begroting wensen voor alle jaren, dat de belastingverhoging
geen sluitpost moet zijn voor de begroting en dergelijke.
Wij hebben nu voor ons liggen de herwaardering. Wij zijn
van mening dat moet worden getracht dat zo min mogelijk
gedwongen ontslagen volgen op wat er in deze nota
Herwaardering naar voren komt.
Sommige punten zijn nog slechts plannen en wij moeten
afwachten wat de exacte mogelijkheden zullen zijn. Ook zijn
er nog veel pm-posten. Wij hebben deze nota uitvoerig in de
adviescommissies gehad, maar toch bekruipt je dan wel even
de zin van het hebben van adviescommissies, als dan toch
weer compleet dezelfde herwaardering voor je ligt, zonder
een enkele verandering vanuit het college. Soms is in com
missies toch unaniem gezegd dat er punten volgens die com
missies niet haalbaar zijn. Het gaten schieten in de begro
ting heeft mij wat verbaasd bij de voorstellen van de PvdA-
en CDA-fractiesZij zeggen stikken of slikken, maar blijk
baar willen zij dan toch niet stikken of niet slikken, want
als je toch eenmaal voorstellen doet voor het niet laten
doorgaan van punten, kom dan ook met een dekking. Blijkbaar
is het toch helemaal niet zo erg voor die fracties om
moties in te dienen waardoor gaten in de begroting komen,
die dan weer in de volgende jaren terug moeten komen in een
extra herwaardering. Dat is toch niet helemaal de bedoe
ling?
Dan concreet ten aanzien van de nota zelf.
De noodzaak van extra fondsen voor aanvullende maatregelen
bij de invoering van een nieuw informatie- en informatiese-
ringsysteem bij de dienst Economische en Sociale Zaken is
na de behandeling in de raadsadviescommissie en na lezing
van de nagezonden informatie niet aangetoond. Wij hebben
als WD-fractie dan ook geen behoefte aan deze post in
1992, zijnde 3 ton.
Wat betreft de post Schuldsanering het volgende.
In het herwaarderingsvoorstel wordt ervan uitgegaan dat de
Stichting GKB Friesland zo'n financieel draagvlak heeft dat
de vergoeding a 350,per schuldsaneringsaanvraag kan
worden teruggebracht tot 17 0,Ons is gebleken dat deze
besparing a 50.000,niet door deze stichting in 1992
kan worden opgebracht. Wij wijzen deze bezuiniging af.
De stadsarchitect.
Het aanzien van onze stad is voor een groot deel mede
afhankelijk van de architectuur van gebouwen. Voorlichting
door de stadsarchitect over de architectonische kwaliteit
van de betrokken panden aan de betrokken partijen, zoals
gebruikers, opdrachtgevers, architecten en bouwers, is
daarom van groot belang. Wij wijzen de bezuiniging a
15.000,-- op de voorlichting op dit gebied dan ook af.
174
De verslaggeving van vergaderingen.
De verslaggeving van vergaderingen is van groot belang voor
de betrokken leden. Het zelf notuleren en deelnemen aan de
vergadering kan nooit tegelijkertijd goed geschieden. Al
diegenen binnen de gemeente en belangstellenden daarbuiten
dienen ook het verwoorde en de mening van de leden van de
commissie te kennen. Tevens dient hetgeen op de publieke
tribune naar voren is gebracht te worden vastgelegd. Tevens
is het van belang voor later om uit de beraadslagingen van
de commissies nog na te gaan wat er is beraadslaagd. Voor
de WD-fractie is alleen het zogenaamde besluitenlijstje
produceren dan ook niet acceptabel.
Dan wat betreft het zelf post halen.
De wethouders zijn de enige niet deeltijd politici, alle
anderen hebben een eigen dagvulling en dagindeling. Voor
niet ieder raadslid is het mogelijk om iedere dag post te
halen, voor sommigen is er zelfs helemaal geen regelmaat in
het bezoek aan het Stadhuis. De bezoeken worden ingepland
aan de hand van de te verrichten werkzaamheden en de eigen
baan. Gezien het regelmatig ontvangen van nagekomen voor
stellen en belangrijke stukken die ter inzage liggen, die
je op donderdagavond 's nachts om 12 uur leest, terwijl
alleen nog vrijdag dat vertrouwelijke stuk te lezen kan
zijn, is al deze stukken onmiddellijk ophalen voor sommige
raadsleden onmogelijk. Als wij nu eens kijken wat het kost
om een pizza in deze stad bezorgd te krijgen, dan is dat
2,50 per pizza. Een treintaxi brengt een ieder waar dan ook
in deze gemeente voor 5 naar de plaats van bestemming.
Als wij nu eens rekenen dat dat een gemiddelde is van 3,-
- per rit, dan zou dat betekenen dat je 32 raadsleden hebt
(de 5 wethouders reken ik even niet mee) dat zou komen op
32 maal 3,--, dat is ongeveer 100,-- per postbezorging.
Als je dat 3 maal doet in de week, op de maandag, woensdag
en vrijdag, dan betekent dat 300,-- per week maal 40 is
12.000,--. Een duidelijke besparing op de 75.000,-- die
nu als post wordt opgevoerd als wij het zelf zouden halen.
Ik kom daar zo meteen in een motie nog even op terug.
De concretisering van de taakstelling van de dienstverle
ning van de Openbare Bibliotheek is ook volgens het college
nog in een stadium van overleg. Om daar dan toch op voor
hand besparingen in 1993 en 1994 in te planner, is volgers
de WD-fractie te prematuur. Wij zijn van mening dat beper
kingen in die dienstverlening eerst moeten zijn besproken
met het bestuur. Daarom dient deze post in eerste instantie
als pm te worden opgevoerd.
Dan volgt nu een motie van de WD-fractie die de voors en
tegens zoals zojuist verwoord in één keer samenvat, waarbij
ik de voorzitter zou willen verzoeken om de punten zoals
die in de motie zijn weergegeven punt voor punt in stemming
175