op de schouders van de gemeente rusten. Ook politiek gezien niet. Het enige risico - en dat dient te worden gezegd en herhaald - is wanneer er een te hoge inflatie ontstaat. Waarom, zo luidt mijn vraag, wordt toch niet serieus geke ken naar deze constructie. Wij hebben wel informatie ont vangen, maar er is geen berekening opgenomen voor de Leeu warder situatie. Als men zegt: dat vergt het nodige reken werk en dat betekent uitstel, hetgeen weer extra kosten met zich meebrengt, dan is dat op zich waar. Maar dan is het vast en zeker zo dat de kosten die men nu maakt best op zouden kunnen wegen tegen de besparingen die dit op zou leveren. In onze ogen kan dit een manier zijn om binnen de 48 miljoen te blijven. Bovendien zou men een andere con structie kunnen bedenken ten aanzien van de hoogte van het inflatiepercentage, waardoor men dan minder risico's zou lopen Bij het te bouwen Landbouwhuis in Leeuwarden vindt weer een andere constructie plaats. Het lijkt ons al met al niet te laat om goed naar deze diverse mogelijkheden te kijken. In het raadsstuk, zo is mij gebleken, is men in elk geval geruster dan drie jaar geleden. Ten slotte blijft natuurlijk altijd weer de afweging of men nog een Stadskantoor wil bouwen of niet. Die feitelijke afweging is al eerder gemaakt. Het gaat daarbij om een ver antwoorde huisvesting van onze ambtenaren voor een juiste dienstverlening en voor een verantwoorde financiële keuze. De weg terug is er voor het allergrootste gedeelte niet meer. Een alternatief zal ook het nodige kosten. Wat dat betreft zullen wij dus door de zure appel heen moeten bij ten. Alvorens definitief ons standpunt te verwoorden, wil ik toch graag eerst de antwoorden van de wethouder vernemen. Een extra moeilijkheid in de hele vraagstuk is, dat wij in ons hele gemeentelijke beleid druk bezig zijn met de socia le en de bestuurlijke vernieuwing, met een gezonde financi ële huishouding, maar ook met een reorganisatie. Dat geeft extra verantwoordelijkheden naar de bevolking en naar de ambtenaren toe. Echter naar de bevolking toe geeft het ons een extra dilemma, omdat wij met bezuinigingen te kampen hebben, evenals met andere projecten die toch elk hun eigen geschiedenis en financieringsmethodiek hebben. De heer Den Oudsten heeft daar terecht de vinger bij gelegd. Deze totale afwegingen maakt het ons raadsleden nu juist zo moeilijk om enthousiast de plannen voor het Stadskantoor en vele andere plannen te verdedigen, omdat wij dat dilemma juist heel goed aanvoelen. Toch zal het moeten, juist dan komt het er op aan om ons hart en ons inzicht goed te vol 33 gen. Dank u wel. De heer Hiemstra: Als de eerste signalen doorkomen van het verhaal dat wij nu bij de kop hebben, dan reageer je wat onnozel, tenminste ik deed dat. Je mond zakt open tegen een telefoonhoorn en je staart wat nietsziend je achtertuin in. (De heer Hiemstra voert een gefingeerd telefoongesprek. Hoeveel geld moet erbij, Paul? Maar wij hebben toch pas 47 miljoen..? Oh, in september al weer. Maar er staat nog niets. Lekker zeg je dat: een miljoentje of wat. Dat is een koffer vol papier, man. oh, dekking is aanwezig. 7 januari zeg je. Okay, dat lijkt mij ook goed, zondag en maandag is mij beide goed, dat hoor ik dan nog wel van Peter. En je zakt pijnzend in je stoel. Dat doe je weer als je het stuk in handen krijgt voor de extra vergadering van de Commissie Middelen op 7 januari j.l. en je vraagt jezelf af of wij wel goed bezig zijn en wanneer tolerantie een constructieve houding in de weg gaat staan. De afgelopen jaren zijn wij gaan reorganiseren, wij wilden bedrijfsmatig handelen, wij introduceerden marketingprinei- pes, wij dachten aan brainstormen, de raad moest gaan stu ren op hoofdlijnen door te delegeren en te mandateren. Al lemaal acties waar onze fractie zich in kon vinden met de nodige kanttekeningen en vraagtekens. Maar hoe werkt het uit? Wij begonnen op diverse bedrijfsonderdelen opnieuw te reorganiseren, zonder te evalueren. Meerdere verkeerstech nische werken moesten bij herhaling worden verbeterd, bij gesteld of weer afgebroken. De begroting van de Stads schouwburg moest met 6 miljoen omhoog. De verbouwing van de Westerkerk tot theater moest tweemaal in een besloten commissievergadering met 4 ton omhoog en eenmaal met 1 ton. En telkens paniekerig. En nog is het einde niet be kend. En dan nu weer 5,6 miljoen voor het Stadskantoor extra. Intussen leggen wij de bewoners van onze gemeente wel een herwaardering op van 7 miljoen voor de komende jaren. Kortom je zet vraagtekens bij het opereren van het topmana gement van ons gemeentelijk concern en je vraagt jezelf af of je te zwartgallig bent. Het fractieberaad moet daar dan maar een antwoord op geven. Helaas, mijnheer de voorzitter, wij kwamen gezamenlijk niet tot een andere conclusie. Dan nog maar een avond met de schaduwfractie erbij, waarbij de details tegen het totaalbeeld werden gehouden. Het beeld voor de D66-fractie was toen duidelijk. Ondanks het feit dat wij ons hadden voorgenomen voor de periode 1990-1994 in de eerste plaats ons constructief en 34

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 18