kerntakendiscussie, als bij de nieuwe herwaarderingsopera
tie ingeschakeld worden.
Wel is het van zeer groot belang dat, nu er grote investe
ringen op het programma staan, de uitgaven goed worden
gecontroleerd. Wij kunnen ons bij het Stadskantoor, de
Stadsschouwburg en andere projecten niet veroorloven meer
uit te geven dan de limiet die wij hebben gesteld.
Wij hebben in z'n algemeenheid wel wat zorg omtrent de
beheersbaarheid in verband met de benodigde instrumenten om
te komen tot een goede controle. Er worden vorderingen
gemaakt, maar toch zal ook de ambtenaren per dienst een
gewenningsperiode moeten worden gegund. Nu wij zijn overge
gaan tot een andere financiële systematiek met de concern-
en dienstbudgettengeeft dat de diensten meer verantwoor
delijkheden
Er wordt ook gewerkt aan automatiseringssytemen, zodat wij
de Management Rapportages (MARAPS) regelmatig onder ogen
kunnen krijgen. Als wij dat in de hand houden, kan er beter
gewerkt worden aan budgetbewaking
Dan valt ook te denken aan een kosten-batenanalysezodat
in een volgend stadium te werken valt met contractmanage
ment. Wij krijgen dan ook meer inzicht in de stand van de
Algemene Reserve
Vast en zeker kunnen wij, daar rekent onze fractie wel op,
de herwaarderingsvoorstellen dan ook realiseren, althans
eerder de knelpunten ontwaren, zodat kan worden ingegrepen.
Tal van ontwikkelingen stellen steeds hogere eisen aan het
financiële management. Maar wij zitten op de goede weg. De
rekeningachterstanden zijn aardig ingehaald. Het lijkt ons
goed deze weg verder te bewandelen, daarbij rekening hou
dend met de acceptatiegraad van de diensten.
Voorzitter, bij de start van de bezuinigingsoperatie gingen
wij in maart j1nog uit van tal van factoren die een aan
zienlijk bedrag tot bezuinigen noodzakelijk maakte. De raad
werd in een vroeg stadium daarbij betrokken, b. en w. kwa
men met voorstellen tot 11 miljoen ombuigingen. In com
missievergaderingen werden de diverse voorstellen bespro
ken, enkele werden bij meerderheid afgewezen en
uiteindelijk kwam b. en w. met het voorstel om tot 7,8
miljoen te bezuinigen, juist het benodigde bedrag. Op zich
zelf vreemd, maar toch ook wel weer begrijpelijk. Daarover
nu niet langer gesproken in verband met de motie gisteren
van de PvdA-fractie
Het is wel zo, dat er in dat geheel sprake was van noodza
kelijk nieuw beleid, omdat wij uit moesten gaan van voldon
gen feiten, pré-prioriteiten zoals het Stadskantoor en de
Harmonie. Al met al kon dan uitgegaan worden van een slui
tende begroting en een sluitende meerjarenraming. Voor onze
fractie een belangrijk uitgangspunt bij de gemeentelijke
financiële huishouding.
164
Dan de concrete voorstellen tot herwaardering.
Eén van de punten die nogal wat discussie heeft uitgelokt,
betreft ons zelf. Dat is de abonnementen op de raads- en
commissiestukken kostendekkend maken. Daar zijn wij niet op
tegen, alhoewel wij ons wel afvragen of alle abonnees abon
nee blijven, nu het abonnement fors verhoogd wordt. Wij
denken van niet, dus de geraamde meeropbrengst zal wel
beneden de 43.000,-- uitkomen.
Met betrekking tot de reservefractieleden hebben wij in de
commissie al gesteld het eens te zijn met de PvdA-fractie,
vandaar de mede-ondertekening van de motie.
Onze fractie is tegen de vereenvoudiging van de commissie
verslagen. Wij denken dat simpel een besluitenlijst niet
zal werken. Temeer omdat de discussies, zo hebben wij met
elkaar afgesproken, meer in de commissies moeten plaatsvin
den. Ook vanwege sturing door de raad is het onjuist alleen
besluitenlijsten te hanteren. De verslaglegging kan wel
licht meer op hoofdlijnen, maar dat is het dan ook.
Politieke discussies, nog in de commissies maar ook niet in
de raad, kun je vervangen door een besluitenlijst. Een
besluit wordt immers bij meerderheid genomen en de stem van
de minderheid moet ook doorklinken.
Het bezorgen en afhalen van raadstukken.
Wij willen dat wel proberen, maar wij staan er enigszins
sceptisch tegenover. Voorlopig akkoord, wij wachten op de
uitvoering
Ten aanzien van de urgente stukken, zo vinden wij, moet er
een uitzondering worden gecreëerd.
Dan kom ik bij de taakstelling van de Dienst Bestuurszaken,
te weten een bedrag van 750.000,--. Wij hebben in de
Commissie Middelen gevraagd om nadere concretisering en
informatie. Wellicht een voorlopige notitie waarover wij
nog met elkaar van gedachten moeten wisselen. Voorlopig
kunnen wij zeggen dat inhoudelijk de notitie ons wel aan
spreekt, te meer omdat dit zou kunnen beantwoorden aan de
kerntaken, maar er blijven straks structurele taken voor de
Bestuursdienst
Voor ons is het wel belangrijk, maar dat mag inmiddels
overduidelijk zijn, dat de voorlichtings- en de pr-activi-
teiten op adequate wijze worden ingevuld. Deze taakstelling
stelt ons op dit moment even voor problemen, wij kennen de
inhoud nog niet. Wij zouden dit eigenlijk ook willen koppe
len aan de kerntakendiscussie, immers dat kan betekenen dat
er correcties worden toegepast op de organisatie.
Maar toch, voorzitter, gaan wij op dit moment akkoord met
die taakstelling, tegen de achtergrond dat er nog een dis
cussie komt. Welk besluit ook uit de voorstellen zal rol
len, het bedrag zal dan op tafel moeten komen. Zal dat niet
geheel uit de Dienst Bestuurszaken kunnen komen, dan moet
de rest elders, dus van een andere dienst, gehaald worden.
165