op termijn ook nog wat zullen opleveren. Dat is de reden waarom wij het nu toch hierbij laten. Het andere risico dat onze opstelling met zich meebrengt, is dat volgend jaar wellicht bij de invulling een aantal taakstellingen net iets anders, iets meer of iets minder, zullen worden. Ook dat zijn risico's waar wij op zichzelf niet heel tevreden mee zijn. Maar als wij de afweging moe ten maken van op voorhand vastleggen dat wellicht een aan tal taken zullen worden weggesneden, waarvan wij later ach terkomen in de kerntakendiscussie dat wij dat onverantwoord vinden, dan houden wij liever nu nog een beetje een slag om de arm. Ik wou het hier eerst bij laten. De heer Bilker: Voorzitter, een correcte financiële huis houding vergroot alleen maar de leefbaarheid van de inwo ners van de gemeente. Zeer belangrijk daarbij is het draag vlak voor de belastingdruk. Een notitie daarover, naar aanleiding van een motie van 17 december 1990, heeft ons de mogelijkheid gegeven daarover van gedachten te wisselen onlangs in de Commissie Middelen. De verhouding belastingdruk en het voorzieningenniveau komt behoorlijk in het gedrang als er rijksbezuinigingen op ons af blijven komen. Ook om de eigen boekhouding in orde te hebben, gaan ook wij over tot herwaarderingsoperaties. Het zou goed zijn, maar daar ben ik gisteren mee begonnen, de uitkomst van de kerntakendiscussie voortaan als vertrekpunt van nieuwe herwaarderingsoperaties te beschouwen. De meerjarenramingen 1992-1995 tonen toch een zorgelijk beeld. Dat beeld is zelfs zo dat een nieuwe herwaarderings- ronde al wordt aangekondigd. Het zal u duidelijk zijn dat dat niet eerder kan dan wanneer de kerntakendiscussie is afgerond en, zo voegen wij er nadrukkelijk aan toe, de politiek moet in een zo vroeg mogelijk stadium zowel bij de 163

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 83