hadden begrepen vanuit de commissiediscussie dat er een gesprek plaats zou vinden. Dan is er nog sprake van de niet eerder opgenomen post 50.000,voor een pr-plan: informatie naar het perso neel, de eerste paal festiviteiten en het openingsfestijn. Zijn daar ook bij inbegrepen de kosten voor de open dag voor de bevolking? Daar zal ook rekening mee gehouden moe ten worden. Op het eerste gezicht lijkt die 50.000, voor al die zaken wel wat weinig. Maar wij horen graag van de wethouder wat daar al voor uitgegeven is en hoe die post nader gespecificeerd wordt. Dan komen wij bij de post verschil van rente ten opzichte van de eerdere plannen. De werkelijke bouw- en grondrente liggen hoger, aanzienlijk hoger staat in de raadsbrief, als gevolg van de langere looptijd van het project. Er was sprake van 18 maanden, maar de renteberekening moet echter over 30 maanden plaatsvinden. Bovendien is er ook nog geen rekening gehou den met rente op inrichtingskosten. Per saldo gaat het hier om het fors bedrag van 1,6 miljoen. Met betrekking tot al deze genoemde posten: post onvoor zien, te laat berekende rentekosten, omgevingsplan, reële grondwaarde, kosten voor de opening, moet de vraag gesteld worden of het management hierin niet te kort is geschoten. Dit had toch eerder voorzien moeten worden? Welke stappen heeft de wethouder ondernomen om herhalingen absoluut te voorkomen? Ook ten aanzien van enkele technische bouwaspecten, de lift, sprenkelinstallaties en heipalen, kan dezelfde vraag worden gesteld, maar die vragen zijn echter al volop in de commissie beantwoord. Maar feit is dat het hier ook om een aanpassing gaat en daardoor om een kredietoverschrijding van bouwkosten ten opzichte van ons eerder plan. Mijnheer de voorzitter, ik kom nu bij het voorstel van b. en w. Eén van de posten waar wij vraagtekens bij plaatsen is de stijging van de loonkosten en de bouwmaterialen. De loon kosten in de bouwsector zijn gestegen en die kostenstijging is nu al in dit onderhavig voorstel meegenomen, maar voor 1992 en 1993 gesteld op 3^%. Als wij momenteel de CAO-on- derhandelingen volgen, zijn de eisen van de bouwbonden nog een procentje hoger. Wij vrezen dan ook dat hier rekening gehouden moet worden met een stijging. Ten aanzien van de bouwmaterialen zou hetzelfde kunnen gelden. 31 Ten aanzien van de geraamde inrichtingskosten, nu geraamd op 6 miljoen, hebben wij ook enige zorg over eventuele overschrijding. Er blijven op dit moment, naar onze mening als dit besl-it nu wordt genomen, toch nog enkele onzeker heden. Ik heb genoemd het loon- en prijsstel, maar ook de leegstand van de thans in gebruik zijnde panden, als die niet op tijd worden verkocht; leegstand van de nog te ver huren 500 m2 in het Stadskantoor; het overschrijden van kre dieten. Voor dat laatste hebben wij dan die 1 miljoen onvoorzien nodig. Voorzitter de CDA-fractie vindt dat je al deze financiële risico's moet indammen, dat je alles moet bekijken binnen het mogelijke. Wij vinden dat de te bebouwen 15.500 m2 nog steeds verantwoord is, maar dat wel zeer grondig gekeken moet worden naar bezuinigingen en naar aanpassingen van het plan. Eventueel zouden wij moeten overwegen om daar uitstel voor over te hebben. De cijfers moeten reëel zijn, wij willen weten wat wij doen. Duidelijkheid naar de bevolking toe is daarvoor een eerste vereiste. Is er al iets zeer concreets te melden naar aanleiding van onze vraag in de commissie om toch nog eens goed naar de mogelijke bezuinigingen te kijken? In de commissievergadering is door ons ook ingebracht dat een enkele andere gemeente met dezelfde problematiek kampt. Het zou goed zijn om ons daarover te informeren, hebben wij toen gezegd. Wij hebben als leden van de commissie infor matie ontvangen omtrent Lelystad en Den Haag. De construc tie die Lelystad qua financiering heeft gekozen zal inder daad de onze niet moeten zijn, maar die van Den Haag wekt de nodige nieuwsgierigheid op. De zogenaamde Haagse con structie komt er op neer dat er bij de bouw van het Stads kantoor geen risico's zijn, omdat de eigenaar - in dit ge val het ABP - de opdrachtgever is. De stichtingskosten zijn lager, evenals de exploitatiekosten. De gemeente Den Haag die van het ABP huurt, doet dit door middel van een lease-contract. De huur wordt bepaald op het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie en dat houdt in dat Den Haag dus risico loopt als het inflatiepercentage over de jaren stijgt. Toch wordt dit inflatierisico op vier manieren beperkt. Men heeft onder anderen het recht het complex na zo'n twintig jaar te kopen. Voorts kan men daar voor, simpel gezegd, sparen door middel van een deposito rekening. Navraag dit weekend bij enkele betrokkenen heeft mij ervan verzekerd dat de risico's in de aanvang niet voor rekening van de gemeente komen dat de overschrijdingen ten laste van de opdrachtgever komen en dat tegenvallers bij de bouw, zoals die momenteel in Den Haag al plaatsvinden, niet 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 17