hadden begrepen vanuit de commissiediscussie dat er een
gesprek plaats zou vinden.
Dan is er nog sprake van de niet eerder opgenomen post
50.000,voor een pr-plan: informatie naar het perso
neel, de eerste paal festiviteiten en het openingsfestijn.
Zijn daar ook bij inbegrepen de kosten voor de open dag
voor de bevolking? Daar zal ook rekening mee gehouden moe
ten worden. Op het eerste gezicht lijkt die 50.000,
voor al die zaken wel wat weinig. Maar wij horen graag van
de wethouder wat daar al voor uitgegeven is en hoe die post
nader gespecificeerd wordt.
Dan komen wij bij de post verschil van rente ten opzichte
van de eerdere plannen.
De werkelijke bouw- en grondrente liggen hoger, aanzienlijk
hoger staat in de raadsbrief, als gevolg van de langere
looptijd van het project. Er was sprake van 18 maanden,
maar de renteberekening moet echter over 30 maanden
plaatsvinden. Bovendien is er ook nog geen rekening gehou
den met rente op inrichtingskosten. Per saldo gaat het hier
om het fors bedrag van 1,6 miljoen.
Met betrekking tot al deze genoemde posten: post onvoor
zien, te laat berekende rentekosten, omgevingsplan, reële
grondwaarde, kosten voor de opening, moet de vraag gesteld
worden of het management hierin niet te kort is geschoten.
Dit had toch eerder voorzien moeten worden? Welke stappen
heeft de wethouder ondernomen om herhalingen absoluut te
voorkomen?
Ook ten aanzien van enkele technische bouwaspecten, de
lift, sprenkelinstallaties en heipalen, kan dezelfde vraag
worden gesteld, maar die vragen zijn echter al volop in de
commissie beantwoord.
Maar feit is dat het hier ook om een aanpassing gaat en
daardoor om een kredietoverschrijding van bouwkosten ten
opzichte van ons eerder plan.
Mijnheer de voorzitter, ik kom nu bij het voorstel van b.
en w.
Eén van de posten waar wij vraagtekens bij plaatsen is de
stijging van de loonkosten en de bouwmaterialen. De loon
kosten in de bouwsector zijn gestegen en die kostenstijging
is nu al in dit onderhavig voorstel meegenomen, maar voor
1992 en 1993 gesteld op 3^%. Als wij momenteel de CAO-on-
derhandelingen volgen, zijn de eisen van de bouwbonden nog
een procentje hoger. Wij vrezen dan ook dat hier rekening
gehouden moet worden met een stijging. Ten aanzien van de
bouwmaterialen zou hetzelfde kunnen gelden.
31
Ten aanzien van de geraamde inrichtingskosten, nu geraamd
op 6 miljoen, hebben wij ook enige zorg over eventuele
overschrijding. Er blijven op dit moment, naar onze mening
als dit besl-it nu wordt genomen, toch nog enkele onzeker
heden. Ik heb genoemd het loon- en prijsstel, maar ook de
leegstand van de thans in gebruik zijnde panden, als die
niet op tijd worden verkocht; leegstand van de nog te ver
huren 500 m2 in het Stadskantoor; het overschrijden van kre
dieten. Voor dat laatste hebben wij dan die 1 miljoen
onvoorzien nodig.
Voorzitter de CDA-fractie vindt dat je al deze financiële
risico's moet indammen, dat je alles moet bekijken binnen
het mogelijke. Wij vinden dat de te bebouwen 15.500 m2 nog
steeds verantwoord is, maar dat wel zeer grondig gekeken
moet worden naar bezuinigingen en naar aanpassingen van het
plan. Eventueel zouden wij moeten overwegen om daar uitstel
voor over te hebben.
De cijfers moeten reëel zijn, wij willen weten wat wij
doen. Duidelijkheid naar de bevolking toe is daarvoor een
eerste vereiste.
Is er al iets zeer concreets te melden naar aanleiding van
onze vraag in de commissie om toch nog eens goed naar de
mogelijke bezuinigingen te kijken?
In de commissievergadering is door ons ook ingebracht dat
een enkele andere gemeente met dezelfde problematiek kampt.
Het zou goed zijn om ons daarover te informeren, hebben wij
toen gezegd. Wij hebben als leden van de commissie infor
matie ontvangen omtrent Lelystad en Den Haag. De construc
tie die Lelystad qua financiering heeft gekozen zal inder
daad de onze niet moeten zijn, maar die van Den Haag wekt
de nodige nieuwsgierigheid op. De zogenaamde Haagse con
structie komt er op neer dat er bij de bouw van het Stads
kantoor geen risico's zijn, omdat de eigenaar - in dit ge
val het ABP - de opdrachtgever is. De stichtingskosten zijn
lager, evenals de exploitatiekosten.
De gemeente Den Haag die van het ABP huurt, doet dit door
middel van een lease-contract. De huur wordt bepaald op het
prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie en dat houdt in
dat Den Haag dus risico loopt als het inflatiepercentage
over de jaren stijgt. Toch wordt dit inflatierisico op vier
manieren beperkt. Men heeft onder anderen het recht het
complex na zo'n twintig jaar te kopen. Voorts kan men daar
voor, simpel gezegd, sparen door middel van een deposito
rekening. Navraag dit weekend bij enkele betrokkenen heeft
mij ervan verzekerd dat de risico's in de aanvang niet voor
rekening van de gemeente komen dat de overschrijdingen ten
laste van de opdrachtgever komen en dat tegenvallers bij de
bouw, zoals die momenteel in Den Haag al plaatsvinden, niet
32