maar inmiddels natuurlijk door de perikelen ver achter de horizon. Hoe zien wij dat filiaalbeleid? Als gesproken wordt over vermindering van dienstverlening dan heeft dat consequenties voor één of meer filialen. Dan kun je niet meer spreken van een hoofdvestiging met filialen. Kortom, mijnheer de voorzitter, wij hebben er in de commissie voor gepleit om dit voorstel aan te houden en om zo spoedig mogelijk een notitie te doen toekomen, ook in verband met het komende beleidsplan van de Openbare Bibliotheek. De taakstelling gaat pas in 1993 in, dus er is ruimte voor voorstellen, discussie en besluitvorming. Wat ons betreft mag dat bedrag daar wel even blijven staan, maar onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de wethouder op korte termijn met voorstellen komt. In het algemeen is het zo, nu je zo vaak bezuinigingsopera ties hebt gehad, dat je bij de volgende rondes voorstellen tegenkomt die weer dezelfde instantie of dienst behelzen. Daar wordt dan dermate bezuinigd dat er sprake is van aan tasting van het takenpakket van een basisvoorziening. Wij kunnen dan niet meer een bezuinigingsbedrag opleggen, maar moeten eerst precies inhoudelijk nagaan wat de consequen ties zijn. Je spreekt dan over de kerntaken van zo1n voor ziening. In de toekomst wordt het dus steeds moeilijker om met bezuinigingsvoorstellen te komen, want die zullen eerst inhoudelijk moeten worden ingevuld en gewogen. Dat geldt voor de bibliotheek, dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Stichting Welzijn Leeuwarden en Stichting Welzijn Ouderen Leeuwarden Ten aanzien van de SWL zijn wij dan ook van oordeel dat eerst inhoudelijk bekeken moet worden waarover wij het nu eigenlijk hebben. Welke taken moet de SWL hebben om het werk te doen dat van de stichting gevraagd wordt. Het col lege geeft al een voorzetje en spreekt over basisfuncties. Die discussie over basisfuncties hadden wij dus eigenlijk eerder moeten voeren. Wij zijn vooralsnog akkoord, maar een en ander hangt wel af van de uitkomsten van het beleidsplan van de SWL en wat de voorstellen van het college dan wor den Een en ander geldt ook bij het verlagen van de stelpost Afkoopsommen voor organisatie en activiteitenkosten in het kader van sociaal-cultureel werk in buurten en wijken. Daar staat concreet vertaald, wij willen 25.000,-- in 1993 en daarbovenop in 1994 weer 25.000,-- bezuinigen en dat doen wij dan door het 1-2-4-8-systeem bij te stellen. Ik denk dat zoiets eigenlijk niet meer kan. Nogmaals het wordt steeds moeilijker om te bezuinigen en dan juist heb je houvast aan je kerntaken, aan je basis functies, aan je uitgangspunten. De volgende keer kan het college dus niet meer met zo'n voorstel komen, dat zal dan 168 eerst inhoudelijk getoetst moeten worden aan de uitkomst van de discussies. Ik kom dan bij kostendekkend maken vervoersprojecten bejaarden. Wij staan achter het bedrag dat bezuinigd moet worden, te weten 29.000,--, maar de oplossing om dit ver- voersproject kostendekkend te maken is er nog niet. Terwijl er gewerkt wordt aan die oplossing mag het niet zo zijn dat de desbetreffende doelgroepen in de knel komen, overigens ook later niet. Wij hebben daar gisteren een lange brief met daarin nogal wat knelpunten opgesomd over ontvangen. Kan de wethouder ons inlichten over de stand van zaken omtrent de recente gesprekken die daarover zijn gevoerd? De instellingen voor stedelijk jeugd- en jongerenwerk moe ten 25.000,-- inleveren, ingaande 1993. Wij hebben het dan met name over JOL en 't Vliet, straks SJL. Wij hebben daar erg veel moeite mee. Ook in de algemene beschouwingen hebben wij naar voren gebracht dat voor ons de randgroep jongeren als doelgroep bij de gemeentelijke kerntaken behoort. Er moet nog worden gesproken met de instellingen over hoe de taakstelling moet worden gerealiseerd, maar er ligt helaas ook nog een ISP bezuiniging, waarmee wij ern stig rekening moeten houden. Het lijkt ons dan ook niet verstandig die 25.000,-- nu in te vullen. Wij zullen der halve tegen dit voorstel stemmen. Wij hebben dan ook de motie van de PvdA-fractie mee-ondertekend Ik kom ten slotte bij de Dienst Sociale Werkvoorziening. Wij moeten goed kijken naar de inschakeling van de DSW- medewerkers binnen de gemeente zelf. Dat wordt ook al van wege de banenpool, een erg zware klus. Als dit echter niet gebeurt, zijn wij bang dat wij de taakstelling niet halen. De DSW is in het geheel van de werkgelegenheid een belang rijk instrument. Daar zijn immers 432 mensen aan de slag, dus is er sprake van een groot bedrijf. Resumerend, mijnheer de voorzitter, zijn wij tegen de voor stellen vereenvoudiging verslaggeving commissievergaderin gen en tegen het stedelijk jeugd- en jongerenwerk (zie de motie)Met andere voorstellen stemmen wij in, waaronder enkele onder voorwaarde, namelijk de dienstverlening Openbare Bibliotheek, kostendekkend maken vervoersproject bejaarden, doorlichten taken SWL en in iets mindere mate de SWOL (Mevrouw Waanders komt om 15.15 uur binnen.) De heer Peeters Weem: Mijnheer de voorzitter, over de wijze waarop deze herwaarderingsvoorstellen de afgelopen maanden tot stand zijn gekomen is al het een en ander gezegd. Het standpunt van de raad hierover is duidelijk, het college 169

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 86