begroting wensen voor alle jaren, dat de belastingverhoging geen sluitpost moet zijn voor de begroting en dergelijke. Wij hebben nu voor ons liggen de herwaardering. Wij zijn van mening dat moet worden getracht dat zo min mogelijk gedwongen ontslagen volgen op wat er in deze nota Herwaardering naar voren komt. Sommige punten zijn nog slechts plannen en wij moeten afwachten wat de exacte mogelijkheden zullen zijn. Ook zijn er nog veel pm-posten. Wij hebben deze nota uitvoerig in de adviescommissies gehad, maar toch bekruipt je dan wel even de zin van het hebben van adviescommissies, als dan toch weer compleet dezelfde herwaardering voor je ligt, zonder een enkele verandering vanuit het college. Soms is in com missies toch unaniem gezegd dat er punten volgens die com missies niet haalbaar zijn. Het gaten schieten in de begro ting heeft mij wat verbaasd bij de voorstellen van de PvdA- en CDA-fractiesZij zeggen stikken of slikken, maar blijk baar willen zij dan toch niet stikken of niet slikken, want als je toch eenmaal voorstellen doet voor het niet laten doorgaan van punten, kom dan ook met een dekking. Blijkbaar is het toch helemaal niet zo erg voor die fracties om moties in te dienen waardoor gaten in de begroting komen, die dan weer in de volgende jaren terug moeten komen in een extra herwaardering. Dat is toch niet helemaal de bedoe ling? Dan concreet ten aanzien van de nota zelf. De noodzaak van extra fondsen voor aanvullende maatregelen bij de invoering van een nieuw informatie- en informatiese- ringsysteem bij de dienst Economische en Sociale Zaken is na de behandeling in de raadsadviescommissie en na lezing van de nagezonden informatie niet aangetoond. Wij hebben als WD-fractie dan ook geen behoefte aan deze post in 1992, zijnde 3 ton. Wat betreft de post Schuldsanering het volgende. In het herwaarderingsvoorstel wordt ervan uitgegaan dat de Stichting GKB Friesland zo'n financieel draagvlak heeft dat de vergoeding a 350,per schuldsaneringsaanvraag kan worden teruggebracht tot 17 0,Ons is gebleken dat deze besparing a 50.000,niet door deze stichting in 1992 kan worden opgebracht. Wij wijzen deze bezuiniging af. De stadsarchitect. Het aanzien van onze stad is voor een groot deel mede afhankelijk van de architectuur van gebouwen. Voorlichting door de stadsarchitect over de architectonische kwaliteit van de betrokken panden aan de betrokken partijen, zoals gebruikers, opdrachtgevers, architecten en bouwers, is daarom van groot belang. Wij wijzen de bezuiniging a 15.000,-- op de voorlichting op dit gebied dan ook af. 174 De verslaggeving van vergaderingen. De verslaggeving van vergaderingen is van groot belang voor de betrokken leden. Het zelf notuleren en deelnemen aan de vergadering kan nooit tegelijkertijd goed geschieden. Al diegenen binnen de gemeente en belangstellenden daarbuiten dienen ook het verwoorde en de mening van de leden van de commissie te kennen. Tevens dient hetgeen op de publieke tribune naar voren is gebracht te worden vastgelegd. Tevens is het van belang voor later om uit de beraadslagingen van de commissies nog na te gaan wat er is beraadslaagd. Voor de WD-fractie is alleen het zogenaamde besluitenlijstje produceren dan ook niet acceptabel. Dan wat betreft het zelf post halen. De wethouders zijn de enige niet deeltijd politici, alle anderen hebben een eigen dagvulling en dagindeling. Voor niet ieder raadslid is het mogelijk om iedere dag post te halen, voor sommigen is er zelfs helemaal geen regelmaat in het bezoek aan het Stadhuis. De bezoeken worden ingepland aan de hand van de te verrichten werkzaamheden en de eigen baan. Gezien het regelmatig ontvangen van nagekomen voor stellen en belangrijke stukken die ter inzage liggen, die je op donderdagavond 's nachts om 12 uur leest, terwijl alleen nog vrijdag dat vertrouwelijke stuk te lezen kan zijn, is al deze stukken onmiddellijk ophalen voor sommige raadsleden onmogelijk. Als wij nu eens kijken wat het kost om een pizza in deze stad bezorgd te krijgen, dan is dat 2,50 per pizza. Een treintaxi brengt een ieder waar dan ook in deze gemeente voor 5 naar de plaats van bestemming. Als wij nu eens rekenen dat dat een gemiddelde is van 3,- - per rit, dan zou dat betekenen dat je 32 raadsleden hebt (de 5 wethouders reken ik even niet mee) dat zou komen op 32 maal 3,--, dat is ongeveer 100,-- per postbezorging. Als je dat 3 maal doet in de week, op de maandag, woensdag en vrijdag, dan betekent dat 300,-- per week maal 40 is 12.000,--. Een duidelijke besparing op de 75.000,-- die nu als post wordt opgevoerd als wij het zelf zouden halen. Ik kom daar zo meteen in een motie nog even op terug. De concretisering van de taakstelling van de dienstverle ning van de Openbare Bibliotheek is ook volgens het college nog in een stadium van overleg. Om daar dan toch op voor hand besparingen in 1993 en 1994 in te planner, is volgers de WD-fractie te prematuur. Wij zijn van mening dat beper kingen in die dienstverlening eerst moeten zijn besproken met het bestuur. Daarom dient deze post in eerste instantie als pm te worden opgevoerd. Dan volgt nu een motie van de WD-fractie die de voors en tegens zoals zojuist verwoord in één keer samenvat, waarbij ik de voorzitter zou willen verzoeken om de punten zoals die in de motie zijn weergegeven punt voor punt in stemming 175

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 89