kant en dit soort projecten bouwen aan de andere kant. Wat
dat betreft heeft het wijkcomité van de Schepenbuurt in een
brief naar onze mening op een aardige manier vertolkt,
waarvan wij denken dat het de mening van velen is.
Besluiten die zijn genomen zijn echter wel gebaseerd op een
gefundeerde politieke keuze, dat heeft allemaal in de open
baarheid plaatsgevonden. Daar kun je verschillend over den
ken, maar het is te eenzijdig om te denken dat de gemeente
alle aandacht richt op het ene en al het andere vergeet.
Tegelijkertijd zie je dat meningsvorming gebaseerd is op
niet altijd een compleet beeld van wat er werkelijk aan de
hand is. Want wie weet nog en realiseert zich nog dat de
Harmonie weliswaar 33,5 miljoen, maar dat ruim de helft
wordt opgebracht door rijk, provincie en sponsors. Wie weet
nog dat het zwembad weliswaar een flinke hoeveelheid geld
kost, maar dat in termen van exploitatie en jaarlasten wij
goedkoper uit zijn dan de situatie die voorheen bestond.
Wie weet nog dat Aegon weliswaar de gemeente heel veel geld
heeft gekost, maar dat het ook heel veel geld voor de stad
heeft opgebracht. Het enige probleem bij dat laatste geval
is dat het de gemeente geld heeft gekost en dat het geld
dat het heeft opgebracht niet alleen bij de gemeente te
recht is gekomen in de vorm van onroerend goedbelasting,
maar dat de stad in zijn geheel daarvan geprofiteerd heeft.
Vaak worden dit soort zaken tegenover elkaar gezet inplaats
van naast elkaar. Immers als het gemeentebestuur niet eco
nomische impulsen stimuleert, dan verpaupert deze stad. Als
het gemeentebestuur niet zorgt voor werkgelegenheid, cultu
rele infrastructuur, recreatiemogelijkheden, als de gemeen
te niets doet aan verbetering van structuren van oude wij
ken, sociaal culturele maatschappelijke basis, milieuzorg
en zo kan ik nog wel even doorgaan, dan verpaupert deze
stad evenzeer. Het is een voortdurende afweging die in de
breedte en in samenhang met elkaar gemaakt moet worden. Het
is niet of het een of het ander. Dit vereist niet alleen
een afgewogen besluitvorming, maar ook in alle openheid het
voortdurend doen van politieke keuze.
Eén zon keus - en dan kom ik tot het onderwerp waar wij nu
over praten - is het Stadskantoor. De argumenten van toen
gelden nog steeds. Ambtenaren hebben recht op een redelijke
werkomgeving, ambtenaren hebben recht op een goede huisves
ting. Ik hoef alle argumenten die vandaag in één van de
plaatselijke kranten hebben gestaan hier niet te herhalen,
maar het is duidelijk dat als wij de voordelen van de reor
ganisatie: klantgerichtheid, efficiënt werken, politiek
sturing enz., ten volle willen benutten, dan is één van de
onderdelen die wij nu moeten realiseren de bouw van een
Stadskantoor.
27
Dan een aantal opmerkingen over het voorstel zelf.
Als je probeert objectief te kijken naar de kosten van
bouwwerken, dan kun je in ieder geval vertellen dat er twee
soorten kosten zijn. Dat zijn kosten die beïnvloedbaar
zijn, die ontstaan doordat je op,een bepaalde manier calcu
leert, bepaalde inschattingen doet, de zorgvuldigheid waar
mee je met een aantal zaken omgaat en kosten die ontstaan
doordat de omgeving zorgt voor een hoger of lager renteni
veau, loonontwikkelingen die je niet in de hand hebt, in
flatie die gecorrigeerd moet worden etc. Die laatste kosten
zijn onbeïnvloedbaar. Die kosten zijn dan ook op zichzelf
geen probleem om te dekken. Als het gaat om kosten die ver
oorzaakt zijn door zaken die wij wel hadden kunnen
beïnvloeden, wij hebben dat in de commissie ook gezegd, dan
moeten wij daar ook niet omheen draaien, maar gaat het om
het corrigeren van gemaakte fouten. Wij zullen hier ook
niet recht praten wat krom is, want er zijn een aantal fou
ten gemaakt. Bepaling van de reële grondwaarde is er één
van, bepaling van rentekosten die uiteindelijk nu in dit
voorstel een zwaardere last veroorzaken dan in het voor
gaande, is een tweede.
Wij vinden nog steeds dat het gebouw er moet komen. Wij
zien ernstige problemen als de bestaande huisvesting gere
noveerd moet worden, met bijbehorende financiële consequen
ties. Wij vinden ook dat deze kredietaanvraag, deze over
schrijding van de oorspronkelijke kosten, meer bevat dan
absoluut nodig is or. het gebouw te kunnen realiseren. Het
gaat onzes inziens om posten als onvoorzien 1 miljoen,
een omgevingsplan van 2,5 ton en een pr-plan van
50.000,De meerderheid van mijn fractie is van mening
dat dit bedrag geschrapt zou moeten worden. Wij realiseren
ons dat hiermee enig risico wordt genomen. Echter, het is
onze mening dat de wijze waarop onze democratie is inge
richt volstrekte openbaarheid verlangt, ook in het stadium
dat geld nog niet is uitgegeven. Dat is ook één van de re
denen dat wij zeggen dat mocht er onverhoopt een risico
plaatsvinden, wat weer het college deze gang van Cannossa
laat maken, laat dat dan ook in alle openbaarheid geschie
den en laten wij als raad dan ook zelf de vinger aan de
pols houden.
De meerderheid van onze fractie heeft besloten, omdat deze
mening in zich draagt dat het voorstel van het college in
b. en w. gewijzigd zou worden, om de volgende motie in te
dienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 januari 1992,
overwegende
- dat de overwegingen om tot de bouw van het Stads-
28