kerntakendiscussie, als bij de nieuwe herwaarderingsopera tie ingeschakeld worden. Wel is het van zeer groot belang dat, nu er grote investe ringen op het programma staan, de uitgaven goed worden gecontroleerd. Wij kunnen ons bij het Stadskantoor, de Stadsschouwburg en andere projecten niet veroorloven meer uit te geven dan de limiet die wij hebben gesteld. Wij hebben in z'n algemeenheid wel wat zorg omtrent de beheersbaarheid in verband met de benodigde instrumenten om te komen tot een goede controle. Er worden vorderingen gemaakt, maar toch zal ook de ambtenaren per dienst een gewenningsperiode moeten worden gegund. Nu wij zijn overge gaan tot een andere financiële systematiek met de concern- en dienstbudgettengeeft dat de diensten meer verantwoor delijkheden Er wordt ook gewerkt aan automatiseringssytemen, zodat wij de Management Rapportages (MARAPS) regelmatig onder ogen kunnen krijgen. Als wij dat in de hand houden, kan er beter gewerkt worden aan budgetbewaking Dan valt ook te denken aan een kosten-batenanalysezodat in een volgend stadium te werken valt met contractmanage ment. Wij krijgen dan ook meer inzicht in de stand van de Algemene Reserve Vast en zeker kunnen wij, daar rekent onze fractie wel op, de herwaarderingsvoorstellen dan ook realiseren, althans eerder de knelpunten ontwaren, zodat kan worden ingegrepen. Tal van ontwikkelingen stellen steeds hogere eisen aan het financiële management. Maar wij zitten op de goede weg. De rekeningachterstanden zijn aardig ingehaald. Het lijkt ons goed deze weg verder te bewandelen, daarbij rekening hou dend met de acceptatiegraad van de diensten. Voorzitter, bij de start van de bezuinigingsoperatie gingen wij in maart j1nog uit van tal van factoren die een aan zienlijk bedrag tot bezuinigen noodzakelijk maakte. De raad werd in een vroeg stadium daarbij betrokken, b. en w. kwa men met voorstellen tot 11 miljoen ombuigingen. In com missievergaderingen werden de diverse voorstellen bespro ken, enkele werden bij meerderheid afgewezen en uiteindelijk kwam b. en w. met het voorstel om tot 7,8 miljoen te bezuinigen, juist het benodigde bedrag. Op zich zelf vreemd, maar toch ook wel weer begrijpelijk. Daarover nu niet langer gesproken in verband met de motie gisteren van de PvdA-fractie Het is wel zo, dat er in dat geheel sprake was van noodza kelijk nieuw beleid, omdat wij uit moesten gaan van voldon gen feiten, pré-prioriteiten zoals het Stadskantoor en de Harmonie. Al met al kon dan uitgegaan worden van een slui tende begroting en een sluitende meerjarenraming. Voor onze fractie een belangrijk uitgangspunt bij de gemeentelijke financiële huishouding. 164 Dan de concrete voorstellen tot herwaardering. Eén van de punten die nogal wat discussie heeft uitgelokt, betreft ons zelf. Dat is de abonnementen op de raads- en commissiestukken kostendekkend maken. Daar zijn wij niet op tegen, alhoewel wij ons wel afvragen of alle abonnees abon nee blijven, nu het abonnement fors verhoogd wordt. Wij denken van niet, dus de geraamde meeropbrengst zal wel beneden de 43.000,-- uitkomen. Met betrekking tot de reservefractieleden hebben wij in de commissie al gesteld het eens te zijn met de PvdA-fractie, vandaar de mede-ondertekening van de motie. Onze fractie is tegen de vereenvoudiging van de commissie verslagen. Wij denken dat simpel een besluitenlijst niet zal werken. Temeer omdat de discussies, zo hebben wij met elkaar afgesproken, meer in de commissies moeten plaatsvin den. Ook vanwege sturing door de raad is het onjuist alleen besluitenlijsten te hanteren. De verslaglegging kan wel licht meer op hoofdlijnen, maar dat is het dan ook. Politieke discussies, nog in de commissies maar ook niet in de raad, kun je vervangen door een besluitenlijst. Een besluit wordt immers bij meerderheid genomen en de stem van de minderheid moet ook doorklinken. Het bezorgen en afhalen van raadstukken. Wij willen dat wel proberen, maar wij staan er enigszins sceptisch tegenover. Voorlopig akkoord, wij wachten op de uitvoering Ten aanzien van de urgente stukken, zo vinden wij, moet er een uitzondering worden gecreëerd. Dan kom ik bij de taakstelling van de Dienst Bestuurszaken, te weten een bedrag van 750.000,--. Wij hebben in de Commissie Middelen gevraagd om nadere concretisering en informatie. Wellicht een voorlopige notitie waarover wij nog met elkaar van gedachten moeten wisselen. Voorlopig kunnen wij zeggen dat inhoudelijk de notitie ons wel aan spreekt, te meer omdat dit zou kunnen beantwoorden aan de kerntaken, maar er blijven straks structurele taken voor de Bestuursdienst Voor ons is het wel belangrijk, maar dat mag inmiddels overduidelijk zijn, dat de voorlichtings- en de pr-activi- teiten op adequate wijze worden ingevuld. Deze taakstelling stelt ons op dit moment even voor problemen, wij kennen de inhoud nog niet. Wij zouden dit eigenlijk ook willen koppe len aan de kerntakendiscussie, immers dat kan betekenen dat er correcties worden toegepast op de organisatie. Maar toch, voorzitter, gaan wij op dit moment akkoord met die taakstelling, tegen de achtergrond dat er nog een dis cussie komt. Welk besluit ook uit de voorstellen zal rol len, het bedrag zal dan op tafel moeten komen. Zal dat niet geheel uit de Dienst Bestuurszaken kunnen komen, dan moet de rest elders, dus van een andere dienst, gehaald worden. 165

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 84