maar inmiddels natuurlijk door de perikelen ver achter de
horizon. Hoe zien wij dat filiaalbeleid? Als gesproken
wordt over vermindering van dienstverlening dan heeft dat
consequenties voor één of meer filialen. Dan kun je niet
meer spreken van een hoofdvestiging met filialen. Kortom,
mijnheer de voorzitter, wij hebben er in de commissie voor
gepleit om dit voorstel aan te houden en om zo spoedig
mogelijk een notitie te doen toekomen, ook in verband met
het komende beleidsplan van de Openbare Bibliotheek. De
taakstelling gaat pas in 1993 in, dus er is ruimte voor
voorstellen, discussie en besluitvorming. Wat ons betreft
mag dat bedrag daar wel even blijven staan, maar onder de
nadrukkelijke voorwaarde dat de wethouder op korte termijn
met voorstellen komt.
In het algemeen is het zo, nu je zo vaak bezuinigingsopera
ties hebt gehad, dat je bij de volgende rondes voorstellen
tegenkomt die weer dezelfde instantie of dienst behelzen.
Daar wordt dan dermate bezuinigd dat er sprake is van aan
tasting van het takenpakket van een basisvoorziening. Wij
kunnen dan niet meer een bezuinigingsbedrag opleggen, maar
moeten eerst precies inhoudelijk nagaan wat de consequen
ties zijn. Je spreekt dan over de kerntaken van zo1n voor
ziening. In de toekomst wordt het dus steeds moeilijker om
met bezuinigingsvoorstellen te komen, want die zullen eerst
inhoudelijk moeten worden ingevuld en gewogen. Dat geldt
voor de bibliotheek, dat geldt bijvoorbeeld ook voor de
Stichting Welzijn Leeuwarden en Stichting Welzijn Ouderen
Leeuwarden
Ten aanzien van de SWL zijn wij dan ook van oordeel dat
eerst inhoudelijk bekeken moet worden waarover wij het nu
eigenlijk hebben. Welke taken moet de SWL hebben om het
werk te doen dat van de stichting gevraagd wordt. Het col
lege geeft al een voorzetje en spreekt over basisfuncties.
Die discussie over basisfuncties hadden wij dus eigenlijk
eerder moeten voeren. Wij zijn vooralsnog akkoord, maar een
en ander hangt wel af van de uitkomsten van het beleidsplan
van de SWL en wat de voorstellen van het college dan wor
den
Een en ander geldt ook bij het verlagen van de stelpost
Afkoopsommen voor organisatie en activiteitenkosten in het
kader van sociaal-cultureel werk in buurten en wijken. Daar
staat concreet vertaald, wij willen 25.000,-- in 1993 en
daarbovenop in 1994 weer 25.000,-- bezuinigen en dat doen
wij dan door het 1-2-4-8-systeem bij te stellen. Ik denk
dat zoiets eigenlijk niet meer kan.
Nogmaals het wordt steeds moeilijker om te bezuinigen en
dan juist heb je houvast aan je kerntaken, aan je basis
functies, aan je uitgangspunten. De volgende keer kan het
college dus niet meer met zo'n voorstel komen, dat zal dan
168
eerst inhoudelijk getoetst moeten worden aan de uitkomst
van de discussies.
Ik kom dan bij kostendekkend maken vervoersprojecten
bejaarden. Wij staan achter het bedrag dat bezuinigd moet
worden, te weten 29.000,--, maar de oplossing om dit ver-
voersproject kostendekkend te maken is er nog niet. Terwijl
er gewerkt wordt aan die oplossing mag het niet zo zijn dat
de desbetreffende doelgroepen in de knel komen, overigens
ook later niet. Wij hebben daar gisteren een lange brief
met daarin nogal wat knelpunten opgesomd over ontvangen.
Kan de wethouder ons inlichten over de stand van zaken
omtrent de recente gesprekken die daarover zijn gevoerd?
De instellingen voor stedelijk jeugd- en jongerenwerk moe
ten 25.000,-- inleveren, ingaande 1993. Wij hebben het
dan met name over JOL en 't Vliet, straks SJL. Wij hebben
daar erg veel moeite mee. Ook in de algemene beschouwingen
hebben wij naar voren gebracht dat voor ons de randgroep
jongeren als doelgroep bij de gemeentelijke kerntaken
behoort. Er moet nog worden gesproken met de instellingen
over hoe de taakstelling moet worden gerealiseerd, maar er
ligt helaas ook nog een ISP bezuiniging, waarmee wij ern
stig rekening moeten houden. Het lijkt ons dan ook niet
verstandig die 25.000,-- nu in te vullen. Wij zullen der
halve tegen dit voorstel stemmen. Wij hebben dan ook de
motie van de PvdA-fractie mee-ondertekend
Ik kom ten slotte bij de Dienst Sociale Werkvoorziening.
Wij moeten goed kijken naar de inschakeling van de DSW-
medewerkers binnen de gemeente zelf. Dat wordt ook al van
wege de banenpool, een erg zware klus. Als dit echter niet
gebeurt, zijn wij bang dat wij de taakstelling niet halen.
De DSW is in het geheel van de werkgelegenheid een belang
rijk instrument. Daar zijn immers 432 mensen aan de slag,
dus is er sprake van een groot bedrijf.
Resumerend, mijnheer de voorzitter, zijn wij tegen de voor
stellen vereenvoudiging verslaggeving commissievergaderin
gen en tegen het stedelijk jeugd- en jongerenwerk (zie de
motie)Met andere voorstellen stemmen wij in, waaronder
enkele onder voorwaarde, namelijk de dienstverlening
Openbare Bibliotheek, kostendekkend maken vervoersproject
bejaarden, doorlichten taken SWL en in iets mindere mate de
SWOL
(Mevrouw Waanders komt om 15.15 uur binnen.)
De heer Peeters Weem: Mijnheer de voorzitter, over de wijze
waarop deze herwaarderingsvoorstellen de afgelopen maanden
tot stand zijn gekomen is al het een en ander gezegd. Het
standpunt van de raad hierover is duidelijk, het college
169