worden, heeft men ons verzekerd. In een eerder stadium kwam
men met een te realiseren bedrag van 225.000,--.
De PAL-fractie is van mening, dat de positieve opstelling
van de betrokken instellingen gehonoreerd moet worden.
Daarom dienen wij de volgende motie in.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden
in vergadering bijeen op 16 en 17 december 1991,
BESLUIT:
de bezuinigingstaakstelling voor het ouderenwerk te
beperken tot 225.000,--."
Deze motie is ondertekend door mijzelf.
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadsla
gingen en krijgt volgnr14.)
Kortom, de PAL-fractie wijst voor ongeveer 1,9 miljoen
aan voorstellen van het college af. Met de eerder vermelde
plussen en minnen komen wij met alternatieve bezuinigings
voorstellen van 2,6 miljoen. Volgens ons genoeg om uit te
kiezen
De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, ik heb gisteren
bij de algemene beschouwingen al het nodige gezegd over hoe
wij aankijken tegen de herwaarderingsoperatie zoals die op
dit moment in gang is gezet. Wij vinden in grote lijnen dat
er nogal wat pijnlijke punten in zitten, maar aan de andere
kant dat wij als gemeente er niet aan ontkomen om deze
forse herwaarderingsoperatie ten uitvoer te leggen. Wij
vinden eigenlijk ook dat het bedrag dat nu geraamd is voor
de komende vier jaar nog aan de lage kant is. Vandaar dat
wij ook uiterst zorgvuldig zijn met het schieten van gaten
in deze operatie. Wij gaan er ook vanuit, dat is ook wel
gebleken bij de behandeling van de stukken in de commissie,
dat b. en w. deze zaken uiterst zorgvuldig hebben voorbe
reid. Vandaar ook dat wij terughoudend zijn met het schie
ten van die gaten.
Toch wil ik wel graag iets zeggen over een aantal punten.
Ik wil dan beginnen met de herwaardering zoals die vermeld
staat op pagina 4, waar het gaat over de abonnementen op
raads- en commissiestukken, de verslagen van de commissie
vergaderingen. Ook andere fracties hebben ten aanzien van
de verslaglegging van raadsadviescommissievergaderingen al
gezegd dat die niet ingekrompen moeten worden tot beslui
tenlijst jes. Ik wil dat nog eens onderstrepen. Dit is ook
met name van belang voor die raadsleden die niet de commis
sievergaderingen hebben bezocht om kennis te nemen van wat
zich in die raadsadviescommissies heeft afgespeeld en wat
daar zoal is gezegd. Vandaar dat ik er aan hecht om die
184
bezuiniging van 30.000,-- niet ten uitvoer te laten bren
gen
Wij kunnen ons wel vinden in het kostendekkend maken van
raads- en commissiestukken, met toch wel de aantekening dat
de fracties zoals die in de raad vertegenwoordigd zijn ont
zien moeten worden. Wat dat betreft ondersteunen wij ook de
motie die de PvdA-fractie heeft ingebracht, met daar toch
nog een aanvulling op. Dat is dan een amendement en zal ik
voorlezen
Wij zouden graag willen toevoegen een punt 2.a bij het
besluit
"2.a dat overige sets van raadsstukken ten behoeve van
steunfractieleden, indien deze gehaald worden ten
Stadhuize, tegen een gereduceerd tarief met 80,--
per jaar beschikbaar worden gesteld."
Wij schieten daarmee geen gat in de bezuiniging, omdat uit
het onderste gedeelte is af te leiden dat het halen van de
raadsstukken door raadsleden een bezuiniging zou kunnen
opleveren van 3.020,--, dat delen door 37, betekent dat
de bezorg- of portokosten op raadsstukken voor abonnement
houders dus ook ongeveer 80,-- bedraagt. Vandaar dus dat
ik met dit aanvullende voorstel kom om 80,-- in mindering
te brengen indien de stukken ten Stadhuize worden gehaald.
Dan wil ik ook iets zeggen over de herstructurering bij de
Dienst Bestuurszaken. Er is inmiddels wat informatie, al is
het nog vertrouwelijk, ter inzage gelegd, waaruit blijkt
dat in grote lijnen deze bezuiniging wel gehaald moet kun
nen gaan worden, met nog enig voorbehoud. De openbare
behandeling zal nog plaatsvinden. Wij hadden een voorbehoud
gemaakt bij de commissiebehandeling, maar op dit moment
kunnen wij akkoord gaan met deze taakstelling.
Dan ga ik naar pagina 22, de besparing op de apparaatskos
ten bij de Dienst Economische en Sociale Zaken.
Ik heb daar bij de commissiebehandeling ook al iets van
gezegd. Ik zou eigenlijk het college toch in overweging
willen geven om de structurele besparing daar van 1 mil
joen te verhogen. Dat is gebaseerd op de volgende rekensom.
Als er 1000 additionele banen geschapen kunnen worden en de
norm is 54 cliënten per medewerker bij de Dienst
Economische en Sociale Zaken, dan betekent dat dat er I8V2
formatieplaatsen in de toekomst kunnen verdwijnen bij die
dienst. Hier staat een bedrag ingeboekt van 50.000,-- per
formatieplaats, maar als wij even naar de salarisstaten
kijken zoals die in de begroting vermeld zijn, dan moeten
wij uitgaan van een gemiddelde van 62.370,--, dit maal
18'/2, betekent dat er 1.155.000,-- aan structurele
185